Sterke punten
- Zeer aansprekende rijeigenschappen
- Zowel krachtige als zuinige motoren
- Innovatieve technologieën
Zwakke punten
- Standaardmodellen erg kaal
- Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
- Als occasion duurder dan gemiddeld
Interesse in een BMW F30
Goede redenen
- Aansprekende rijeigenschappen met goede balans tussen sportiviteit en comfort.
- Breed motorenaanbod met zowel zuinige als zeer krachtige aandrijflijnen.
- Introductie van verschillende nieuwe technologieën voor de 3 Serie of zelfs BMW algemeen.
- Breed aanbod aan uitvoeringen en carrosserievarianten.
Technische gegevens
Motorisatie
Over de gehele productieperiode gezien was de BMW F30 leverbaar met een vrij breed motorenaanbod. Dat begon met een 1,5-liter driecilinder benzinemotor, de eerste keer dat een BMW 3 Serie leverbaar was met een driecilindermotor. Daarboven stonden 2,0-liter benzine- en dieselmotoren. De topmodellen waren voorzien van 3,0-liter zes-in-lijnmotoren, ook weer op zowel benzine als diesel. Er waren ook varianten met een hybride aandrijflijn. Eerst een ‘gewone’ hybride op basis van de zescilinder benzinemotor en later een plug-in hybride met de viercilinder benzinemotor als basis. Afhankelijk van de motorvariant is de transmissie een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat. Afhankelijk van motorvariant en uitvoering heeft de BMW F30 achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.
Afmetingen
De BMW F30 is ruim 4,6 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet 2,8 meter. De Gran Turismo variant heeft vergelijkbare afmetingen, maar is iets langer: 4,8 meter, met een wielbasis van 2,9 meter. Afhankelijk van de carrosserievariant heeft de bagageruimte een inhoud van 480 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW F30 (BMW 3 Serie Sedan) | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,62 x 1,81 x 1,43 m |
Wielbasis | 2,81 m |
Inhoud bagageruimte | 480 l |
Ledig gewicht | 1.360-1.635 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.935-2.195 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-2.979 cm3 |
Vermogen | 85 kW (116 pk)-250 kW (340 pk) |
Koppel | 220-450 Nm |
Topsnelheid | 202-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,9-4,9 sec |
Tankinhoud | 41-60 l |
Verbruik | 1,9-7,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 44-169 g/km |
Varianten
Strikt genomen verwijst BMW F30 alleen naar de sedanversie van de zesde generatie BMW 3 Serie. In de praktijk wordt BMW F30 ook wel gebruikt om de zesde modelgeneratie in zijn algemeen aan te duiden. In dat geval zijn er ook de varianten Touring (stationwagen, officieel F31) en Gran Turismo (hoog model vijfdeurs liftback, officieel F34). Het sportieve topmodel BMW M3 is ook weer van de partij, maar dat is als BMW F80 strikt genomen een afzonderlijk model. De Coupé en Cabrio modellen waren vanaf deze modelgeneratie ondergebracht in de nieuwe BMW 4 Serie modellijn. Speciaal noemenswaardige uitvoeringen van de BMW F30 zijn er niet echt, al is het interessant dat de BMW F30 als eerste BMW 3 Serie leverbaar was met hybride aandrijflijnen.
Prijzen
Afhankelijk van de motorvariant had de BMW F30 in Nederland een nieuwprijs vanaf circa 34.000 tot 74.000 euro. De vanafprijs loopt op tot 117.000 euro als je ook de BMW M3 varianten meerekent. Voor de andere carrosserievarianten van de BMW F30 gelden vergelijkbare prijzen, met als verschil dat de Gran Turismo niet werd geleverd als M model.
De BMW F30 was een populaire auto toen hij nieuw was en is dat nu als occasion nog altijd. Dat zorgt ervoor dat er enerzijds veel aanbod is aan BMW F30 occasions, maar de aanhoudende vraag houdt de prijzen relatief hoog vergeleken met andere auto’s van dezelfde leeftijd. De prijzen variëren van zo’n 6.500 tot 40.000 euro. De Touring is fractioneel voordeliger, met prijzen vanaf 6.000 euro. De Gran Turismo valt met zijn prijzen ruimschoots binnen dit bereik. Voor de voordeligste exemplaren geldt dat ze doorgaans hoge kilometerstanden hebben. Er zijn ook wel BMW F30 occasions voor minder dan 6.000 euro, maar dan zijn er vaak gebreken. Controleer sowieso altijd goed de onderhoudshistorie.
Design
Buitenkant
De BMW F30 is typisch een BMW sedan van zijn tijd, met een design dat zakelijke strakke lijnen combineert met sportieve accenten. Afhankelijk van de uitvoering wordt met aanvullende accenten het zakelijke of sportieve karakter benadrukt. Zo is de BMW F30 een auto die twee doelgroepen aanspreekt. Het is een representatieve zakenauto die tegelijkertijd ook in de smaak valt bij sportieve autoliefhebbers. Kijken we naar de andere carrosserievarianten van de BMW F30, dan geldt voor de Touring hetzelfde verhaal. De Gran Turismo is met zijn hoge liftbackcarrosserie smaakgevoelig gebleken.
Binnenkant
Het interieur borduurt voort op hetzelfde thema. Enerzijds zijn er strakke lijnen en een zakelijke zwarte aankleding, aan de andere kant kan met de optielijst in de hand een sportief geheel worden gecreëerd en/of worden gekozen voor andere interieurkleuren. Van licht beige om het zwart te doorbreken tot zelfs felrode bekleding. Uiteraard biedt de stationwagonvariant BMW F30 Touring meer interieurruimte achterin, terwijl de Gran Turmismo een middenweg vormt tussen meer hoofd- en bagageruimte en tegelijkertijd een sportieve lage daklijn.
Veiligheid
De BMW F30 behaalde bij zijn introductie een volle score van vijf sterren bij de Euro NCAP, waarbij het model maar liefst een 95% score behaalde op gebied van bescherming van volwassen inzittenden. Naast gebruikelijke zaken zoals ABS, ESP en airbags biedt de BMW F30 ook een systeem dat snelheidsoverschrijdingen helpt te voorkomen. Actieve systemen die met stuur- en remingrepen helpen een ongeval te voorkomen waren er bij de BMW F30 nog nauwelijks.
Alternatieven
De meest directe concurrenten van de BMW F30 komen uit hetzelfde land, Duitsland, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Deze modellen hebben een vergelijkbaar prijsniveau, uitvoeringenaanbod en leveren vergelijkbare prestaties. Verschillen zijn er ook. Zo legt de Audi A4 een sterke nadruk op de technologieën aan boord, waaronder het bekende Quattro vierwielaandrijvingssysteem. De Mercedes-Benz C-Klasse legt daarentegen meer focus op comfort dan sportiviteit.
Wie in dit segment een meer onderscheidend model zoekt, kan de Lexus IS in overweging nemen. Dit model wordt wel eens ‘de Japanse BMW 3 Serie’ genoemd en beide modellen hebben dan ook veel raakvlakken. Het design van de Lexus IS is wat meer uitgesproken dan dat van de BMW. Verder heeft Lexus in de loop der jaren goede naam gemaakt met betrouwbare (hybride)techniek. Andere onderscheidende keuzes in het segment zijn de eveneens Japanse Infiniti Q50 en de Amerikaanse Cadillac ATS. Daarbij legt de Infiniti duidelijk meer focus op comfort dan sportiviteit, terwijl de Cadillac de typerende Amerikaanse luxe combineert met sportieve eigenschappen.
FAQ
Wat is een BMW F30?
Welke motoren heeft de BMW F30?
Hoeveel pk heeft de BMW F30?
Meer informatie
Meer details
- Bmw Automaat
- Bmw E Serie
- Bmw Elektrisch
- Bmw Roadster
- Bmw Xi
- Bmw Jeep
- Bmw Coupe
- Bmw Suv
- Bmw Turbo
- Bmw Motor Kopen