Ga naar hoofdinhoud
bmw-e87-l-01.jpg

BMW E87

1 / 3
bmw-e87-l-01.jpg
bmw-e87-l-02.jpg
BMW-1-Series-E87-Side

Sterke punten

  • Veel verschillende motoren beschikbaar
  • Dynamische rijeigenschappen
  • Als drie- en vijfdeurs beschikbaar

Zwakke punten

  • Niet de mooiste BMW
  • Duur in onderhoud
  • Beperkte ruimte binnenin

BMW 1 Serie E87: populaire, compacte hatchback

Als opvolger van de 3 Serie Compact bracht BMW de 1 Serie op de markt. De eerste generatie staat ook wel bekend als E87. Uit trouw aan de kenmerken van het merk was de auto voorzien van achterwielaandrijving en er was zelfs een versie met een zes-in-lijn benzinemotor. Lees meer

Interesse in een BMW E87

BMW E87 occasions

Goede redenen

  • Veel rijplezier dankzij levendig karakter
  • Uitstekende balans tussen comfort en dynamische rijeigenschappen
  • Al het goede van de hogere segmenten in een kleinere verpakking
  • Verkrijgbaar met automaat

Technische gegevens

Motorisatie

Net als bij de andere modellen wil BMW voor de 1 Serie E87 trouw blijven aan zijn DNA door een auto met veel rijplezier en aantrekkelijke prestaties te leveren. Daarom werden in de loop der jaren veel verschillende motoren met verschillende vermogensniveaus gebruikt. Het aanbod bestaat zowel uit diesel- als benzinemotoren.

Wie een diesel wil, bijvoorbeeld voor lange afstanden, kan rekenen op minstens 85 kW (115 pk) vermogen. Zelfs met de instapmotor bereikt de BMW E87 een topsnelheid van 200 km/u en de sprint naar 100 km/u duurt ongeveer 10 seconden. De BMW 123d is het topmodel met een dieselmotor en levert 150 kW (204 pk) vermogen en een koppel van 400 Nm. De topsnelheid bedraagt hier 238 km/u en het model versnelt naar 100 km/u binnen 7 seconden. Hiertussen zijn ook de 118d en 120d leverbaar geweest met respectievelijk 105 kW (143 pk) en 130 kW (177 pk).

Het aanbod van de benzinemotoren is vergelijkbaar. De kleinste motorisering beschikt over 85 kW (116 pk) De topmotorisatie voor de 1 Serie was de 1M met 340 pk en 450 Nm koppel. Echter, deze is alleen leverbaar geweest als coupé, die als e82 in de boeken staat. De BMW E87 130i is de sterkste versie in deze modelreeks. Dit betreft een atmosferische zes-in-lijn benzinemotor met 195 kW (265 pk) en 315 Nm. Tussen de 116i en de 130i bevinden zich ook nog de 118i en 120i met respectievelijk 105 kW (143 pk) en 125 kW (170 pk).

Standaard werd de BMW E87 geleverd met een handmatige transmissie. Optioneel kon ook gekozen worden voor een zestraps automaat. Elke BMW E87 is uigevoerd met achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is niet mogelijk bij deze generatie 1 Serie.

Afmetingen

De BMW E87 is de compacte serie van de Duitse fabrikant. De ruimte houdt niet over in de hatchback. Vooral voor de passagiers achterin is het wat aan de krappe kant. Maar de compacte afmetingen komen dan uiteraard wel weer ten goede van de rijeigenschappen. Het model is ongeveer 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis is 2,66 meter en het leeggewicht kan oplopen tot 1.395 kilogram.

Echter, de BMW E87 moet niet alleen sportief zijn en geschikt zijn voor stadsverkeer, maar ook goede dagelijkse bruikbaarheid bieden. Het model heeft bijvoorbeeld een redelijke bagageruimte, met een laadvolume tot 330 liter.

BMW E87
Marktintroductie 2004 - 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,66 m
Inhoud bagageruimte 330 l
Ledig gewicht 1.375 - 1.395 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 kg
Cilinderinhoud 1.596 – 2.998 cm3
Vermogen 85 – 195 kW (116 - 265pk)
Koppel 150 - 315 Nm
Topsnelheid 200 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,9 – 6,0 sec
Tankinhoud 53 l
Verbruik 4,5 – 9,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 119 – 220 g/km

Varianten

De BMW E87 werd aangeboden in twee verschillende carrosserievarianten. Eén van de populairste varianten is de vijfdeurs, die extra dagelijkse bruikbaarheid biedt ten opzichte van de driedeurs variant. Die biedt op zijn beurt dan weer een sportievere look door het ontbreken van de achterste twee deuren. Verder was er ook een cabriolet. Dit model draagt echter officieel de interne aanduiding E88, maar wordt vaak synoniem genoemd met de BMW E87. Hetzelfde geldt dus eigenlijk ook een beetje voor de coupé en de M coupé.

Veel BMW E87 zijn verkocht met de basisuitrusting, aangezien dit model veel is ingezet als ‘betaalbare’ leaseauto. Maar de E87 kon vervolgens aanzienlijk worden opgewaardeerd met optiepakketten en opties. De BMW E87 biedt standaard al een zeer goede uitrusting, waaronder centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een afstandsbediening voor de vergrendeling en het BMW radiosysteem. Elektrische raambediening aan de voorkant en een buitentemperatuurweergave mogen ook niet ontbreken in de basisuitrusting.

Prijzen

Hoewel de BMW E87 tot de compacte klasse behoort, zijn de prijzen allesbehalve voordelig. Zelfs de eenvoudigste instapvariant kostte minstens 25.000 euro. De BMW 120d, als populair topmodel met een dieselmotor, kostte zelfs 35.000 euro. De BMW 130i kostte minimaal 48.500 euro. Bovendien stegen de prijzen aanzienlijk wanneer je leuke opties ging aanvinken.

Als occasion is de BMW E87 inmiddels redelijk betaalbaar geworden. Eenvoudige uitvoeringen kosten vaak minder dan 5.000 euro. De 130i, toch wel een gewilde auto met zijn zes-in-lijn en achterwielaandrijving, kost minimaal 12.000 euro voor exemplaren in goede staat.

Design

Buitenkant

Het exterieur past duidelijk bij de typische designtrend van die tijd. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de aanblik van de voorkant met de bekende nierengrille. Hoewel het uiterlijk wel degelijk anders is dan andere BMW-modellen uit die tijd, is hij wel duidelijk herkenbaar als een BMW. Optioneel was de BMW 1 Serie E87 natuurlijk helemaal naar smaak samen te stellen. Zo kon je het exterieur laten voorzien van een M-sport pakket met agressievere bumpers en sportievere velgen. Ook xenon-verlichting was optioneel.

Binnenkant

Ook in het interieur van de BMW E87 was veel mogelijk om de boel naar eigen smaak samen te stellen. De binnenruimte biedt standaard al een zeer goede afwerking met hoogwaardige materialen en overtuigt ook op de lange termijn met een zeer goede kwaliteit. De standaarduitrusting is prima voor elkaar, met onder andere een automatische airconditioning. Ook de goede geluidsisolatie en de comfortabele stoelen zijn opvallend en het zicht naar buiten is goed. Er is echter ook kritiek op het interieur, met name met betrekking tot de ruimte. Deze is beperkt.

Veiligheid

De BMW E87 scoort goed op het gebied van veiligheid. Of het nu gaat om een praktische automatische hoogteverstelling van de koplampen, een licht- en waarschuwingssysteem, of een bandenspanningscontrolesysteem, de auto is uitgerust met vele functies. Al is het niet te vergelijken met de geavanceerde veiligheidssystemen van tegenwoordig. Maar de standaard zaken, ABS, ESP, zes airbags en gordelspanners zijn uiteraard aanwezig. Natuurlijk is de BMW E87 ook uitgebreid getest in de Euro NCAP-crashtest, waarbij het model met name een zeer goede score behaalde.

Alternatieven

Als alternatief voor de BMW E87 is er de opvolger, de F20. Deze heeft een ander design en is iets groter dan zijn voorganger, wat stiekem toch wel een groot minpunt was van de E87. Ook bij de concurrerende Duitse merken kan geshopt worden voor een alternatief. Zo heeft Audi de A3, die ook als drie- of vijfdeurs gekocht kan worden en heeft Mercedes-Benz de A-klasse.

FAQ

Waar werd de BMW E87 gebouwd?
De BMW E87 werd in Duitsland gebouwd, in Leipzig en Regensburg.
Wat is de opvolger van de BMW E87?
De BMW E87 werd 2011 opgevolgd door de F20.
Wat kost een E87 BMW 130i?
De BMW 130i kost minimaal 12.000 euro. Best een hoop geld voor een auto van die leeftijd. Maar door zijn achterwielaandrijving en potente zes-in-lijn motor is hij zeer gewild.

Meer informatie

Meer details

Meer links