Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-850-back

BMW 850

1 / 4
bmw-850-back
bmw-850-l-02.jpg
bmw-850-l-03.jpg
bmw-850-side

Sterke punten

  • Indrukwekkende auto
  • Sterk, snel en luxe
  • Fraaie vormgeving

Zwakke punten

  • Kostbare auto, duur in gebruik
  • Auto moet maar bij je imago passen
  • Occasions zijn al 25 jaar en ouder

BMW 850 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 850, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 850 (E31): machtige Grand Tourer, klassieker in de dop

BMW introduceert in 1989 de grote 850i Coupé met een vijfliter V12-motor. Later brengt BMW ook varianten met V8-motoren en V12-motoren met nog méér cilinderinhoud. BMW produceerde ruim 30.000 exemplaren en met klassieke techniek met de motor voorin en achterwielaandrijving is dit een klassieker. Lees meer.

Interesse in een BMW 850

BMW 850 occasions
BMW 850 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Indrukwekkende auto en een klassieker in wording
  • Klassieke, betrouwbare BMW-techniek, met prachtige V12
  • Krachtige motoren, luxueus interieur
  • Een auto met een eigen gezicht

Technische gegevens

Motorisatie

BMW introduceert de 850i (E31) aanvankelijk met een V12 benzinemotor met een cilinderinhoud van 5,0 liter. Deze motor heeft een vermogen van 220 kW (300 pk) en is afkomstig uit de BMW 750 sedan. De motor is standaard gekoppeld aan een handmatig te bedienen zésversnellingsbak – toen nog een unicum in de autowereld.

In 1992 verschijnt de 850 CSi met een 5,6-liter V12 en 280 kW (380 pk). BMW breidt het motorengamma eind dat jaar nog verder uit met de 840 Ci een 4,0-liter V8 met 210 kW (286 pk). In 1994 vervangt BMW die motor door een zuiniger exemplaar met 4,4 liter cilinderinhoud. Die heeft hetzelfde vermogen, maar een hoger koppel. In 1994 verschijnt ook een 5,4-liter V12 met 240 kW (326 pk).

Alle motorvarianten zijn er met zowel een handbediende als automatische (viertraps)transmissie, echter de 840 Ci is er alleen met vijftrapsautomaat, de 850 CSi alleen met handmatig bediende versnellingsbak.

Tuner Alpina bracht onder de typenaam B12 ook zijn eigen versie van de BMW-coupé uit, niet alleen met de vijfliter V12, maar ook met een V12 met 5,7 liter cilinderinhoud.

Afmetingen

De BMW 850 is een grote, vierzitscoupé, eigenlijk een GT, een Grand Tourer met achterin nog twee krappe zitplaatsen waarop hoogstens kleine kinderen kunnen plaatsnemen. Hij is 4,78 meter lang, 1,86 meter breed en 1,34 meter hoog. Daarmee wijkt hij niet eens zo veel af van de bijzonder elegante BMW 6-serie coupé die in 1989 min of meer wordt opgevolgd door de 850i. Maar de nieuwe coupé oogt veel groter en bruter dan zijn voorganger, vooral door zijn breedte. Zijn bagageruimte heeft een inhoud van 320 liter, minder dan de 413 liter van de 6-serie.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 8-serie (E31)
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,78 x 1,86 x 1,43 m
Wielbasis 2,68 m
Inhoud bagageruimte 320 l
Ledig gewicht 1.790-1.865 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.190-2.300 kg
Cilinderinhoud 3.982-5.576 cm3
Vermogen 210-280 kW (286-380 pk)
Koppel 400-550 Nm
Topsnelheid 250 km/u (elektronisch begrensd)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,0-7,4 sec
Tankinhoud 90 l
Verbruik 11,4-18,0 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Behalve de genoemde motorvarianten zijn er geen andere varianten zoals een cabriolet verschenen. BMW bouwde ook achttien prototypes met een drieliter V8, maar heeft die vrijwel allemaal vernietigd; het overgebleven exemplaar staat in het BMW-museum. Verder heeft BMW-tuner Alpina de B12-versie van de BMW 850i op de markt gebracht. Die heeft met dezelfde motor méér vermogen en wat aerodynamische aanpassingen. Als in 1992 de 5,6-liter 850 CSi verschijnt, komt Alpina met de B12 5.7, inderdaad, met een 5,7-litermotor met 306 kW (416 pk) en maar liefst 570 Nm trekkracht.

Prijzen

De BMW 850i is vanaf zijn debuut aanzienlijk duurder dan de 6-serie Coupé. Omgerekend naar euro’s bedragen de vanafprijzen van de BMW 840/850 tussen de 95.000 en 145.000 euro.

Voor een occasion van de BMW 850 (maar ook eentje van de 840 van hetzelfde model) ben je nog minimaal 20.000 euro kwijt en er zijn uitschieters naar de ton voor een exemplaar in perfecte staat. Opvallend: hoewel het aanbod nogal beperkt is, zijn er redelijk wat occasions met een bescheiden kilometerstand van rond de 100.000 kilometer.

Design

Buitenkant

De BMW 850i is een indrukwekkende auto. Het front, in feite de voorbumper, is geïnspireerd op die van de M1, BMW’s ultieme sportauto van destijds. De neus is lang en laag en de klapkoplampen zijn verzonken in de neus. De spatborden lijken nog eens extra ‘uitgebouwd’ en de wielen passen perfect in de wielkasten. De BMW heeft geen B-stijl en de lengte wordt subtiel geaccentueerd door een subtiele zwarte bies die aansluit bij de voor- en achterbumper. Door de aerodynamisch gevormde dorpels lijkt de BMW 840/850 extra laag boven de weg te staan.

Binnenkant

Natuurlijk is een Grand Tourer voorzien van alle denkbare luxe van destijds, althans voor de inzittenden voorin. Denk dan aan elektrische en in hoogte verstelbare voorstoelen, die ook verwarmbaar zijn. Ook het stuur is in hoogte verstelbaar, maar daar kijkt niemand van op. Natuurlijk is het interieur met leder bekleed en was een uitgebreide audio-installatie voor de middenconsole een gewilde optie. Maar aangezien de BMW 8-serie (E31) een 2+2 is, is de ruimte achterin bepaald niet riant. De twee zitplaatsen achterin zijn hooguit voor kleine kinderen toereikend. Maar zij hebben wél een middenarmsteun; leeslampjes zijn voorbehouden aan de inzittenden voorin.

Veiligheid

De BMW 850i is te oud voor een crashtest van Euro NCAP, de onafhankelijke testorganisatie is immers in 1996 opgericht. Maar in 1989 voorziet BMW de auto al wel van zaken als een antiblokkeer-remsysteem (ABS), stabiliteitsregeling en tractiecontrole.

Alternatieven

Alternatieven vind je bij Mercedes-Benz en Porsche. De Mercedes-Benz SL (R129) is weliswaar een cabrio, maar hij is er ook met hardtop en vooral motorisch is dit een concurrent van de BMW. De occasionprijzen voor deze auto lopen van 10.000 tot pakweg 65.000 euro. Zijn voorganger, de R107 en C107, is er eveneens als cabrio en ook met hardtop, maar ook als SLC – een volwaardige vierzits coupé. Zijn opvolger, de R230, houdt het midden tussen beide en is een GT met opvouwbare harde kap.

Het andere alternatief is de Porsche 928 – althans, de tweede generatie van deze coupé. Die oogt veel meer dan de BMW en de Mercedes-Benz als een sportauto, maar is een GT, met vier á vijf zitplaatsen én ook nog eens een derde deur. De Porsche verscheen al in 1977 en bleef tot in 1995 te koop. Exemplaren vanaf 1989 zitten ook op de occasionmarkt ongeveer in dezelfde prijsregionen.

FAQ

Is de BMW 850 er alleen als coupé?
Ja, hij is er alleen als coupé. BMW heeft wel een cabrioletversie overwogen en zelfs een prototype gebouwd, maar die heeft het merk niet in productie genomen. Op internet circuleren wel afbeeldingen van cabriolets op basis van de BMW 850i, maar dat zijn géén exemplaren die door BMW zijn geproduceerd.
Is de BMW 850 er alleen met twaalcilindermotoren?
Nee, de grote BMW coupé is er met V12-motoren, maar ook met V8-motoren. De versies met achtcilinder zijn 840 genoemd. BMW introduceerde de 850i (E31) met een V12 benzinemotor met een cilinderinhoud van 5,0 liter. Die heeft een vermogen van 220 kW (300 pk). In 1992 brengt BMW de 850 CSi op de markt. Die is voorzien van een 5,6-liter V12 met 280 kW (380 pk). Eind dat jaar breidt BMW het motorengamma naar onder uit met de 840 Ci: een 4,0-liter V8 met 210 kW (286 pk). In 1994 vervangt BMW die motor door een zuiniger exemplaar met 4,4 liter cilinderinhoud. Die heeft hetzelfde vermogen. Ook in 1994 verschijnt een 5,4-liter V12 met 240 kW (326 pk).
Is de Alpina B12 Coupé ook een BMW 850i?
Ja, in feite wel. Alpina is de huistuner van BMW en bouwde destijds op basis van de 850i nog sterkere, snellere en kostbaardere versies, met 5,0- en 5,7-liter V12-motoren.

Beoordelingen voor BMW 850

4 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details

Meer links