- Homepage
- Auto
- Brilliance
- Brilliance BS6
Interesse in een Brilliance BS6
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
De Chinezen lieten buitenlands kapitaal graag het land binnen, ze stelden echter een fundamentele voorwaarde: de Chinese voertuigproductie van buitenlandse merken zou in de vorm van joint ventures opgebouwd worden. Dat garandeerde een bepaalde nationale controle over bedrijven en kapitaal, tegelijkertijd bracht het de uitwisseling van technologieën op gang. De Duitse fabrikant BMW werkte bijvoorbeeld sinds 2003 samen met de Chinese autofabrikant Brilliance, waarbij zij gezamenlijk de BMW 3-serie en BMW 5-serie produceerden. Tegelijkertijd ging Brilliance echter ook haar eigen weg en ontwikkelde rond de millenniumwisseling de sedan Brilliance BS6, die in 2007 ook in Europa gepresenteerd werd. In 2009 werd de productie van de Brilliance BS6 beëindigd.
Een Italiaans design voor de Brilliance BS6 uit China
Hoewel de Brilliance BS6 in de samen met BMW opgebouwde Chinese fabriek geproduceerd werd, ging het bij de sedan om een eigen ontwikkeling van Brilliance die noch qua design, noch qua motortechniek overeenkomsten met modellen van de Duitse partner vertoonde. Voor de vormgeving van de carrosserie strikten de Chinezen de Italiaanse specialisten Italdesign en Pininfarina. De Italianen ontwierpen een sedan in een klassiek design met een lengte van 4,90 meter en een wielbasis van 2,80 meter. Daarmee bood de auto haar passagiers een voor de middenklasse zeer ruim interieur voor maximaal vijf passagiers. Op de thuismarkt gold de veiligheidsstandaard van de Brilliance BS6 als toereikend. Voor de import werden de sedans in 2008 geoptimaliseerd na de eerste slechte resultaten bij een crashtest. De voertuigen beschikten weliswaar nog steeds niet over ESP, deze Brilliance BS6 modellen hadden echter wel een ander pluspunt: ze beschikten standaard over uitrustingskenmerken die bij andere fabrikanten alleen tegen een meerprijs verkrijgbaar waren.
De motoren van de Brilliance BS6
Voor de motoruitrusting van de Brilliance BS6 werkten de Chinezen samen met het Japanse Mitsubishi-concern, die de motoren leverde. De Brilliance BS6 werd uitgerust met een 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 90 kW (122 pk) die de in het begin aangeboden 2,4 liter motor met 95 kW (129 pk) afloste.