Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90505499_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x.jpg

BMW i5

1 / 6
P90505499_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x.jpg
BMW-i5-2024-1280-01.jpg
BMW-i5-2024-1280-1e.jpg
BMW-i5-2024-1280-02.jpg
BMW-i5-2024-1280-82.jpg
BMW-i5-2024-1280-ab.jpg

Sterke punten

  • Fijne rijdersauto
  • Uitgebreide uitrusting
  • Krachtige motor

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Geen pottenbreker met actieradius
  • Niet de hoogste laadsnelheid

BMW i5: 5 Serie maar dan elektrisch

De BMW 5 Serie is het toonbeeld van een succesvolle modellijn voor de zakelijke markt. Sinds 2023 is er ook een volledig elektrisch aangedreven i5. In 2024 is de stationwagen-versie i5 Touring geïntroduceerd. Comfort en prestaties gaan hand in hand. De afwerking is hoogwaardig en de uitrusting omvangrijk. Lees meer

Goede redenen

  • Krachtige prestaties
  • Uitgebreide uitrusting
  • Ruim interieur, zeker bij de i5 Touring
  • Toonaangevend in bestuurdersassistentie
  • Echt een BMW, dus ook geschikt voor een potje sportief sturen

Technische gegevens

Motorisatie

De volledig elektrische BMW i5 is voorzien van de aanzienlijk verbeterde, vijfde generatie BMW eDrive technologie en leverbaar in twee varianten. De BMW i5 M60 xDrive combineert een 442 kW (601 pk) sterke aandrijving met typerende M prestaties en specifieke designkenmerken. Twee elektromotoren op de voor- en achteras zorgen voor volledig elektrische vierwielaandrijving. Het systeemkoppel bedraagt tot 820 Nm met ingeschakelde M Sport Boost of M Launch Control functie. Daarmee accelereert de BMW i5 M60 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/h.

Bij de andere variant, de BMW i5 eDrive40 drijft een elektromotor de achterwielen aan en levert een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk) en een maximaal koppel van 400 Nm met Sport Boost of Launch Control functie. De BMW i5 eDrive40 accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 193 km/h.

De hoogvoltage-accu bevindt zich in de bodemplaat van de BMW i5 en i5 Touring en heeft een bruikbare netto capaciteit van 81,2 kWh. De BMW i5 M60 xDrive heeft een WLTP actieradius van 455–516 km en de BMW i5 eDrive40 een WLTP actieradius van 477–582 km. Met de nieuwe MAX RANGE functie kan de actieradius met tot 25 procent worden vergroot door het vermogen en de topsnelheid te beperken en comfortfuncties uit te schakelen.

BMW biedt bij de i5 een maximale laadcapaciteit van 205 kW. Dat is zeker niet slecht, maar er zijn in dit segment andere merken die bij vergelijkbare modellen een hogere laadsnelheid mogelijk maken. De ontwikkelingen volgen zich, zeker op dit prijstechnisch hogere premiumniveau, snel op. Binnen enkele jaren kan de laadsnelheid al weer hoger zijn. In elk geval lukt het de BMW i5 aan een snellader binnen circa 30 minuten op te laden van 10 naar 80%. Dat is dus nog best acceptabel.

Afmetingen

De BMW i5 en i5 Touring hebben dezelfde afmetingen als de vergelijkbare 5 Serie modellen van BMW met verbrandingsmotoren. De i5 is 5,06 meter lang, 1,90 meter breed en 1,515 meter hoog. De wielbasis is vrij fors met bijna 3 meter. De i5 Touring heeft opvallend genoeg exact dezelfde afmetingen. De bagageruimte is 490 liter bij de Sedan, bij de Touring meet die 570 liter. Klap je de achterbankleuning neer dan ontstaat een laadruimte van 1.700 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)

BMW i5 eDrive40
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 5,06 x 1,90 x 1,515 m
Wielbasis 2,990 m
Inhoud bagageruimte 490 l
Ledig gewicht 2.205 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.740 kg
Vermogen 250 kW (340 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 193 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,0 sec
Batterijcapaciteit 81,2 kWh
Verbruik 15,9 – 18,9 kWh/100 km
Actieradius 582 km

Varianten

De BMW i5 is er in twee varianten, als sedan en als stationwagen (Touring). Je hebt de keuze uit de standaarduitvoering, de M Sport Edition of de Business Edition. Dan zijn er nog diverse optiepakketten. Dat zijn het Comfort Pack, Travel Pack, Innovation Pack, M Sportpakket en M Sportpakket Pro. Zelden zal een BMW i5 de showroom verlaten zonder een van deze pakketten en zonder dat een aantal opties is aangevinkt. De lijst opties beslaat meerdere pagina’s. Kopers kunnen kiezen uit een heel scala aan interieuraankledingen en -afwerkingen, uit tientallen wielen en tal van optionele bestuurdersassistentiesystemen.

Prijzen

Goedkoop is de BMW i5 niet. De instapversie eDrive40 is er medio 2024 vanaf 71.325 euro. De Touring is daarbij overigens nauwelijks duurder met een prijs vanaf 73.382 euro. Kies je voor de topversie M60 xDrive dan ben je afhankelijk van het model net iets minder of net iets meer dan 110.000 euro kwijt. Op de occasionmarkt is er al een flink aanbod aan BMW i5 modellen te vinden, zowel Sedan als Touring. De BMW i5 occasions zijn ook nog heel jong en de prijzen zijn nauwelijks lager dan die van een helemaal nieuw exemplaar. Sommige occasions met flink wat extra pakketten en opties kunnen zelfs nog duurder zijn dan een standaarduitvoering nieuw. Denk in dit verband aan prijzen richting de 150.000 euro. Dan heb je een zeer rijk uitgeruste BMW i5 met slechts enkele duizenden kilometers op de teller.

Design

Buitenkant

Een heldere en minimalistische designtaal benadrukt de sportieve elegantie en uitstraling van de nieuwe BMW i5. De voorzijde valt op door een moderne interpretatie van de kenmerkende dubbele koplampen en de BMW nierengrille. Bijna verticaal geplaatste LED elementen doen dienst als richtingaanwijzers en dagrijverlichting. De BMW grille is breed en optioneel ook te voorzien van BMW ‘Iconic Glow’ achtergrondverlichting. Het zijaanzicht wordt bepaald door een hoge schouderlijn. De zwarte dorpelverbreders, verzonken portiergrepen en het nummer 5 in reliëf onderaan de C-stijl zijn echte blikvangers. De BMW i5 oogt daardoor dynamisch en langgerekt. Een chromen strip scheidt de horizontale led-achterlichten, die opvallen door een expressieve interpretatie van de kenmerkende L-vorm.

Binnenkant

Ondanks de uitgebreide uitrustig is het ontwerp van het interieur eenvoudig en overzichtelijk. Het aantal knoppen in de cockpit van de nieuwe BMW i5 is aanzienlijk verminderd ten opzichte van de vorige generatie 5 Serie. Opvallend is het BMW Curved Display: een nieuwe interpretatie van de voor BMW typerende focus om de cockpit op de bestuurder te richten. Het volledig digitale display bestaat uit een 12,3 inch informatie display recht voor de bestuurder en een 14,9 inch touchscreen aansluitend in het midden van het dashboard. Het stuurwiel heeft een afgeplatte onderzijde en biedt haptische feedback voor de bedieningselementen.

De BMW Interaction Bar - standaard op de elektrische i5 - is een ander highlight. Deze is van binnenuit verlicht en heeft een kristalachtige oppervlaktestructuur. De BMW Interaction Bar strekt zich uit over het gehele dashboard tot in de portieren en is voorzien van aanrakingsgevoelige bedieningspanelen. De nieuwe BMW i5 is bovendien het eerste model van BMW met standaard een volledig vegan interieur. Naast dat de stoelen, het dashboard en de deurpanelen met het duurzame materiaal ‘Veganza’ zijn bekleed, is ook voor het eerst het stuurwiel hiermee uitgevoerd..

Veiligheid

De nieuwe BMW 5 Serie en dus ook de i5 scoort hoge cijfers voor veiligheid. In de Euro NCAP crashtest zijn de scores goed voor de hoogste waardering van vijf sterren. Het aantal bestuurdersassistentiesystemen is omvangrijk. De systemen zorgen voor rijcomfort en extra veiligheid en maken ook deels autonoom rijden mogelijk. We lichten er enkele uit. Standaard is de Parking Assistant inclusief achteruitrijassistent. De BMW i5 heeft als eerste ook de mogelijkheid van de Active Lane Change Assistant met ‘oogbediening’. De BMW stelt voor om van rijstrook te wisselen indien de verkeerssituatie dit nodig maakt en voor het eerst is het voor de bestuurder voldoende om in de buitenspiegel te kijken om de manoeuvre te bevestigen alsmede te activeren. De Active Lane Change Assistant neemt automatisch de besturing over, zolang de verkeerssituatie dat toelaat.

Alternatieven

Voor alternatieve modellen in dezelfde klasse moet je kijken naar de Audi e-tron modellen. Bij Mercedes-Benz kom je uit bij de elektrische EQE. Deze Duitse tegenstrevers bieden min of meer dezelfde hoogwaardige uitrusting en aankleding. De prijsstelling is gelijkwaardig. Alleen ligt de actieradius bij deze modellen vaak net iets hoger en is de maximale laadsnelheid net even beter. Verder kun je denken aan de Jaguar I-Pace. Dan is er nog de Tesla Model S, die qua formaat ook vergelijkbaar is met de BMW i5, maar zal hij je minder een premium-gevoel en- beleving bieden. Ook in dit rijtje past de Polestar 1. Een interessant buitenbeentje is de Hyundai IONIQ 5. Heel ruim, met zeer snelle laadmogelijkheid en een best wel keurige afwerking en aankleding. Alleen blijft het wel een Hyundai.

FAQ

Hoeveel vermogen heeft de BMW i5?
De i5 is er in twee vermogensvarianten. De eDrive40 met achterwielaandrijving levert 250 kW (340 pk). De M60 xDrive met twee elektromotoren en vierwielaandrijving komt op 442 kW (601 pk).
Hoe snel kan de BMW i5 opladen?
Een koploper met laden is de i5 niet. 205 kW per uur is maximaal mogelijk aan een snellader. Dan duurt het maximaal 30 minuten om de batterij tot 80% op te laden. Aan een wallbox of een reguliere openbare laadpaal met 22 kW duurt dat maximaal 4.15 uur.
Is er ook een stationwagen van de BMW i5?
De 5 Serie Touring, dus de stationwagenversie, is er ook als elektrische i5. De afmetingen en specificaties zijn gelijk aan die van de i5 Sedan. Wel biedt de Touring aanzienlijk meer bagageruimte. Tot wel 1.700 liter als de achterbank is neergeklapt.