


Sterke punten
- Aangename rijeigenschappen
- Goede balans tussen sportiviteit en verbruik
- Ook als plug-in hybride
Zwakke punten
- Relatief krappe bagageruimte
- Prijzige opties
- Bepaalde motoren onbetrouwbaar
BMW 320 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW 320
-
BMW 320 3-serie 320d EfficientDynamics Edition Executive E
€ 9.995,-€ 9.495,-- 342.944 km
- 06/2014
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2771 GA BOSKOOP -
BMW 320 3-serie Touring 320i M-Sport NAP XENON TREKHAAK LE
€ 7.999,-- 375.073 km
- 04/2013
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7327 JZ APELDOORN -
BMW 320 3-serie 320i Dynamic Executive Pano Automaat Navi
€ 6.995,-- 174.984 km
- 06/2005
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
190 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3481 LD HARMELEN -
BMW 320 3-serie 320i EfficientDynamics Edition Executive
€ 9.450,-- 198.050 km
- 08/2013
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
127 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4715 RM RUCPHEN -
BMW 320 3-serie 320i High Executive NL-Auto!! Climate I Na
€ 11.900,-- 184.181 km
- 06/2012
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
138 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1446 WP PURMEREND -
BMW 320 3-serie 320i M-Sport 184PK Automaat•Leder•Navi
€ 19.750,-- 147.752 km
- 04/2017
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7021 BZ ZELHEM -
BMW 320 3-serie Touring 320i BUSINESS SPORTLINE 170PK/AUTO
€ 7.900,-- 189.894 km
- 04/2010
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
164 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 KH VAASSEN -
BMW 320 320e Advantage
€ 25.149,-BTW verrekenbaar - 87.009 km
- 04/2022
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
-
1,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
31 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
BMW 320 3-serie 320i EXECUTIVE EDITION | NL-AUTO | M-SPORT
€ 28.900,-- 94.244 km
- 07/2019
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
153 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3845 MB HARDERWIJK -
BMW 320 3-serie 320i Business Line NAVI | PDC | CRUISE | A
€ 7.495,-€ 6.495,-- 222.914 km
- 07/2010
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
159 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4825 AS BREDA -
BMW 320 3-serie 320i EfficientDynamics Edition Executive N
€ 9.495,-€ 8.945,-- 260.755 km
- 09/2014
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
127 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4825 AS BREDA -
BMW 320 3-SERIE 320e BUSINESS EDITION PLUS I M SPORT I SCH
€ 34.999,-BTW verrekenbaar - 99.233 km
- 04/2022
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
34 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3443 TJ WOERDEN -
BMW 320 3-serie 320i High Executive AUT LEDER STOELVW XENO
€ 16.941,-- 69.929 km
- 05/2015
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AK OSS -
BMW 320 3-serie 320d EfficientDynamics Edition Executive A
€ 9.945,-- 267.770 km
- 09/2014
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7361 CL BEEKBERGEN -
BMW 320 3-serie 320d Executive Edition
€ 27.750,-- 184.264 km
- 06/2019
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3314 CM DORDRECHT -
BMW 320 3-serie 320i Business Line LEDER / TREKHAAK / CRUI
€ 8.495,-- 184.084 km
- 10/2010
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
159 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5126 BA GILZE -
BMW 320 3-serie Cabrio 320i High Executive, Origineel NL,
€ 10.950,-- 194.286 km
- 05/2010
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
BMW 320 3-serie Coupé 320i 170pk High Executive Xenon|Clim
€ 9.450,-€ 8.950,-- 161.981 km
- 01/2010
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
151 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
BMW 320 3-serie Gran Turismo 320i Executive | LED Koplampe
€ 19.950,-- 128.971 km
- 11/2017
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
134 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4191 MX GELDERMALSEN -
BMW 320 3-serie 320i High Executive M Sport |Dakraam | Gro
€ 23.950,-- 104.195 km
- 09/2017
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
134 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5161 PA SPRANG-CAPELLE
Interesse in een BMW 320
Alle artikelen

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?

BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?

TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Vlot en relatief zuinig tegelijk
- Sportief met een vleugje comfort
- Een van de meer betaalbare varianten van de BMW 3 Serie
- Als benzine-, diesel en plug-in hybride
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW 320 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1975 (E21), met 2,0-liter viercilinder. Er bestond een 320 met carburateurs en 80 kW (109 pk) en een 320i met injectie en 81 kW (110 pk). Daarnaast was er met de 320/6 ook een zescilinder, die 90 kW (122 pk) sterk was. In de tweede generatie van de BMW 3 Serie (E30) was de 320i een 2,0-liter zes-in-lijn met in eerste instantie 92 kW (125 pk) en later 95 kW (129 pk).
In de derde generatie 3 Serie (E36) steeg het vermogen van de zes-in-lijn van de 320i tot 110 kW (150 pk). Datzelfde vermogen kreeg ook de 320i in de vierde generatie (E46). Na de facelift vergrootte BMW de cilinderinhoud naar 2,2-liter voor de 320i, waarmee het vermogen steeg naar 125 kW (170 pk). In deze generatie was de 320 er voor het eerst ook als diesel: de 320d had een 2,0-liter viercilinder met eerst 100 kW (136 pk) en later, na de facelift, 110 kW (150 pk).
In de vijfde generatie van de BMW 3 Serie (E90) stapte BMW voor de 320i over op een viercilinder: die was eerst 110 kW (150 pk) sterk, later 125 kW (170 pk). Dezelfde vermogens als bij de BMW 320 E46 dus, maar dan met twee cilinders minder. Tijdelijk was er ook een sportieve 320si, die 127 kW (173 pk) sterk was en gebaseerd was op de auto uit het WTCC. De dieselversie, de 320d, gebruikte opnieuw een viercilinder met eerst 120 kW (163 pk) en later 130 kW (177 pk) en uiteindelijk 135 kW (184 pk). De EfficientDynamics-uitvoering, in het leven geroepen voor de zakelijke markt, hield het op 120 kW (163 pk).
De zesde generatie van de BMW 3 Serie (F30) had opnieuw een 2,0-liter viercilinder voor de 320i. Die was gedurende de hele looptijd van het model 135 kW (184 pk) sterk, al bestond er ook een minder krachtige maar zuinigere EfficientDynamics-uitvoering met een 1,6-liter viercilinder en 125 kW (170 pk). Als diesel begon de 320d van de zesde generatie zijn carrière met een 120 kW (163 pk) sterke EfficientDynamics-uitvoering. Als 320d zonder toevoeging had hij eerst 135 kW (184 pk) en later 140 kW (190 pk).
Een primeur voor de huidige generatie van de BMW 3 Serie (G20): de 320 is er voor het eerst als plug-in hybride, de 320e. Die combineert een 2,0 liter viercilinder op benzine van 120 kW (163 pk) met een elektromotor van 83 kW (113 pk) tot een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Een batterij van 12,0 kWh moet een elektrisch rijbereik opleveren van 52 tot 61 kilometer (WLTP). De gewone benzine en diesel bleven ook van de partij: de 320i heeft een 135 kW (184 pk) sterke 2,0-viercilinder, de 320d een 140 kW (190 pk) sterke 2,0-viercilinder, die sinds eind 2020 voorzien is van mild hybride ondersteuning.
Afmetingen
Wat betreft afmetingen verschilt de 320 niet met de 3 Series die een andere motor hebben. Alle 320’s hebben dezelfde binnen- en buitenmaten. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de 320 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie 3 Serie, de E21, 4,35 m in lengte en de G20 is 4,71 m lang. Maar wat vooral opvalt is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,56 m bij de E21 tot aan 2,85 m bij de G20.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW 320 | |
---|---|
Marktintroductie | 1975 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,35 – 4,71 x 1,61 – 1,82 x 1,38 – 1,44 m |
Wielbasis | 2,56 – 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 460 – 500 l |
Ledig gewicht | 1.115-1.800 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.550-2.350 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-1.998 cm3 |
Vermogen | 80-150 kW (109-204 pk) |
Koppel | 160-300 Nm |
Topsnelheid | 181-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7-7,6 sec |
Tankinhoud | 40-58 l |
Verbruik | 10,2-1,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 31-151 g/km |
Varianten
Onder het kopje ‘Motorisatie’ haalden we het al even aan: de BMW 320 is geleverd als benzine, diesel én plug-in hybride, verspreid over zeven generaties. Bij de motorisering spring één variant eruit: EfficientDynamics. Bij de verschillende generaties BMW 320 die als EfficientDynamics zijn geleverd is de invulling net iets anders, maar het principe is hetzelfde: door middel van een geknepen of kleinere motor de CO2-uitstoot en daarmee de te betalen BPM en bijtelling omlaag brengen. Inmiddels levert BMW de 320 niet meer als EfficientDynamics; die plaats heeft de plug-in hybride 320e namelijk ingenomen.
De BMW 320 werd gedurende zijn zeven modelgeneraties aangeboden in vijf carrosserievarianten: als sedan, stationwagon (Touring), cabriolet, coupé en hatchback (Compact). Vooral de coupé belichaamt sportieve ambities. De cabriolet is daarentegen perfect voor mensen die van sportief rijden houden, maar met het dak open. Echt praktisch is de cabrio dan weer niet, aangezien het dak in open stand wat van de bagageruimte opslokt. Zoek je meer praktische inzetbaarheid, dan zijn de sedan en de Touring goede opties. Na 2012 splitste BMW de coupé en cabrio van de 3 Serie reeks en gingen de twee carrosserievarianten door onder de naam 4 Serie. De Compact is de voorloper van de 1 Serie en was eigenlijk een compacte versie van de coupé.
Prijzen
Wie in de markt is voor een nieuwe 320i moet rekenen op een vanafprijs van zo’n 54.000 euro. Voor dat geld krijg je de 320i sedan met een automaat. De 320i Touring heeft een meerprijs van 2.000 euro. De 320d sedan mag voor minimaal 60.000 euro de showroom verlaten. De 320d Touring voor 62.000 euro.
Als occasion is de 320 een stuk toegankelijker. Je vindt ze al voor nog geen 1.000 euro. Houd er wel rekening mee dat dit modellen zijn met veel ervaring en die er esthetisch niet zo goed meer uit zien. Modellen met een relatief lage kilometerstand (100.000 km) vind je voor zo’n 15.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de generatie. Hoe jonger de auto, hoe duurder. De duurste 320’s kosten zo’n 70.000 euro. Dat zijn wel de exemplaren met weinig kilometers op de teller en uitgevoerd met veel opties.
Design
Buitenkant
Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 320 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille op de neus.
Binnenkant
Het interieur van de BMW 3 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school, met alleen het hoognodige aan boord. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard, waarbij er nog een centrale draaiknop op de middenconsole zit voor het bedienen van het multimediasysteem. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie. Een ruimtewonder is de 3 Serie in ieder geval nooit geweest, met name niet op de achterbank.
Veiligheid
De meeste 320-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Uiteraard zijn de jongste generaties voorzien van meer veiligheidsvoorzieningen dan vroegere generaties. Zo is de G20-generatie bijvoorbeeld standaard uitgerust met cruise control en parkeersensoren voor en achter. Maar hoewel de 3 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssystemen heeft, zijn die vaak wel optioneel. Let daar dus goed op als je gaat kijken voor een BMW 320 occasion. De belangrijkste stelregel is daarbij: hoe ouder de BMW 320, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 3 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.
Alternatieven
Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven voor de 320i en 320d. Je kunt voor een minder krachtige versie gaan, en dan kom je bij de 318i en 318d uit. Krachtigere versies zijn er uiteraard ook, zelfs voor de plug-in hybride: dan ga je voor de 330e. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse.
FAQ
Wat houdt de toevoeging ‘EfficientDynamics’ in bij de BMW 320?
Is de BMW 320 betrouwbaar?
Welke BMW 320 moet ik hebben?
Beoordelingen voor BMW 320
Meer informatie
Modellen
Meer details
- Bmw Automaat
- Bmw Sharknose
- Bmw Elektrisch
- Bmw Sportwagen
- Bmw Roadster
- Bmw Cabrio
- Bmw Suv
- Bmw Station
- Bmw Gt
- Bmw Motoren