Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-7er-2023-740d-blau-fahraufnahme.jpg

BMW 7 Serie

1 / 3
bmw-7er-2023-740d-blau-fahraufnahme.jpg
bmw-7er-2023-760i-weiss-front.jpg
bmw-7er-2023-760i-weiss-heck.jpg

Sterke punten

  • Luxe en rijplezier gaan perfect samen
  • De nieuwste technische snufjes
  • Design sommige generaties is statement

Zwakke punten

  • Duur in onderhoud, soms ook aanschaf
  • Uitgesproken design sommige generaties
  • Brandstofverbruik

BMW 7-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 7-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 7 Serie: de top van luxe rijplezier

Sinds 1977 laat de BMW 7 Serie al zeven modelgeneraties lang zien wat BMW in huis heeft op gebied van rijeigenschappen, luxe en technologie. Sommige modelgeneraties zijn daarnaast een designstatement op wielen. Sinds 2010 zijn er ook geëlektrificeerde modellen, sinds 2022 ook volledig elektrische.

Interesse in een BMW 7 Serie

BMW 7 Serie occasions
BMW 7 Serie nieuwe auto's
BMW 7 Serie dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Representatieve zakenauto voor wie ook zelf wil rijden
  • Prettig en dynamisch rijgedrag ondanks afmetingen
  • Het beste dat BMW in huis heeft in één model
  • Latere modellen ook boordevol veiligheids- en assistentiesystemen
  • Latere modellen ook met geëlektrificeerde of volledig elektrische aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 7 Serie is leverbaar met allerlei motoren, maar de zes-in-lijn speelt een centrale rol. Iedere modelgeneratie is met een dergelijke motor leverbaar geweest. De eerste generatie BMW 7 Serie was er zelfs uitsluitend met zes-in-lijnmotoren. De motorinhoud varieerde over alle jaren gezien van 2,5 tot 3,5 liter, maar de meeste zes-in-lijnmotoren waren een 3,0-liter. Ook de iconische BMW V12 speelt een belangrijke rol in de historie van de 7 Serie. De tweede tot en met zesde modelgeneratie waren met deze motor leverbaar, met een inhoud van 5,0 tot zelfs 6,6 liter. Ook hebben verschillende V8-motoren op de optielijst gestaan. Meer bescheiden motoren zijn er ook. De zesde generatie (G11) was ook leverbaar met 2,0-liter viercilinder. Veruit de meeste motorvarianten zijn benzinemotoren, maar vanaf 1995 behoren ook diesels tot het aanbod.

Sinds 2010 zijn er ook geëlektrificeerde aandrijflijnen. De ActiveHybrid7 uit dat jaar was een ‘gewone’ hybride, met als basis een V8 en vanaf 2012 een zes-in-lijn. In 2016 werd ook de nieuwe modelgeneratie leverbaar als hybride, deze keer een plug-in hybride. Er waren twee varianten: de 740e en 745e. Ook de zevende modelgeneratie uit 2022 is er als plug-in hybride, maar daarnaast is er ook een volledig elektrisch aangedreven variant. Die wordt als BMW i7 enigszins als afzonderlijk model gepositioneerd.

Wil je een handgeschakelde BMW 7 Serie, dan moet je er een hebben van de eerste generatie. Afhankelijk van het model was die leverbaar met handgeschakelde vier- of vijfbak. Alle modelgeneraties daarna waren uitsluitend leverbaar met automaat. Van een viertrapsautomaat in 1987 tot de achttrapsautomaat van de latere modellen. Traditioneel gezien is de BMW 7 Serie achterwielaangedreven, maar sinds 2009 zijn ook modellen met vierwielaandrijving leverbaar.

Afmetingen

Auto’s zijn in de loop der jaren steeds groter geworden. Daarop is de BMW 7 Serie geen uitzondering. Compact is het model overigens nooit geweest. Het eerste model was 4,8 meter lang, waarmee je in die tijd heel wat voor de deur had staan. Over de verschillende modelgeneraties is de BMW 7 Serie langzaam verder gegroeid, tot de net geen 5,4 meter lengte van de zevende generatie.

Sinds de tweede modelgeneratie biedt BMW de 7 Serie aan in twee lengtevarianten. Naast de standaardversie is er ook een iets verlengde, herkenbaar aan de L (van Lang) in de typeaanduiding. Afhankelijk van de modelgeneratie bedraagt de extra lengte ruim tien tot bijna twintig centimeter. Sinds 2008 is de BMW 7 Serie leverbaar met Integral Active Steering, een systeem waarbij de achterwielen afhankelijk van de gereden snelheid licht mee- of tegensturen met de voorwielen. Dat maakt de auto wendbaarder op lage snelheid en stabieler op hoge snelheid.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 7 Serie
Marktintroductie 1977
Lengte, breedte, hoogte 4,86-5,93 m x 1,80-1,95 m x 1,43-1,54 m
Wielbasis 2,80-3,22 m
Inhoud bagageruimte 360-540 l
Ledig gewicht 1.480-2.355 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960-3.120 kg
Cilinderinhoud 1.998-6.592 cc
Vermogen 360 (489 pk) - 420 kW (571 pk)
Maximaal koppel 240-700 Nm
Topsnelheid 196-250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 11,4-4,9 sec
Tankinhoud 46-78 l
Verbruik 1,0-15,2 l/100 km
CO2-uitstoot 22-366 g/km

Varianten

Tot op zekere hoogte biedt de BMW 7 Serie voor ieder wat wils. Van relatief bescheiden uitvoeringen tot modellen met veel pk’s en alles erop en eraan. Wel geldt dat hoe nieuwer het model, hoe meer die bescheidenheid naar de achtergrond verdwijnt. De meeste BMW 7 Series zijn auto’s om in gezien te worden. Afgezien van de hierboven beschreven motorvarianten is de BMW 7 Serie leverbaar in de van BMW bekende uitrustingsniveaus. Standaard is een BMW 7 Serie wel al rijk aangekleed. Optioneel is een BMW 7 Serie te voorzien van alles wat BMW in die tijd in huis had of heeft.

Speciaal noemenswaardige uitvoeringen zijn vooral de topmodellen van iedere generatie, met de grootste motor, de meeste luxe en de verlengde wielbasis. Hoewel het strikt genomen geen variant van BMW zelf is, is de Alpine B7 ook een vermelding waard. Deze professionele tuner zorgt ervoor dat de BMW 7 Serie nog meer prestaties biedt, aangevuld met sportieve maar discrete visuele aankleding.

Prijzen

Dat is het voordeel van de occasionmarkt: voor ieder budget is wel een BMW 7 Serie beschikbaar. Daar zitten wel wat ‘maren’ aan. Wil je een bijna nieuwe met veel opties, dan kan de prijs nog steeds makkelijk oplopen tot ruim boven de 200.000 euro. Aan de andere kant van het spectrum is een BMW 7 Serie occasion al te vinden vanaf zo’n 2.000 euro, maar dan gaat het doorgaans om een exemplaar van begin jaren 2.000, met veel kilometers op de teller. Verkijk je ook niet op de aanschafprijs, want het onderhoud aan een BMW is kostbaar. Daarbij kan zo’n super voordelig exemplaar de nodige gebreken hebben. Let dus goed op wat je koopt en voor welke prijs. Ook iets om rekening mee te houden: op bijna nieuwe exemplaren zul je na aanschaf nog veel afschrijven. Aan de andere kant zijn de eerste modelgeneraties inmiddels geliefd als oldtimer en youngtimer, waardoor die – mits goed onderhouden – eerder in waarde zullen toenemen.

Design

Buitenkant

De BMW 7 Serie is altijd een vierdeurs sedan, met hooguit keuze tussen een ‘standaard’ variant en een met een iets verlengde wielbasis. De eerste drie modelgeneraties (E23, E32 en E38) hebben een vrij discrete, zakelijke vormgeving. Het zijn vooral fijn rijdende zakenauto’s, waarmee je nog altijd goed voor de dag komt. De vierde generatie (E65) heeft een meer uitgesproken vormgeving, vooral aan de achterzijde. Deze vormgeving is smaakgevoelig, maar daarmee ook een statement. Bovendien zal dat model 7 Serie niet voor een ander type BMW worden aangezien. De opvolgende generatie F01 en G11 hebben weer een meer zakelijke vormgeving, al straalt de klasse en luxe er nog steeds wel vanaf. Voor de zevende generatie (G70) koos BMW weer voor een uitgesproken vormgeving, waarbij deze keer vooral de voorzijde opvalt. Onder meer met een grote grille en juist vrij kleine, opgedeelde koplampen.

Binnenkant

In het interieur is iedere BMW 7 Serie duidelijk een BMW van zijn tijd. Dat betekent in de eerste plaats dat de bestuurder centraal staat. Bij alle modellen is de middenconsole dan ook iets naar de bestuurder gedraaid. Iedere BMW 7 Serie heeft een dashboard met een vrij zakelijke uitstraling. Het interieur lijkt misschien erg op dat van andere BMW-modellen, maar een grote hoeveelheid knoppen en een mooie afwerking maken duidelijk dat je in het topmodel zit. De zevende generatie BMW 7 Serie onderscheidt zich in het interieur van de andere. Het dashboard wordt namelijk gedomineerd door een groot, gebogen beeldscherm dat vanaf de middenconsole tot achter het stuur doorloopt.

bmw-7er-interior bmw-7er-seats

Veiligheid

Als topmodel van het merk scoort de BMW 7 Serie ook goed op gebied van veiligheid. Het model is echter nooit getest door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP, dat zich vooral richt op ‘modale’ automodellen. Om toch een idee te geven: de BMW 5 Serie scoort al sinds het model uit 2010 de maximale score van vijf sterren en modellen van vóór die tijd een nog steeds keurige vier sterren. Bedenk dat de 7 Serie als topmodel nóg meer veiligheidsuitrusting biedt en je weet dat dat wel goed zit. Uiteraard geldt wel: hoe nieuwer het model, hoe veiliger, want de veiligheidstechnologieën hebben zich sinds de komst van de eerste 7 Serie natuurlijk ook enorm ontwikkeld.

De latere modelgeneraties bieden naast passieve veiligheid (kreukelzones, airbags, etc.) ook actieve veiligheidsmaatregelen. Denk hierbij aan systemen die de auto binnen de rijstrook houden of de afstand tot de voorganger bewaken. De nieuwste modellen kunnen ook zelf ingrijpen om een ongeval te voorkomen, door bijvoorbeeld te remmen of met een stuuringreep.

Alternatieven

De meest directe concurrenten van de BMW 7 Serie zijn de Audi A8 en Mercedes-Benz S-Klasse. Deze modellen worden ook wel de grote drie genoemd. De keuze tussen deze drie modellen maak je vooral op basis van merkvoorkeur. Puur rationeel bekeken gaan de modellen gelijk op. Wel ligt bij de BMW meer focus op een prettig, dynamisch rijgedrag. Wil je eens wat anders dan de rest, dan kun je ook kijken naar auto’s als de Cadillac CT6, Jaguar XJ, Lexus LS of de directe voorgangers van deze modellen. Uit Duitsland is ook de Volkswagen Phaeton een alternatief. Het valt ook te overwegen om voor hetzelfde budget een nieuwere auto in een klasse lager te zoeken. Kortom, alternatieven zijn er genoeg.

FAQ

Wat kost een tweedehands BMW 7 Serie?
Dat hangt sterk af van de leeftijd van het model en het aantal gereden kilometers. De prijzen variëren van zo’n 2.000 euro tot ruim 200.000 euro, maar het aanbod daartussen is best divers.
Welke carrosserievarianten zijn er van de BMW 7 Serie?
De BMW 7 Serie is er alleen als vierdeurs sedan. Wel is er bij de meeste modelgeneraties keuze uit een ‘standaard’ versie en een met iets verlengde wielbasis.
Is een BMW 7 Serie gepantserd?
Een BMW 7 Serie is standaard niet gepantserd. Wel leverde BMW van sommige modelgeneraties een af fabriek gepantserde uitvoering, de Protection. Verder zijn de meeste gepantserde BMW 7 Series van bepantsering voorzien door externe bedrijven.
Wat zijn de concurrenten van de BMW 7 Serie?
Concurrenten heeft de BMW 7 Serie genoeg. Alleen al uit eigen land, in de vorm van de Audi A8 en Mercedes-Benz S-Klasse. Deze modellen worden samen met de 7 Serie ook wel de grote drie genoemd.

Meer informatie

Meer details