Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m8-gran-coupe-front

BMW M Serie

1 / 3
bmw-m8-gran-coupe-front
bmw-m6-m-04.jpg
bmw-m3-cs-2023-3

Sterke punten

  • De dichtste benadering van een echte racewagen
  • De prestaties van een sportwagen met de degelijkheid van een productie-wagen

Zwakke punten

  • Groot verschil tussen de initiële generatie en de huidige M-geleverde wagens

BMW M-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW M-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW M Serie

Op 1 mei 1972 houdt BMW AG (de holding van de groep) BMW Motorsport GmbH boven het doopvont. Waar BMW na de oorlog voornamelijk gekend is om zijn luxueuze auto’s en moto’s, dragen de kleinere wagens zoals de BMW 700 en 02-serie stuk voor stuk bij tot de creatie van een sportievere tak binnen BMW. We leven in de hoogdagen van de racerij en zelfs Jan Modaal trekt in het weekend het circuit op met de gezinswagen voor zijn portie adrenaline. Daarnaast is er een grote vraag naar aangepaste 1800ti’s en 2000ti’s die werd ingevuld door tuners allerhande. Lees meer

bmw-m-reihe-s-02.jpg

BMW M Serie

M biedt sportieve ambitie voor BMWHet Beierse BMW was wereldwijd de enige autoproducent van luxe auto's dat tegelijktijdig twee tuningbedrijven voor zich in dienst had om haar productiewagens om te bouwen naar echte sportwagens. Vanuit de successen van BMW in de rallyesport kwamen er verschillende versies van BMW modellen als Alpina of M-versie op de markt. Lees meer

Initieel is deze afdeling een apart filiaal dat volledig toegelegd is op de competitie. Met een team bestaande uit slechts 35 man nemen ze, enkele maanden na oprichting, hun intrek op een nieuwe locaite; een werkplaats die is uitgerust met een motortestbank, gereedschapsmakerij en motorafdeling.

Naarmate de tijd vorderde zijn de BMW Ms meer en meer deel uit gaan maken van het assortiment van BMW. Voordien werden de BMW Ms meer verkocht als alternatieven voor competitieswagens, zoals bijvoorbeeld de M1. Tegenwoordig kan je een M bestellen, maar ook je BMW verfraaien met een M-lijn. Dit houdt in dat de ophanging, wielen en enkele interieurdetails in M-stijl worden aangepakt.

Goede redenen

  • De M-lijn staat voor ongelooflijke performance onder de garantievleugels van BMW
  • Serieprodcutie maakt minder fouten in de assemblage.
  • Herkenbare wagen

Belangrijkste modellen

Pré-M-wagens

BMW M ("M" voor "motorsport") werd aanvankelijk opgericht om het raceprogramma van BMW, dat in de jaren 1960 en 1970 zeer succesvol was, te faciliteren. Na verloop van tijd begon BMW M het wagenpark van BMW aan te vullen met speciaal aangepaste modellen in een hogere uitvoering, waar het grote publiek de M modellen vooral door kent. Deze auto's met een M-label omvatten traditioneel gewijzigde motoren, transmissies, ophangingen, interieur, aerodynamica en uiterlijke aanpassingen om ze te onderscheiden van hun tegenhangers. Alle M modellen worden getest en getuned in BMW's privé faciliteit op de Nürburgring in Duitsland.

BMW M levert ook M pakketten voor de BMW S1000RR motorfiets, met een beperkte productie vanaf 2021 als M1000RR.

Voor wie het toch te ver gegrepen is, gaan we even terug in de tijd. Tegenwoordig is BMW Motorsport een bijzonder grote onderneming dat enorm veel snelle versies van reguliere BMW’s maakt. Ze zijn allemaal luxe, zwaar en enorm sterk. Dat is opmerkelijk, want BMW Motorsport had vroeger een veel meer puristische en minimalistische benadering als het aankwam op het maken van sportieve varianten van huis-, tuin- en keuken BMW’s. Een voorbeeld daarvan is de briljante BMW 530 MLE.

BMW 3.0 CSL (E9)

In 1971 lanceert BMW in samenspraak met Alpina de ‘Batmobile’. De CS is te zwaar om te kunnen presteren in de competitie, waardoor men de CSL (Coupé Sport Leichtbau) lanceert. Van dit model worden uiteindelijk 167 stuks gebouwd. Waar de standaardversie met zijn tweeklepskop 206pk ter beschikking heeft, kan de opgeboorde 3,5 liter in de CSL met zijn vierklepskop tot wel 440pk gaan. Ook in de carrosserie wordt volop gewerkt met aluminium om het gewicht naar beneden te krijgen. Uiteindelijk worden er ook nog indrukwekkende aerodynamische toevoegingen gedaan die de 1.260 kg zware CSL op de baan moeten houden. De bestickering van de wagen spreekt boekdelen.

BMW 2002 Turbo (E20, 1973)

Wanneer BMW in 1973 op de proppen komt met een productiewagen met turbo, zijn ze meteen de eerste die dit klaarspelen in een productiewagen. De 2.0 liter M10-motor braakte 170pk uit en was daarmee een geliefde wagen voor criminelen als vluchtauto. Wat vandaag standaard mag lijken was toen een prestatie van formaat. De stripings laten ook niets aan de verbeelding over, dit was en is BMW-power ten top. Let wel, de turbo bleek voor de racerij te gevoelig, en zelfs gevaarlijk door de turbolag. Daarom werd er eigenlijk veel meer gekoerst met de E10 met dubbele carburatie.

BMW 530 MLE

Minder gekend, maar de eigenlijke voorloper van de M5, is de 530 MLE (Motorsports Limited Edition). Zuid-Afrika is medio jaren ’70 een goede afzetmarkt voor de luxueuze BMWs, om invoertaxen te vermijden wordt een assemblagelijn opgezet in de buurt van Pretoria. Wanneer BMW Zuid-Afrika rond 1976 aangeeft te willen gaan racen, krijgen ze de hulp van niemand minder dan Jochen Neerpasch, de toenmalige baas van BMW Motorsport GmbH. Met zijn hulp wordt een eerste generatie 5-Serie (E12) geprepareerd om deel te nemen aan de ‘Modified Production Series’. Naast de racewagens dienen er 100 modellen gebouwd te worden. Deze vinden gemakkelijk een eigenaar in het op snelheid verlekkerde Zuid-Afrika en de 530 MLE is geboren. Met een 3.0 liter zes-in-lijn die 202 pk produceert slaagt de 530 MLE erin om 15 races op rij te winnen, meteen de succesvolste 5-Serie tot aan zijn pensioen in 1985.

M-wagens

Pas in 1978 lanceert BMW Motorsports GmbH zijn eerste M-Serie wagen.

BMW M1 (E26)

Van de hand van Giorgio Giugiaro (initiële vormstudie door Paul Bracq) is de M1 een spitsig gevormde wagen van mythische proporties. De 1 staat voor de hoogte van 114 cm en na een run van 460 gelijkaardige modellen tussen 1978 en 1981 stopt de handmatige productie. Aangedreven door een 3,5 liter vierkleps zescilindermotor schittert de M1 zowel op als naast het racecircuit. De M1 krijgt zelfs zijn eigen race de BMW Procar Series, waar professionele chauffeurs het tegen elkaar opnemen in identieke wagens.

BMW M3

In 1986 komt E30 M3 uit, om deze geschikt te krijgen voor de racerij moeten er eerst 5.000 stuks verkocht worden. Dit ging echter vlotter dan verwacht en in geen tijd had BMW deze drempel gehaald. Uiteindelijk zou het nog veel beter worden, de E30 M3 zou de eerste M-wagen zijn die in serie geproduceerd werd; 17.970 om precies te zijn, waarvan 786 cabriolets. In tegenstelling hierboven beschreven wagens (m.u.v. de 2002 Turbo) spreken we hier van een viercilinder motor, omdat de baanligging ten goede kwam. 195pk puren uit een midsized wagen was indertijd best een prestatie. De M3 won uiteindelijk zowat elke prijs in de Touring Car series en is ook nu nog populair op het circuit en in de rallywereld.

M Performance

Huidige modellen

Tegenwoordig is quasi elk model verkrijgbaar in een M-variant. Enkel de Z1, 1, 7 en X1-serie zijn niet in M te verkrijgen. Daarnaast bestaat er nog een brede keuze in M Performance wagens.

  • M2 coupé (G87)
  • M3 sedan (G80)
  • M3 break (G81)
  • M4 coupé (G82)
  • M4 cabriolet (G83)
  • M5 sedan (F90)
  • M8 coupé (F92)
  • M8 cabrio (F91)
  • M8 Gran Coupé (F93)
  • X3 M (F97)
  • X4 M (F98)
  • X5 M (F95)
  • X6 M (F96)

Alternatieven

Het enige noemenswaardige alternatief voor een M zou een Alpina kunnen zijn, maar het moet gezegd dat er tussen beiden een wereld van verschil zit. Alpina staat voor verfijnde en hoog afgewerkte exclusieve luxe (aangevuld met bakken pks) voor een handvol liefhebbers.

Andere noemenswaardige tuners van BMW zijn AC Schnitzer, Racing Dynamics, etc.

Meer informatie

Modellen

Meer details

Meer links