Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m3-e30-front

BMW E30

1 / 3
bmw-m3-e30-front
bmw-m3-e30-side
bmw-m3-e30-back

Sterke punten

  • Ongecompliceerd, tijdloos ontwerp
  • Solide en betrouwbare motoren
  • Altijd met achterwielaandrijving

Zwakke punten

  • In goede staat nauwelijks meer te vinden
  • Naar moderne maatstaven behoorlijk spartaans
  • Instapversies behoorlijk traag

BMW M3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW M3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 3-serie E30: de meest iconische 3-serie

In november 1982 introduceert BMW de opvolger van de eerste 3-Serie (E21): de E30. De 3-serie E30 groeide uit tot een succes. BMW verkocht in totaal maar liefst 2,3 miljoen E30’s. Inmiddels is de 3-serie E30, de M3 in het bijzonder, verworden tot een waar verzamelaarsobject. Lees meer

Interesse in een BMW E30

BMW E30 occasions
BMW E30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW 3-serie E30 biedt puur, ongefilterd rijplezier zoals moderne auto’s dat vaak niet meer kunnen.
  • Waardebehoud: klassiekers als de E30 schrijven niet meer af of stijgen zelfs in waarde als ze in goede staat zijn en goed worden onderhouden. Ze worden steeds gewilder bij verzamelaars en autoliefhebbers.
  • Klassieke stijl: De BMW 3-serie E30 wordt vaak geprezen om zijn eenvoudige maar elegante design. Met zijn scherpe lijnen en evenwichtige verhoudingen is het een iconisch model.
  • De E30 werd in verschillende carrosserievarianten aangeboden, waaronder een twee- en vierdeurs sedan, cabriolet en Touring (stationwagon). Er valt dus wat te kiezen!
  • Makkelijk in onderhoud: BMW's uit de E30-generatie staan bekend om hun robuustheid en betrouwbaarheid. Onderdelen zijn relatief gemakkelijk te vinden en de E30 is over het algemeen eenvoudig te onderhouden.

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 3-serie E30 is met een breed aanbod motoren op de markt geweest. Er was altijd één gemene deler. Welke motor je ook koos, de E30 is altijd geleverd met achterwielaandrijving. Qua aantal cilinders had de klant destijds de keuze uit vier- of zescilinders, waarbij in beginsel alle type-aanduidingen die getalsmatig boven de ‘20’ uitkwamen een zespitter hadden. De 3-serie E30 is kort geleverd als 324d en 324td met zescilinder dieselmotor, maar de nadruk lag overduidelijk op de benzinemotoren.

De waaier aan benzinemotoren is dan ook behoorlijk breed. Het aanbod begon bij de 316 met de M10 1,8-liter viercilinder. Deze motor leverde een vermogen van 66 kW (90 pk). De 318i had hetzelfde blok, maar dan met een vermogen van 77 kW (105 pk). De M10 werd in 1987 afgelost door een herziene versie van de viercilinder met motorcode M40. Met deze nieuwe motor leverde de 316i – nu met ‘i’ – 75 kW (102 pk) en kwam de 318i uit op 84 kW (115 pk).

Bij de zescilinders is het aantal motorsoorten een stuk beperkter. Alle zescilinderversies van de E30 zijn namelijk gebaseerd op een motorblok met motorcode M20, variërend van 2,0-liter tot 2,5-liter. De ondergrens qua vermogen lag op 92 kW (125 pk) voor de 320i, terwijl de meest krachtige versie – de 325i – 125 kW (170 pk) leverde. Een diesel was er in de vorm van de 324d, een 2,4-liter zescilinder met 63 kW (86 pk). Qua vermogen is dat de minst krachtige variant van de 3-serie E30. Later voegde BMW een turbo toe aan de 324d en leverde hij 84 kW (115 pk).

Uiteraard mag in dit rijtje één motorvariant beslist niet ontbreken: de M3. Je zou wellicht verwachten dat BMW het niet voor minder dan zes cilinders deed bij deze topversie, maar schijn bedriegt: de E30 M3 had namelijk een atmosferische 2,3-liter viercilinder met 143 kW (195 pk). In de absolute topversie, de Sport Evolution, boorde BMW M die motor op naar 2,5-liter en leverde hij maar liefst 175 kW (238 pk). Naar huidige maatstaven is dat niet bijzonder hoog, maar toentertijd stelde het echt wel wat voor. Bovendien woog de M3 ook slechts 1.200 kilogram, waardoor hij in minder dan 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten.

Afmetingen

De BMW 3-serie E30 is geleverd in maar liefst vier verschillende carrosserievarianten, maar met de afmetingen is er iets bijzonders aan de hand. Alle carrosserievarianten zijn namelijk precies even lang en even breed. Qua hoogte verschilt alleen de cabriolet ten opzichte van de overige drie varianten: de cabriolet is met een hoogte van 1,37 meter namelijk één centimeter lager dan de overige carrosserievarianten. Verder is de E30 3-serie altijd 4,33 meter lang en 1,65 meter breed.

BMW 3-serie (E30)
Marktintroductie 1983
Lengte x breedte x hoogte 4,33 m, 1,65 m, 1,37 – 1,38 m
Wielbasis 2,570 m
Inhoud bagageruimte 312 - 404 l
Ledig gewicht 1.010 – 1.310 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.470 – 1.770 kg
Cilinderinhoud 1.596 – 2.499 cm3
Vermogen 63 – 175 kW (86 – 238 pk)
Koppel 140 – 226 Nm
Topsnelheid 165 – 241 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,1 - 6,7 sec
Tankinhoud 55- 70 l
Verbruik 7,8 – 10,0 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b. g/km

Varianten

De 3-serie E30 is dus op de markt gekomen in vier carrosserievarianten: als tweedeurs sedan, vierdeurs sedan, Touring en cabriolet. Qua uitvoeringen was er in principe niet heel veel keuze. Je kon de motor kiezen en verder waren alle opties los te bestellen. Wel bracht BMW in de levensloop van de E30 enkele speciale versies uit. Eén daarvan is de sportieve 318is met 140 pk sterke viercilinder. In feite is dat een soort ‘M3 light’. Een andere bijzondere variant van de 3-serie E30 is de ‘Baur’-cabriolet, die een soort targa-achtige constructie heeft. De top van de reeks wordt gevormd door de M3 Sport Evolution, een ultrazeldzame en nog krachtigere variant van de M3 waarvan slechts 600 exemplaren gebouwd zijn. Het mag geen geheim heten dat de M3 ‘Sport Evo’ tegenwoordig zeer gewild is onder verzamelaars.

Prijzen

De huidige occasionprijzen van de BMW 3-serie E30 zijn niet bepaald mals. Dat is ook wel enigszins logisch te verklaren, want lange tijd is de E30 weinig gewild geweest. Pas in de laatste 10 jaar begonnen BMW-liefhebbers de verzamelwaarde van de E30 écht in te zien. Tot die tijd werden veel exemplaren omgebouwd naar circuitauto’s. Daardoor zijn goede exemplaren bijzonder zeldzaam. Reken voor een goed exemplaar, afhankelijk van de motorisering, op bedragen van tussen de 15.000 en 50.000 euro. Dan hebben we de M3 nog niet eens meegeteld, want die zit qua prijs in een hele andere categorie. De écht zeldzame uitvoeringen als de Sport Evolution wisselen van eigenaar voor meerdere tonnen, maar ook een ‘gewone’ M3 kost in goede staat al snel 100.000 euro. Voor dat geld heb je ook een jong gebruikte nieuwe M3…

Design

Buitenkant

In tegenstelling tot de E21, zal je de 4- en 6-cilindervarianten van de E30 niet kunnen onderscheiden aan de enkele of dubbele koplampen. Het exterieurontwerp van de 3-serie E30 is een iconisch voorbeeld van de esthetiek van de late jaren ’80 en vroege jaren ’90. Het ontwerp is strak, minimalistisch en uitgebalanceerd, met een lage, breed uitgestrekte carrosserie die een gevoel van snelheid en stabiliteit uitstraalt. Een van de meest kenmerkende eigenschappen van de E30 is de klassieke BMW nierengrille, geflankeerd door vier ronde koplampen die bijdragen aan de onmiskenbare identiteit van de auto. De rechte, hoekige vormen van de carrosserie worden verzacht door subtiele rondingen en welvingen, waardoor de auto een atletisch en dynamisch voorkomen heeft.

Iedere carrosserievariant van de E30 heeft zijn eigen unieke designkenmerken, met name als je ze van opzij en van achteren bekijkt. Elk model behield daardoor de basiskarakteristieken van het E30-ontwerp, wat bijdraagt aan de blijvende aantrekkingskracht en herkenbaarheid van deze generatie 3-serie.

Binnenkant

Het interieurontwerp van de BMW 3-serie E30 was gericht op functionaliteit en de bestuurder. Een kenmerkend element van het E30-interieur is het dashboard, dat naar de bestuurder is gekanteld. Dit designelement benadrukt de focus op het rijden en plaatst alle bedieningselementen binnen handbereik. Het instrumentenpaneel bevat een snelheidsmeter, toerenteller, en afhankelijk van het model, verschillende andere meters zoals een brandstofmeter en temperatuurmeter. Midden op het dashboard vind je de bedieningselementen voor de verwarming en airconditioning, evenals de radio.

De zetels in de E30 zijn over het algemeen comfortabel en ondersteunend. Afhankelijk van het model en de aangevinkte uitrusting kunnen de zetels zijn bekleed met stof, vinyl of leer. Bovendien is de E30 uitgerust met een redelijk ruime kofferbak voor zijn klasse, wat bijdraagt aan de praktische inzetbaarheid van de auto. Al met al straalt het interieur van de E30 een gevoel van eenvoudige elegantie en functionaliteit uit, in overeenstemming met het exterieurontwerp van de auto.

Veiligheid

In de periode waarbinnen BMW de 3-serie E30 produceerde, verschilden de veiligheidsnormen natuurlijk aanzienlijk ten opzichte van nu. De E30 beschikt niet over de geavanceerde veiligheidsvoorzieningen die je in moderne auto's zou vinden, zoals meerdere airbags, elektronische stabiliteitscontrole, rijhulpsystemen of geavanceerde kreukelzones.

Dat gezegd hebbende bood de 3-serie E30 wel enkele veiligheidsvoorzieningen die men destijds als vooruitstrevend beschouwde. Denk daarbij aan driepuntsgordels voorin én achterin, ABS (optioneel, later standaard op duurdere uitvoeringen), stuurbekrachtiging en kreukelzones. Nogmaals, het is belangrijk om te benadrukken dat deze functies niet voldoen aan de huidige veiligheidsnormen en dat het rijden in een oudere auto zoals de E30 een hoger veiligheidsrisico met zich meebrengt dan een moderne 3-serie.

Alternatieven

De voornaamste concurrenten van de BMW 3-serie E30 zijn de Audi 80 en de Mercedes 190. Ook van deze auto’s zijn steeds minder goede exemplaren te vinden. Gezien de huidige prijzen van de BMW 3-serie E30 moet je goed nadenken of je dan niet toch een modernere 3-serie wil hebben. Met name de opvolger van de E30, de E36, is tegenwoordig een behoorlijk goede deal. Dan heb je een modernere auto met meer vermogen voor minder geld.

FAQ

Welke BMW 3-serie E30 moet ik kiezen?
Dat hangt helemaal af van je smaak en persoonlijke voorkeur. De Touring is het meest praktisch van alle carrosserievarianten, maar als je een M3 wil hebben ben je automatisch gebonden aan de tweedeurs sedan. Kijk dus vooral wat je wensen zijn en wat het beste bij je past.
Is een BMW 3-serie E30 een goede eerste oldtimer?
Ja, over het algemeen wel. De 3-serie E30 is betrouwbaar, zit relatief eenvoudig in elkaar en is eventueel ook makkelijk zelf te onderhouden. De keerzijde is dat goede exemplaren tegenwoordig enorm duur zijn, dus met name voor jonge mensen wordt het in financieel opzicht al snel een lastig verhaal.
Waarom is de BMW 3-serie E30 zo duur?
Dat heeft een aantal redenen, die uiteindelijk neerkomen op de economische wetmatigheid van vraag en aanbod. De vraag naar de 3-serie E30 steeg de afgelopen jaren explosief omdat de auto behoorlijk in achting steeg bij verzamelaars en liefhebbers. Daarnaast zijn er steeds minder goede exemplaren van de 3-serie E30 te krijgen, waardoor de prijzen al snel door het dak gaan.

Beoordelingen voor BMW M3

9 Beoordelingen

4,9

Meer informatie

Meer links