Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-540-l-01.jpg

BMW 540

1 / 4
bmw-540-l-01.jpg
bmw-540-l-02.jpg
bmw-540-l-03.jpg
bmw-540-l-04.jpg

Sterke punten

  • Krachtige aandrijflijn
  • Ingetogen en elegant
  • Rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Brandstofverbruik
  • Onderhoudskosten
  • Aanschafkosten

BMW 540 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 540, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 540: ingetogen powerhouse

De BMW 540 is een luxe sedan die in 1992 werd geïntroduceerd. Hij moest het gat opvullen tussen de 530i en de M5. Aanvankelijk was de 540i een V8, later werd dat een zes-in-lijn met turbo’s. Al met al beschikt iedere generatie over veel vermogen en bergen rijplezier. Lees meer

Interesse in een BMW 540

BMW 540 occasions
BMW 540 nieuwe auto's
BMW 540 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook als diesel
  • Perfect om lange afstanden op hoge snelheid af te leggen
  • Basisversie heeft al een rijke uitrusting
  • Als sedan of Touring (stationwagon)

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 540 is één van de topmodellen van de 5 Serie die onder de M5 staat. Dat is al zo sinds de introductie van het model in 1992 in de E34 generatie. In 1992 verscheen de facelift van de E34 en BMW introduceerde ook direct het nieuwe topmodel onder de M5.

Onder de motorkap ligt een 4,0-liter benzine V8 met een vermogen van 210 kW (286 pk) en 400 Nm aan koppel. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen en de motor is standaard gekoppeld aan een automaat met vijf versnellingen. Met een acceleratie van 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u is de auto slechts een halve seconde langzamer dan de BMW M5. De topsnelheid is 240 km/u.

Een jaar nadat de volgende generatie van de BMW 5 Serie was gepresenteerd, introduceerde BMW wederom een 540i. Ditmaal met een grotere motorinhoud: 4,4 liter. Dat resulteerde niet direct in meer vermogen, want dat bleef met 210 kW (286 pk) gelijk aan zijn voorganger. Hij kreeg echter wel meer koppel (440 Nm tegenover 400 Nm). De 540i van deze generatie was alleen leverbaar met een vijftraps automaat. Buiten Nederland is de auto – net als zijn voorganger – wel geleverd met een handbak met zes versnellingen. Die zijn overigens zeer zeldzaam.

De 540i van de E60 generatie van de BMW 5 Serie, die in 2006 op de markt verscheen, werd standaard geleverd met een handbak. Optioneel kon een automaat besteld worden en het overgrote deel van de klanten deed dat ook. Ook deze generatie had een V8 onder de motorkap: een nieuw ontworpen 4,0-liter V8 met 225 kW (306 pk) en 390 Nm. Na de facelift in 2007 ontving ook de V8 enkele upgrades, waardoor de motor vooral wat betreft betrouwbaarheid beter presteerde.

De F10 generatie van de 5 Serie moest het doen zonder 540i. De generatie daaropvolgend, die in 2017 kwam, had er wel weer eentje in het gamma. Voor het eerst was de 540i geen V8, maar een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor. Dankzij de nieuwe motor beschikt de 540i over 250 kW (340 pk) en 450 Nm koppel. Optioneel kon hij worden uitgerust met xDrive vierwielaandrijving. Standaard is hij voorzien van een achttrapsautomaat.

In deze generatie is de 5 Serie ook voor het eerst verkrijgbaar als 540d. Een krachtige dieselmotor die prestaties combineert met een relatief gunstig verbruik. Onder de motorkap ligt een 3,0-liter zes-in-lijn turbodieselmotor met een vermogen van 250 kW (340 pk) en 700 Nm aan koppel.

Afmetingen

De BMW 540i en 540d verschillen qua afmetingen niet met andere 5 Series van dezelfde generatie en met een andere motor onder de motorkap. Uiteraard is de 5 Serie door de jaren heen wel gegroeid ten opzichte van zijn voorgangers, zowel vanbinnen als vanbuiten. Maar over het algemeen heeft de 5 Serie geen drastische veranderingen ondergaan. Altijd is de 5 Serie een statige limousine of stationwagon waarin passagiers comfortabel kunnen reizen en bagage vrijwel altijd zonder moeite mee kan.

BMW 540
Marktintroductie 1995
Lengte x breedte x hoogte 4,72-4,96 x 1,75-1,86 x 1,41-1,49 m
Wielbasis 2,76-2,97 m
Inhoud bagageruimte 460-560 l
Ledig gewicht 1.620-1.900 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.160-2.615 kg
Cilinderinhoud 2.998-4.398 cm3
Vermogen 210-250 kW (286-340 pk)
Koppel 400-700 Nm
Topsnelheid 240-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,8-6,8 sec
Tankinhoud 66-68 l
Verbruik 7,1-11,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 155-295 g/km

Varianten

Los van de verschillende carrosserievormen (sedan en stationwagon) kent de BMW 540 geen specifieke varianten. Wel is er bij BMW keuze uit verschillende uitvoeringen: van bijzonder chique tot heel sportief. Daarnaast kun je bij de latere bouwjaren kiezen voor xDrive vierwielaandrijving om het vermogen makkelijker op de weg te krijgen. Het vaakst kozen klanten voor een automaat. Bij latere bouwjaren was er niet eens meer de optie om te kiezen voor een handbak.

Prijzen

Wie in de markt is voor een nieuwe BMW 540 moeten we helaas teleurstellen. BMW heeft het model niet meer in het gamma. Maar we kunnen je uiteraard wel vertellen wat de 540 nieuw kostte. Voor een BMW 540i van de laatste generatie moest je minimaal 74.000 euro neertellen. De versie met xDrive had een meerprijs van dik 8.000 euro. Als de 540d meer je ding was, kostte dat minimaal 90.000 euro, waarbij vierwielaandrijving standaard was.

Als occasion variëren de prijzen van de BMW 540 tussen de 6.000 en 95.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand, het bouwjaar en de staat van de auto. Over het algemeen is de 540i een liefhebbersauto, waar goed voor gezorgd wordt. Al is het wel zo dat hoe goedkoper de auto, hoe meer werk eraan zit. De zeldzame 540’s zijn die met een handgeschakelde V8 uit vroegere bouwjaren.

Design

Buitenkant

De 5 Serie heeft een zakelijk design dat bij een hoop mensen in de smaak valt. De meest gewilde exemplaren zijn voorzien van een M sportpakket, dat sportieve bumpers en velgen toevoegt aan het uiterlijk.

Binnenkant

Binnenin de BMW 540 is het goed toeven. Zo is de auto standaard voorzien van een hoop features waarvoor je moet bijbetalen bij versies met een kleinere motor. Denk aan zaken als elektrisch verstelbare stoelen en stoelverwarming. Bij modellen uit latere bouwjaren is het lijstje uiteraard aanzienlijk langer. Zo vind je onder meer diverse veiligheidssystemen, uitgebreide connectiviteitsfuncties en legio comfortverhogende zaken aan boord waarbij je bij minder snelle versies als snel flink moet bijbetalen.

Veiligheid

Uiteraard wordt de BMW 540 veiliger naarmate hij jonger is, aangezien de veiligheidseisen ook aanzienlijk werden aangescherpt. Toch zijn de BMW’s 540 uit vroegere bouwjaren niet onveilig. Zo waren oudere modellen standaard uitgerust met airbags, ESP en ABS. Zaken die je echt niet bij iedere auto uit die tijd terug ziet. De nieuwste modellen zijn voorzien van meer moderne snufjes, zoals adaptieve cruise control, een noodstop-assistent en verkeersbordenherkenning.

Alternatieven

Als je kijkt naar alternatieven voor de BMW 540 kom je al snel uit bij de andere Duitse premium merken Audi en Mercedes-Benz. Beide merken voeren modellen in hun gamma die qua prestaties niet onderdoen voor de 540. Ook Lexus heeft met de GS een alternatief voor de 540, net als Volvo.

FAQ

Hoeveel pk heeft een BMW 540?
De BMW 540 heeft 210-250 kW (286-340 pk), afhankelijk van het bouwjaar.
Welke motor ligt er in de BMW 540?
In de eerste bouwjaren heeft de BMW 540 een V8 onder de motorkap. Later is deze vervangen voor een efficiëntere zes-in-lijn turbo benzinemotor. Later voegde BMW ook een 540d toe aan het gamma.
Wat is een BMW 540?
Prijzen voor een BMW 540 occasion beginnen bij ongeveer 6.000 euro en lopen op richting de 90.000 euro voor net ingereden exemplaren.

Beoordelingen voor BMW 540

12 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details

Meer links