Sterke punten
- Sportieve klassieke auto
- Compact ontwerp
- Uniek, zeer fijn rijgedrag
Zwakke punten
- Relatief spartaans interieur
- Roestgevoelig
- Niet meer geschikt als dagelijkse auto
BMW 2002 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW 2002
-
BMW 2002 tii Wolfgang Denzel Restomod
€ 78.950,-- 15.191 km
- 10/1972
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1216 BC HILVERSUM -
BMW 2002 E3 2.5
€ 31.500,-- 95.000 km
- 10/1971
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3074 PG Rotterdam -
BMW 2002
€ 11.900,-- 150.678 km
- 02/1974
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
BMW 2002 02-serie Touring Originele NL Auto
€ 17.950,-- 121.648 km
- 01/1974
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5015 AM TILBURG -
BMW 2002 02-serie Baur Top Cabriolet / Eerdere restauratie
€ 28.450,-€ 26.950,-- 66.034 km
- 11/1972
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 TT BEEK EN DONK -
BMW 2002 02-serie A SUPERSTAAT 29.600km origineel!
€ 38.950,-- 29.610 km
- 09/1974
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7833 HE NIEUW-AMSTERDAM -
BMW 2002 Turbo Been in one family possession since new, A c
€ 145.000,-- 41.106 km
- 01/1975
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
BMW 2002 02-serie Touring Org. Nederlands 1972 (Unieke staa
€ 24.950,-- 57.122 km
- 11/1972
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5674 CB NUENEN -
BMW 2002 Early model * Manual * Fully Restored * Un-finishe
€ 23.950,-- 77.281 km
- 01/1971
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9581 EA MUSSELKANAAL -
BMW 2002 2002 turbo
€ 115.000,-- 28.000 km
- 06/1974
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AG DEURNE -
BMW 2002 02-serie
€ 49.950,-- 57.492 km
- 06/1973
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5451 JS MILL -
BMW 2002 Turbo M0899
€ 125.000,-- 1.047 km
- 01/1977
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
BMW 2002 02-serie
€ 41.900,-- 57.925 km
- 01/1974
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7554 ND HENGELO -
BMW 2002 Baur Cabriolet M0718
€ 44.000,-- 68.331 km
- 01/1972
- 83 kW (113 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN
Interesse in een BMW 2002
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- De BMW maakt indruk met zijn sportieve rijgedrag
- Als klassieke auto heeft de BMW een absoluut cultkarakter
- De auto maakt indruk met zijn iconische ontwerp
- De BMW 2002 biedt een uitstekend zicht rondom
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW 02 serie was BMW's eerste middenklasse serie. De compacte tweedeurs was alleen leverbaar als benzinemodel met een viercilindermotor (BMW M10) en een inhoud van in totaal 2,0-liter. Tijdens de productieperiode werden naast de normale BMW 2002 ook krachtigere modellen ontwikkeld. Dit resulteerde in de modellen ti, tii, en de legendarische BMW 2002 Turbo. De Turbo haalde destijds een topsnelheid van 212 km/u en was een kleine sensatie op de weg.
Afmetingen
De belangrijkste focus voor de BMW 2002 waren de compacte afmetingen van de carrosserie, want het was geen vierdeurs, maar een slanke tweedeurs. Het bespaarde gewicht maakte een aanzienlijk hogere topsnelheid mogelijk. De BMW 2002 heeft afmetingen van ongeveer 4,2 meter in de lengte, 1,6 meter in de breedte en 1,4 meter in de hoogte. Met een totaal volume van 450 liter heeft de bagageruimte zelfs naar moderne maatstaven een flinke inhoud.
BMW 2002 | |
---|---|
Marktintroductie | 1968 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,22 m x 1,59 m x 1,36 m |
Wielbasis | 2,50 m |
Inhoud bagageruimte | 450 l |
Ledig gewicht | 940 – 1.060 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreerd |
Cilinderinhoud | 1.991 cm3 |
Vermogen | 73 kW (100 pk) – 125 kW (170 pk) |
Koppel | 118 - 177 Nm |
Topsnelheid | 155 - 212 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,2 – 7,0 sec |
Tankinhoud | Niet geregistreerd |
Verbruik | 8,8 – 11,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Er zijn drie krachtigere varianten van de BMW 2002 serie. Dit zijn de voertuigen met het naamsuffix ti, tii en Turbo. De 2002 ti had al 88 kW (120 pk) met zijn tweeliter inhoud en werd geproduceerd tot 1972. Met dezelfde cilinderinhoud haalde de tii al 96kW (130 pk). De ti-modellen hebben beide 40cc Solex dubbele carburateurs en een motor met mechanische benzine-injectie van Kugelfischer. Deze brandstofinjectie werd destijds ook door Peugeot gebruikt in de racerij. De BMW 2002 Turbo was de eerste Duitse productieauto met een uitlaatgasturbo en bracht een flinke 125 kW (170 pk) op de weg. Vanwege de oliecrisis in die tijd werd hij bekritiseerd om zijn hoge brandstofverbruik. Een voor- en achterspoiler behoorden tot de standaarduitrusting. Er werden in totaal 1.672 exemplaren geproduceerd en af fabriek waren ze alleen leverbaar in de BMW-kleur zilver of wit.
Prijzen
De BMW 2002 wordt al meer dan 40 jaar niet meer als nieuwe auto aangeboden. Wel zijn er in verhouding relatief veel BMW 2002 occasions beschikbaar. De belangstelling voor het populaire en krachtige voertuig blijft namelijk onverminderd groot. Vooral liefhebbers van de klassieke voertuigen van de Duitse fabrikanten grijpen graag naar een BMW 2002 voor hun eigen collectie. Het tot 170 pk sterke model zorgt immers voor veel rijplezier. Als je op zoek bent naar een dergelijk model of een BMW 2002 moet je veel geld neertellen. Dit geldt vooral als het een goed onderhouden BMW is met een lage kilometerstand.
Eenvoudige uitvoeringen met meer dan 100.000 kilometer op de teller kosten momenteel rond de 10.000 euro op de Nederlandse automarkt voor occasions. Hier zijn de eerste reparaties met de bijbehorende kosten echter snel gemaakt. Als je de BMW 2002 op lange termijn veilig en goedkoop wilt gebruiken, kun je dus beter een occasion met een lagere kilometerstand zoeken. Af en toe zijn er modellen voor iets meer dan 20.000 euro, maar beter onderhouden modellen kosten meestal ruim boven de 35.000 euro. Voor de legendarische BMW 2002 Turbo kunnen de prijzen oplopen tot ruim boven de 100.000 euro. De BMW 2002 is dus zeker geen koopje meer als gezochte klassieker met vele voordelen.
Bovendien moet je vooraf nadenken over de onderhoudskosten. In dit geval zijn er in ieder geval geen kosten voor de motorrijtuigenbelasting. De motor is echter allesbehalve zuinig, dus regelmatig tanken is noodzakelijk bij de BMW 2002. Vanwege de leeftijd zijn komende reparaties of noodzakelijk onderhoud ook niet per se goedkoop, ook al zijn de meeste reserveonderdelen nog goed verkrijgbaar op de markt.
Design
Buitenkant
De BMW 2002 is een kleine, hoekige sportwagen, een tweedeurs sedan, al wordt hij door velen een coupé genoemd. Het eenvoudige ontwerp van de carrosserie is hoekig en pragmatisch. De motorkap en het kofferbakdeksel lijken te zweven en de dunne raamstijlen zorgen voor goed zicht door de hele auto. Al met al biedt de BMW 2002 een iconische look voor fans van klassieke auto’s.
Binnenkant
Het unique selling point van de BMW 2002 was destijds zeker zijn sportieve prestaties, maar niet het interieur. Het ontbreken van stereo en airconditioning bevestigen dit vermoeden. Achterin zijn alleen de meest noodzakelijke toepassingen te vinden. Extra gadgets werden toen geheel achterwege gelaten. Toch zijn de stoelen zeer comfortabel en heeft het stuur een robuuste vormgeving die het gebrek aan stuurbekrachtiging compenseert.
Veiligheid
Algemene rijveiligheid was in de tijd van de BMW 2002 een veel minder belangrijke kwestie dan nu. De BMW 2002 heeft bijvoorbeeld geen airbag en de veiligheidsvoorzieningen die nu in de industrie als standaard worden beschouwd, bestaan bijna niet. Afgezien van de normale driepuntsgordel is er nauwelijks iets dat de passagiers in geval van nood kan beschermen. Aangezien de BMW 2002 een van de eerste sportwagens voor normaal wegverkeer was, werd hij uitgerust met een sportief onderstel en krachtige remmen. Daarmee biedt hij een wat moderner rijgedrag en daarmee meer veiligheid dan de gemiddelde auto uit die periode.
Alternatieven
Een echt alternatief vinden voor de legendarische 02-serie is erg moeilijk. Juist omdat zijn unieke uiterlijk en sportieve prestaties hem tot iets heel bijzonders maken. In de periode dat de BMW 2002 werd geproduceerd (1968-1976), concurreerden voornamelijk Europese modellen zoals de Alfa Romeo Giulia, Ford Escort en Volvo 142 met vergelijkbare sportieve sedan modellen. Deze modellen streden om marktaandeel in het segment van compacte sportieve auto's. De BMW 2002 onderscheidde zich met zijn krachtige motor, wendbaarheid en karakteristieke design, wat bijdroeg aan zijn reputatie als een baanbrekende en geliefde auto in de geschiedenis van de sportieve sedans. Voor een kleiner budget kan de Opel Ascona B als alternatief worden gezien, maar zijn prestaties komen niet in de buurt van die van de BMW 2002.