Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-530e-front

BMW 530

1 / 3
bmw-530e-front
bmw-530e-side
bmw-530e-back

Sterke punten

  • Romige zescilinders
  • Zuinige plug-in hybride
  • Comfort van 5-Serie

Zwakke punten

  • Hoge restwaarde
  • Oudste 530d-exemplaren niet welkom in LEZ
  • Prijzen originele reserveonderdelen

BMW 530 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 530, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 530: lange carrière als zescilinder, vandaag met stekker

De BMW 530 dook voor het eerst op bij de derde generatie van de BMW 5-Serie. Op een uitstapje richting achtcilinder na heeft hij er een indrukwekkende carrière als zescilinder opzitten, zowel op benzine als diesel. Vandaag is de benzineversie een viercilinder, en is de 530 er ook als plug-in hybride. Lees meer

Interesse in een BMW 530

BMW 530 occasions
BMW 530 nieuwe auto's
BMW 530 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 530

Motoren

In 1988 verscheen de BMW 530 voor het eerst op de markt, in de derde generatie van de BMW 5-Serie (E34). Die gebruikte als benzineversie (530i) een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 188 pk, die na enkele jaren vervangen werd door een V8 van 218 pk. In de vierde generatie van de BMW 5-Serie (E39) kwam de 530i de 528i aflossen. Zijn 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn was goed voor 231 pk. Voor het eerst verscheen de BMW 530 ook als diesel: in de 530d was de 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn eerst goed voor 184 pk, daarna voor 193 pk.

In de vijfde generatie van de BMW 5-Serie (E60) was de 530i de hele carrière van de partij. Eerst met dezelfde 3,0 liter grote zes-in-lijn van 231 pk als zijn voorganger, nadien met een nieuwe 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 258 pk, en nog later een exemplaar van 272 pk. Voor het eerst verscheen hij ook met xDrive-vierwielaandrijving. Aan dieselkant gebruikte de 530d deze generatie dezelfde 3.0-zes-in-lijn als zijn voorganger. Eerst met 193 pk, later met 235. Ook hier was xDrive optioneel.

De zesde generatie BMW 5-Serie (F10) zette de 530i pas na een jaar in de catalogus, als opvolger van de 528i die op een viercilinder overschakelde. De 530i gebruikte dezelfde 3.0 zes-in-lijn als zijn voorganger: het exemplaar met 272 pk. Ook de 530d koos voor een 3.0-zes-in-lijn, met aanvankelijk 245 pk en later 258 pk. Die laatste versie werd ook met xDrive aangeboden.

In de huidige generatie (G30) debuteerde de 530i voor het eerst als viercilinder. De vierpitter is 2,0 liter groot en 245 pk sterk, en drijft de achterwielen of de vier wielen (xDrive) aan. Sinds 2020 is hij voorzien van milde hybride ondersteuning. De 530d zweert trouw aan de zes-in-lijn: de 3,0 liter grote dieselmotor was aanvankelijk 265 pk sterk, maar stuurt nu met milde hybride ondersteuning 286 pk richting de achterwielen of vier wielen (xDrive).

Nog een primeur voor de 5-Serie: de 530e, een plug-in hybride met 2.0-viercilinder van 184 pk en een elektromotor van 113 pk en vandaag 109 pk. Het systeemvermogen bedroeg aanvankelijk 252 pk, na de facelift 292 pk. De batterijcapaciteit steeg van 9,2 kWh naar 12 kWh. Daardoor mikt de 530e op een elektrisch WLTP-rijbereik van 54 tot 61 kilometer, een theoretisch verbruik van 1,3 tot 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 30 tot 39 g/km.

Nieuw- en occasionprijzen

De oudste generaties van de BMW 530 genieten vooral als benzineversie van hun status als populaire youngtimer. Daardoor liggen de occasionprijzen relatief hoog en vind je occasions zelden voor minder dan 10.000 euro. De eerste dieselexemplaren zijn niet langer welkom in de lage-emissiezone en hebben dus lagere prijzen: reken op zo’n 5.000 euro.

De occasionprijzen van de vorige generatie 5-Serie liggen flink hoger: reken op 12.000 euro voor diesels met hoge kilometerstand en 25.000 euro voor goed uitgeruste benzinemodellen. Voor de occasions van de huidige generatie moet je richting 30.000 euro rekenen voor de oudste exemplaren.

De nieuwprijzen van de huidige BMW 530i beginnen bij 72.482 euro. De 530d heeft een startprijs van 82.888 euro, de plug-in hybride 530e begint bij 67.385 euro. XDrive-vierwielaandrijving kost zo’n 4.800 euro extra. De Touring kost op zijn beurt zo’n 3.000 euro extra.

bmw-530e-interior

Alternatieven

Een alternatief voor de BMW 530 vind je bij de 5-Serie zelf in krachtigere en minder krachtige motorversies. Zo zijn er de BMW 520i en 520d, de 525i en 525d, en de 528i; en de 535i en 535d, en 540i en 540d. Zelfs voor de plug-in hybride zijn er alternatieven in de vorm van de 520e en 545e. Bij de Duitse premiumconcurrenten kun je uitwijken naar de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse, al zijn ook de Volvo S90 en V90 en de Jaguar XF en XF Sportbrake alternatieven.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 530?
De BMW 530 is vooral als benzinemodel een populaire youngtimer, waardoor je al snel mag rekenen op een startprijs van minstens 10.000 euro voor een goed exemplaar. Een nieuwe BMW 530 heeft een startprijs van iets meer dan 60.000 euro.
Mag de BMW 530 de lage-emissiezone nog binnen?
De oudste exemplaren van de BMW 530d zijn niet meer welkom in de lage-emissiezone. Vanaf de Euro 4-norm mag dat nog wel. Check voor de zekerheid je kentekenbewijs.

Beoordelingen voor BMW 530

164 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Meer links