Sterke punten
- Koppelrijke dieselmotor
- Bescheiden verbruik
- Dynamisch rijplezier van een 3-serie
Zwakke punten
- Hoge prijzen
- Niet geheel vrij van problemen
- Oudste modellen niet welkom in milieuzones
BMW 320 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW 320d
-
BMW 320 320 d
€ 1.950,-- 270.000 km
- 04/2007
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6166XB Sittard-Geleen -
BMW 320 3-serie Cabrio 320i Executive Aut. Hardtop Elek. D
€ 5.749,-- 274.018 km
- 05/1999
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
245 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1823 DK ALKMAAR -
BMW 320 3 Serie Touring 320e M Sport Pro Hifi / Panorama D
€ 60.900,-BTW verrekenbaar - 16.453 km
- 06/2024
- 121 kW (165 PK)
- Demo
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
39 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL
Interesse in een BMW 320d
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Niet de snelste, maar zeker niet de langzaamste optie in het aanbod
- Brandstofefficiëntie zeer behoorlijk
- Verkrijgbaar met automaat of handbak
- Ook te combineren met xDrive vierwielaandrijving
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste drie generaties van de BMW 3 Serie moeten het zonder de 320d stellen. De eerste verscheen pas in 1998 bij de vierde generatie (E46). Daar was de 320d in eerste instantie een 100 kW (136 pk) sterke 2,0-liter viercilinder turbodiesel, maar zag na de facelift zijn vermogen verhoogd tot 110 kW (150 pk). Onder de noemer 320cd en 320td verscheen hij ook in de 3 Serie Coupé, Cabriolet en Compact.
In de vijfde generatie (E90) van de 3 Serie onderging de 320d heel wat evoluties. Aanvankelijk gebruikte hij een evolutie van de 2,0-liter viercilinder van zijn voorganger, goed voor 120 kW (163 pk). Na enkele jaren kreeg de 320d een volledig nieuw dieselblok, dat 130 kW (177 pk) sterk was en dat ook te combineren was met xDrive-vierwielaandrijving. Richting het einde van zijn carrière steeg het vermogen van de 320d en 320d xDrive richting 135 kW (184 pk). Parallel met die motoren was er ook een zuinigere 320d Efficient Dynamics Edition met 130 kW (163 pk).
Generatie zes (F30) bood de eerste jaren dezelfde twee versies aan als in de E90. De 320d was dus opnieuw 135 kW (184 pk) sterk en optioneel beschikbaar met xDrive. De 320d Efficient Dynamics Edition had ook nu weer 130 kW (163 pk). Bij de facelift schakelde de 320d over op een gloednieuwe 2,0-liter viercilinder turbodieselmotor, waarbij het vermogen steeg naar 140 kW (190 pk). Het vermogen van de Efficient Dynamics Edition bleef ongewijzigd. De Coupé en Cabriolet gingen verder onder de naam 4-serie en werden dus niet meer geleverd als 320d. Wel is er een 320d in deze generatie als vijfdeursversie 3GT, de Gran Turismo.
De zevende generatie van de BMW 3 Serie (G20) gebruikt een evolutie van dezelfde 2.0 viercilinder turbodieselmotor, die opnieuw 140 kW (190 pk) sterk is. Ook nu is er ook een 320d xDrive met vierwielaandrijving. De Efficient Dynamics Edition is bij deze generatie komen te vervallen, maar sinds eind 2020 krijgt de BMW 320d wel standaard milde hybride ondersteuning, waarbij een kleine elektromotor bij de acceleraties 8 kW (11 pk) toevoegt.
Afmetingen
De BMW 320d is in de loop der jaren niet alleen moderner en krachtiger geworden, ook de afmetingen zijn aanzienlijk toegenomen. De nieuwste generatie van het middelgrote voertuig is nu bijna 4,8 meter lang en 1,9 meter breed. Afhankelijk van de uitrusting en variant varieert het leeggewicht tussen 1.450 en 1.965 kilogram.
Met name de BMW 320d als Touring-uitvoering overtuigt ook met een zeer hoge bruikbaarheid met een bagageruimte van 500 liter, waarbij met behulp van de neergeklapte tweede zitrij zelfs maximaal 1.510 liter een veilige en stevige plaats vinden. De BMW 320d is ook uitstekend geschikt als trekauto vanwege zijn koppelrijke dieselmotor. Een optionele trekhaak en een maximale treklast van 1.600 kilogram ondersteunen ook bij deze taak.
BMW 320d (G20) | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71 x 1,82 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 500 - 1.510 l |
Ledig gewicht | 1.670 – 1.740 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.165 - 2.230 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 cm3 |
Vermogen | 140 kW (190 pk) |
Koppel | 400 Nm |
Topsnelheid | 229 – 235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,9 – 7,2 sec |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik | 5,3 – 5,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 145 g/km |
Varianten
De BMW 320d is door de jaren heen beschikbaar geweest in diverse carrosserievarianten. De meest voorkomende zijn de sedan en de stationwagon. Bij eerdere generaties was de 320d ook te bestellen als coupé, cabrio en zelfs als hatchback.
Vanaf de F30 generatie scheidde BMW de coupé en de cabrio van de 3-serie reeks en zette deze modellen voort als 4-serie. BMW nam al eerder afstand van de 3-serie Compact, de hatchback op basis van de 3-serie. Dit werd uiteindelijk de BMW 1-serie.
Over het algemeen is de BMW 320d in de basisvariant vrij goed uitgerust. Het is immers doorgaans het middelste keuze in het motorenaanbod. Door middel van opties, die je bij de aanschaf moet aanvinken, kun je de auto nog meer aankleden naar eigen smaak. De meeste optionele functionaliteiten kosten aanzienlijk extra. Optioneel zijn bijvoorbeeld zaken als een panoramadadak, diverse veiligheidssystemen, sportonderstel, sportstoelen en lakkleuren en soorten bekleding.
Prijzen
De tijden dat een BMW 320d nog een relatief betaalbare middenklasser is zijn al lang voorbij. In de loop der jaren is hij steeds duurder geworden. Zo kost de huidige generatie als 320d met de basisuitrusting minstens 62.000 euro. Met meer uitrusting, een andere lakkleur of als Touring stijgt de prijs echter al snel boven de 65.000 euro.
Betaalbaarder wordt de BMW 320d als occasion. Omdat het al vele jaren een veelvoorkomende motorisering is voor de populaire 3 Serie, zijn er veel van te vinden. Vooral oudere modellen, die meestal al zeer goed zijn uitgerust, zijn goed betaalbaar. Zo vind je 320d-modellen van bijvoorbeeld de E90 generatie al voor minder dan 5.000 euro. Latere generaties, zoals de F30/F31 en G20/G21 beginnen bij respectievelijk 10.000 en 20.000. Omdat de dieselmotoren als bijzonder betrouwbaar worden beschouwd, blijkt ook een gebruikte BMW 320d een betrouwbare metgezel te zijn.
Design
Buitenkant
De BMW 320d heeft geen speciale visuele verschillen met een andere motorisatie in het aanbod – op de zeer sportieve modellen zoals de M340i en de M3 na. Uiteraard is een 320d te specificeren naar wens wanneer je hem nieuw koopt. Op die manier kun je toch een vleugje sportiviteit voor het uiterlijk toevoegen aan het design. Denk daarbij aan sportieve, grotere velgen, maar ook agressiever gestylede bumpers behoren tot de mogelijkheden.
Binnenkant
Wat voor het exterieur geldt, is ook van toepassing op het interieur: er zijn geen grote verschillen met andere motoruitvoeringen, op de meest sportieve versies na. Dat betekent dat je in het interieur alles krijgt wat standaard wordt geleverd, maar kunt uitbreiden met optiepakketten. Zo kun je optioneel bijvoorbeeld kiezen voor sportstoelen, stoelverwarming, functionaliteiten voor het iDrive-infotainmentsysteem, geblindeerd glas, materiaalsoorten voor de afwerking en de bekleding.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid presteert de BMW 320d meer dan prima. ABS en ESP waren al vroeg standaard aanwezig en tegenwoordig zit de middenklasse auto boordevol met moderne veiligheidstechnologieën en assistentiesystemen. Een beoordeling van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest zou in deze klasse vanzelfsprekend moeten zijn en aan deze eis voldoet de BMW 320d dan ook.
Alternatieven
De BMW 318d is aanzienlijk goedkoper en dus een goed alternatief voor de 320d. In de 330d levert de motor meer vermogen ten opzichte van de 320d, dus als je dat wenst kun je voor die aandrijflijn gaan. De BMW 520d is een alternatief van groter formaat. Het is ook de moeite waard om naar de concurrentie te kijken, zoals de Mercedes C-Klasse. Voor deze zijn er ook moderne dieselmotoren beschikbaar en ook hier heeft de klant de keuze tussen een sedan en een stationwagen. Bij Audi kun je terecht voor de Audi A4.