Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-760-l-01.jpg

BMW 760

1 / 5
bmw-760-l-01.jpg
bmw-760-l-02.jpg
bmw-760li-e66-side
bmw-760li-front
bmw-760li-interior

Sterke punten

  • Altijd met V12
  • Comfortabel én snel
  • Boordevol snufjes en technologie

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Brandstofverbruik
  • Na 2015 niet meer als ‘korte’ variant

BMW 760 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 760, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 168.650,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 760: luxe powerlimousine met V12

De BMW 760 staat aan de top van de keten voor wat betreft BMW’s. De grote, powerlimousine beschikt over een krachtige V12 en veel technologische snufjes die het leven binnenin de 7 Serie aangenamer maken. De BMW 760 is een echt vlaggenschip. Lees meer.

Interesse in een BMW 760

BMW 760 occasions
BMW 760 nieuwe auto's
BMW 760 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Imposante motor
  • Supercar-prestaties in een zakelijk jasje
  • Relatief ingetogen design
  • Ongeëvenaarde luxe en comfort

Technische gegevens

Motorisatie

BMW voegt de 760 voor het eerst toe aan het gamma in 2003, twee jaar later na de introductie van de E65 7 Serie. Onder de motorkap van de 760i van deze generatie ligt een 6,0-liter atmosferische V12 met een vermogen van 327 kW (445 pk) en een koppel van 600 Nm. Met deze motor is de 7 Serie altijd voorzien van een automatische transmissie met zes versnellingen. Van de BMW 760i kon ook een verlengde versie besteld worden, de 760Li. Deze biedt meer beenruimte op de achterbank en was vooral in trek bij hoogwaardigheidsbekleders die zich laten chauffeuren. Deze generatie van de 7 Serie ontving in 2005 een facelift, maar motorisch veranderde er niets voor de 760i en 760Li.

Een opvolger verscheen in 2009, de F01 generatie, waarbij ook direct een nieuwe V12 werd gepresenteerd. In het vooronder ligt wederom een V12 met een motorinhoud van 6,0 liter, echter is deze voorzien van een turbo waardoor behalve het vermogen stijgt van 327 kW (445 pk) naar 400 kW (544 pk), vooral het koppel sterk toenam van 600 Nm naar 750 Nm. Ook van deze generatie was de verlengde 760Li leverbaar.

Officieel eindigt met het uit faseren van deze generatie ook de beschikbaarheid van de 760i in het gamma van BMW. De volgende generatie kende enkel de M760Li. Omdat BMW geen M7 wil, is de M760Li de meest sportieve 7 Serie. Onder de motorkap ligt een 6,5-liter V12 met maar liefst 448 kW (610 pk) en 800 Nm koppel. Een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 3,7 seconden.

De generatie erna, wederom M760Li genaamd, moest het met minder vermogen doen: 30 kW (585 pk) en 850 Nm koppel. Dit is overigens de laatste generatie 7 Serie met een V12 onder de motorkap.

Afmetingen

Bijna alle generaties van de 7 Serie zijn leverbaar geweest als korte en lange variant, waarbij vanaf 2017 alleen nog maar de verlengde versie verkrijgbaar was als 760. De 7 Serie is van zichzelf al geen kleine jongen. De eerste 760i in het aanbod van BMW, de E65 generatie, kende een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,90 meter, een hoogte van 1,49 meter en een wielbasis van 2,99 meter.

De laatste generatie van de 760i, de M760Li, is 5,26 meter lang, 1,90 meter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis is 3,21 meter. De bagageruimte is met dik 500 liter meer dan voldoende voor het segment.

BMW 760

BMW 760
Marktintroductie 2003 - 2020
Lengte x breedte x hoogte 5,03 – 5,26 x 1,90 x 1,48 – 1,49 m
Wielbasis 2,99 – 3,21 m
Inhoud bagageruimte 500 – 515 l
Ledig gewicht 2.090 – 2.155 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.630 - 2.840 kg
Cilinderinhoud 5.972 – 6.592 cm3
Vermogen 327 – 448 kW (445 – 610 pk)
Koppel 600 – 850 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 – 5,5 sec
Tankinhoud 78 – 88 l
Verbruik 12,4 – 13,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 294 - 325 g/km

Varianten

Veel verschillende varianten biedt BMW niet van de 760. Hij is namelijk altijd een sedan met een V12 op benzine. De enige keuze die je hebt is of je gaat voor de ‘normale’ lengte of de verlengde 760Li. Latere generaties waren enkel nog leverbaar als verlengde versie.

Prijzen

Inmiddels wordt de BMW 760 niet meer nieuw geleverd, maar voor de volledigheid benoemen we wel nog even de nieuwprijzen. Zo betaalde je in 2003 ruim 160.000 euro voor een nieuwe 760i. De versie met een langere wielbasis had een meerprijs van bijna 10.000 euro. De laatste generatie, de M760Li, kostte minimaal 246.000 euro nieuw.

Op de occasionmarkt is voor aanzienlijk minder geld een BMW 760i te vinden. Prijzen beginnen bij ongeveer 10.000 euro voor exemplaren uit de eerste bouwjaren met serieuze kilometerstanden. Voor 20.000 à 30.000 euro koop je een zeer net exemplaar van de tweede generatie. De M760Li kost nog minimaal 90.000 voor een net exemplaar.

Design

Buitenkant

Over het algemeen heeft een BMW 7 Serie een vrij ingetogen design, op enkele generaties na. Door de proporties van de auto onderscheidt hij zich van andere modellen. Wel hebben andere luxe limousines zoals de Audi A8 en Mercedes-Benz S-klasse een veel behoudender design dan de 7 Serie. Over het geheel genomen is het design van de luxe sedan veel moderner geworden door de jaren heen, wat ook tot uiting komt in de verlichtingssignatuur of de verzonken deurgrepen.

Binnenkant

Het interieur van de 7 Serie is volledig gericht op luxe en comfort. Dat is terug te vinden in het materiaalgebruik en de fraaie afwerking. Pas bij de latere M760-modellen probeerde BMW een vleugje sportiviteit aan te brengen. Als vlaggenschip van BMW wordt de auto helemaal vol gepropt met allerlei technologische snufjes. Van een tv scherm dat wegklapt in het dak tot portieren die automatisch sluiten.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid loopt de 7 Serie altijd voor op de overige modellen van het merk. Daarom ontvangt de 7 Serie eigenlijk altijd uitstekende scores in veiligheidstesten. De veiligheidssystemen zijn natuurlijk wel passend voor de tijd waarin de modellen zijn uitgekomen. Je kunt wel stellen dat hoe jonger de 760 is, hoe meer veiligheidsvoorzieningen hij biedt.

Alternatieven

Enkele alternatieven voor de BMW 760 zijn de meest bekende en voor de hand liggende Mercedes-Benz S-klasse en de Audi A8 met een vergelijkbare aandrijflijn, dus de S65 AMG en de S8. Van oudsher zijn deze drie auto’s aartsrivalen van elkaar.

FAQ

Is de BMW 760 ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
Eerdere bouwjaren waren enkel uitgerust met achterwielaandrijving. Later, naarmate ook het vermogen groter werd, voerde BMW de 760 standaard uit met xDrive vierwielaandrijving.
Hoeveel vermogen heeft de BMW 760?
De eerste BMW 760 heeft vermogens van 327 (445 pk) – 448 kW (610 pk) gehad, verspreid over meerdere generaties.
Verkoopt BMW nog de 760?
Helaas, de BMW 760i is niet meer terug te vinden in het aanbod van de Duitse autofabrikant. Deze is vervangen door de M760e plug-in hybride.

Beoordelingen voor BMW 760

2 Beoordelingen

3,0

Meer informatie

Meer details

Meer links