Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-4-serie-cabrio-front

BMW 4 serie Cabrio

1 / 3
bmw-4-serie-cabrio-front
bmw-4-serie-cabrio-side
bmw-4-serie-cabrio-back

Sterke punten

  • Dakloos rijplezier
  • Krachtige M4
  • Vier zitplaatsen

Zwakke punten

  • Achterbank niet comfortabel
  • Hoge prijzen
  • Kleine kofferbak

BMW 4-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 4-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 4 serie cabriolet: Krachtige cabrio voor vier

Sinds 2013 zeg je niet langer ‘BMW 3 serie cabriolet’: net als de Coupé geven de Duitsers hun cabriolet het voorvoegsel ‘4’ om hem iets hoger te kunnen positioneren. Sinds 2020 is de BMW 4 serie cabriolet aan zijn tweede generatie toe (G23). Lees meer

Goede redenen

  • De BMW 4 serie cabriolet staat op hetzelfde achterwielaangedreven platform als de 3 serie en 4 serie Coupé. Het rijplezier is dus al bij voorbaat gegarandeerd.
  • De 4 serie cabriolet heeft zijn zware stalen wegklapdak ingeruild voor een stoffen kap. Die weegt niet alleen minder, maar neemt ook minder plaats in de koffer in.
  • Ook deze 4 serie cabriolet beschikt weer over een krachtige M4, die maar liefst 431pk sterk is.
  • Geen tweezitter: de BMW 4 serie cabriolet beschikt over een volwaardige achterbank, waardoor je in totaal met z’n vieren in deze Duitser plaats kunt nemen.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het benzinegamma van de BMW 4 serie cabriolet (G23) begint bij de 420i, die een 2,0 liter grote viercilinder turbobenzine van 184 pk gebruikt en via een achttrapsautomaat de achterwielen aandrijft. Daarboven staat de 430i, die 245 pk uit dezelfde vierpitter puurt en optioneel met xDrive-vierwielaandrijving te verkrijgen is. De achttraps is ook hier standaard. De topversie in het gewone benzinegamma is de M440i, die 374 pk haalt uit een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn met twee turbo’s en die voorzien is van milde hybride ondersteuning. Ook hier is de achttraps standaard en xDrive een optie.

Het dieselaanbod is zowat even uitgebreid en is volledig voorzien van milde hybride ondersteuning. Beginnen doe je ook hier met de 420d, met 2.0-viercilinder van 190 pk. Met de 430d switcht de 4 serie cabriolet al meteen naar de 3.0-zescilinder-in-lijn. Die is hier 286 pk sterk. In de M440d xDrive, de enige dieselmotor met vierwielaandrijving, is die 340 pk sterk. De achttrapsautomaat is ook op alle dieselmodellen standaard, de BMW 4 serie cabriolet (G23) heeft de manuele bak dus achterwege gelaten.

Afmetingen

Met een lengte van 4,77 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,39 meter is deze BMW 4 serie cabriolet (G23) iets langer maar zowat even breed en hoog als de vorige generatie (F33). De M4 doet daar door zijn aangepaste bodykit en breder spoor in de lengte en breedte iets bij: 4,79 meter lang, 1,89 meter breed en 1,40 meter hoog.

Het koffervolume van de BMW 4 serie cabriolet bedraagt 385 liter en is daardoor flink kleiner dan de 440 liter van de 4 serie Coupé. Dat komt natuurlijk doordat er een uitsparing is voorzien voor de stoffen kap, maar het koffervolume is er wel op vooruitgegaan vergeleken met de voorganger met stalen wegklapdak: dat bedroeg 220 liter met het dak open en 370 liter met het dak gesloten.

Uitvoeringen

De M4 even buiten beschouwing gelaten biedt BMW zijn 4 serie cabriolet aan in twee verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering blijft naamloos en houdt er discrete bumpers, 17-inch velgen en een met chroom omrand indrukwekkend radiatorrooster op na. De High Executive verhoogt de standaard velgmaat naar 18 inch, monteert een sportophanging en meet de 4 serie cabriolet sportievere bumpers aan. De M440i en M440d kiezen voor hetzelfde sportieve jasje en 18-inch velgen, maar voegen er een contrasterende zilverkleur voor de spiegelkappen, het radiatorrooster en accenten in de bumpers aan toe.

Prijzen

De catalogusprijzen van de BMW 4 serie cabriolet (G23) beginnen bij 60.000 euro (420i, basisversie) en lopen door tot 96.340 euro (M440i xDrive High Executive). De BMW M4 Competition M xDrive cabriolet doet daar natuurlijk nog een flinke schep bovenop: zijn vanafprijs bedraagt 126.250 euro.

Omdat de huidige generatie van de 4 serie cabriolet (G23) nog niet zo lang op de markt is, liggen de occasionprijzen behoorlijk hoog. Tel daarbij het sterke Duitse merkimago en je zit aan startprijzen van zo’n 50.000 euro. De vorige generatie is gelukkig minder duur: daar mag je rekenen op startprijzen vanaf zo’n 18.000 euro voor de dieselversies en 22.000 euro voor de benzinemotoren.

Design

Exterieur

De BMW 4 serie cabriolet is in grote lijnen meteen herkenbaar als dusdanig, maar speelt wel met heel wat details. Het stalen wegklapdak van de vorige generatie werd vervangen door een lichtere stoffen kap, die ook minder plaats inneemt in de koffer. Binnenin is de 4 serie cabriolet een vierzitter: op de achterbank is plaats voor nog twee passagiers.

De grote blikvanger bij de BMW 4 serie cabriolet (G23) is het imposante niervormige radiatorrooster, dat bij zijn debuut heel wat controverse veroorzaakte maar stilaan vertrouwd begint te raken. Aan weerszijden krijg je dubbele koplampen met een scherpe, hoekige lichtsignatuur voor de dagrijverlichting. De velgmaten variëren van 17 tot 19 inch, de koetswerkkleuren kunnen optioneel behoorlijk exuberant zijn, met onder meer Sunset Orange, Sanremo Green, Aventurinrot of Frozen Portimao Blau. De M4 doet er met zijn velgmaten en koetswerkkleuren nog een schepje bovenop.

Interieur

Binnenin presenteert de BMW 4 serie cabriolet een relatief traditioneel dashboard, dat tegenwoordig standaard een digitale tellerpartij meekrijgt. Het infotainmentscherm wordt bediend met een touchscreen of met de handige iDrive-draaiknop. Op de basismodellen is een stoffen zetelbekleding standaard, en staan Sensatec-imitatieleder en echt leder in de optielijst. De M4 beschikt optioneel over indrukwekkende sportzetels met carbon. De 4 serie cabriolet beschikt over een volwaardige achterbank, waar plaats is voor twee passagiers, maar waar de been- en schouderruimte relatief beperkt is en de rugleuning behoorlijk recht staat.

bmw-4-serie-cabrio-interior

bmw-4-serie-cabrio-seats

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2020 kreeg de BMW 4 serie cabriolet (G23) de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. De meer geavanceerde voorzieningen voor actieve veiligheid zijn meestal wel optioneel, zoals een adaptieve cruise control met filehulp, enzovoort.

Alternatieven

De BMW 4 serie cabriolet heeft geen stalen wegklapdak meer, dus wie graag een harde hemel boven zijn hoofd heeft, moet uitwijken naar de 4 serie Coupé of Gran Coupé. Bij de Duitse premiumconcurrentie zijn er ook alternatieven, in de vorm van de Audi A5 cabriolet en de Mercedes-Benz C-Klasse cabriolet.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 4 serie cabriolet?
De BMW 4 serie cabriolet heeft een vanafprijs van 60.000 euro (420i, basisversie). De prijzen lopen weliswaar snel op met een bezoek aan de optielijst, een andere motorisatie, of natuurlijk wanneer je voor de M4 gaat.
Is er een hybride BMW 4 serie cabriolet?
BMW biedt in tegenstelling tot de 3 serie Berline en Touring geen plug-inhybride 420e of 430e aan. Wel zijn alle dieselmotoren én de krachtige M440i met zescilinder voorzien van milde hybride ondersteuning.

Meer informatie

Meer details

Meer links