Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-740i-overview

BMW 740

1 / 3
bmw-740i-overview
bmw-740i-side
bmw-740i-front

Sterke punten

  • Upscale interieurcomfort
  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • Gecultiveerde en krachtige motoren

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Kostbaar onderhoud
  • Gemiddeld brandstofverbruik

BMW 740 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 740, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 740: comfortabele luxe sedan met krachtige aandrijving

De BMW 740 is een hogere klasse sedan met luxueus interieur en bovengemiddelde ruimte, die ook als versie met lange wielbasis werd aangeboden. Het model scoort met een hoge passagiersveiligheid, het beste comfort op de lange afstand en innovatieve assistentiesystemen. Lees meer

Interesse in een BMW 740

BMW 740 occasions
BMW 740 nieuwe auto's
BMW 740 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook leverbaar met hybride-aandrijving.
  • Veel hoofd- en beenruimte op alle zitplaatsen.
  • Gemoedelijk rijgedrag dankzij comfortabel afgestemd onderstel.
  • Ook leverbaar met xDrive vierwielaandrijving.

Gegevens

Motor

De BMW 740 werd in 1992 voor het eerst geïntroduceerd als chique luxe sedan in de 7 Serie en beleeft momenteel zijn derde generatie**. Het model combineert vakkundig luxueus rijcomfort met een goede rijdynamiek en krachtige motoren.

Al in de eerste generatie leverde de Beierse edelman tussen 245 en 306 pk en kon hij naar keuze als benzine of diesel worden besteld. In beide gevallen werden achtcilindermotoren gebruikt, waardoor de BMW 740 een koppel van 390 Newtonmeter tot 600 Newtonmeter had. Voertuigen gebouwd tussen 1992 en 2008 hebben tussen 6,8 en 8,4 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten.

Vergelijking van de motoren in de BMW 740 generaties

BMW 740 E Serie F Serie G Serie
Bouwperiode 1992 - 2008 2008 - 2015 Sinds 2015
Transmissie Automatisch / Handmatig Automatisch / Handmatig Automatisch
Aantal versnellingen 5 - 6 6 - 8 8
Type aandrijving Achterwiel Vierwiel / achterwiel Vierwiel / achterwiel
Brandstof Benzine / Diesel Benzine / Diesel Benzine / Diesel / Hybride
Cilinderinhoud in cm³ 3.901 - 4.398 2.979 - 2.993 1.998 - 2.998
Aantal cilinders 8 4 - 6 4 - 6
Vermogen in pk 245 - 306 306 - 326 320 - 394
Koppel in Newtonmeter 390 - 600 450 - 630 450 - 700
Acceleratie 0 - 100 km/u in seconden 6,8 - 8,4 5,5 - 6,3 5,0 - 5,6
Topsnelheid in km/u 240 - 250 250 250

Voor het eerst kon de tweede Serie van de BMW 740 ook besteld worden met het eigen xDrive vierwielaandrijvingssysteem. Daarnaast werd de automatische transmissie vervangen door een achttrapsautomaat, die scoorde met kortere schakeltijden en fijnere gradatie. In plaats van een achtcilindermotor worden in de modellen van deze generatie uitsluitend vier- en zescilindermotoren met een maximale cilinderinhoud van circa drie liter toegepast. Met maximaal 326 pk en 630 Newtonmeter accelereert de BMW 740 daarmee in 5,5 tot 6,3 seconden naar 100 km/h.

Voertuigen van de G-serie zijn sinds 2015 leverbaar. In vergelijking met zijn voorgangers is deze generatie van de Beierse luxe sedan voor het eerst alleen verkrijgbaar met automatische transmissie en niet meer handgeschakeld. Daarnaast breiden hybride aandrijvingen het motorenaanbod uit en geven de BMW 740 een piekvermogen van 299 pk, dit is momenteel de enige aangeboden dieselmotor. Daarmee bereikt het model een elektronisch vergrendelde topsnelheid van een snelle 250 km/u en sprint het in slechts 5,8 seconden naar 100 km/u.

Afmetingen

Zelfs de eerste generatie van de BMW 740 is met een lengte van ruim 4,90 meter relatief groot en biedt een bovengemiddelde hoeveelheid ruimte in het interieur. Zelfs lange mensen kunnen comfortabel op de voorstoelen en achterin zitten, zodat ook lange ritten gemakkelijk zijn.

BMW 740 E Serie F Serie G Serie
Zitplaatsen 5 5 5
Aantal deuren 5 5 5
Lengte in meters 4,91 - 5,17 5,07 - 5,21 5,09 - 5,39
Breedte in meter 1,84 - 1,90 1,90 1,90 - 1,95
Hoogte in meter 1,41 - 1,49 1,47 - 1,48 1,46 - 1,54
Wielbasis in meter 2,83 - 3,13 3,07 - 3,21 3,07 - 3,21
Toegestaan laadvermogen in kg 520 - 580 575 - 630 655 - 695
Laadruimte in liter 500 500 420 - 540

De lange versie die in alle modelseries wordt aangeboden, scoort bovendien met extra ruimte in het passagierscompartiment achterin. Indien gewenst kunnen de inzittenden de achterbank in een comfortabele ligpositie zetten of aan de geïntegreerde tafels werken.

Met een lengte van meer dan vijf meter zijn de voertuigen van de huidige generatie nog langer dan hun voorgangers, wat ook merkbaar is bij het bekijken van de specificaties. Met een gewicht tot 2.165 kilogram is het model beduidend zwaarder dan zijn seriegenoten. Met een bagageruimte tot 540 liter** biedt de huidige BMW 740 echter ook meer laadruimte dan auto's van voorgaande generaties.

Varianten

Naast de basisversie was de BMW 740 ook leverbaar in een speciale lange versie, die in directe vergelijking 20 centimeter tot 30 centimeter langer is. De daardoor ontstane ruimte komt uitsluitend ten goede aan de passagiers achterin de auto, die hier een zeer royale ruimte genieten. Desgewenst kunnen zij bijvoorbeeld de achterbank in een comfortabele ligpositie zetten.

Modellen van de F- en G-serie zijn ook leverbaar in een vierwielaangedreven variant. Vergeleken met de standaard achterwielaandrijving biedt BMW's eigen xDrive vierwielaandrijving aanzienlijk meer tractie op nat of glad wegdek en helpt het enorm om het vermogen van maximaal 394 pk met een koppel van 700 Newtonmeter effectief om te zetten in aandrijving.

In de huidige modelserie wordt de BMW 740 ook aangeboden als benzine- of dieselhybride, die scoort met lage verbruiks- en emissiewaarden. De BMW 740d MHEV verbruikt bijvoorbeeld slechts 5,2 liter brandstof per 100 kilometer rijden met een totaal vermogen van 340 pk, waardoor hij relatief goedkoop is in het gebruik.

Prijs

Vanwege het grote succes is de BMW 740 in Nederland nog steeds leverbaar als nieuwe auto, maar alleen als 740d xDrive Sedan. Hier kost de auto momenteel minimaal 135.000 euro. Een goedkoper alternatief kan een gebruikte auto zijn. Oudere modellen kunnen voor minder dan 20.000 euro worden gekocht.

Daarbij komen nog hoge onderhoudskosten. Een ledig gewicht tot 2,5 ton levert bijvoorbeeld een hoge motorrijtuigenbelasting op, die ruim boven de 2.000 euro per jaar ligt. Oudere voertuigen verbruiken ook veel; vaak ligt het verbruik in de dubbele cijfers.

Design

Exterieur

De modellen van de eerste serie zijn gemakkelijk te herkennen aan hun hoekige design. In het vooraanzicht vallen vooral de vier ronde koplampen op, die het niervormige en tweedelige radiatorrooster** vakkundig omlijsten. Ook in zijaanzicht maakt de bovengemiddelde lengte van de wagen van buitenaf duidelijk dat de BMW 740 een luxueuze sedan is met veel ruimte.

De voertuigen van de tweede generatie werden voorzien van ellipsvormige koplampen, waardoor de grote Beier een moderner uiterlijk kreeg. Bovendien zijn de modellen van deze serie herkenbaar aan hun zachtere en vloeiendere designtaal, waardoor de BMW 740 er nog eleganter uitziet. Bovendien zorgt het vergrote radiatorrooster voor meer herkenning in de achteruitkijkspiegel.

In de huidige G-serie is het design van de grote sedan verder verfijnd. Smallere koplampen en een vergrote grille** zorgen voor een wendbare, bijna sportieve uitstraling. In vergelijking met zijn voorganger vertoont het huidige model opnieuw meer hoeken, randen en vouwen en oogt het ook veel wendbaarder dan de bovengemiddelde voertuigafmetingen doen vermoeden.

Interieur

Het interieur van de BMW 740 overtuigt door uitstekende bouwkwaliteit, het gebruik van hoogwaardige materialen en bovengemiddeld comfort op alle zitplaatsen. De stoelen bieden ook bij hogere snelheden goede zijdelingse steun en zijn ook op lange trajecten zeer comfortabel.

Terwijl de modellen van de eerste serie een nostalgische interieursfeer hebben vanuit het perspectief van vandaag, werd de BMW 740 met het vorderen van de series van steeds meer technische gemakken voorzien. Zo werd de analoge snelheidsmeter in de loop der jaren vervangen door een volledig digitale breedbeeld cockpit met live weergave.

Daarnaast zorgt een uitgebreid infotainmentsysteem aan boord ervoor dat ook de passagiers op de tweede zitrij goed vermaakt worden. Indien gewenst kan de interieurambiance aanzienlijk sportiever worden gemaakt door te kiezen voor de M performance uitrusting.

bmw-740i-interior-

bmw-740i-seats

Veiligheid

Terwijl de veiligheid van de F-serie modellen slechts als onvoldoende kan worden beoordeeld bij gebrek aan assistentiesystemen, behaalt de huidige generatie BMW 740 topcijfers op het gebied van passagiersveiligheid. Zo beschermen talloze hoofd-, knie- en zijairbags de inzittenden tegen letsel bij een ongeval, terwijl de bestuurder wordt ondersteund door diverse rijassistenten.

Naast ESP, Distance Alert en Emergency Brake Assist omvat de optionele veiligheidsuitrusting ook innovatieve systemen zoals een automatisch rijstrookwisselsysteem of een Evasive Avoidance Assistant. Een op warmtebeeld gebaseerde nachtzichtfunctie helpt bovendien om voetgangers ook in het donker snel te detecteren.

Hoewel het zicht in de BMW 740 eerder bescheiden is door de bovengemiddelde afmetingen van de auto, kan de grote sedan dankzij de parkeerhulp en de 360-gradencamera toch gemakkelijk in een parkeervak worden gemanoeuvreerd.

Alternatieven

De Mercedes-Benz S-Klasse is een van de sterkste concurrenten van de BMW 740 en biedt in een directe vergelijking de nog luxere interieursfeer. Daar staat tegenover dat de bagageruimte kleiner is dan die van de BMW en dat het brandstofverbruik over het geheel genomen iets hoger ligt.

Ook de Audi A8 doet mee aan de vergelijkingsrace en trekt de aandacht met zijn zeer goede bouwkwaliteit en lage verbruikscijfers.

De Bentley Arnage en de Maserati Quattroporte zijn twee alternatieven die zelden op de Europese wegen te zien zijn. Terwijl de Bentley overtuigt met zijn Britse charme, bekoort de Maserati met zijn sportwagenachtige geluid.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 740 momenteel als occasion?
Afhankelijk van bouwjaar, staat en kilometerstand kost een gebruikte BMW 740 tussen 11.500 en 132.000 euro.
Wanneer werd de BMW 740 gebouwd?
De BMW 740 is sinds 1992 verkrijgbaar als luxe sedan.
Hoeveel pk heeft een BMW 740?
Een BMW 740 heeft tussen 245 pk en 394 pk, afhankelijk van de motoruitvoering.
Wat maakt de BMW 740 bijzonder?
Het model is ook verkrijgbaar in een zeer comfortabele en ruime versie met lange wielbasis.

Beoordelingen voor BMW 740

20 Beoordelingen

4,9

Meer informatie

Meer details

Meer links