Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-318-front

BMW 318

1 / 3
bmw-318-front
bmw-318-side
bmw-318-back

Sterke punten

  • Gunstig verbruik
  • Lage(re) wegenbelasting
  • Prima prestaties

Zwakke punten

  • Beperkte standaarduitrusting
  • Lang niet alle opties beschikbaar
  • Niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving (benzine)

BMW 318 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 318, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 318: de verstandige keuze

Al sinds de eerste generatie van de BMW 3 Serie die in 1970 het levenslicht zag, heeft BMW een 318-variant in het gamma. Door de jaren heen gaat dat zowel over de 318i als de 318d. De 318-motor mag je zien als een zuinige keuze voor de 3 Serie. Lees meer

Interesse in een BMW 318

BMW 318 occasions
BMW 318 nieuwe auto's
BMW 318 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een goede balans tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid.
  • Efficiënte en duurzame motoren.
  • Beschikbaar als sedan, stationwagen, cabriolet of coupé.
  • Zowel met automaat als handbak

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 318 is in alle generaties van de BMW 3 Serie voorgekomen. Tot zo rond de eeuwwisseling had de 318 alleen een benzinemotor, aangeduid als 318i. Vanaf de E36-generatie was de 318tds beschikbaar, voor het eerst dat de typeaanduiding 318 gebruikt werd voor diesels.

3 Serie E21 (1975-1983)

De eerste generatie BMW 3 Serie kreeg de typeaanduiding E21 en was beschikbaar als 318. In die uitvoering kreeg je een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 71 kW (98 pk). In 1981 werd die motor vervangen door een versie met injectie (318i) en steeg het vermogen naar 77 kW (105 pk) en 145 Nm koppel. Het volume van 1,8-liter werd behouden.

3 Serie E30 (1982-1994)

De tweede generatie van de BMW 3 Serie (E30) nam in de eerste productiejaren de 77 kW (105 pk) sterke 1,8-liter viercilinder benzine met injectie over van zijn voorganger. Vanaf 1988 werd die motor ingewisseld voor een exemplaar met distributieriem (in plaats van ketting) en steeg het vermogen naar 83 kW (113 pk) en 162 Nm koppel. Bij de E30-generatie verscheen er in 1989 eveneens een meer sportieve BMW 318iS op de markt met 16-kleppen en een gezond vermogen van 100 kW (136 pk). Visueel herken je hem aan een kleine achterspoiler en andere bumpers.

3 Serie E36 (1990-2000)

De derde generatie 3 Serie (E36) markeert de intrede van de 318-diesel. Die luistert naar de naam BMW 318tds en beschikt over een 1,7-liter viercilinder dieselmotor mét turbo. Het vermogen bedraagt daarbij 66 kW (90 pk) en hij levert 190 Nm koppel. Kijken we naar de 318i-benzineversie, dan neemt de derde generatie BMW 3 Serie de eerste productiejaren de 83 kW (113 pk) sterke 1.8 van zijn voorganger over. Vanaf 1993 wordt die ingewisseld voor een iets sterkere variant met 85 (115 pk) en 168 Nm koppel. Ook de BMW 318iS is van de partij en schopt het in deze generatie tot 103 kW (140 pk) en 175 Nm (180 Nm vanaf 1996).

3 Serie E46 (1998-2006)

De vierde generatie BMW 3 Serie (E46) zorgt voor een vernieuwing binnen het BMW-gamma. Want bijna alle motoren zijn nieuw voor deze generatie. Zo ook de BMW 318i benzine. Die is voor het eerst 1,9-liter groot en is 87 kW (118 pk) en 180 Nm sterk. Vanaf 2001 wordt die motor ingewisseld voor een exemplaar van 2,0-liter en stijgt het vermogen van de 318i verder naar 105 kW (143 pk) en 200 Nm koppel. Vanaf de facelift in 2001 verschijnt er eveneens terug een 318d op het toneel. Die gebruikt een 2,0-liter viercilinder turbomotor en is 85 kW (115 pk) en levert een koppel van 265 Nm.

3 Serie E90 en E91 (2005-2012)

Met de vijfde generatie BMW 3 Serie (E90) betreden we het tijdperk van de 2,0-liter viercilinder turbomotor. Alle versies van de BMW 318i en 318d van deze generatie hebben dan ook een cilinderinhoud van 2,0-liter groot, vier cilinders en een turbo. De BMW 318i was 95 kW (129 pk) en 180 Nm sterk en kreeg in 2007 meer vermogen 105 kW (143 pk) en 190 Nm koppel. De BMW 318d was initieel 90 kW (122 pk) en 280 Nm sterk en kreeg eveneens in 2007 een vermogensboost tot 105 kW (143 pk) en 300 Nm koppel. Specifiek voor de leasemarkt verschenen er vanaf de facelift varianten van de BMW 318i en 318d met gereduceerd vermogen. Door hun 100 kW (136 pk) en lagere verbruik waren beide versies interessanter voor de zakelijke markt.

3 Serie F30 (2012-2019)

De zesde generatie BMW 3 Serie (F30) kent meerdere primeurs bij de 318-aandrijflijn. Zo verscheen er voor het eerst een vierwielaangedreven xDrive-uitvoering. Die primeur was voor de 105 kW (143 pk) en 320 Nm sterke 318d die er dus ook kwam als 318d xDrive. Het blok zelf was een 2,0-liter viercilinder turbodiesel. De tweede primeur verschijnt pas na een update in 2015. Tot dan ontbrak er namelijk een 318i-versie in het gamma. Wanneer die benzineversie verschijnt bij de zesde generatie blijkt die zowaar gebruik te maken van een 1,5-liter driecilinder turbobenzine. Met 100 kW (136 pk) en 220 Nm blijkt dit blok echter opvallend pittig. De BMW 318d (xDrive) ziet zijn vermogen vanaf de update stijgen naar 110 kW (150 pk) en 320 Nm koppel.

3 Serie G20 (2019-...)

De zevende generatie BMW 3 Serie (G20) blijft vasthouden aan het receptuur van zijn voorgangers. Zo is ook hier de 318-aandrijving een 2,0-liter viercilinder turbomotor. De 318i levert 115 kW (156 pk) en 250 Nm koppel, terwijl de 318d goed is voor 110 kW (150 pk) en 320 Nm koppel. Vanaf 2022 worden beide motoren standaard uitgerust met een automaat. Een versie met xDrive-vierwielaandrijving verdwijnt uit het gamma.

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de BMW 318 niet met de 3 Series die een andere motor hebben. Alle 318’s hebben dezelfde binnen- en buitenmaten als de andere motorversies. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de BMW 318 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie BMW 3 Serie, de E21, 4,35 meter in lengte en de G20 is 4,71 meter lang. Maar wat vooral opvalt, is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,56 meter bij de E21 tot aan 2,85 meter bij de G20.

BMW 318i
Marktintroductie 1975
Lengte x breedte x hoogte 4,35 - 4,71 x 1,61 - 1,82 x 1,38 - 1,44 m
Wielbasis 2,56 - 2,85 m
Inhoud bagageruimte 460 - 480 l
Ledig gewicht 1.030 - 1.475 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.440 - 2.125 kg
Cilinderinhoud 1.766 - 1.998 cm3
Vermogen 66 - 115 kW (90 - 156 pk)
Koppel 145 - 320 Nm
Topsnelheid 171 - 223 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 - 11,6 sec
Tankinhoud 58 - 59 l
Verbruik 4,8 - 8,9 l/100 km
CO₂-uitstoot tot 127 g/km

Varianten

De BMW 318 werd gedurende zijn zeven modelgeneraties aangeboden in vijf carrosserievarianten: als sedan, stationwagen (Touring), cabriolet, coupé en hatchback (Compact). Vooral de coupé belichaamt sportieve ambities. De cabriolet is daarentegen perfect voor mensen die van sportief rijden houden, maar met het dak open. Echt praktisch is de cabrio dan weer niet, aangezien het dak in open stand wat van de bagageruimte opslokt. Zoek je meer praktische inzetbaarheid, dan zijn de sedan en de Touring goede opties. Na 2012 splitste BMW de coupé en cabrio van de 3 Serie reeks en gingen de twee carrosserievarianten door onder de naam BMW 4 Serie. De BMW 3 Serie Compact is de voorloper van de BMW 1 Serie en was eigenlijk een compacte versie van de coupé.

Prijzen

Wie in de markt is voor een nieuwe BMW 318i moet rekenen op een vanafprijs van zo’n 55.000 euro. Voor dat geld krijg de BMW 318i sedan met een automaat. De BMW 318i Touring heeft een meerprijs van 2.000 euro. De BMW 318d sedan mag voor minimaal 60.000 euro de showroom verlaten. De BMW 318d Touring voor 62.000 euro.

Als occasion is de BMW 318 een stuk toegankelijker. Je vindt ze al voor nog geen 1.000 euro. Houd er wel rekening mee dat dit modellen zijn met veel ervaring en die er esthetisch niet zo goed meer uit zien. Modellen met een relatief lage kilometerstand (100.000 km) zijn er voor zo’n 15.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de generatie. Hoe jonger de auto, hoe duurder. De duurste BMW 318’s kosten zo’n 70.000 euro. Dat zijn wel de exemplaren met weinig kilometers op de teller en uitgevoerd met veel opties.

Design

Buitenkant

Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 318 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille op de neus.

Binnenkant

Afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties is het interieur helemaal aan te passen naar eigen smaak. Dat is door de jaren heen altijd hetzelfde gebleven. Daarom vind je op de occasionmarkt hele basis uitgevoerde 318’s of juist hele aangeklede versies. Als je alle interieurs van de BMW 318 naast elkaar zou leggen kun je concluderen dat BMW altijd een strak dashboard gebruikt, zonder al te veel poespas. Uiteraard wordt alles moderner naarmate de generaties jonger zijn, maar over het algemeen is het interieur vrij zakelijk.

Veiligheid

Uiteraard kun je van de eerste generaties BMW 318 niet verwachten dat ze bomvol veiligheidsvoorzieningen zitten. Zo ver was de techniek toen nog niet. Inmiddels zijn de jongere generaties voorzien van legio veiligheidsvoorzieningen, zoals rijassistentiesystemen, legio airbags, ABS, ESP, noodremhulp en ga zo maar door. Maar over het algemeen kan wel gezegd worden dat BMW goed scoort bij crashtests en waren ze – ook vroeger – hun tijd best wel vooruit met bepaalde zaken.

Alternatieven

De twee belangrijkste concurrenten van de BMW 3 Serie en de BMW 318 zijn al jarenlang afkomstig uit hetzelfde land. Dat zijn de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4. Twee andere modellen die nadrukkelijk de strijd aangingen met de toonaangevende en immens populaire BMW 3 Serie, zijn de Jaguar XE en de Alfa Romeo Giulia. En vergeet de Volvo S60 niet, die qua rijdynamiek, comfort en luxe er ook best mag wezen. Een alternatief voor de BMW 318, maar dan met elektrische aandrijving, is er in de vorm van de Tesla Model 3 en BYD Seal.

FAQ

Wat kost een BMW 318i?
Een nieuwe 318i heeft een vanaf prijs van zo’n 55.000 euro.
Hoeveel generaties zijn er van de 318?
De BMW 318 komt voor in 7 generaties van de 3 Serie. Vanaf 1975 tot nu.
Hoeveel cilinders heeft een 318?
Door de jaren heen biedt de 318 zowel vier- als driecilindermotoren.

Beoordelingen voor BMW 318

367 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen

Meer details

Meer links