Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-640d-coupe-front

BMW 640

1 / 3
bmw-640d-coupe-front
bmw-640d-coupe-back
bmw-640d-coupe-side

Sterke punten

  • Enorme keuze uit krachtige R4 en R6 motoren
  • Grote kofferruimte in de 640 GT
  • Luxueus interieur plus hoog rijcomfort

Zwakke punten

  • Dure aanschaf en optionele uitrusting
  • Defecte injectoren en turbo's bij dieselmotoren
  • Relatief hoog olieverbruik

BMW 640 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 640, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 640: zakelijke wagen uit München

De BMW 640 is een coupé of Gran Coupé van de Beierse autofabrikant BMW, die sinds 2011 in de fabriek in Dingolfing wordt geproduceerd. Het gamma vult het gat tussen de kleinere BMW 5 Serie en de grotere BMW 7 Serie. De BMW 6 Serie is momenteel aan zijn vierde modelgeneratie toe. Lees meer

Interesse in een BMW 640

BMW 640 occasions
BMW 640 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Luxueuze Gran Coupé met veel binnenruimte.
  • Krachtige benzine- en dieselmotoren met tot 340 pk.
  • De BMW heeft comfortabele rijeigenschappen.
  • Het gamma biedt hoge veiligheidsnormen.
  • Relatief lage onderhoudskosten.

Gegevens

Motorspecificatie

De BMW 640 is een modelvariant van de BMW 6 Serie, die sinds 2011 in de tweede modelgeneratie wordt gebouwd. Eerst gebruikt in de BMW F13 (2011 tot 2018), werden de motoren voor de 640 nog eens grondig verfijnd in de latere G32 (sinds 2017). Tot op heden zijn er in totaal 6 verschillende motorvarianten van de BMW 640, waaronder 3 benzinemotoren en 3 dieselmotoren.

Deze bieden de volgende technische en prestatie specificaties:

Uitvoering 640i F1 640d F1 640i Gran Turismo G3 640i xDrive Gran Turismo G3 640d xDrive Gran Turismo G3 640d xDrive Gran Turismo G3
Bouwperiode 03/2011- 04/2018 09/2011- 04/2018 11/2017- 06/2020 sinds 07/2020 11/2017- 06/2020 sinds 07/2020
Motortype R6 benzinemotor met twin-scroll uitlaat turbolader R6 dieselmotor met twin-scroll turbolader R6 dieselmotor met twin-scroll turbolader R6 dieselmotor met twin-scroll turbolader R6 dieselmotor met uitlaatgasturbo en variabele turbinegeometrie R6 dieselmotor met uitlaatgasturbo en variabele turbinegeometrie
Cilinderinhoud 2.979 cm³ 2.993 cm³ 2.998 cm³ 2.998 cm³ 2.993 cm³ 2.993 cm³
Koppel 450 Nm 630 Nm 450 Nm 450 Nm 680 Nm 700 Nm
Vermogen 235 kW (320 pk) 230 kW (313 pk) 250 kW (340 pk) 245 kW (333 pk) 235 kW (320 pk) 250 kW (340 pk)
Topsnelheid 250 km/u 250 km/u 250 km/u 250 km/u 250 km/u 250 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100) 5,4-5,7 s 5,3-5,5 s 5,3-5,4 s 5,4-5,5 s 5,3 s 5,3 s
Brandstofverbruik 7,6-7,8 l 5,4-5,6 l 7,0-7,7 l 6,8-7,0 l 5,9-6,1 l 5,4-5,6 l

Qua transmissie is de BMW 640 in al zijn motorvarianten nog steeds alleen leverbaar met een standaard 8-traps automaat. Met een brandstoftankinhoud van 66 tot 70 liter en de onderliggende verbruikscijfers zijn ritten van 900 tot 1.220 kilometer haalbaar. Voor een auto van deze klasse en omvang zijn dit topwaarden. Behalve de benzine- en dieselmodellen worden geen andere motoropties (zoals hybride of elektrische motoren) aangeboden.

Het maximale trekvermogen met een beschikbare trekhaak bedraagt 50 kilogram ongeremd en tot 1.600 kilogram geremd. Daarmee is de BMW 640 een echt trekpaard.

Afmetingen

Lengte 4,89 - 5,09 m
Breedte 1,89 - 1,90 m
Hoogte 1,37 - 1,54 m
Wielbasis 2,86 - 3,07 m
Laadruimte 610 - 1.800 l
Zitplaatsen 4
Bodemvrijheid 0,13 tot 0,14 m

Met zijn standaard bagageruimtevolume zit de BMW 640 goed. De bergruimte kan aanzienlijk worden vergroot door de tweede zitrij neer te klappen. De afmetingen maken de 640 - als Coupé of Gran Coupé - tot een imposante wagen. Met zijn lengte en breedte voelt de 640 zich meer thuis in voorstedelijk terrein, dan in drukke stadscentra met smalle parkeervakken. De relatief lange wielbasis zorgt vervolgens ook voor een uiterst ontspannen en rustige rit. Het aantal zitplaatsen en de bodemvrijheid zijn uiterst normaal voor een voertuig uit de hogere middenklasse of hogere klasse.

Varianten

In principe is de BMW 640 verkrijgbaar als cabriolet, coupé en ook als Gran Coupé (GT). Daarnaast wordt de BMW 640 sinds 2012 aangeboden in een speciale sportversie onder de naam BMW M6, die standaard is uitgerust met een 4,4-liter V8-benzinemotor met biturbo-oplading en tot 563 pk levert. De Alpina B6 Biturbo vertegenwoordigt een andere speciale versie van de BMW 6 Serie van tuningsmederij Alpina, die speciaal is ontworpen voor racedoeleinden en eveneens is uitgerust met een V8-benzinemotor met biturbo-oplading en maximaal 600 pk levert.

Prijs

Tegenwoordig is de BMW 640 in Nederland nog steeds als nieuwe auto te koop, hier onder de exacte aanduiding 640i Gran Turismo. Het basismodel kost echter al bijna 95.000 euro. Klanten die de auto willen kopen met vierwielaandrijving, herkenbaar aan het achtervoegsel xDrive, moeten minimaal 103.000 euro uitgeven. Met een aangepaste configuratie stijgen de prijzen dan snel naar meer dan 110.000 euro.

Als alternatief is het misschien de moeite waard om eens op de Nederlandse markt voor occasions te kijken. Hier zijn altijd nieuwere en goed onderhouden exemplaren te vinden voor ruim onder de 40.000 euro. De meeste daarvan hebben zelfs een lage kilometerstand en zijn dus technisch onberispelijk. Zelfs oudere modellen of modellen met een kilometerstand van 150.000 of meer zijn te koop voor onder de 25.000 euro.

Uiteraard moet men wel rekening houden met de onderhoudskosten van de BMW 640. Vooral bij een sportieve rijstijl blijken de motoren behoorlijk dorstig. Ook reparaties en onderhoud zijn duur, zoals te verwachten. Daarbij komt nog de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Met een leeggewicht van bijna twee ton is de grote en zware auto ook hier niet bepaald goedkoop. Meer dan 1.500 euro per jaar moet worden meegerekend als extra financiële last.

Design

Exterieur

Van buiten is de BMW 640 een relatief langgerekte en platte coupé. De GT-variant heeft een duidelijk hogere carrosserie. Beide varianten hebben de voor BMW typische grote motorkappen, die spits toelopen. De koplampen van de generaties F12 en G32, die naar achteren zijn getrokken, zijn even opvallend en stralen een nogal energiek en compromisloos design uit.

Ook de achterzijde van de Coupé en GT is vrij weelderig en wordt gevolgd door een korte inkeping. In beide gevallen zitten er twee roestvrijstalen uitlaatpijpen onder de carrosserie. Tot de optionele extra's aan het exterieur behoren ook een exclusieve lak in carbon black metallic en 20-inch BMW M Performance lichtmetalen velgen.

Interieur

In het interieur vinden de potentiële inzittenden een bijzonder hoogwaardig en visueel aantrekkelijk interieur, bestaande uit stoffen of lederen sportzetels, carbon elementen en een digitale snelheidsmeter. Het typische BMW infotainmentscherm is vrij smal en uitschuifbaar. Op de stijlvolle middenarmsteun, die in twee delen is verdeeld, bevinden zich korte keuzehendels en andere bedieningselementen.

De structuur van de cockpit is vrij volumineus, kort en schuin opzij naar de bestuurder toe, zodat alle bedieningselementen vanaf de bestuurder gemakkelijk en snel bereikbaar zijn. Optioneel in het interieur zijn ook een kleurig BMW head-up display en optionele comfortzetels.

bmw-640d-coupe-interior

Veiligheid

In de Euro NCAP-crashtest kreeg de BMW 6 Serie (en dus ook de BMW 640) een volledige 5 van de 5 mogelijke sterren en kan daarom als een zeer veilige wagen worden geclassificeerd. Extra veiligheid wordt geboden door de geïntegreerde rijassistentie- en veiligheidssystemen zoals AEB (automatische noodstop voor voetgangers), gordelverklikkers, knie-airbag voor de bestuurder, een snelheidsassistentiesysteem en Isofix-stoelen achterin.

Alternatieven

BMW biedt een spannend alternatief voor de 640 GT. De BMW X6 van de G06-modelgeneratie biedt momenteel tot 625 pk in de M Competition [F96]-variant en kost nieuw ongeveer 90.000 euro. Als occasion kan hij voor ongeveer 50.000 euro worden gekocht. Een andere optie is de Audi A7 C8. Deze is uitgerust met krachtige motoren tot maximaal 340 pk. Hij is geprijsd voor 75.000 euro, maar als je liever een gebruikte auto hebt, is de Audi verkrijgbaar voor ongeveer 40.000 euro.

FAQ

Tot welke modelreeks behoren de BMW 640 modellen?
De BMW 640 modellen behoren tot de BMW 6-serie, een hogere middenklasse of luxeklasse van de Beierse autofabrikant BMW.
Wat is de interne aanduiding van de BMW 640?
De interne aanduiding voor de BMW 640 is ook F12 of G32.
Wat is de topsnelheid van de BMW 640?
Alle BMW 640 modellen halen een topsnelheid van 250 km/u.
Hoeveel kost een gebruikte BMW 640?
Gebruikte BMW 640's in goede staat kosten momenteel tussen de 20.000 en 50.000 euro.

Beoordelingen voor BMW 640

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details

Meer links