Ga naar hoofdinhoud
bmw-1er-f20-front

BMW F20

1 / 4
bmw-1er-f20-front
bmw-1er-f20-side
bmw-1er-f20-back
Video - BMW F20 Profiel

Sterke punten

  • Goede motoren
  • Klassieke achterwielaandrijving
  • Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden

Zwakke punten

  • Wielophanging op slecht wegdek
  • Standaardstoelen zijn vrij oncomfortabel
  • Weinig ruimte achterin

BMW 1-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 1-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 1 Serie (F20): de laatste der achterwielaangedreven compacte auto’s

De BMW 1 Serie van 2011-2019 (F20) is de tweede generatie van BMW’s compacte model en de laatste met achterwielaandrijving. Hij kreeg in 2016 een facelift. De auto heeft vijf deuren (F21 is de driedeursvariant) en is er met drie-, vier en zescilinder benzine- en drie- en viercilinder dieselmotoren. Lees meer.

Interesse in een BMW F20

BMW F20 occasions

Alle artikelen

Goede redenen

  • BMW is erg goed in het bouwen van motoren. De BMW 1 Serie is voorzien van soepele, pittige turbomotoren, al zijn de meeste exemplaren natuurlijk uitgerust met een van de basismotoren

  • De topversies van de 1 Serie zijn de M135i en de M140i – met zescilinder turbomotoren met meer dan 220 kW (300 pk) en achter- of vierwielaandrijving

  • Dankzij achterwielaandrijving en de multilink-achterwielophanging heeft de BMW een zeer goede rijdynamiek en uitstekende balans

  • Qua luxe en uitrusting heeft de BMW 1 Serie (F20) veel gemeen met zijn grotere broers en de aangename (optionele) sportstoelen bieden extra comfort

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 1 Serie van de tweede generatie (F20/F21) er met 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotoren met 75, 100 en 125 kW (102, 136 en 170 pk) die worden aangeduid als 114i, 116i en 118i. Ook is er een 160 kW (218 pk) sterke 2,0-liter viercilinder (125i) en een 3,0-liter zescilinder M135i met 235 kW (320 pk).

Voor een diesel kun je kiezen uit de 1,6-liter viercilinder 114d met 70 kW (95 pk) en de 116d met 85 kW (116 pk). Ook zijn er de tweeliter viercilinder 118d met 105 kW (143 pk), 120d met 135 kW (184 pk) en de 125d met 160 kW (218 pk).

Vanaf 2015 is het motorengamma als volgt: de benzinemotoren zijn de 1,5-liter driecilinder 116i met 80 kW (109 pk), de 1,6-liter viercilinder 118i met 100 kW (136 pk) en 120i met 130 kW (177 pk), de tweeliter 125i met 160 kW (218 pk) en de zescilinder 3,0-liter M135i en M140i met resp. 240 en 250 kW (326 en 340 pk).

De diesels zijn de 1,5-liter driecilinder 114d en 116d met 70 en 85 kW (95 en 116 pk), de viercilinder 2,0-liter 118d, 120d en 125d met 110, 140 en 165 kW (150, 190 en 224 pk).

Een handmatig te bedienen zesversnellingsbak is standaard, een zestrapsautomaat is een optie. Een achttrapsautomaat was een optie voor de krachtigste versies, net als xDrive-vierwielaandrijving.

Afmetingen

De BMW 1 Serie (zowel de vijfdeurs F20 als de driedeurs F21) is 4,33 meter lang, 1,77 meter breed en 1,42 meter hoog. Met een gewicht van 1,2 tot 1,4 ton is het een van de zwaardere auto’s in zijn klasse, maar het gewicht is goed verdeeld. De bagageruimte heeft een inhoud van 360 tot 1.200 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 1 Serie (F20/F21)
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,33 x 1,77 x 1,42 m
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 360-1.200 l
Ledig gewicht 1.260-1.515 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.815-2.090 kg
Cilinderinhoud 1.598-2.998 cm3
Vermogen 70-250 kW (95-340 pk)
Koppel 180-500 Nm
Topsnelheid 185-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,4-12,2 sec
Tankinhoud 52 l
Verbruik 4,1-7,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 109-169 g/km

Varianten

De basisuitrusting van de BMW 1 Serie is niet eens zo uitgebreid: handmatig te bedienen airco, elektrisch bedienbare zijruiten voor, een radio-cd-speler met zes luidsprekers en instelbare rijmodi. Je kon de uitrusting uitbreiden door te kiezen uit de talrijke uitvoeringen, en/of met optiepakketten en losse opties. De optionele sportstoelen zijn een echte aanrader, want het standaard meubilair is geen toonbeeld van comfort of ondersteuning. Vermeldenswaard zijn natuurlijk de M135i en 140i, die er ook zijn met vierwielaandrijving en/of met een achttrapsautomaat – als je daarvan houdt. De 118d 120d en 125d zijn er ook met 4WD.

De coupé en de cabriolet behoren vanaf de tweede generatie niet meer tot de 1 Serie. BMW groepeert ze nu onder de noemer 2 Serie.

Prijzen

De nieuwprijzen van de BMW 1-serie van 2011 tot 2019 lopen uiteen van ongeveer 25.000 tot bijna 70.000 euro.

Het occasionaanbod van de BMW 1 Serie van de modellen F20 en F21 is enorm! Diesels zijn inmiddels sterk in de minderheid. De prijzen beginnen bij zo’n 3.500 euro voor de oudste bouwjaren en met technische problemen. Veelal hebben de occasions wel een hoge kilometerstand – het was natuurlijk een populair fleetmodel.

Occasions van na de facelift van 2016 kosten minimaal nog zo’n 8 à 9.000 euro, maar dan heb je wel een dieselmotor. Wil je een benzinemotor, dan moet je rekenen op minstens 11.000 euro. Voor de leukste versies, de M135i en M140i, betaal je minstens 20.000 à 30.000 euro.

Design

Buitenkant

BMW paste voor de tweede generatie van de 1 Serie (F20/F21) hetzelfde recept toe als voor de eerste: de 3 Serie met achterwielaandrijving als basis, in een compacter formaat. Toch is hij ietsje groter dan de eerste generatie, met een strakker design en sportieve looks. Die worden echter een beetje teniet gedaan door de grote koplampen, die niet in verhouding staan met de afmetingen van de grille – maar dat loste BMW op met de facelift van 2016. Aan de achterzijde vallen vooral de bredere lichtunits op, waarmee de 1 Serie meer in lijn lag met de rest van het gamma.

Binnenkant

De bagageruimte is best praktisch ruim – dat was in de vorige generatie minder – en voldoet aan de norm van het segment. De beenruimte achterin is echter krap door de transmissietunnel vanwege de achterwielaandrijving. Het dashboard is typisch BMW, maar standaard zit je op matige stoelen en is er niet al te veel luxe. Vanaf de facelift van 2016 is een iDrive-display standaard en later ook Apple CarPlay. De optionele sportstoelen en het Harman Kardon-audiosysteem zijn aanraders.

Veiligheid

Euro NCAP beoordeelde de BMW 1 Serie in 2012 als zeer veilig en gaf het model een score van vijf sterren. Het testrapport vermeldde geen echte zwakke punten. Standaard is de BMW 1 Serie uitgerust met zes airbags, ESP, noodremassistentie (maar pas na de facelift) en bandenspanningscontrole. Opties waren adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, parkeerassistentie, een achteruitrijcamera en vermoeidheidsdetectie.

Alternatieven

De BMW 1 Serie (F20/F21) past in dezelfde categorie als de Mercedes A-klasse en de Audi A3, maar sportievere modellen als de Alfa Romeo Giulietta en de Ford Focus komen toch meer in aanmerking als alternatief, zeker in de sportversies Quadrifoglio Verde resp. ST of RS. De Volkswagen Golf (GTI of R) van de zevende generatie is ook een zeer goede allrounder, met een uitstekend afgewerkt en vrij ruim interieur, maar die bieden wat minder rijplezier.

FAQ

Wat is het verschil tussen de BMW F20 en F21?
De F20 is de BMW 1 Serie met vijf portieren, de F21 is de BMW 1 Serie met drie portieren. In feite is het hetzelfde model, met dezelfde afmetingen.
Is de BMW 1 Serie F20/F21 betrouwbaar?
Er zijn wel enkele kwaaltjes bekend, zoals een falende EGR-klep, rembekrachtiging die het laat afweten door een kapotte vacuümpomp en distributiekettingproblemen bij de 1,6-liter turbobenzinemotor.
Hoeveel kost een BMW F20?
Het occasionaanbod van de BMW 1 Serie (F20/F21) is enorm! Prijzen beginnen bij zo’n 3.500 euro voor de oudste bouwjaren en met technische problemen. Occasions van exemplaren van na de facelift van 2016 kosten minimaal nog zo’n 8 à 9.000 euro. Wil je een benzinemotor, dan moet je rekenen op minstens 11.000 euro.

Meer informatie

Meer details

Meer links

  • 1Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
  • 2BTW verrekenbaar