



Sterke punten
- Breed modelaanbod
- Goede bouwkwaliteit
- Inmiddels waardevaste youngtimer
Zwakke punten
- Begint schaars te worden
- Roestgevoelig (op specifieke plaatsen)
- Onderhoud duurder dan gemiddeld
Interesse in een BMW E34
Goede redenen
- Breed modelaanbod: van zuinige modellen tot de krachtige, sportieve BMW M5
- Maakt het imago van Duitse degelijkheid helemaal waar
- Uitgegroeid tot populaire en daardoor waardevaste youngtimer
- Voor het eerst was de BMW 5 Serie er ook als Touring (stationwagon)
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW E34 had een breed motorenaanbod, bestaande uit viercilinders, zes-in-lijnmotoren en V8-motoren. De viercilinders waren alle benzinemotoren, met een inhoud van altijd 1,8 liter. De zescilinders waren er zowel op benzine als diesel, met een inhoud van 2,0 tot 3,8 liter. De V8 liep dan weer altijd op benzine en was er met een inhoud van 3,0 tot 4,0 liter. De standaardtransmissie was een handgeschakelde met vijf versnellingen. Optioneel voor enkele motorvarianten was een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Een meer gangbare optie was de vier- en vijftrapsautomaat. Op één specifieke uitvoering met vierwielaandrijving na, hebben alle BMW E34 modellen achterwielaandrijving.
Afmetingen
De BMW E34 is 4,72 meter lang, 1,75 meter breed en iets meer dan 1,4 meter hoog. De wielbasis meet altijd 2,76 meter. Afgezien van een minimaal hoogteverschil hebben de sedan en de stationwagon identieke buitenmaten, het verschil zit hem in het dak dat bij de stationwagon verder naar achteren doorloopt. De officiële bagageruimte-inhoud is voor beide modellen een ruime 460 liter, maar dat is bij de stationwagon gemeten tot aan de raamlijn. Daarboven biedt het model natuurlijk nog extra ruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW E34 | |
---|---|
Marktintroductie | 1988 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,72 x 1,75 x 1,41-1,42 m |
Wielbasis | 2,76 m |
Inhoud bagageruimte | 460 l |
Ledig gewicht | 1.360-1.785 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.870-2.280 kg |
Cilinderinhoud | 1.796-3.982 cm3 |
Vermogen | 83 kW (113 pk)-250 kW (340 pk) |
Koppel | 162-400 Nm |
Topsnelheid | 190-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,4-5,9 sec |
Tankinhoud | 80-90 l |
Verbruik | 8,0-12,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De BMW E34 is er in de basis in twee varianten: de vierdeurs sedan en de in 1992 aan het aanbod toegevoegde vijfdeurs stationwagon, de Touring. Beide waren leverbaar in talrijke motorvarianten en uitrustingsniveaus. Noemenswaardig is het sportieve topmodel, de BMW M5. Er was ook een BMW M5 Touring en achteraf gezien was dat best bijzonder, want bij latere modelgeneraties is het niet vaak meer voorgekomen dat de BMW M5 er ook was als stationwagon. Aan de andere kant van het modelaanbod was er ook een model dat uitblonk op gebied van zuinigheid: de BMW 518g, waarbij de g staat voor ‘gas’. Dit op aardgas aangedreven model werd echter alleen in Duitsland officieel geleverd.
Prijzen
De oorspronkelijke vanafprijs in Nederland varieerde van omgerekend 27.000 euro voor het instapmodel tot 100.000 euro voor de BMW M5 Touring. Hoewel de M-modellen eruit sprongen met hun hoge vanafprijs, waren de overige vanafprijzen redelijk gelijkmatig verdeeld over de uitrustingsniveaus. De BMW E34 was ook in Nederland een erg populaire auto en is dat nog steeds wel, inmiddels als youngtimer. De BMW E34 is echter ook op leeftijd geraakt, wat het aanbod BMW E34 occasions beperkt maakt. Aanhoudende populariteit houdt de occasionprijzen stabiel, of laat ze zelfs toenemen voor echt mooie exemplaren. Houd rekening met een vraagprijs van een kleine 3.000 euro voor een doorsnee uitvoering in nette staat tot 15.000 euro voor een toenmalig topmodel in goede staat. Voor een uitzonderlijk mooi exemplaar kan de prijs echter oplopen tot ruim in de 30.000 euro. Het aanbod BMW M5-modellen op basis van de BMW E34 is te beperkt voor een goede prijsindicatie, maar houd rekening met (relatief) hoge prijzen voor goede exemplaren.
Design
Buitenkant
Net als de voorgaande modelgeneratie was ook de BMW E34 sterk geïnspireerd op de BMW 7 Serie, waarvan kort voor de E34 een nieuwe modelgeneratie verscheen. Het design is strak en tijdloos, met een goede balans tussen de uitstraling van een luxe en representatieve zakensedan en toch ook een vleugje sportiviteit. Bij de BMW M5 wordt dat laatste versterkt met dikkere bumpers, een subtiele spoiler en een iets lagere rijhoogte. Een bijzonder kenmerk van de BMW E34 Touring was dat de achterruit afzonderlijk van de achterklep geopend kon worden. Dat zou nog lange tijd een kenmerk blijven voor BMW 5 Serie Touring-modellen.
Binnenkant
Ook het interieur biedt, mede afhankelijk van de uitvoering, een combinatie van zakelijke en sportieve lijnen. Kenmerkend is de naar de bestuurder gedraaide middenconsole. Zoals vaker bij Duitse auto’s uit die periode domineren zwarte en donkergrijze kleuren, maar zeker de luxere uitvoeringen zijn ook te vinden met een licht beige interieur, of juist donkerbruine of zelfs rode stoelbekleding. Ook naar huidige maatstaven biedt de BMW E34 een ruim interieur, waardoor hij in principe nog altijd goed te gebruiken is als gezinsauto. Omdat de BME E34 in zijn tijd een luxe auto was, biedt hij nog steeds de meeste voorzieningen die tegenwoordig in een auto worden verwacht.
Veiligheid
De BMW E34 is nooit getest door Euro NCAP, want die organisatie bestond toen nog niet. Veiligheid was destijds nog niet zo belangrijk als nu, maar BMW had op dat gebied wel een naam hoog te houden. Zo was de BMW E34 (bijna) vanaf het begin standaard voorzien van een airbag voor de bestuurder, wat toen nog een noviteit was. ABS was standaard en ASC (stabiliteitscontrole) optioneel, net als een airbag voor de passagier.
Alternatieven
De BMW E34, geproduceerd tussen 1988 en 1996, stond tegenover een aantal sterke concurrenten in het segment van luxe middenklasse auto's. Een prominente concurrent was de Mercedes-Benz E-Klasse (W124), die bekendstond om zijn solide constructie, luxe interieur en uitstekende rijkwaliteit. De Audi 100/200 (C3) was ook een geduchte tegenstander, met zijn elegante styling, comfortabele interieur en optionele quattro vierwielaandrijving. Een andere concurrent was de Volvo 900-serie, met zijn nadruk op veiligheid, duurzaamheid en ruimte. Ook de Jaguar XJ6/XJ40 trok kopers aan met zijn verfijnde Britse stijl, krachtige motoren en luxe voorzieningen en de Lexus LS400 betrad het strijdperk met zijn indrukwekkende betrouwbaarheid, soepele V8-motor en luxe uitrusting. Tot slot waren er nog de Amerikaanse tegenhangers, zoals de Cadillac Seville en de Lincoln Continental, die luxueuze opties en een soepele rijervaring boden, maar over het algemeen niet dezelfde mate van verfijning en rijdynamiek als de Europese concurrenten.