Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-5er-l-01.jpg

BMW 523

Sterke punten

  • Veelzijdig
  • Soepele en krachtige zescilinder-in-lijn
  • Als sedan en stationwagon

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Relatief hoge onderhoudskosten
  • Niet als diesel

BMW 523 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 523, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 523: een fijne auto voor iedere dag

De BMW 523i combineert dagelijkse bruikbaarheid met een dynamische rijervaring. De 523i is altijd voorzien van een soepele zescilinder-in-lijn benzinemotor in het elegante en luxe jasje van de 5 Serie. In 2013 stopte BMW met de productie van de 523i. Lees meer.

Interesse in een BMW 523

BMW 523 occasions
BMW 523 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De zescilinder-in-lijn is datgene wat BMW, BMW maakt
  • Voldoende pit en bij rustig rijgedrag nog relatief zuinig ook
  • Verkrijgbaar als elegante sedan, of als zeer veelzijdige stationwagon (Touring)
  • Hoogwaardig interieur

Technische gegevens

Motorisatie

BMW voegde voor het eerst de 523i toe aan het gamma in 1995, toen de E39 generatie van de 5 Serie werd geïntroduceerd. Hij was leverbaar met een handbak en met een automaat. Onder de motorkap ligt een 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een 245 Nm koppel. Het gemiddelde verbruik ligt op 9,4 l/100km (1 op 10,6). Na de facelift keerde hij niet meer terug in het aanbod van de E39 en werd hij vervangen door 525i.

De E60 generatie (vanaf 2005) had wel weer een 523i is het aanbod. Wederom huisveste de 523i een 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor, echter ditmaal met meer vermogen: 130 kW (177 pk) en een koppel van 230 Nm. Net als zijn voorganger kon de 523i besteld worden met een handbak en met een automaat. Na de facelift van 2007 bleef de 523i beschikbaar in het gamma van de 5 Serie. Maar net als het uiterlijk pakte BMW ook de 523i motorisch aan. Het resultaat is meer vermogen, namelijk 140 kW (190 pk). Weliswaar bleef het koppel met 235 Nm gelijk, maar het verbruik daalde flink.

De F10 generatie van de 5 Serie is de laatste generatie waar de 523i een plekje kreeg in het gamma. In plaats van de 2,5-liter zescilinder waarmee zijn voorgangers was voorzien, kreeg de 523i in deze generatie een 3,0-liter zescilinder-in-lijn. Het maximale vermogen steeg hiermee naar 150 kW (204 pk) en het koppel naar 270 Nm. Ook deze motor was te koppelen aan een handbak en automaat. Voor alle generaties geldt dat er geen vierwielaandrijving mogelijk was en dat er geen 523d, dus een diesel, bestond. De aandrijving vindt dus altijd plaats op de achterwielen.

Afmetingen

De afmetingen van de 523i verschilt niet in vergelijking met modellen uit dezelfde generatie met een andere motor. Wat wel opvallend is, is dat de 5 Serie door de jaren heen groter, breder en zwaarder is geworden. Dat komt uiteraard de veiligheid ten goede, maar zorgt er ook voor dat de motor steeds krachtiger moet worden om het gewicht in beweging te kunnen krijgen. Verder is ook de ruimte binnenin aanzienlijk toegenomen, wat niet alleen resulteert in meer beenruimte en hoofdruimte, maar ook in meer bagageruimte.

BMW 523
Marktintroductie 1995 - 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,77 – 4,89 x 1,80 – 1,86 x 1,43 – 1,46
Wielbasis 2,83 – 2,97 m
Inhoud bagageruimte 460 - 560 l
Ledig gewicht 1.450 - 1.705 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.985 – 2.380 kg
Cilinderinhoud 2.495 - 2.996 cm3
Vermogen 125 – 150 kW (170 – 204 pk)
Koppel 245 - 270 Nm
Topsnelheid 228 – 238 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 – 8,5 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 7,6 - 10,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 177 – 256 g/km

Varianten

De BMW 523i kent in de basis de varianten Sedan en Touring, de twee carrosserievormen. Verder is de 523i een model geweest dat zich niet specifiek leent voor speciale uitvoeringen. Je kon bij BMW kiezen voor een selectie uitvoeringen om de 523i in de basis aan te kleden. Zoals je gewend bent van BMW kon je daarna helemaal los gaan in de brochure om extra opties aan te vinken, die vaak gepaard gaan met serieuze bedragen.

Prijzen

Inmiddels is de 523i niet meer te vinden in de prijslijst van BMW. Toen dat nog wel het geval was, moest je rekening houden met toch wel stevige prijzen. Zo kostte de eerste generatie 523i minimaal 42.000 euro. Een automaat had een meerprijs van 2.000 euro. De Touring kostte 3.000 extra. De laatste generatie stond voor minimaal 50.000 euro in de folder. De Touring mocht mee voor minimaal 54.000 euro.

Op de occasionmarkt is het model te vinden tegen vriendelijkere prijzen. Omdat de auto best een populaire keuze was, is er ook veel keuze op de occasionmarkt. Prijzen voor 523i occasions beginnen bij ongeveer 2.000 euro. Dit zijn echter wel de modellen met serieuze kilometerstanden – wat geen probleem hoeft te zijn mits er goed voor gezorgd is. Zoek je een 523i met een kilometerstand onder de 200.000, moet je rekening houden met prijzen die beginnen bij zo’n 8.000 euro voor exemplaren die minder rijk in de opties zitten. Voor flink aangeklede exemplaren betaal je minimaal 10.000 euro. De Touring-modellen kosten over het algemeen het meest. Exemplaren met een M-sportpakket zijn vrij zeldzaam op een 523i en daarom het meest gewild.

Design

Buitenkant

De BMW 523i was leverbaar als Sedan en Touring (stationwagen). Over het algemeen heeft de BMW 5 Serie een strakke, zakelijke en toch ook sportieve vormgeving. Dat betekent een lange motorkap, strakke lijnen en brede heupen. Uiteraard zijn alle 5 Series voorzien van de kenmerkende nierengrille aan de voorzijde en de koplampen met in totaal vier ringen erin. De achterste zijruiten hebben de kenmerkende hoek erin die de Hofmeister Knik genoemd wordt. Afhankelijk van de uitvoering wordt de 5 Serie uitgevoerd met sportieve of luxe bumpers, afwerking en velgen.

Binnenkant

Voor het interieur geldt hetzelfde als voor het exterieur: strak, zakelijk en toch ook sportief. Een belangrijk element van het BMW 5 Serie interieur – en eigenlijk ook iedere andere BMW – is dat de bestuurder centraal staat. Zo is de middenconsole iets naar de bestuurder gedraaid. Kenmerkend voor de latere modelgeneratie is het BMW iDrive bedieningssysteem.

Veiligheid

Sinds het toenmalige model in 1998 is iedere modelgeneratie van de BMW 5 Serie getest door de bekende organisatie Euro NCAP. De modellen uit 1998 en 2004 behaalden een voor die tijd nette score van vier sterren (van de vijf). Alle latere modellen gingen met vijf sterren naar huis. Belangrijk is dat de eisen aan de score in de tussentijd zijn aangescherpt, waardoor de veiligheid in absolute zin met flinke stappen is toegenomen ten opzichte van de eerste tests.

Alternatieven

De belangrijkste concurrenten voor de BMW 5 Serie komen eveneens uit Duitsland: dat zijn de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Deze modellen hebben ook een vergelijkbaar breed aanbod van modelvarianten. Kopers hebben in dit luxe segment een sterke voorkeur voor Duitse auto’s, maar wie eens wat ander wil kan kijken naar modellen zoals de Lexus GS en Volvo S90/V90.

FAQ

Wat kost de BMW 523i?
De nieuwprijs van de BMW 523i varieerde tussen de ca. 40.000 euro en 55.000 euro. Als occasion is de 523i al te vinden voor slechts enkele duizenden euro’s.
Hoeveel pk heeft de BMW 523i?
Afhankelijk van de modelgeneratie beschikt de BMW 523i over 125 kW (170 pk) tot 150 kW (204 pk).
Welke motor heeft de BMW 5 Serie?
In de loop der jaren is de BMW 523i louter beschikbaar geweest met zescilinder-in-lijn benzinemotoren, eerst 2,5-liter groot en later zelfs 3,0-liter.

Beoordelingen voor BMW 523

57 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details

Meer links