Sterke punten
- Krachtige motoren
- Comfortabel en sportief
- Zes-in-lijn dieselmotor
Zwakke punten
- Duur in wegenbelasting
- Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
- Hoge aanschafprijs
BMW 525 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 525, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een BMW 525d
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Krachtige prestaties en beperkt verbruik
- Grote actieradius. Perfect voor het overbruggen van lange afstanden
- Comfortabel met een sportief randje
- Ruim interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW 525d komt in meerdere generaties van de 5 Serie terug. Hij verscheen voor het eerst in 2000, toen de E39 generatie van de 5 Serie op de markt was. De 525d van deze generatie beschikt over een 2,5-liter zes-in-lijn turbodiesel motor met 120 kW (163 pk) en 350 Nm koppel. Van de E39 generatie is er ook de BMW 525 tds met 105 kW (143 pk). Die deed in 1998 in feite de aftrap voor het BMW dieselmodel dat een paar jaar later bij de facelift werd omgedoopt in 525d.
De volgende generatie (E60 sedan en E61 Touring) kwam in 2004 op de markt en was ook leverbaar als 525d. Echter ditmaal met iets meer vermogen: 130 kW (177 pk) en 400 Nm koppel. De facelift van de E61 werd in 2007 gepresenteerd. De 525d ontving met die facelift ook een upgrade. Zo ontving de 525d de motor van de 530d, maar werd die softwarematig afgeknepen naar een vermogen van 145 kW (197 pk) en 400 Nm koppel, versus de 173 kW (235 pk) en 500 Nm van de 530d.
In 2010 werd de E60 vervangen door de F10 (sedan) en F11 (Touring). De 525d in deze generatie beschikt wederom over een zes-in-lijn turbodiesel, ditmaal met 150 kW (204 pk). Na 2011 werd deze motor vervangen voor een 2,0-liter viercilinder motor die een vermogen levert van 160 kW (218 pk) en 450 Nm. Met de komst van de viercilinder dieselmotor daalde het verbruik aanzienlijk ten opzichte van de diesels met zes cilinders.
In 2017 volgde de G30 generatie de F10 op. Dit is de laatste generatie waarin klanten een 525d konden kopen. Net als zijn voorganger beschikt ook deze auto over een 2,0-liter viercilinder turbodiesel motor, alleen levert die in deze generatie 170 kW (231 pk) en 500 Nm.
Afmetingen
De BMW 525d verschilt in afmetingen niet van 5 Series uit dezelfde generatie met een andere motor. Wel is duidelijk geworden dat de afmetingen van de verschillende generaties onderling aardig zijn veranderd en dat de 5 Serie door de jaren heen flink is gegroeid. Zo meet de eerste generatie 525d 4,77 meter in lengte, terwijl de laatste generatie 4,94 meter is. De breedte en de hoogte zijn nog enigszins gelijk gebleven: 1,80 meter tegenover 1,86 meter en 1,43 tegenover 1,47 meter.
BMW 525d | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,77 – 4,94 x 1,80 – 1,86 x 1,43 – 1,47 m |
Wielbasis | 2,83 – 2,97 m |
Inhoud bagageruimte | 460 – 570 l |
Ledig gewicht | 1.550 - 1.680 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.115 - 2.425 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 - 2.998 cm3 |
Vermogen | 120 – 170 kW (163 – 231 pk) |
Koppel | 350 – 500 Nm |
Topsnelheid | 219 - 245 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,8 - 8,9 sec |
Tankinhoud | 66 – 70 l |
Verbruik | 5,0 – 6,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. – 116 g/km |
Varianten
De BMW 525d is in alle modelgeneraties verkrijgbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon (Touring). Redenen om voor de stationwagon te kiezen zijn de grotere bagageruimte en meer ruimte in het interieur. De sedan maakt indruk met een sportiever design en iets betere rijeigenschappen.
Over het geheel genomen zijn er echter geen significante verschillen tussen de twee carrosserievarianten. Beide zijn goed bruikbaar in het dagelijks gebruik zonder hun sportieve aspiraties op te offeren.
De BMW 525d is ook verkrijgbaar als BMW 525d xDrive. Met deze toevoeging beschikt de auto over vierwielaandrijving.
Prijzen
Een nieuwe BMW 525d kostte in de laatste modelgeneratie minstens 69.000 euro voor de sedan en 73.000 voor de Touring. Uiteraard steeg de prijs aanzienlijk bij het aanvinken van opties en pakketten.
Afhankelijk van het bouwjaar en de staat van de auto beginnen de prijzen voor een BMW 525d occasion bij ongeveer 1.500 euro. Koop je liever een netter exemplaar waar je nog een paar jaar mee vooruit wil, dan moet je rekenen op minstens 7.000 euro. Prijzen voor heel jonge exemplaren kunnen oplopen tot zo’n 30.000 euro.
Design
Buitenkant
Als onderdeel van het BMW 5 Serie maakt de BMW 525d indruk met zijn zakelijke en toch sportieve design. De hoogte is relatief laag en de lengte en breedte van de auto geven hem een dynamische indruk. Uiteraard prijkt op de voorzijde de bekende nierengrille.
Zoals gebruikelijk voor een auto uit het hogere middensegment beschikt de BMW 525d standaard over vrij beperkte uiterlijke bijzonderheden. Een auto aankleden gebeurt met opties, waarbij de beschikbare zaken extra geld kosten. Denk dan bijvoorbeeld over lakkleuren, wielen, M Sport-pakket, chroom, verlichting etc.
Binnenkant
Het interieur van de jongste BMW 525d kan bijzonder indrukwekkend zijn. Toch is het zelfs in de oudere modellen goed toeven met onder meer airbags, automatische airconditioning en een Isofix-kinderbeveiligingssysteem. In de nieuwere modellen heeft BMW standaard ook een modern audio- en navigatiesysteem en talrijke assistentiesystemen ingebouwd. Tegen meerprijs waren ook zaken als sportstoelen, sportstuur, stoel- en stuurwielverwarming, een achteruitrijcamera en een panoramadak verkrijgbaar.
Veiligheid
De BMW 525d is een uiterst veilige auto. Hoe nieuwer, hoe veiliger. In alle modelgeneraties scoort de 5 Serie goed dankzij zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting. In de Euro NCAP crashtest krijgen de BMW 5 Serie modellen sinds 2010 de hoogst mogelijke waardering van vijf sterren.
Alternatieven
Wat betreft alternatieven voor de BMW 525d zijn er de gebruikelijke concurrenten uit Duitsland, zoals de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-Klasse. Beide modelreeksen zijn leverbaar met vergelijkbare motorisatie als de BMW 525d. Voor latere generaties telt ook de Jaguar XF nog mee als alternatief en ook de Skoda Superb is beschikbaar met een dieselmotor die vergelijkbare prestaties biedt. Als je een maat kleiner wilt dan is uiteraard de BMW 3 Serie uit eigen stal ook een optie.