Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-3er-cabrio-front

BMW Serie 3 Cabrio

1 / 3
bmw-3er-cabrio-front
P0031191
bmw-3er-cabrio

Sterke punten

  • Geschikt als dagelijkse auto
  • Fijne rijeigenschappen
  • Zowel benzine als diesel

Zwakke punten

  • Niet zo scherp sturend als varianten met vast dak
  • Dakconstructies niet altijd even bulletproof
  • Serieus duurder dan versies met vast dak

BMW 3-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 3-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 3 Serie Cabrio: dakloze variant van BMW’s bestverkochte modelreeks

Van 1986 tot 2013 bood BMW naast de coupé, sedan en Touring, ook een dakloze variant aan van de BMW 3 Serie. De BMW 3 Serie Cabrio combineert de fijne rijeigenschappen van de 3 Serie met het comfort van wind door je haren en de zon op je bol. Bovendien is hij zeer goed dagelijks inzetbaar. Lees meer

Goede redenen

  • Ruime verscheidenheid aan motoren
  • Dankzij praktische bagageruimtes nog steeds prima als dagelijkse auto te gebruiken
  • Restwaarde blijft hoger dan bij 3 Serie modellen met een vast dak
  • Versies met zes-in-lijn motoren steeds gewilder

Technische gegevens

Motorisatie

Sinds 2013 kan de BMW 3-serie Cabrio niet meer nieuw gekocht worden. De BMW 3 Serie Cabrio zag het levenslicht in de tweede generatie van de 3 Serie, de E30. Hij kon besteld worden met een verscheidenheid aan motoren. De kleinste motorisering was de 318i, met een vermogen van 83 kW (113 pk) en een koppel van 162 Nm uit een viercilinder-in-lijn benzinemotor. De andere twee opties waren beiden zescilinder-in-lijn benzinemotoren met 95 kW (129 pk) en 164 Nm koppel voor de 320i en 125 kW (170 pk) en 222 Nm koppel voor de 325i. De M3 cabrio van deze generatie heeft een 2,3-liter viercilinder onder de motorkap met 147 kW (200 pk) of 158 kW (215 pk), afhankelijk van het bouwjaar. De 3 Serie cabrio van deze generatie kon zowel met handbak besteld worden als met automaat. Behalve de M3, die was altijd handgeschakeld.

De volgende generatie van de BMW 3 Serie Cabrio (E36) kwam in 1993 op de markt. De 318i was de instapper. De viercilinder benzinemotor levert in deze uitvoering 85 kW (115 pk) en 168 Nm aan koppel. De 320i cabrio leverde in deze generatie 110 kW (150 pk) en 190 Nm koppel uit een zescilinder-in-lijn. De 325i en de 328i leverden respectievelijk 141 kW (192 pk) en 142 kW (193 pk) en 245 Nm koppel en 280 Nm. Het absolute topmodel was de M3 Cabrio met een zeer krachtige 3,0-liter en later een 3,2-liter zescilinder-in-lijn, met 210 kW (286 pk) en daarna 236 kW (321 pk).

De BMW 3 Serie Cabrio van de E46 generatie wordt door velen gezien als de mooiste en meest tijdloze generatie van de BMW 3 Serie. Ook deze generatie is met diverse motoren geleverd. De kleinste motor is wederom een 1,8-liter viercilinder in de 318Ci. De sterkste is de 3,2-liter zescilinder-in-lijn met 252 kW (343 pk) en 365 Nm. Hij kon besteld worden met een handbak met zes versnellingen of met de SMG gerobotiseerde handbak. Een echte automaat was niet mogelijk. Verder kende deze generatie een primeur: voor het eerst kon de BMW 3 Serie Cabrio namelijk besteld worden met een dieselmotor, in de vorm van de 320Cd met 110 kW (150 pk).

In 2007 werd de E93 (de E90 cabrio) geïntroduceerd. Bij deze generatie is de 320i de kleinste motorisering met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 210 Nm uit een 2,0-liter viercilinder. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk was er ook een zescilinder-in-lijn benzinemotor met turbo leverbaar, in de vorm van de 335i, met 225 kW (306 pk) en een maximum koppel van 400 Nm. De M3 was de krachtigste 3 Serie Cabrio ooit met 309 kW (420 pk) uit een atmosferische 4,0-liter V8.

Na deze generatie verdween de BMW 3 Serie uit het aanbod van de Duitse autofabrikant. Niet in zijn totaliteit overigens. BMW verkocht nog steeds een dakloze variant van de BMW 3 Serie, echter als 4 Serie.

Afmetingen

De E30 BMW 3 Serie cabrio is de oudste van de serie en ook de kleinste. Hij meet 4,32 meter in lengte, 1,64 meter in de breedte en hij is 1,37 meter hoog. De grootte van de kofferbak is 312 liter, wat echt meer dan uitstekend is voor een cabrio. De wielbasis is 2,57 meter.

De E36 generatie BMW 3 Serie cabrio is iets groter. Hij is 4,43 meter lang, 1,71 meter breed en 1,34 meter hoog. De kofferbak is met 230 liter een stuk kleiner dan bij zijn voorganger. Dat komt voornamelijk door het feit dat het dak deels wegklapt in de kofferbak. Dat was bij de vorige generatie niet het geval. De wielbasis is 2,71 meter.

De E46 BMW 3 Serie kent voor het eerst verschil tussen de kleinste motorisering en de krachtigste wat betreft afmetingen. Zo is de 318Ci 4,48 meter lang, 1,75 meter breed en 1,36 meter hoog. De M3 is langer en breder, met 4,49 en 1,78 meter. De wielbasis is minder dan 1 cm groter bij de M3.De kofferbakruimte is daarentegen wel kleiner bij de M3, die is namelijk 300 liter, tegenover 410 liter voor de modellen met een minder krachtige motor.

De E93 is de laatste generatie en daarmee ook de grootste. Hij telt 4,61 meter in lengte, is 1,80 meter breed en is 1,39 meter hoog. De M3 kent min of meer dezelfde afmetingen, maar is 2 cm breder. Zijn wielbasis is 2,76 meter De inhoud van de bagageruimte is met 210 liter aan de krappe kant.

BMW 3 SERIE CABRIO
Marktintroductie 1986 - 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,32 – 4,49 x 1,64 – 1,80 x 1,34 – 1,39 m
Wielbasis 2,57 – 2,76 m
Inhoud bagageruimte 210 – 410 l
Ledig gewicht 1.220 – 1.785 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.620 - 2.280 kg
Cilinderinhoud 1.796 – 3.999 cm3
Vermogen 83 – 309 kW (113 – 420 pk)
Koppel 162 - 520 Nm
Topsnelheid 187 – 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,3 – 12,0 sec
Tankinhoud 55 – 63 l
Verbruik 6,4 – 12,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 170 - 297 g/km

Varianten

De BMW 3 Serie Cabrio is in verschillende gedaantes op de markt geweest. Zo werden de 3 Serie Cabrio’s van de eerste generaties voorzien van een stoffen kap, dat optioneel elektrisch was te bedienen. Latere generaties bezitten een stalen klapdak dat altijd elektrisch bediend wordt. Los van de diverse motoren die geleverd zijn in de BMW 3 Serie Cabrio, zijn er geen speciale varianten. Uitgezonderd de M3, die opvalt dankzij zijn prijs en prestaties.

Prijzen

BMW 3 Serie Cabrio's zijn niet langer als nieuw te koop. Wie in de markt is voor een BMW 3 Serie moet zich dus naar de occasionmarkt wenden. Daar beginnen de prijzen bij ongeveer 5.000 euro. Voor die prijs krijg je een 3 Serie Cabrio met de kleinste motorisering en meer dan 300.000 kilometer op de teller – wat geen ramp hoeft te zijn mits goed onderhouden.

De eerste generatie 3 Serie Cabrio, de E30, is één van de populairste generaties. De prijzen van dit model zijn daarom in de laatste jaren flink gestegen. Voor 10.000 euro koop je een net exemplaar, met acceptabele kilometerstand en een zescilinder-in-lijn, de motor die je eigenlijk wil hebben.

Het meeste geld ben je kwijt voor een in uitstekende staat verkerende E30 met 2,5-liter zescilinder-in-lijn, het topmodel van die tijd. Prijzen gaan dan al snel richting de 40.000 tot 50.000 euro. De M3 Cabrio modellen doen daar nog een schepje bovenop. De E93 (de laatste generatie M3 cabrio) met V8 kost ongeveer 50.000 euro. Dat is de prijs van de mooie exemplaren. De E30 M3 Cabrio kost als occasion inmiddels al meer dan 100.000 euro vanwege zijn beperkte oplage.

Design

Buitenkant

Het design van de 3 Serie Cabrio is niet onwijs anders dan dat van bijvoorbeeld de 3 Serie Coupé. In feite is het ontwerp precies hetzelfde, maar is het dak elektronisch of handmatig weg te klappen. Bij eerdere generaties verdween het dak achter de achterste zitrij, of bleef hij deels op de kofferklep liggen. Bij latere generaties werd een deel van de kofferruimte opgeofferd om het stalen dak te verbergen.

Binnenkant

Wat voor het exterieur geldt, geldt ook voor het interieur: dat is niet heel anders dan dat van de BMW 3 Serie Coupé van dezelfde generatie. Wel moet je dus rekening houden met een iets kleinere bagageruimte. De achterste zitplaatsen zijn niet de ruimste. Volwassenen hebben ongetwijfeld moeite om er voor langere tijd plaats te nemen. De zitplekken zijn dan ook geschikter voor kinderen.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid doet BMW er alles aan om de inzittenden veilig van A naar B te brengen. Bij de eerste generaties lag de nadruk in de hele automotive industrie nog niet op veiligheid zoals dat nu is. Je vindt dan ook geen veiligheidssystemen op de auto zoals, automatische noodrem assistent, adaptieve cruise control etc. Op latere modellen is het wel terug te vinden op de rijker uitgeruste modellen. Hoe jonger de auto, hoe veiliger kun je stellen.

Alternatieven

Moeten we de concurrenten van de BMW 3 Serie nog voorstellen? Uiteraard hebben we het over de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Die zijn ook verkrijgbaar als cabrio. De Porsche 911 cabrio kan ook gezien worden als alternatief voor de M3 cabrio. Er zijn ook alternatieven zonder Duitse roots. Zo is er nog de Jaguar XK als eigenzinnig alternatief. Een andere uitdager vind je in de vorm van de Lexus LC.

FAQ

Is de BMW 3 Serie Cabrio nog in productie?
Nee, BMW is gestopt met de BMW 3 Serie Cabrio. Het model is verder gegaan onder de naam 4 Serie.
Hoeveel pk heeft een BMW 3 Serie Cabrio?
Afhankelijk van het bouwjaar en het model heeft de BMW 3 Serie cabrio 83 – 309 kW (113 – 420 pk).
Is de BMW 3 Serie Cabrio er ook als diesel?
Jazeker, BMW produceerde zowel van de E46 generatie als van de E93 dieselmodellen. Van zuinige instapmotoren, tot best potente versies.

Meer informatie

Meer details

Meer links