Ga naar hoofdinhoud
BMW-iX-2021-Front-Side

BMW iX

1 / 3
BMW-iX-2021-Front-Side
BMW iX
bmw-ix-back

Sterke punten

  • Stevige actieradius
  • Veel comfort
  • Luxueuze afwerking

Zwakke punten

  • Smaakgevoelig ontwerp
  • Hoge prijs
  • Matige interieurruimte

BMW iX : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW iX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW iX: elektrische SUV voor het hele gezin

BMW was er met de i3 en i8 vroeg bij met elektrisch rijden, maar keerde in 2021 pas overtuigend terug aan de top met de iX. Deze volledig elektrische SUV zit boordevol technologie en beschikt over een grote batterij, goed voor een maximaal rijbereik van 701 kilometer. a href="Lees" title="">https://www.autoscout24.nl/auto/bmw/bmw-x-serie/bmw-ix/#make-info">Lees meer

Interesse in een BMW iX

BMW iX occasions
BMW iX nieuwe auto's

Alle artikelen

Goede redenen

  • Tot 701 kilometer actieradius
  • Hij biedt een dynamische rijervaring maar ook een hoog comfortniveau
  • Krachtige prestaties met maximaal 484 kW (659 pk) en 1.100 Nm koppel
  • Goede laadprestaties met 195 kW laadvermogen

Technische gegevens

Motorisatie

In tegenstelling tot de BMW iX3 en BMW i4 is de BMW iX gebaseerd op een volledig eigen platform. Dat is speciaal ontworpen voor elektrische auto's en biedt plaats aan een grote batterij. Net als bij de BMW i3 is ook voor de iX veel koolstofvezel gebruikt in de constructie om het gewicht binnen de perken te houden.

Aanvankelijk bestond het iX-gamma uit drie elektrische aandrijflijnen. De instapversie, de xDrive40, heeft twee elektromotoren (één op elke as) met samen 239 kW (326 pk) en 630 Nm koppel. Deze versie is uitgerust met een 71,0 kWh batterij (netto), goed voor een actieradius tot 425 kilometer en snellaadvermogen tot 150 kW.

De iX xDrive50 biedt betere prestaties met twee elektromotoren die 384 kW (523 pk) en 765 Nm koppel leveren. Dankzij een grotere 105,2 kWh batterij (netto) haalt deze versie tot 630 kilometer rijbereik. Snelladen kan hij met maximaal 195 kW.

De topversie was bij de introductie de iX M60, een M Performance-model. Die levert tot 454 kW (619 pk) en 1.015 Nm koppel, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden. De actieradius komt met 565 kilometer iets lager uit.

In 2025 werd het modellengamma van de iX vernieuwd. De xDrive40 maakt plaats voor de xDrive45. Deze nieuwe basisversie beschikt over 300 kW (408 pk) en sprint in 5,1 seconden naar 100 km/u. Dankzij een nieuwe batterij van 94,8 kWh (netto) klimt de actieradius van 425 naar 602 kilometer. Ook het snellaadvermogen is verhoogd naar 175 kW.

De xDrive50 werd vervangen door de xDrive60, die 400 kW (544 pk) levert en in 4,6 seconden naar de 100 km/u accelereert. De batterijcapaciteit stijgt naar 109,1 kWh, wat zorgt voor een officieel rijbereik tot maar liefst 701 kilometer. Het snelladen blijft mogelijk tot 195 kW.

Helemaal bovenaan prijkt de M70 xDrive, opvolger van de M60 xDrive. Deze topversie beschikt over 484 kW (659 pk) en 1.100 Nm. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 3,8 seconden, terwijl de topsnelheid is verhoogd naar 250 km/u – 50 km/u sneller dan de andere iX-versies. De 108,9-kWh batterij zorgt voor een rijbereik van maximaal 600 kilometer. Ook hier is snelladen met 195 kW mogelijk.

Afmetingen

De BMW iX is geen kleine auto. Met zijn lengte van 4,95 meter, breedte van 1,97 meter en hoogte van 1,70 meter komt hij dicht in de buurt van de BMW X5. Het belangrijkste voor de binnenruimte is zijn grote wielbasis van drie meter. Ondanks alle koolstofvezel die bij de constructie is gebruikt, blijft de BMW iX zwaar vanwege de batterij. Hij weegt 2.440 kilogram (xDrive40) of 2.585 kilogram (xDrive50).

Hoewel de batterij meer gewicht toevoegt, zorgt de lage plaatsing ervoor dat de laadruimte achterin niet wordt belemmerd. Het bagageruimte van de iX is dan ook royaal, met 500 tot 1.750 liter (met de achterbank neergeklapt). Dat is bijna identiek aan de X5, op een paar liter na.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW iX xDrive60
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,95 x 1,97 x 1,70 m
Wielbasis 3,00 m
Inhoud bagageruimte 500 tot 1.750 l
Ledig gewicht 2.480 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.145 kg
Vermogen 400 kW (544 pk)
Koppel 765 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 sec
Batterijcapaciteit 109,1 kWh
Verbruik 21,9 kWh/100km
701 km (WLTP)

Varianten

De iX is leverbaar in vijf varianten: xDrive40, xDrive45, xDrive50, xDrive60 en de krachtige M60 xDrive en M70 xDrive. De standaarduitvoering biedt onder meer ledverlichting, elektrische achterklep, warmtepomp, het grote Curved Display en uitgebreide rijhulpsystemen. Met het Sportpakket krijgt de iX een sportieve aankleding, 21-inch velgen en sportremmen. De M Performance-uitvoeringen – M60 en M70 – zijn voorzien van achterwielsturing, adaptieve luchtvering en specifieke M-details, met een vrijwel volledige standaarduitrusting.

Prijzen

De catalogusprijzen voor de BMW iX begonnen bij zijn introductie bij 83.700 euro voor het instapmodel (xDrive40). Het sportpakket kost ongeveer 3.000 euro extra. De xDrive50-variant begon bij 106.500 euro en voor de sportieve M60 xDrive moest je minimaal 135.000 euro neerleggen. De prijslijst ging bij de facelift in 2025 op de schop. De iX xDrive45 werd de nieuwe instapper, met een vanafprijs van 86.403 euro. Voor de xDrive60 betaal je 99.900 euro en de M70 xDrive kost 131.414 euro. Het aanbod aan occasions van de BMW iX is al flink en ze zijn nog behoorlijk aan de prijs. Je bent op dit moment (2025) toch nog wel zo’n dikke 40.000 euro kwijt voor een occasion.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de BMW iX valt direct op. Subtiel is deze grote elektrische SUV allerminst. Aan de voorkant springt de enorme niervormige grille in het oog, ondanks dat er geen verbrandingsmotor achter schuilt. De grille verbergt nu diverse sensoren en radars. De verzonken deurgrepen en strakke wielkasten – geschikt voor 20- tot 22-inch wielen – geven het geheel een gestroomlijnde uitstraling. De achterzijde wordt gedomineerd door een grote achterklep met smalle lichtunits.

Met het Sportpakket krijgt de iX een sportievere look, met extra luchtinlaten, een diffuser en agressiever gevormde bumpers. Bij de facelift in 2025 veranderde BMW subtiel het design van de iX: de grille kreeg een nieuw lijntjespatroon en met de Iconic Glow-optie is hij rondom verlicht. Ook de achterbumper en het binnenwerk van de koplampen werden licht aangepast.

Binnenkant

De iX was de eerste BMW met het zogenaamde Curved Display, dat later zijn weg vond naar bijna alle andere modellen van het merk. Dit gebogen scherm bestaat uit twee delen: een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,9-inch infotainmentscherm waarmee je het BMW-infotainmentsysteem bedient.

Binnenin onderscheidt de iX zich met een tweespaaks stuurwiel en de bediening van de elektrisch verstelbare stoelen op de deurpanelen in plaats van op de zitting. De stoelen zijn speciaal voor de iX ontworpen en bekleed met keuze uit korrelig kunstleder, een mix van stof en microvezel, of natuurlijk leder. Wie kiest voor het M Sportpakket, krijgt M-sportstoelen, een M-stuur, sportpedalen en diverse M-logo’s verspreid door het interieur.

Veiligheid

De BMW iX is uitgerust met allerlei veiligheidssystemen, zowel passief als actief. Naast een groot aantal voor- en zij-airbags is de grote elektrische SUV voorzien van alle denkbare actieve assistentiesystemen en hulpmiddelen voor de bestuurder. Die omvatten onder meer rijstrook bewaking, verkeersbordherkenning, autonome noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning en adaptieve cruise control. Tot de standaarduitrusting behoren ook het Active Guard-alarm en Active Protection. Dankzij dit alles en zijn goede crashbestendigheid kreeg de BMW iX in 2021 vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De BMW iX behoort tot de klasse van grote, luxueuze elektrische SUV's. Hij moest het bij zijn introductie opnemen tegen zijn grootste rivaal: de Tesla Model X. Later kwamen er meer concurrenten bij, zoals de Mercedes EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Xpeng G9, Nio EL6, Volvo EX90, Kia EV9, Hyundai IONIQ 9 en nog later de elektrische Range Rover.

FAQ

Wat is het vermogen van de BMW iX?
De basisversie (xDrive40) heeft 326 pk. De topversie (M70 xDrive) heeft 659 pk en 1.100 Nm.
Wat is de actieradius van de BMW iX?
De actieradius bedraagt tot 701 km volgens de WLTP-norm.
Welke uitvoeringen zijn er van de BMW iX?
De BMW iX is er als xDrive40, xDrive45, xDrive50, xDrive60, M60 xDrive en M70 xDrive.
Wat kost de BMW iX?
Als occasion is de iX er vanaf zo’n 40.000 euro voor exemplaren uit 2021. Voor nieuwere versies loopt de prijs op tot 150.000 euro.
Hoe snel accelereert de BMW iX van 0 naar 100 km/u?
De sprint in de topversie M70 xDrive naar 100 km/u duurt 3,8 seconden.
Wat is de topsnelheid van de BMW iX?
De topsnelheid ligt op maximaal 250 km/u (M70 xDrive).

Meer informatie

Meer details

Meer links

Tips van de redactie