Sterke punten
- Rijplezier van BMW, maar elektrisch
- Lichtgewicht elektro-pionier
- Ook als occasion erg interessant
Zwakke punten
- Beperkte actieradius vroege exemplaren
- Jonge exemplaren vrij prijzig
- Atypisch BMW-model
BMW i3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW i3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW i3
-
BMW i3 Basis i3 94Ah 33 kWh | Subsidie mogelijk prijs na
€ 13.900,-- 92.896 km
- 03/2017
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2401 LJ ALPHEN AAN DEN RIJN -
BMW i3 S 120Ah 42 kWh RoadStyle Edition / 184pk / Leder /
€ 19.000,-BTW verrekenbaar - 109.057 km
- 12/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3421 GV OUDEWATER -
BMW i3 Basis 120Ah 42 kWh (170 PK) 1e-Eig. Keurig-Onderh.
€ 18.200,-BTW verrekenbaar - 66.840 km
- 09/2020
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2394 CG HAZERSWOUDE RIJNDIJK -
BMW i3 Advance Sport 22 kWh 170Pk (SCHUIFDAK, GROOT NAVI,
€ 10.945,-- 66.378 km
- 05/2014
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2921 LP Krimpen aan de IJssel -
BMW i3 S 120Ah 42 kWh RoadStyle Edition | Vol-Leder | Cam
€ 17.400,-- 109.233 km
- 12/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8072 PD NUNSPEET -
BMW i3 S Executive Edition 120Ah 42 kWh | Warmtepomp | Hi
€ 15.900,-BTW verrekenbaar - 175.970 km
- 09/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9723 JA GRONINGEN -
BMW i3 S Executive Edition 120Ah 42 kWh PANO LEER H/K AD.
€ 18.950,-- 94.575 km
- 09/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9461 VC GIETEN -
BMW i3 Basis 94Ah 33 kWh - €2000 SUBSIDIE - INCL BTW - ST
€ 12.950,-BTW verrekenbaar - 106.427 km
- 02/2018
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1951 NA VELSEN NOORD -
BMW i3 Basis Comfort 22 kWh | Automaat | Hoge instap | El
€ 10.950,-- 84.965 km
- 10/2014
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7944 HT MEPPEL -
BMW i3 S 120Ah 42 kWh, incl. 1 jaar garantie | Subsidie m
€ 27.995,-- 32.508 km
- 12/2022
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6891 BG Rozendaal (Arnhem) -
BMW i3 Range Extender Comfort Advance | Automaat | Airco
€ 16.440,-- 54.497 km
- 09/2015
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
13 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4704 RK ROOSENDAAL -
BMW i3 S Executive Edition 120Ah
€ 22.900,-BTW verrekenbaar - 77.205 km
- 09/2020
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1411 AW NAARDEN -
BMW i3 i3 S 120Ah 42kWh
€ 21.950,-- 36.701 km
- 09/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3881 BC PUTTEN -
BMW i3 120Ah 42 kWh Comfort-, Connectivity-, Driving Ass
€ 21.500,-BTW verrekenbaar - 74.314 km
- 02/2021
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6891 BG Rozendaal (Arnhem) -
BMW i3 S Executive Edition 120Ah 42 kWh Adapt. cruise/ Na
€ 16.740,-BTW verrekenbaar - 131.756 km
- 10/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8606 VP SNEEK -
BMW i3 S 184pk 120Ah 42 kWh*RoadStyle Edition*/Leder/w-po
€ 21.950,-BTW verrekenbaar - 49.991 km
- 12/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5222 BA 'S-HERTOGENBOSCH -
BMW i3 Executive 120Ah/ 42 kWh/S-dak/Adaptive/Accu95%/W-p
€ 15.945,-- 159.412 km
- 11/2019
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5222 BA 'S-HERTOGENBOSCH -
BMW i3 S 184pk Executive 120Ah 42 kWh Leder/W-pomp/Camera
€ 19.949,-BTW verrekenbaar - 65.936 km
- 10/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5222 BA 'S-HERTOGENBOSCH -
BMW i3 Executive 120Ah 42 kWh/Warmtepomp/3-Fase/Camera
€ 18.949,-BTW verrekenbaar - 65.899 km
- 12/2019
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5222 BA 'S-HERTOGENBOSCH -
BMW i3 Range Extender 94Ah |Navi professional |Comfort-pa
€ 16.450,-- 34.308 km
- 11/2017
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
12 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5595 XB LEENDE
Interesse in een BMW i3
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- De geroemde rijeigenschappen van een BMW, maar dan met elektrische aandrijving
- Lichtgewicht constructie voor meer efficiëntie én meer rijplezier
- Juist ook als occasion interessant voor wie elektrisch wil gaan rijden
- Bijzonder veel interieurruimte ondanks compacte buitenmaten
Technische gegevens
Motorisatie
In de basis zijn er twee varianten van de BMW i3: een met range extender en een volledig elektrische variant. Een range extender is een kleine benzinemotor, die stroom kan opwekken om tijdens het rijden de batterij op te laden. De benzinemotor drijft dus niet de wielen aan, maar dient alleen voor extra actieradius. Vandaar de naam range extender. De BMW i3 is dus eigenlijk een plug-in hybride, al zorgt de benzinemotor van een plug-in hybride meestal wél ook voor aandrijving van de wielen.
Naast de keuze uit wel of geen range extender is de BMW i3 leverbaar geweest met verschillende batterijpakketten, variërend van 22 kWh voor vroege exemplaren tot 42,2 kWh voor de latere modellen. Voor de typeaanduiding hanteert BMW de Ampère-uur (Ah) van de batterijen: 60 tot 120 Ah. Daartussen zat nog een variant van 94 Ah (33,2 kWh). Veruit de meeste varianten hebben wel dezelfde aandrijving, met 125 kW (170 pk) op de achterwielen. Alleen de latere BMW i3S was iets krachtiger, met 135 kW (184 pk) op de achterwielen. Een elektrische auto heeft een vaste overbrenging en daarom hoef je in de BMW i3 nooit te schakelen.
De eerste versies van de BMW i3 hadden een officiële actieradius van 170 tot 312 km, afhankelijk van de uitvoering en nog wel gemeten volgens de minder realistische NEDC-norm. De latere modellen kwamen officieel 312 tot 345 km ver, maar nog steeds volgens de NEDC-norm. Volgens de meer realistische WLTP-norm heeft de BMW i3 een actieradius van 310 km. Toen was alleen de grootste batterijvariant nog leverbaar. De range extender-modellen hebben een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 0,6 l/100 km.
Afmetingen
Met een lengte van bijna exact vier meter was de BMW i3 het meest compacte model in het moderne BMW-aanbod. De derde generatie BMW 1 Serie is met 4,3 meter bijvoorbeeld al een flink stuk langer. Voor de rest is de BMW i3 lastig één op één te vergelijken met een van de reguliere BMW-modellen, omdat de insteek van de auto geheel anders is. Voor zijn lengte heeft de BMW i3 een vrij lange wielbasis, van net geen 2,6 meter. Verder is de auto bijna 1,8 meter breed en net geen 1,6 meter hoog. Ook dat zijn verhoudingen die je niet bij een ander BMW-model vindt. Tot slot zijn de grote, maar smalle wielen van de auto opvallend. Die bieden een minimale rol- en luchtweerstand, wat de efficiëntie ten goede komt. Met 9,9 meter is de draaicirkel van de BMW i3 lekker compact (gemeten van stoep tot stoep).
De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)
Merk en model | |
---|---|
Marktintroductie | 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,0 m x 1,8 m x 1,6 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 260 l |
Ledig gewicht | 1.170 – 1.340 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.620 – 1.760 kg |
Vermogen | 125 kW (170 pk) – 135 kW (184 pk) |
Koppel | 250 – 270 Nm |
Topsnelheid | 150 – 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,2 – 6,9 sec |
Batterijcapaciteit | 22 – 42,2 kWh |
Verbruik | 12,6 – 14,0 kWh/100 km (NEDC) |
Actieradius | 170 – 345 km (NEDC) |
Varianten
De BMW i3 is leverbaar geweest in een aantal varianten. Er zijn grofweg vier basisversies: de BMW i3 met of zonder range extender en de BMW i3S met of zonder range extender. De BMW i3S onderscheidt zich met een iets hoger vermogen van de elektromotor. Wel of geen range extender is een groter verschil: de range extender is een klein tweecilinder benzinemotortje dat tijdens het rijden stroom opwekt als de batterij bijna leeg begint te raken. Die variant is dus niet helemaal volledig elektrisch.
Qua uitrustingen zijn er het ‘basismodel’ en de Business Edition. Daarnaast waren er een aantal speciale edities, zoals de (High) Voltage Edition, Carbon Edition, Dark Shadow Edition, For the Oceans Edition en Unique Forever Edition. In al deze gevallen gaat het vooral om een modelspecifieke samenstelling van uitrustingen, met soms aankledingsopties die voor de reguliere modellen niet beschikbaar zijn.
Prijzen
De nieuwprijzen van de BMW i3 varieerden van zo’n 35.000 euro voor het basismodel bij introductie tot ruim 46.000 euro voor de meest luxe variant bij productiestop in 2022. In de tussentijd is er een iets duurdere variant geweest: de meest luxe versie met Range Extender kostte net geen 48.000 euro.
Als occasion is de BMW i3 te vinden vanaf zo’n 13.000 euro voor een vroeg exemplaar met relatief veel kilometers. Dat is wat meer dan een vergelijkbare benzineauto, aan de andere kant is deze waardevastheid weer gunstig bij eventuele verkoop. Bovendien is de BMW i3 hiermee nog steeds een van de voordeligste elektrische occasions met toch ook een praktisch bruikbare actieradius.
De BMW i3 is ook beschikbaar via het AutoScout24 auto-abonnement voor prijzen vanaf zo’n 620 euro per maand. Dat bedrag is dan inclusief verzekering, onderhoud, eventuele reparaties en wegenbelasting. Dat laatste is een voordeel wanneer de vrijstelling voor de wegenbelasting van elektrische auto’s in 2025 komt te vervallen. Bovendien is het abonnement flexibel en zijn kilometrage en looptijd naar wens aan te passen.
Design
Buitenkant
Alleen al met zijn uiterlijk is de BMW i3 altijd al een bijzonder model geweest. Hij lijkt in niets op een andere BMW, hooguit op de iets later geïntroduceerde BMW i8. De BMW i3 dankt zijn bijzondere uiterlijk voor een deel aan zijn lichtgewicht constructie met een grotendeels van koolstofvezel gemaakte carrosserie. Daarnaast gaf BMW de i3 bewust een futuristisch uiterlijk om de vooruitstrevendheid van het model te benadrukken.
Binnenkant
De – in ieder geval voor zijn tijd – ongebruikelijke carrosseriebouw bood nog een voordeel: opvallend veel binnenruimte voor de compacte afmetingen. Ondanks dat de BMW i3 een stuk korter is, is de interieurruimte vergelijkbaar met die van een BMW 1-Serie. Wel heeft de BMW i3 een kleinere bagageruimte. Doordat in het interieur de middentunnel voor de aandrijfas ontbreekt, is de auto met name voorin zeer ruim van opzet, met een heel ‘open’ dashboard.
Veiligheid
Bij introductie in 2013 scoorde de BMW i3 vier van de vijf sterren bij de bekende crashtests van de EuroNCAP. De auto liet de laatste ster liggen op gebied van assistentiesystemen die een ongeval kunnen voorkomen. Die systemen waren namelijk niet altijd standaard aanwezig. De inzittendenbescherming wanneer het daadwerkelijk tot een ongeval komt was goed in orde.
Alternatieven
Lange tijd had de BMW i3 geen rechtstreekse concurrenten. Andere elektrische auto’s waren of veel goedkoper met minder bereik (Renault Zoe) of veel luxer met veel meer bereik (Tesla Model S). Inmiddels is het aandeel elektrische auto’s enorm gegroeid. Uit ‘eigen huis’ van de BMW Group komt bijvoorbeeld de MINI Electric, ook een compact model met vergelijkbare specificaties. Eveneens uit Duitsland komt de Volkswagen ID.3, die misschien nog wel het meest gelijkwaardig is aan de BMW i3. Wel is de Volkswagen een stuk nieuwer en dat merk je aan zowel aandrijftechniek als uitrustingen. Ook de Nissan Leaf is een interessant alternatief voor de BMW i3, ongeacht de modelgeneratie van de Nissan. De eerste Leaf biedt vergelijkbare prestaties met een vroege BMW i3, de latere Nissan Leaf biedt betere prestaties maar kost ook wat meer. Wil je elektrisch rijden met een opvallende uitstraling? Kijk dan ook eens naar een Fiat 500e, Honda e of Smart Fortwo/Forfour.