Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW_i5_Touring2.jpg

BMW i5 Touring

1 / 3
BMW_i5_Touring2.jpg
BMW_i5_Touring3.jpg
BMW_i5_Touring.jpg

Sterke punten

  • Aanzienlijke actieradius
  • Ruim interieur
  • Rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Geen frunk
  • Prijzig in aanschaf
  • Gewicht aan hoge kant

BMW i5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW i5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 79.046,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW i5 Touring: krachtige elektrische stationwagon

De BMW i5 Touring is de eerste elektrische stationwagon van het merk BMW. Met zijn moderne technologie en aandrijflijn is de i5 Touring een luxe en ruime auto. Ideaal voor wie zoekt naar elektrisch rijplezier en praktische bruikbaarheid. Lees meer

Alle artikelen

Goede redenen

  • Ideaal als gezinsauto
  • Praktische bagageruimte
  • Actieradius
  • Luxe en comfort

Technische gegevens

Motorisatie

Het modelgamma van BMW wordt voor het eerst uitgebreid met een volledig elektrische Touring. Er zijn drie verschillende aandrijflijnen beschikbaar voor de i5 Touring. De instapversie is de eDrive40 Touring. Dit is direct ook de variant met de grootste actieradius. Met een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en een koppel van 430 Nm op de achterwielen komt de eDrive40 tot 560 kilometer (WLTP) ver op een volle acculading. Vanuit stilstand accelereer je naar 100 km/u in 6,1 seconden.

Kies je voor vierwielaandrijving, de xDrive40, dan zit je iets sneller op de 100 km/u. De sprint is in 5,5 seconden gepiept, terwijl het vermogen en de koppel gelijk blijven. De actieradius van de i5 xDrive40 is met 520 km (WLTP) ietsje lager dan bij de eDrive40.

Het topmodel is de BMW i5 M60 xDrive Touring. Met een vermogen van 442 kW (601 pk) en een koppel van 820 Nm sprint deze auto in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Met deze sportieve prestaties moet je een klein beetje inleveren op de actieradius, deze bedraagt ongeveer 500 km (WLTP). Op het gebied van prestaties kan deze variant aardig meekomen met de M5 Touring met benzinemotor. Het grote verschil is wel dat de M5 aan de buitenkant veel sportiever oogt en natuurlijk een andere beleving biedt door de krachtige benzinemotor.

De accu kan worden opgeladen met AC wisselstroom met een vermogen tot maximaal 11 kW als standaard en optioneel tot 22 kW (standaard voor i5 M60 xDrive Touring). De hoogspanningsbatterij kan worden opgeladen met DC gelijkstroom tot een vermogen van maximaal 205 kW. De i5 Touring is ook geschikt voor de Plug & Charge bij geschikte laadpalen.

Afmetingen

De BMW i5 Touring heeft een lengte van 5,06 meter, een breedte van 1,90 meter, een hoogte van 1,52 meter en een wielbasis van 3,0 meter. De inhoud van de bagageruimte is 570 liter en is uit te breiden tot 1.700 liter met de achterbank neergeklapt in 40:20:40 verhouding. Het ledig gewicht bedraagt 2.155 kg.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW i5 Touring eDrive40
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 5,06 x 1,90 x 1,52 m
Wielbasis 3,0 m
Inhoud bagageruimte 570 l
Ledig gewicht 2.155 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.790 kg
Vermogen 250 kW (340 pk)
Koppel 430 Nm
Topsnelheid 193 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,1 sec
Batterijcapaciteit 84 kWh
Verbruik 16,5 kWh/100 km
Actieradius 560 km

Varianten

De BMW i5 Touring is alleen verkrijgbaar als volledig elektrisch model. Er zijn verschillende aandrijflijnen beschikbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De eDrive40 Touring is een achterwielaangedreven variant, met een vermogen van 250 kW (340 pk). De verwante xDrive40 heeft hetzelfde vermogen, maar vierwielaandrijving. Het topmodel, de BMW i5 M60 xDrive Touring, steekt er met kop en schouders bovenuit met een vermogen van 442 kW (601 pk) verdeeld over alle vier de wielen.

Daarnaast kun je kiezen uit verschillende extra pakketten, waarmee de Touring met veel extra’s wordt uitgerust. Dit zie je terug in de tijdelijk leverbare Business Edition. De auto krijgt enige sportiviteit mee als je kiest voor de M Sport-edition. Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant wordt de i5 voorzien van sportievere accenten. Het rijgedrag verandert ook; als bestuurder beschik je over een M Sport-stuurwiel en -onderstel. Je kunt nog een stapje verder gaan met het M Sport Pro-pakket. De extra’s bestaan dan uit een uitgebreide parkeerassistent, exclusieve kleur(en) en extra informatie middels een head-up display.

Prijzen

De nieuwprijs voor de BMW i5 Touring begint bij 78.000 euro voor de i5 eDrive40 Touring. Voor vierwielaandrijving betaal je net iets meer, deze kost ruim 81.000 euro. De snelste variant, de i5 M60 xDrive Touring, begint bij een aanzienlijk hogere prijs van 109.000 euro.

Design

Buitenkant

De BMW i5 Touring heeft een modern en stijlvol uiterlijk dat meteen opvalt. De auto heeft een lange, vloeiende daklijn en subtiele lijnen over de zijkant die zorgen voor een sportieve en elegante uitstraling. De bekende BMW-grille past goed bij het strakke ontwerp, terwijl de smalle LED-koplampen een moderne look toevoegen.

Aan de achterkant ziet de auto er breed en stevig uit, met opvallende achterlichten die voor een stoere uitstraling zorgen. De BMW i5 Touring combineert een stijlvol ontwerp met praktische eigenschappen. Het belangrijkste verschil met de gewone 5 Serie Touring is de neus; de i5 Touring heeft namelijk iets andere details in de bumper. Zo wordt direct duidelijk dat het de elektrische variant betreft. Ook is natuurlijk aan de badges af te leiden dat het om een i5 gaat.

Binnenkant

Het interieur van de BMW i5 Touring is perfect afgestemd op dat van een moderne gezinsauto, met volop ruimte voor zowel passagiers als bagage. De royale afmetingen zorgen voor voldoende been- en hoofdruimte, waardoor lange ritten comfortabel zijn voor alle inzittenden. Het hoogwaardige iDrive-infotainmentsysteem, met een groot touchscreen en intuïtieve bediening, biedt toegang tot navigatie, media en smartphone-integratie.

De afwerking van het interieur is van een hoog niveau, met gebruik van luxe materialen zoals leder en aluminium accenten. De aandacht voor details, van het ergonomisch ontworpen dashboard tot de sfeerverlichting, creëert een premium gevoel. Bovendien biedt de i5 Touring diverse slimme opbergmogelijkheden en praktische functies, zoals verschuifbare stoelen en een elektrisch bedienbare achterklep, waardoor deze gezinsauto zowel stijlvol als functioneel is.

Met de verschillende mogelijkheden van M pakketten kun je het interieur sportiever aankleden. Denk hierbij aan een M Sport stuurwiel.

Veiligheid

De BMW 5 Serie behaalde een uitstekende veiligheidsscore in de Euro NCAP-crashtests, met vijf sterren als eindresultaat. Het ligt daarom in de lijn der verwachting dat ook de i5 Touring een hoge score zal behalen. De auto is standaard uitgerust met een reeks rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, lane keep assist, en automatische noodremassistentie. De bouwkwaliteit en het uitgebreide veiligheidspakket maken de i5 Touring een veilige keuze.

Alternatieven

Binnen het gamma van BMW heeft de i5 Touring een bijzondere plek. BMW heeft weliswaar een breed aanbod aan elektrische modellen, maar de i5 Touring is de eerste elektrische stationwagon van het merk. De i5 Sedan is direct verwant aan de Touring, maar mist de extra bagageruimte. In hogere en lagere schalen biedt BMW nog geen andere stationwagons aan.

Buiten het merk zien we wel een aantal andere opties. De Audi A6 Avant E-Tron komt qua prijs en afwerking het dichtst in de buurt. Volkswagen biedt met de ID.7 Tourer weliswaar ook een ruime elektrische station aan, maar zit niet op het niveau van prestaties en kwaliteit waar BMW om bekendstaat. Boven de prijs van de i5 Touring zou je nog de Porsche Taycan Sport Turismo kunnen overwegen, mits je bereid bent om dieper in de buidel te tasten.

FAQ

Welke aandrijflijnen zijn er voor de BMW i5 Touring
Er zijn drie verschillende aandrijflijnen beschikbaar op de i5 Touring. De instapversie is de eDrive40 Touring, met een vermogen van 250 kW (340 pk) en een maximum koppel van 430 Nm op de achterwielen. De xDrive40 heeft dezelfde prestaties op het gebied van vermogen en koppel, maar heeft vierwielaandrijving en accelereert dus sneller naar de 100 km/u. Het topmodel is de BMW i5 M60 xDrive Touring, met een vermogen van 442 kW (601 pk) en een koppel van 820 Nm.
Wat is de actieradius van de BMW i5 Touring
De eDrive40 komt tot 560 kilometer (WLTP) ver op een volle acculading. De actieradius van de i5 xDrive40 is met 520 km (WLTP) ietsje lager dan bij de eDrive40. De i5 M60 xDrive Touring heeft ongeveer 500 km (WLTP) actieradius.
Wat is de bagageruimte van de BMW i5 Touring?
De bagageruimte is 570 liter. Met de achterbank neergeklapt is dat zelfs 1.700 liter.