Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW i7

Elektrische BMW

Elektrische BMW

BMW was er vroeg bij als het gaat om 100% elektrische auto’s. Wat begon met de BMW i3 in 2013 is uitgegroeid tot een complete line-up aan elektrische modellen. BMW zet vol in op deze technologie. Lees meer

Highlights van elektrische BMW

  • Dynamisch rijgedrag, ondanks hoger voertuiggewicht
  • Betrouwbare batterijtechnologie
  • Volop ruimte voor personalisatie
  • Ruime keuze uit modellen: van limousine en estate tot crossover en SUV

Welke elektrische BMW zijn leverbaar?

BMW heeft een van de meest uitgebreide line-ups 100% elektrische modellen. Er is keuze uit verschillende carrosserievormen: van een super-de-luxe limousine tot een veelzijdige estate, maar ook elektrische SUV’s en crossovers zijn er bij BMW in overvloed. We zetten de elektrische BMW-modellen op een rij: nieuwe modellen, maar ook auto’s die alleen nog als occasion verkrijgbaar zijn:

Modellen en uitvoeringen elektrische BMW

BMW i3

P90320628 highRes the-bmw-i3-120-ah-an

De BMW i3 is een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. De auto verscheen in 2013 en was feitelijk iets te vroeg. De markt was er nog niet helemaal klaar voor. Desalniettemin is de BMW i3 een keurige en vooral innovatieve elektrische auto, helemaal in combinatie met het grootste accupakket van 42,2 kWh. Versies met een kleinere batterij zijn minder interessant. De i3 is gebouwd met een innovatieve LifeDrive-architectuur, waarbij de passagierscel (Life Module) is gemaakt van koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP).

De i3 heeft een modern, minimalistisch interieur met gerecycleerde materialen en een futuristische uitstraling. Er is zelfs bamboehout gebruikt in het interieur. De BMW i3 is uitgerust met BMW’s iDrive-systeem, navigatie en diverse connectiviteitsopties zoals Apple CarPlay en Android Auto. Het model heeft ook diverse rijhulpsystemen zoals parkeerassistentie en adaptieve cruise control. BMW heeft de i3 geleverd als normale i3 en als i3s. Die laatste heeft een elektromotor met een vermogen van 135 kW (184 pk) en een 42,2 kWh grote batterij, goed voor een range van 235 tot 255 kilometer.

BMW i4

BMW-i4-facelift-2024 01

De BMW i4 verscheen in 2021 en is vooral geliefd onder zakelijk rijders. Deze elektrische Gran Coupé heeft een gestroomlijnd, coupé-achtig profiel met een agressieve voorkant en een elegante achterkant. De lange wielbasis, korte overhangen en vloeiende daklijn geven de i4 een dynamische en gestroomlijnde uitstraling. Op het menu staan verschillende aandrijflijnen.

De BMW i4 eDrive40 is uitgerust met een 250 kW (340 pk) en 430 Nm koppel sterke elektromotor, goed voor een 0-100-tijd van 5,7 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. De actieradius van dit model komt uit op maximaal 597 kilometer, afhankelijk van de uitrusting en het wielformaat. De eDrive40 beschikt over een 83,9 kWh grote batterij, waarvan 81,3 kWh bruikbaar is. De 40-versie is er ook met vierwielaandrijving. Het model heet dan xDrive40. Het motorvermogen neemt dan toe naar 295 kW (401 pk).

De sterkste BMW i4 is de M50-uitvoering. Die auto heeft vierwielaandrijving en twee elektromotoren met een systeemvermogen van 400 kW (544 pk). Dat resulteert in een 0-100-tijd van 3,9 seconden. De WLTP-range komt uit op maximaal 513 kilometer. De BMW i4 kan snelladen met een laadkracht van 205 kW. De batterij is dan van 10 tot 80 procent op te laden in ongeveer 30 minuten.

BMW i5

P90537311_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg

De BMW i5 is er in twee smaken: als sedan en als touring. Feitelijk gaat het hier om de elektrische versie van de nieuwe BMW 5 Serie. Er is keuze uit een eDrive40, xDrive40 of M60 xDrive. De eDrive40-uitvoering heeft een vermogen van 250 kW (340 pk). BMW gebruikt hier een 83,9 kWh grote batterij, goed voor rijbereik van 580 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Deze batterij wordt ook voor de overige motorversies gebruikt.

De xDrive40 heeft een systeemvermogen van 290 kW (394 pk). Liever nog meer vermogen? Opteer dan voor de M60. Die heeft namelijk 442 kW (601 pk) en sprint in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Een beest van een elektrische auto dus! En als BMW i5 Touring ook nog super-praktisch! Want de estate beschikt natuurlijk over aanzienlijk meer bagageruimte. Alle BMW i5-modellen kunnen snelladen met een laadkracht tot 205 kW. De batterij kan daarmee van 10 tot 80 procent opladen in 30 minuten. Keurige cijfers.

BMW i7

BMW i7

De BMW i7 is het absolute vlaggenschip van BMW als het gaat om elektrische mobiliteit. Feitelijk gaat het hier om een elektrische BMW 7 Serie, voorzien van alle luxe en gemakken die je maar kunt verzinnen. De BMW i7 verscheen in 2022 op de markt. De i7 biedt een ruim en luxueus interieur, compleet met hoogwaardige materialen, massagestoelen en een geavanceerd entertainmentsysteem voor de achterpassagiers. Het exterieur heeft een elegant en gestroomlijnd ontwerp dat de aerodynamische efficiëntie maximaliseert. De gigantische nierengrille is voer voor een leuke discussie.

Qua technologie is de BMW i7 state-of-the-art. Er is keuze uit verschillende aandrijflijnen. De basisversie betreft de BMW i7eDrive50, uitgerust met een 335 kW (455 pk) sterke elektromotor. Deze versie haalt op papier tot wel 611 kilometer op een volle lading stroom. Nog krachtiger is de BMW i7 xDrive60. Die heeft een systeemvermogen van 400 kW (544 pk) en een actieradius tot 624 kilometer (WLTP). Het absolute topmodel betreft de BMW i7 M70 xDrive. Die auto heeft zelfs 485 kW (659 pk). Ondanks het forse gewicht sprint deze auto in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u.

Alle BMW i7-modellen maken gebruik van een 105,7 kW grote lithium-ion batterij. Snelladen gebeurt met een laadkracht van 195 kW. De batterij is daarmee op te laden van 10 tot 80 procent in 34 minuten.

BMW iX

BMW iX

De BMW iX is een luxe elektrische SUV die in 2021 werd gelanceerd. Het model combineert een futuristisch design met krachtige prestaties en geavanceerde technologieën. Ook het ecologische randje aan de iX valt op, getuige het ‘vegan’ interieur en de duurzame materialen die BMW heeft toegepast in het model. De BMW iX heeft een futuristisch exterieur met scherpe lijnen en een opvallende voorkant. Het interieur biedt ook een groot panoramisch dak. Het BMW iDrive 8-systeem, een groot gebogen display en uitgebreide veiligheids- en rijhulpsystemen die je in alle andere elektrische BMW-modellen vindt, zijn ook van de partij in de iX.

Er is keuze uit drie aandrijflijnen. De basisversie van de BMW iX betreft de xDrive40, voorzien van een 240 kW (326 pk) sterke elektromotor in combinatie met een 76,6 kWh grote batterij met maximaal 435 kilometer rijbereik. Snelladen kan met maximaal 150 kW. De BMW iX xDrive50 vormt de overtreffende trap met een systeemoutput van 385 kW (523 pk). Dit model heeft ook direct een aanzienlijk grotere batterij van 111,5 kWh die overweg kan met 195 kW laadkracht. De actieradius van deze uitvoering komt uit op 632 kilometer. De absolute topversie in de iX-line-up is de BMW iX M60. Met overboost liefst 455 kW (619 pk) sterk – normaal 397 kW vermogen – en met een 0-100-tijd van 3,8 seconden ook bloedjesnel. De actieradius bedraagt maximaal 566 kilometer.

BMW iX1

BMW iX1

De BMW iX1 is in het leven geroepen om elektrische mobiliteit bereikbaarder te maken. In die missie is het model deels geslaagd. Want ja, het is verreweg de voordeligste elektrische BMW, maar aan de andere kant is hij nog altijd aan de dure kant. Rijden kan vanaf 48.000 euro. Er is keuze uit een eDrive20 of xDrive30. De basisversie maakt gebruik van een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor in combinatie met een 66,5 kWh batterij, goed voor een range van 474 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Snelladen kan met 130 kW. Liever wat meer power? Ga dan voor de BMW iX1 xDrive30. Die auto heeft een systeemvermogen van 230 kW (313 pk). Die auto heeft een rijbereik van 439 kilometer (WLTP). Deze motorvariant heeft dezelfde batterij als de eDrive20. Die sterkere motorvariant kost overigens al wel bijna 60.000 euro.

BMW iX2

BMW-iX2-2024-1600-1c

De BMW iX2 maakt gebruik van dezelfde motoren als de BMW iX1. Een belangrijk verschil: de iX2 is een SUV met coupéstyling. Daarnaast heeft BMW ook op het gebied van ondersteltechnologie gekozen voor een meer dynamische setup. De iX1 biedt meer comfort, de iX2 rijdt wat sportiever. Maar aan de aandrijflijnen is niet gesleuteld ten opzichte van de iX1.

BMW iX3

bmw-ix3-front

De BMW iX3 is een volledig elektrische variant van de populaire BMW X3. De auto verscheen in 2020. Sindsdien heeft BMW het model continu verbeterd. Het aanbod aandrijflijnen is heel overzichtelijk. De auto kent slechts één motorvariant: de iX3. Die heeft achterwielaandrijving, een elektromotor met 210 kW (286 kW), een 80 kWh batterij en een snellaadcapaciteit van 150 kW. In de loop van 2024 introduceert BMW een nieuwe generatie X3 waarvan naar verwachting ook weer een nieuwe generatie iX3 van verschijnt. De actieradius van de huidige BMW iX3 komt in ieder geval uit op maximaal 471 kilometer (WLTP).

De BMW iX3 behoudt het herkenbare design van de X3, met enkele aanpassingen om de aerodynamica te verbeteren. Het interieur biedt dezelfde ruimte en functionaliteit als de conventionele X3, met toegevoegde elektrische aandrijfspecifieke details. De iX3 is uitgerust met het iDrive 7-infotainmentsysteem, inclusief een groot touchscreen display, digitale cockpit en slimme connectiviteitsopties. Het biedt ook een scala aan rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatische parkeerhulp.

Hoeveel kost een elektrische BMW?

Nieuwprijzen

De elektrische modellen van BMW zijn niet goedkoop. Zo kost een elektrische BMW iX1 eDrive20 minimaal 48.000 euro en betaal je voor de BMW iX2 xDrive30 op z’n minst 59.000 euro. De BMW iX xDrive40 start bij ongeveer 85.000 euro. Iets goedkoper is dan weer de BMW iX3. Dat model heeft een vanafprijs van 71.000 euro. Tot zover de elektrische SUV’s en crossovers van BMW.

Want hoe zit het met de prijzen van de elektrische Touring/Sedan/Coupé-modellen? Laten we beginnen bij de pakezel: de BMW i5 Touring. Dat model begint als eDrive40 bij een vanafprijs van zo’n 80.000 euro. De sedanvariant in de vorm van de BMW i5 eDrive40 is met 77.000 euro iets voordeliger. De BMW i7 xDrive60 heeft een prijskaartje van 145.000 euro. De BMW i4 eDrive40 Gran Coupé is met een prijskaartje van 63.000 euro weer iets voordeliger. Maar de goedkoopste elektrische BMW is dus de iX1.

Prijzen voor occasions

Als occasion is een elektrische BMW al een stukje bereikbaarder. Rijden kan al vanaf 10.000 euro in een vroege BMW i3 en prijzen lopen op tot dik 240.000 euro voor een full-option BMW i7 M70 xDrive met two-tone lak. Dat is dus een enorm breed prijzenspectrum. We zetten de prijzen van elektrische BMW occasions voor je op een rij.

  • BMW i3 – van 10.000 tot 31.000 euro
  • BMW i4 – van 46.000 tot 100.000 euro
  • BMW i5 – van 70.000 tot 150.000 euro
  • BMW i7 – van 100.000 tot 245.000 euro
  • BMW iX – van 54.000 tot 150.000 euro
  • BMW iX1 – van 45.000 tot 80.000 euro
  • BMW iX2 – van 55.000 tot 80.000 euro
  • BMW iX3 – van 39.000 tot 80.000 euro

FAQ

Wat is het rijbereik van elektrische BMW-modellen?
Het rijbereik van elektrische BMW's varieert afhankelijk van het model en de batterijcapaciteit. Bijvoorbeeld, de BMW i3 heeft een rijbereik tot 310 km (WLTP), terwijl de BMW i4 eDrive40 tot 590 km (WLTP) kan halen. De BMW iX kan tot 630 km (WLTP) rijden, afhankelijk van de gekozen variant.
Hoe lang duurt het om een elektrische BMW op te laden?
De oplaadtijd van een elektrische BMW hangt af van het type oplader dat wordt gebruikt. Thuisladen met een 11 kW wallbox kan een volledig opgeladen BMW i4 in ongeveer 8,5 uur realiseren. Bij gebruik van een snellader (DC) kan de BMW iX in ongeveer 31 minuten tot 80% worden opgeladen. Het is belangrijk te weten dat je bij publieke snellaadstations sneller kunt opladen dan aan een standaard thuislader.
Welke rijhulpsystemen en technologieën zijn beschikbaar in elektrische BMW's?
Elektrische BMW's zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen en technologieën om de rijervaring te verbeteren en de veiligheid te vergroten. Enkele van de belangrijkste systemen zijn adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, parkeerassistent met 360-graden camera en botswaarschuwing met noodremassistent. Daarnaast zijn de nieuwste modellen voorzien van het BMW iDrive 8-systeem, dat een groot gebogen display biedt met intuïtieve bediening via aanraking, spraakherkenning en gebaren.
Zijn elektrische BMW's milieuvriendelijker dan traditionele benzine- of dieselauto's?
Ja, elektrische BMW's zijn aanzienlijk milieuvriendelijker dan traditionele benzine- of dieselauto's. Ze stoten geen CO2 of andere schadelijke emissies uit tijdens het rijden, wat bijdraagt aan schonere lucht en een vermindering van de ecologische voetafdruk. Bovendien gebruikt BMW duurzame materialen in de productie van zijn elektrische voertuigen en zorg het voor CO2-neutrale productieprocessen.