Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-735i-front

BMW 735

1 / 3
bmw-735i-front
bmw-735i-side
bmw-735i-back

Sterke punten

  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • Krachtige, duurzame motoren
  • Sportief en toch comfortabel chassis

Zwakke punten

  • Duur in gebruik
  • Hoog brandstofverbruik
  • Weinig laadvermogen

BMW 735 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 735, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 735: innovatieve luxe sedan

De BMW 735 was de eerste luxe sedan van de fabrikant en richtte zich rechtstreeks op de concurrentie, de Mercedes-Benz S-Klasse. Krachtige motoren, een nobel design en state-of-the-art technologie maakten hem tot technologiedrager, luxueuze toerwagen en statussymbool. Lees meer

Interesse in een BMW 735

BMW 735 occasions
BMW 735 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uitstekende kwaliteit op lange termijn.
  • Royale ruimte, vooral in de versie met lange wielbasis.
  • Goede combinatie van sportiviteit en luxe sedan.
  • Veel technische innovaties en een goede uitrusting.

Belangrijke gegevens

Motoraanbod

In 1977 bracht BMW de 7 Serie (E23) naar de dealers. Aanvankelijk als de BMW 728, 730 en 733i met motoren van 2,8 tot 3,2 liter cilinderinhoud en een vermogen van 170 tot 197 pk. In 1979 werd het modellengamma uitgebreid met de 735i en 745i. De BMW 733i werd vervangen door de 732i met elektronische brandstofinspuiting en de 725i werd aangeboden als overheidsvoertuig. Alle motoren van de eerste generatie waren gebaseerd op de BMW M30 6-cilinder. Deze krachtbron was oorspronkelijk ontwikkeld uit de viercilinder (M10) en droeg beslissend bij tot de goede reputatie van BMW's zescilindermotoren.

Het kettinggestuurde gietijzeren blok met aluminium cilinderkop en krukas met zeven lagers heeft een cilinderinhoud van 3.430 cm³ en bereikt een piekvermogen van 218 pk bij 5.500 t/min. Het maximumkoppel bedraagt 310 Nm bij 4.000 tpm. Daarmee haalt de BMW 735i een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 217 km/u en accelereert hij in 7,9 seconden naar 100 km/u. Vanaf 1984 werd de 735i aangeboden met een katalysator - maar tot 1985 alleen voor auto's met automatische transmissie.

De tweede generatie van de luxe sedan volgde in 1986. De E32 nam de beproefde motoren van zijn voorganger over. De zescilinder lijnmotor met katalysator had een vermogen van 211 pk en een koppel van 305 Nm. Voor de krachtoverbrenging naar de achteras was er keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat met koppelomvormer. Vanaf 1992 werd een automatische vijfversnellingsbak geïntroduceerd. De zescilinder-in-lijn motoren werden vervangen door nieuwe achtcilinder motoren uit de N62-serie. Uit een cilinderinhoud van 3.498 cm³ werden 235 pk en een koppel van 320 Nm gehaald. Vanaf 1998 steeg het vermogen met 3 pk en werd het koppel verhoogd tot 345 Nm.

In 2001 volgde de laatste generatie van de 735i (E65/E66). De V-8 benzinemotor heeft nu een cilinderinhoud van 3,6 liter. Het piekvermogen van 272 pk is beschikbaar bij 6.200 tpm. Het maximumkoppel van 360 Nm wordt bereikt bij 3.700 tpm. De standaard zestrapsautomaat wordt bediend met een keuzehendel aan het stuurwiel en is een wereldprimeur. Het brandstofverbruik van de sedan bedraagt 10,7 tot 10,9 liter. Het toegestane trekvermogen bedraagt 1.600 kilogram geremd en 650 kilogram ongeremd.

Afmetingen

De bagageruimte is aangenaam groot met een volume van 500 liter. Toch is slechts weinig bagage mogelijk wanneer alle vijf de zitplaatsen worden gebruikt, omdat het laadvermogen van 580 kilogram grenzen stelt. De derde generatie van de 735 werd geproduceerd in twee lengtes. De E65 is 5,04 meter lang, 1,90 meter breed en 1,49 meter hoog. De lange versie (E66) heeft een lengte van 5,18 meter. De wielbasis bedraagt 2,99 tot 3,13 meter.

Varianten

BMW bood de 735i aan als notchback sedan in de luxeklasse met twee wielbases. Tegenwoordig wordt de 7 Serie alweer in zijn zevende generatie gebouwd. Als de 735 werd hij in drie generaties gebouwd. De E23 als eerste luxeklasse sedan van BMW van 1979 tot 1986, de tweede generatie (E32) van 1986 tot 1992 en de E65/E66 van 2001 tot 2005.

Prijs

Een BMW 735 van de laatste generatie werd in Nederland voor het laatst aangeboden vanaf een nieuwprijs van ongeveer 45.000 euro. Dit was echter uiteraard de basisvariant. Beter uitgeruste topmodellen deden de prijzen flink stijgen en niet zelden betaalde men meer dan 55.000 euro voor een nieuwe auto.

Bij het zoeken naar een BMW 735 op de Nederlandse occasionmarkt worden grote prijsverschillen zichtbaar. Sommige voertuigen van de laatste generatie kunnen voor minder dan 10.000 euro worden gekocht. Wie een van de klassieke modellen de zijne wil noemen, zal echter veel dieper in de buidel moeten tasten. Goed geconserveerde exemplaren met verzamelwaarde kosten al snel meer dan 50.000 euro.

De onderhoudskosten zijn zeer hoog door de dorstige motoren en dure reserveonderdelen. De motorrijtuigenbelasting voor de huidige voertuigen bedraagt bijna 1.200 euro per jaar vanwege het ledig gewicht van ongeveer 1,6 ton.

Design

Exterieur

De BMW 735 van de eerste generatie lijkt wat delicaat in deze tijd. Met zijn lijnen, haaienneus en veel chroom werkte de combinatie van luxe sedan en sportiviteit goed. Sommige innovaties vloeiden ook in het eerste model van de zeven serie. Zo waren elektrisch verstelbare buitenspiegels en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging nieuw voor productievoertuigen.

Met de tweede generatie werden de vormen prestigieuzer. Onder liefhebbers wordt de E32 beschouwd als de mooiste zeven. Ook hier deden verschillende innovaties uit de autowereld hun intrede in de serieproductie. Sommige chassisregelsystemen, waaronder een slipcontrolesysteem (ASC) en een elektronisch gaspedaal, werden voor het eerst aangeboden. Er was ook een versie met lange wielbasis beschikbaar.

De laatste 735, die in 2001 het levenslicht zag, kwam met vrij avant-gardistische vormen en verschilt sterk van zijn voorganger. Ook hier was er een lange versie. Het goede vakmanschap en de roestpreventie verheugen de eigenaars tot op de dag van vandaag. Ernstige roestproblemen op dragende delen zijn grotendeels onbekend.

Interieur

Het interieur voldoet aan alle eisen van een premium sedan. In alle generaties zet de kwaliteit van de afwerking maatstaven. Comfortabele stoelen, die ook na vele kilometers en jaren rijden zelden versleten zijn, maken reizen tot een genoegen. De uitrustingsmogelijkheden laten nauwelijks iets te wensen over en er zijn veel technische innovaties ingevoerd. De eerste boordcomputer ter wereld met buitentemperatuurweergave werd al bij de eerste generatie aangeboden. De comfortversie uit 1994 had al een vast ingebouwd navigatiesysteem met kleurenscherm. Het laatste model (E65/E66) introduceerde het iDrive systeem, dat vandaag de dag nog steeds in veel BMW auto's is ingebouwd.

bmw-735i-interior

bmw-735i-seats

Veiligheid

BMW is al vele jaren een van de pioniers op het gebied van veiligheidstechnologie. Bij elke generatie kwamen nieuwe en geavanceerde systemen beschikbaar. In de laatste generatie vond een groot aantal assistentiesystemen en passieve veiligheidstechnologie zijn weg naar de 735, in de eerste plaats het "ISIS" systeem. Een uiterst snel netwerk dat een intelligente besturing van de veiligheidssystemen mogelijk maakt.

Nieuwe hoofdairbags over de hele lengte, een veiligheidsstuurkolom met een in elkaar te schuiven kunststof afstandhouder en adaptieve remlichten werden aangeboden. Elektronische hulpmiddelen zoals parkeerhulp, bandenspanningscontrole, veiligheidsbanden (zelfdragende banden) en stabiliteitscontrole zijn slechts enkele van de onderdelen.

Alternatieven

Als het gaat om een goedkoper alternatief van de Beierse Motorwerken is de BMW 5 Serie een goede keuze. De te noemen verschillen zijn dat auto's uit de 7 Serie tot de hogere klasse behoren en gemiddeld iets ruimer zijn dan auto's uit de 5 Serie. Omgekeerd heeft de limousine uit de hogere middenklasse gemiddeld een wat krachtigere motor. Oudere exemplaren in goede staat en rijklaar zijn op de Nederlandse occasionmarkt te vinden vanaf ongeveer 6000 euro.

De directe concurrenten van de BMW zijn de Mercedes-Benz S-Klasse, Audi A8, Aston Martin Rapide AMR, Maserati Quattroporte GTS, Jaguar XJR 575, Lexus LS 500 en Bentley Flying Spur. In vergelijking met deze modellen is de BMW 735 de iets voordeligere sedan.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 735?
Rijklare BMW 735's zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 4.000 euro. Betere exemplaren vind je vanaf ongeveer 6.000 euro. Goed onderhouden exemplaren kosten vanaf 10.000 euro, en de prijzen voor auto's in verzameltoestand kunnen zelfs oplopen tot 40.000 euro en meer.
Hoeveel cilinderinhoud heeft de 735?
De zescilindermotoren van de eerste generatie hebben een cilinderinhoud van 3.430 cm³. Vanaf 1992 volgden achtcilindermotoren met 3.894 cm³. Met de E65/E66 in 2001 hadden de motoren een cilinderinhoud van 3.600 cm³.
Hoeveel pk heeft een BMW 735?
De eerste generatie leverde 218 pk. Totdat de 735i in 2005 werd opgeheven, was maximaal 277 pk beschikbaar.
Hoeveel cilinders heeft de BMW 735?
De 735 werd aanvankelijk gebouwd met de beproefde zescilindermotoren (M30). Vanaf 1992 kreeg hij een 3,6-liter achtcilinder (N62).

Beoordelingen voor BMW 735

10 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details

Meer links