Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-z4-g29-front

BMW Z4 (G29)

1 / 3
bmw-z4-g29-front
bmw-z4-g29-side
bmw-z4-g29-back

Sterke punten

  • Smeuïge zes-in-lijn motoren
  • Sportief én (relatief) comfortabel
  • Ook geschikt voor langere mensen

Zwakke punten

  • ‘Sticky steering’ bij generatie E85
  • Geen M-model meer leverbaar
  • Weinig bergruimte in de auto

BMW Z4 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Z4: de ultieme pretmachine uit Beieren

Na de BMW Z1 en Z3 kwam in 2003 de Z4 op de markt. Het getal achter de ‘Z’ liep daarna niet verder op, want inmiddels zijn er al drie generaties verschenen van de Z4: de E85, E89 en G29. In dit artikel gaan we dieper in op de onderscheidende aspecten van iedere generatie Z4. Lees meer

Interesse in een BMW Z4 (G29)

BMW Z4 (G29) occasions
BMW Z4 (G29) nieuwe auto's
BMW Z4 (G29) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • ‘Freude am Fahren’ in de meest letterlijke zin
  • Divers aanbod aandrijflijnen: voor ieder wat wils
  • Bijzondere, maar niet té opvallende designs
  • Ook perfect inzetbaar voor dagelijks gebruik

Technische gegevens

Motorisatie

Generatie E85
BMW begon klein met het aantal beschikbare motoren toen de Z4 in 2003 op de markt kwam. Je moest het als klant de eerste jaren doen met een zes-in-lijn. Dat motortype was er in drie variaties: als 2.2i met 170 pk, een 2.5i met 192 pk en de 3.0i met 231 pk. Die laatste was de topper van de range en stelde de compacte en lichte roadster in staat om in minder dan 6 seconden van 0-100 km/u te sprinten.

In 2005 besloot BMW dat het wellicht toch verstandig zou zijn om het aanbod iets naar onderen uit te breiden met een 150 pk sterke 2,0-liter viercilinder. Vandaag de dag zien we echter dat de exemplaren met de viercilinder veel minder opbrengen op de occasionmarkt. Niet alleen klinken en lopen de zescilinder motoren een stuk lekkerder, ze zijn ook nog eens een stuk betrouwbaarder dan de viercilinder die BMW toen leverde. Bovendien is de gewichtsbesparing van 20 kilogram ten opzichte van de 2.2 te gering om er enig merkbaar voordeel uit te kunnen halen. Onze tip zou dus zijn: laat deze Z4 2.0i links liggen en spaar door voor een Z4 E85 met een zespitter onder de kap.

In 2006 voerde BMW een facelift door voor de Z4 E85. In dat jaar kwam ook de Z4 Coupé, de E86, op de markt. Over die variant gaan we het later nog hebben. Qua motoren veranderde er met de facelift ook het één en ander: de 2.0i bleef hetzelfde, maar de 2.5i kreeg 177 pk in plaats van de 192 pk van voorheen. Uiteraard moest een variant in het ontstane gat springen, dat werd de 2.5si met 218 pk. De 3.0i maakte tot slot plaats voor de 3.0si, die er met 265 pk behoorlijk wat vermogen bij kreeg. Maar de 3.0si was niet langer de krachtigste motor. Bovenaan het aanbod kwam de Z4 M te staan, die met zijn speciaal aangepaste 3,2-liter zes-in-lijn een vermogen van maar liefst 343 pk op de weg zette!

Generatie E89
De introductie van generatie E89 in 2009 betekende een aantal grote veranderingen voor de Z4, waar we straks nog op terugkomen. Qua motorenaanbod was er in eerste instantie iets bijzonders aan de hand, want de Z4 E89 was er bij zijn introductie alleen met zescilinders: de 204 pk sterke 23i, een 30i met 258 pk en de 35i met 306 pk. Verderop in de levensloop van het model kwamen daar wel twee viercilinders bij: de 20i met 184 pk en de 28i met 245 pk.

Na de milde facelift in 2013 ging het motorenaanbod op de schop. De 23i en 30i moesten het veld ruimen, waardoor er na de facelift geen atmosferische zescilinder lijnmotoren meer op de prijslijst van de Z4 stonden. In zekere zin betekende dit dus ook het einde van een tijdperk, want dat motortype keerde niet meer terug in de Z4. Wel kwam er een viercilinder bij: de 156 pk sterke 18i. Ook introduceerde BMW een nieuwe topmotorisering: de 35is met 340 pk. De Z4 M keerde helaas niet meer terug, maar de 35is benaderde de prestaties van het ‘zuivere’ M-model.

Generatie G29
Bij de G29 kunnen we het relatief kort houden qua beschikbare motoren. De nieuwste Z4 is er als 20i, 30i en M40i. Inderdaad, twee viercilinders en één zescilinder. Ook bij de G29 geldt: een écht M-model is er niet, want de M40i is een zogeheten ‘M Performance’-model. Dat wil zeggen dat de motor, in dit geval de 3,0-liter zes-in-lijn ‘B58’ met 340 pk, ook in andere BMW’s zónder het M-label terug te vinden is. De 20i heeft overigens een vermogen van 197 pk, terwijl de 30i – met in de basis hetzelfde blok – 258 pk op de weg zet. Wel is het gewichtsverschil tussen de 20/30i en de M40i behoorlijk groot: 155 kilogram. Ook het verschil in aanschafprijs tussen de viercilinders en de zescilinder is aanzienlijk, mede door de forse BPM-toeslag op de M40i.

Afmetingen

De BMW Z4 is een relatief compacte auto. Toch groeide hij door de jaren heen aanzienlijk. Een Z4 E85 is bijna 4,1 meter lang, terwijl de E89 dik 4,2 meter lang is. De G29 spant de kroon en is zelfs meer dan 4,3 meter lang! De eerste en laatste generatie Z4 schelen dus ongeveer 25 centimeter in lengte, wat best aanzienlijk is.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW Z4
Marktintroductie 2003 (E85), 2009 (E89), 2019 (G29)
Lengte x breedte x hoogte 4,09-4,32 x 1,78-1,86 x 1,29-1,30 m
Wielbasis 2,47-2,49 m
Inhoud bagageruimte 180-281 l
Ledig gewicht 1.220-1.540 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.520-1.860 kg
Cilinderinhoud 1997-3246 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk)-252 kW (343 pk)
Koppel 200-500 Nm
Topsnelheid 220-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,5-8,2 sec
Tankinhoud 52-55 l
Verbruik 9,0-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 161-292 g/km

Varianten

De Z4 is door de jaren heen in talloze verschillende varianten op de markt gekomen. Het belangrijkste onderscheid dat tussen de verschillende generaties gemaakt kan worden, is het gebruik van een vast dak, een hardtop of een stoffen dak. Bij de E85 was de keuze simpel: die was er alleen met stoffen dak, eventueel kon je optioneel een vaste hardtop van Webasto bijbestellen. Niet iedereen deed dat, waardoor deze hardtops tegenwoordig behoorlijk zeldzaam zijn. Na de facelift kwam de Z4 E85 ook als coupé (E86) op de markt. Deze variant heeft niet alleen een vast dak, maar ook een totaal andere opbouw van de achterkant dan de roadster. Zo scharniert bij het openen van de achterklep de gehele achterruit mee.

Natuurlijk moeten we hier ook even de Z4 M noemen, de énige keer dat M GmbH zich waagde aan de Z4. Daarna kreeg de roadster alleen nog maar M Performance-behandelingen. De Z4 M kreeg onder meer een unieke motor, een speciaal aangepast onderstel én hydraulische stuurbekrachtiging. Dat laatste is bijzonder, want verder hadden alle Z4’s elektrisch bekrachtigde besturing. Een Z4 M herken je vanbuiten aan zijn aangepaste voorbumper, sportiever gelijnde motorkap en vier uitlaten. Binnenin springen de M-sportstoelen en het gewijzigde instrumentarium met onder meer een olietemperatuurmeter direct in het oog.

Voor de E89 was de keuze eenvoudiger: de enig mogelijke dakconstructie waarmee de E89 is geleverd, is namelijk een opvouwbaar stalen dak. Wel zaten er een aantal bijzondere varianten in het E89-aanbod. De eerste is de ‘Design Pure Impulse’, een pakket waarbij de klant kon kiezen uit twee bijzondere kleuren: Atacama Yellow en Valencia Orange. Deze kleuren kwamen vervolgens weer op een geheel eigen manier terug in het interieur. Een andere bijzondere Z4 E89 is de Mille Miglia Edition, een eveneens zeldzame uitvoering waarvoor je op de occasionmarkt de knip moet trekken.

Stoffen daken zijn zo goed geworden in de moderne tijd, dat ze in feite dezelfde isolatiewaarde hebben als een hard stalen dak. Daarom haalde BMW voor de G29 het stoffen dak weer van stal. De G29 is niet geleverd in bijzondere uitvoeringen, maar wel met enkele bijzondere kleuren. Zo staan er diverse matte tinten in de configurator, maar kun je de G29 ook bestellen in Thundernight Metallic (paars) of Misanoblau (knalblauw).

Prijzen

Een koopje is de BMW Z4 bepaald niet, maar dat verwacht je ook niet van een merk als BMW. Voor een nieuwe Z4 sDrive20i ben je minimaal 63.000 euro kwijt. Vind je het vermogen van de instapper toch wat aan de magere kant, dan moet je nog eens circa 5.000 euro meer betalen voor de potentere sDrive30i. Neem je geen genoegen met minder dan zes cilinders, dan kun je de portemonnee al helemáál omkeren. De Z4 M40i is er namelijk niet voor minder dan 95.000 euro.

Gelukkig is de BMW Z4 al even op de markt, en daarom zijn er genoeg betaalbare occasions te vinden. De ondergrens ligt bij zo’n 6.500 euro voor een BMW Z4 E85 occasion met enige ervaring qua kilometerstand. De mooiere exemplaren van de E85 kosten algauw 10.000 euro, waarbij late exemplaren van na de facelift en in een unieke samenstelling ook zo 20.000 euro kunnen opbrengen. De ondergrens voor een BMW Z4 Coupé occasion ligt met zo’n 15.000 euro een stuk hoger. De Z4 M is weer een heel ander verhaal, want die vind je eigenlijk niet voor minder dan 30.000 euro, waarbij de prijzen kunnen oplopen tot maar liefst 70.000 euro.

Val je voor het stalen dak van de BMW Z4 E89? Voor een occasion van die generatie moet je rekenen op minimaal 13.000 euro voor de vroege exemplaren met de meeste kilometers. Omdat de jongste exemplaren van de E89 nog niet heel oud zijn, betaal je daar nog zo’n 40.000 euro voor. De G29 spant qua prijs echter de kroon, want voor minder dan 40.000 euro vind je geen BMW Z4 G29 occasion.

Design

Buitenkant

Wist je dat de ‘Z’ bij BMW staat voor ‘Zukunft’? Als je gaat kijken naar de designs van de verschillende BMW Z4’s en de andere BMW-modellen die daarna op de markt kwamen, zul je ontdekken dat de Z4 in veel opzichten het eerste model was met de designtaal van die periode. Qua designs lopen de verschillende Z4-generaties behoorlijk uiteen. De Z4 E85, getekend door Anders Warming onder leiding van Chris Bangle, heeft ronde, gewelfde vormen en de typerende ‘Z’ in de voorschermen. De Z4 E89 heeft juist weer een hoekiger, meer GT-achtig uiterlijk, terwijl de Z4 G29 weer oogt als een traditionele roadster met zijn softtop. Zet je ze alle drie naast elkaar, dan blijft één stijlelement consistent overeind: de klassieke sportwagen-layout van een lange motorkap, een platte voorruit en een korte ‘kont’.

Binnenkant

Ook binnenin lopen de verschillende Z4’s behoorlijk uiteen. De G29 is als nieuwste model nagenoeg volledig digitaal vanbinnen, terwijl de E85 en E89 juist een stuk analoger van opzet zijn. Ook zijn de interieurs van de E85 en E89 wat duidelijker te herkennen dan het interieur van de G29, dat meer past binnen de rest van het BMW-gamma. Bijzonder aan de E85 en E89 is dat ze beiden optioneel een elektrisch uitklapbaar scherm voor de navigatie en de bediening van de radio hadden. Bij de E89 is dat scherm overigens wel een stuk moderner en voorzien van BMW’s iDrive-technologie.

Veiligheid

De BMW Z4 staat te boek als een relatief veilige auto. In 2004 kreeg de Z4 E85 een score van vier sterren voor de bescherming van de inzittenden, waarbij het enige kritiekpunt van Euro NCAP was dat bepaalde harde stukken in de voetenruimte mogelijk kunnen leiden tot verwondingen. In 2015 zette de BMW Z4 E89 een iets minder gunstige score van drie sterren op het bord. Ook voor de E89 geldt dat de onderbenen van de bestuurder mogelijk gevaar lopen tijdens een crash, verder was Euro NCAP kritisch op het ontbreken van enkele veiligheidssystemen, zoals Automatic Emergency Braking. De G29 zette dit alles recht met een score van vijf sterren. De inzittendenbescherming is zeer goed en ook de aanwezige veiligheidssystemen functioneren naar behoren.

Qua betrouwbaarheid heeft de Z4 over het geheel genomen een goede reputatie. Wel zijn de viercilindermotoren van de E85 beduidend minder betrouwbaar dan de zescilinders, bij de latere generaties is dat probleem enigszins verholpen. Verder is ‘sticky steering’ bij de Z4 E85 een bekend probleem. Je herkent het bij het sturen aan een wat ‘plakkerig’ aanvoelende besturing, waarbij het stuur soms vast lijkt te zitten in de middenstand. Er zijn echter oplossingen voor om dit probleem eenvoudig te verhelpen. Andere problemen die mogelijk kunnen optreden, liggen vooral in de kwetsbaarheid van de kapconstructie.

Alternatieven

De BMW Z4 is een beetje de laatste der Mohikanen, want als het om roadsters gaat is het landschap qua nieuw verkrijgbare exemplaren dun bezaaid. De Jaguar F-Type speelt een klasse te hoog, de eeuwig levende Mazda MX-5 zit dan weer een stuk lager in prijs en vermogen. de Audi TT komt qua prijsstelling het dichtst in de buurt van de Z4 in de huidige markt. Een auto als de Porsche 718 Boxster is met zijn basisvermogen van 300 pk eigenlijk alleen maar een concurrent voor de BMW Z4 M40i. Een ander alternatief voor een nieuwe Z4 is natuurlijk de Toyota Supra, die in feite een coupéversie is van de Z4 G29 en veel van de techniek ermee deelt. Dan moet je het échte roadstergevoel alleen wel missen.

FAQ

Is de BMW Z4 een toekomstige klassieker?
De eerste generatie BMW Z4 is inmiddels bijna 20 jaar oud, dus je zou al bijna kunnen spreken van een klassieker. Momenteel wordt met name de zeldzame Z4 M beschouwd als een gewild verzamelaarsobject, wat ook terug is te zien in de vraagprijzen voor occasions. Maar ook voor reguliere exemplaren van de Z4 E85 gaat de prijs omhoog. Voor de E89 en de G29 is het nog lastig te zeggen of ze ooit de klassiekerstatus gaan krijgen, maar tweezitters zijn in deze markt in ieder geval zeldzaam.
Wat is ‘sticky steering’ bij de BMW Z4 E85?
Sticky steering is een probleem in de stuurkolom waarbij een tweetal openliggende kogellagers de hoofdoorzaak van het zware, plakkerige sturen zijn. Wanneer het probleem zich voordoet heb je twee opties: een kostbare vervanging van het hele stuurhuis, of het laten verstellen van de excenterring in het stuurhuis. Dat laatste is de goedkoopste optie en werkt meestal goed om het probleem te verhelpen.
Welke generatie BMW Z4 moet ik hebben?
Dat hangt helemaal af van jouw eigen wensen. Wil je de auto dagelijks gaan gebruiken en heb je het budget? Dan bieden de G29 en E89 net wat meer comfort aan boord dan de E85. Is jouw budget echter lager en wil je toch het ultieme roadstergevoel ervaren? Dan is de E85 een prima keuze die ook dagelijks nog zeer goed inzetbaar is. Zoek je de ultieme auto voor erbij en een leuke investering? Dan moet je écht op zoek naar een mooie Z4 M.

Beoordelingen voor BMW Z4

61 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen

Meer details

Meer links