Sterke punten
- Veelzijdig
- Soepele en krachtige zescilinder-in-lijn
- Als sedan en stationwagon
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Relatief hoge onderhoudskosten
- Niet als diesel
BMW 523 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 523, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW 523
-
BMW 523 5-serie Touring 523i 170PK Youngtimer 7 persoons A
€ 2.450,-- 244.326 km
- 07/1997
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7418 BX DEVENTER -
BMW 523 5 Serie 523i Sedan High Executive 2006 Youngtimer
€ 6.950,-- 186.585 km
- 01/2006
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
224 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
BMW 523 i Executive First paint second owner 137.000 km
€ 9.500,-- 137.000 km
- 02/2000
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
10,3 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
245 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6825 MS ARNHEM -
BMW 523 5-serie 523i Executive M PAKKET Bj 1998 YOUNGTIMER
€ 3.449,-- 398.002 km
- 02/1998
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7891 GN KLAZIENAVEEN -
BMW 523 5 Serie 523i Executive
€ 17.500,-- 72.064 km
- 07/2010
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3814 BD AMERSFOORT -
BMW 523 5-serie 523i Alleen handel of export!!!
€ 4.500,-- 165.500 km
- 03/2006
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
205 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 NA VEENENDAAL -
BMW 523 523i Touring
€ 2.750,-- 385.000 km
- 08/2006
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
210 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2132VC HOOFDDORP -
BMW 523 523i Executive
€ 2.950,-- 182.000 km
- 12/1997
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2514GR Den Haag -
BMW 523 523i e60
€ 6.200,-- 175.400 km
- 12/2009
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6051 Maasgouw
Interesse in een BMW 523
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De zescilinder-in-lijn is datgene wat BMW, BMW maakt
- Voldoende pit en bij rustig rijgedrag nog relatief zuinig ook
- Verkrijgbaar als elegante sedan, of als zeer veelzijdige stationwagon (Touring)
- Hoogwaardig interieur
Technische gegevens
Motorisatie
BMW voegde voor het eerst de 523i toe aan het gamma in 1995, toen de E39 generatie van de 5 Serie werd geïntroduceerd. Hij was leverbaar met een handbak en met een automaat. Onder de motorkap ligt een 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een 245 Nm koppel. Het gemiddelde verbruik ligt op 9,4 l/100km (1 op 10,6). Na de facelift keerde hij niet meer terug in het aanbod van de E39 en werd hij vervangen door 525i.
De E60 generatie (vanaf 2005) had wel weer een 523i is het aanbod. Wederom huisveste de 523i een 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, echter ditmaal met meer vermogen: 130 kW (177 pk) en een koppel van 230 Nm. Net als zijn voorganger kon de 523i besteld worden met een handbak en met een automaat. Na de facelift van 2007 bleef de 523i beschikbaar in het gamma van de 5 Serie. Maar net als het uiterlijk pakte BMW ook de 523i motorisch aan. Het resultaat is meer vermogen, namelijk 140 kW (190 pk). Weliswaar bleef het koppel met 235 Nm gelijk, maar het verbruik daalde flink.
De F10 generatie van de 5 Serie is de laatste generatie waar de 523i een plekje kreeg in het gamma. In plaats van de 2,5-liter zescilinder waarmee zijn voorgangers was voorzien, kreeg de 523i in deze generatie een 3,0-liter zescilinder-in-lijn. Het maximale vermogen steeg hiermee naar 150 kW (204 pk) en het koppel naar 270 Nm. Ook deze motor was te koppelen aan een handbak en automaat. Voor alle generaties geldt dat er geen vierwielaandrijving mogelijk was en dat er geen 523d, dus een diesel, bestond. De aandrijving vindt dus altijd plaats op de achterwielen.
Afmetingen
De afmetingen van de 523i verschilt niet in vergelijking met modellen uit dezelfde generatie met een andere motor. Wat wel opvallend is, is dat de 5 Serie door de jaren heen groter, breder en zwaarder is geworden. Dat komt uiteraard de veiligheid ten goede, maar zorgt er ook voor dat de motor steeds krachtiger moet worden om het gewicht in beweging te kunnen krijgen. Verder is ook de ruimte binnenin aanzienlijk toegenomen, wat niet alleen resulteert in meer beenruimte en hoofdruimte, maar ook in meer bagageruimte.
BMW 523 | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 - 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,77 – 4,89 x 1,80 – 1,86 x 1,43 – 1,46 |
Wielbasis | 2,83 – 2,97 m |
Inhoud bagageruimte | 460 - 560 l |
Ledig gewicht | 1.450 - 1.705 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.985 – 2.380 kg |
Cilinderinhoud | 2.495 - 2.996 cm3 |
Vermogen | 125 – 150 kW (170 – 204 pk) |
Koppel | 245 - 270 Nm |
Topsnelheid | 228 – 238 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,9 – 8,5 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 7,6 - 10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 177 – 256 g/km |
Varianten
De BMW 523i kent in de basis de varianten Sedan en Touring, de twee carrosserievormen. Verder is de 523i een model geweest dat zich niet specifiek leent voor speciale uitvoeringen. Je kon bij BMW kiezen voor een selectie uitvoeringen om de 523i in de basis aan te kleden. Zoals je gewend bent van BMW kon je daarna helemaal los gaan in de brochure om extra opties aan te vinken, die vaak gepaard gaan met serieuze bedragen.
Prijzen
Inmiddels is de 523i niet meer te vinden in de prijslijst van BMW. Toen dat nog wel het geval was, moest je rekening houden met toch wel stevige prijzen. Zo kostte de eerste generatie 523i minimaal 42.000 euro. Een automaat had een meerprijs van 2.000 euro. De Touring kostte 3.000 extra. De laatste generatie stond voor minimaal 50.000 euro in de folder. De Touring mocht mee voor minimaal 54.000 euro.
Op de occasionmarkt is het model te vinden tegen vriendelijkere prijzen. Omdat de auto best een populaire keuze was, is er ook veel keuze op de occasionmarkt. Prijzen voor 523i occasions beginnen bij ongeveer 2.000 euro. Dit zijn echter wel de modellen met serieuze kilometerstanden – wat geen probleem hoeft te zijn mits er goed voor gezorgd is. Zoek je een 523i met een kilometerstand onder de 200.000, moet je rekening houden met prijzen die beginnen bij zo’n 8.000 euro voor exemplaren die minder rijk in de opties zitten. Voor flink aangeklede exemplaren betaal je minimaal 10.000 euro. De Touring-modellen kosten over het algemeen het meest. Exemplaren met een M-sportpakket zijn vrij zeldzaam op een 523i en daarom het meest gewild.
Design
Buitenkant
De BMW 523i was leverbaar als Sedan en Touring (stationwagen). Over het algemeen heeft de BMW 5 Serie een strakke, zakelijke en toch ook sportieve vormgeving. Dat betekent een lange motorkap, strakke lijnen en brede heupen. Uiteraard zijn alle 5 Series voorzien van de kenmerkende nierengrille aan de voorzijde en de koplampen met in totaal vier ringen erin. De achterste zijruiten hebben de kenmerkende hoek erin die de Hofmeister Knik genoemd wordt. Afhankelijk van de uitvoering wordt de 5 Serie uitgevoerd met sportieve of luxe bumpers, afwerking en velgen.
Binnenkant
Voor het interieur geldt hetzelfde als voor het exterieur: strak, zakelijk en toch ook sportief. Een belangrijk element van het BMW 5 Serie interieur – en eigenlijk ook iedere andere BMW – is dat de bestuurder centraal staat. Zo is de middenconsole iets naar de bestuurder gedraaid. Kenmerkend voor de latere modelgeneratie is het BMW iDrive bedieningssysteem.
Veiligheid
Sinds het toenmalige model in 1998 is iedere modelgeneratie van de BMW 5 Serie getest door de bekende organisatie Euro NCAP. De modellen uit 1998 en 2004 behaalden een voor die tijd nette score van vier sterren (van de vijf). Alle latere modellen gingen met vijf sterren naar huis. Belangrijk is dat de eisen aan de score in de tussentijd zijn aangescherpt, waardoor de veiligheid in absolute zin met flinke stappen is toegenomen ten opzichte van de eerste tests.
Alternatieven
De belangrijkste concurrenten voor de BMW 5 Serie komen eveneens uit Duitsland: dat zijn de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Deze modellen hebben ook een vergelijkbaar breed aanbod van modelvarianten. Kopers hebben in dit luxe segment een sterke voorkeur voor Duitse auto’s, maar wie eens wat ander wil kan kijken naar modellen zoals de Lexus GS en Volvo S90/V90.
FAQ
Wat kost de BMW 523i?
Hoeveel pk heeft de BMW 523i?
Welke motor heeft de BMW 5 Serie?
Beoordelingen voor BMW 523
Meer informatie
Meer details
- Bmw Automaat
- Bmw E Serie
- Bmw Sharknose
- Bmw Elektrisch
- Bmw Roadster
- Bmw Jeep
- Bmw Cabrio
- Bmw Coupe
- Bmw Suv
- Bmw Motoren