Sterke punten
- Reusachtig krachtige motoren
- Exclusief: amper 7.500 gebouwd
- Luxe met een sportief randje
Zwakke punten
- Exclusief, dus weinig occasionaanbod
- Bijna even opzichtig als een Rolls
- Groot en zwaar
Bentley Turbo R : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Bentley Turbo R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Bentley Turbo R
-
Bentley Turbo R 6.8 V8
€ 19.950,-- 91.807 km
- 09/1996
- 263 kW (358 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
346 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4051 CA OCHTEN -
Bentley Turbo R RHD | 01-1995 | 97.506 Miles | Inr. welkom.
€ 24.950,-- 156.920 km
- 01/1995
- 265 kW (360 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4451 RP HEINKENSZAND -
Bentley Turbo R 8 cilinder 6.8L 1990
€ 18.500,-- 101.200 km
- 01/1990
- 286 kW (389 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER
Interesse in een Bentley Turbo R
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voor wie de luxe wenst van een Rolls-Royce, maar ook een wat sportiever weggedrag
- Sportiever alternatief voor de Rolls-Royce Silver Spirit
- Powerrrr in overvloed
- Als occasion niet eens zo duur
Technische gegevens
Motorisatie
De Bentley Turbo R volgt in 1985 de Mulsanne Turbo op. Bentley neemt in eerste instantie de motor over, maar onder meer in 1987 voorziet het de motor – de klassieke 6.750 cm3 V8 benzinemotor die al sinds jaar en dag Rolls-Royces en Bentleys aandrijft – van brandstofinspuiting voor nog meer trekkracht. Rolls-Royce, destijds de eigenaar van Bentley, publiceert nooit vermogenscijfers, maar volgens diverse publicaties varieert het vermogen van 223 tot 300 kW (304 tot 408 pk) en het koppel van 686 tot 800 Nm. De Bentley Turbo R is altijd voorzien van achterwielaandrijving en een drie- of viertrapsautomaat.
Een nog bijzonderdere versie van de Bentley Turbo R is de Turbo S. Die is in een oplage van zestig exemplaren voorzien van Bosch Motronic brandstofinspuiting, digitale ontsteking (techniek uit de Formule 1) en een grotere turbo met intercooler. De laatste, sterkste versie van de Turbo R is de Turbo RT, met het grootste vermogen – 300 kW (408 pk) – van alle versies van de Turbo R en een nog weer sportiever karakter. Dit ultieme ‘uitloopmodel’ is alleen in 1997 en 1998 geleverd.
Afmetingen
De Bentley Turbo R is een grote auto. Hij is minimaal 5,28 meter lang en inclusief de buitenspiegels ook nog eens ruim twee meter breed. Er is ook een langere versie, de Bentley Turbo RL (met de L van ‘long’), die een tien centimeter langere wielbasis heeft voor nog meer beenruimte en comfort achterin. Die is ook tien centimeter langer, dus 5,38 meter. Trouwens, vanaf 1996 zijn alle Bentleys Turbo R de lange versie. Aangezien alleen de wielbasis verschilt, is de bagageruimte in beide lengtevarianten ruim 500 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Bentley Turbo R | |
---|---|
Marktintroductie | 1985 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,28-5,38 x 1,89 x 1,49 m |
Wielbasis | 3,06-3,16 m |
Inhoud bagageruimte | 510 l |
Ledig gewicht | 2.265-2.450 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.765-2.950 g |
Cilinderinhoud | 6.750 cm3 |
Vermogen | 223-304 kW (304-414 pk) |
Koppel | 686-800 Nm |
Topsnelheid | 217-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,1-8,1 sec |
Tankinhoud | 108 l |
Verbruik | 18,3-18,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Bentley Turbo R is een exclusieve handgemaakt auto, dus de kopers van nieuwe exemplaren hadden het nodige in de melk te brokkelen als het om de uitvoering ging. Je kunt dus niet echt spreken van basis- en topversies. Zoals gezegd zijn er versies met reguliere en langere wielbasis, allerlei evoluties en motorvarianten (allemaal dezelfde 6.750 cm3 V8); kortweg de Turbo R, Turbo RL, de Turbo S en de Turbo RT. Van die laatste zijn wél twee zeer exclusieve uitvoeringen: de Olympian (vier exemplaren gebouwd) en de Mulliner Edition (zeven korte en 49 lange).
Prijzen
De jongste Bentley Turbo R is inmiddels ruim een kwart eeuw oud, dus nieuwprijzen zijn niet meer relevant. Was het trouwens ook niet zo dat als je naar de prijs moest vragen, je zo’n auto niet waard bent? Bovendien ís er geen standaard-Turbo R – elke koper van een nieuw exemplaar heeft zijn nieuwe paradepaardje natuurlijk aan zijn eigen wensen laten aanpassen.
Maar goed: nieuwe Bentleys Turbo R zijn er niet meer, occasions nog wel, al zijn het er niet veel. Héél globaal kun je stellen dat je al voor minder dan 20.000 euro een gebruikte Bentley Turbo R kunt aanschaffen. Voor minder dan 30.000 euro moet je zeker kunnen slagen. En opvallend: de kilometerstanden zijn láág, veelal onder of rond de 100.000 kilometer – dat is slechts 3 à 4.000 kilometer per jaar!
Design
Buitenkant
De Bentley Turbo R is de opvolger van de Bentley Mulsanne en sterk verwant aan de Rolls-Royce Silver Spirit. Vandaar dat hij vooral op de laatste lijkt, maar in de stijl van zijn voorganger. Het is een statige auto, maar met een sportief randje, want de Bentley heeft een rondere en minder opzichtige grille – sommige met een fraai geweven rooster in plaats van gewone spijlen – dan de Rolls-Royce, dubbele ronde koplampen én hij staat op lichtmetalen wielen. De Bentley is zelfs voorzien van een subtiele voorspoiler, al werd die met de jaren wel steeds wat groter. De Bentley Turbo R heeft een groot, plat achterdek, waarvan de breedte nog eens wordt geaccentueerd door de grote, rechthoekige achterlichtunits.
Binnenkant
Natuurlijk is de Bentley Turbo R voorzien van lederen interieurbekleding met walnotenhout op het dashboard, de middenconsole en de bovenrand van de portieren. Natuurlijk is ook alle denkbare luxe en comfort aanwezig. Beide voorstoelen zijn voorzien van hun eigen middenarmsteun en aan de achterzijde van de rugleuning zit een keurig vakje voor wegenkaarten (die gebruikte je toen nog) of lectuur. Over lectuur gesproken: zowel voorin als achterin zijn leeslampjes in de rand van de hemelbekleding gemonteerd. De meeste knoppen, hendels en regelaars zijn voorzien van een sierlijk verchroomd randje of lijstje.
Veiligheid
De Bentley Turbo R is niet getest door Euro NCAP. Dat testinstituut bestaat pas sinds 1997, toen de Bentley Turbo R al zijn productie-einde naderde. De auto is uiteraard wel voorzien van essentiële veiligheidsvoorzieningen als ABS en een airbag voor de bestuurder en de voorpassagier. Maar reken niet op allerlei elektronische bestuurdersassistentiesystemen.
Alternatieven
De Bentley Turbo R is natuurlijk een unieke auto; echte alternatieven zijn er niet als je een chique, sportieve en aristocratische auto zoekt. De Bentley is het tweelingbroertje van de Rolls-Royce Silver Spirit, maar die mist het sportieve karakter van de Bentley. Misschien komt de Jaguar XJ, dus die uit de jaren tachtig en negentig, nog het dichtst in de buurt van de Bentley Turbo R, maar Jaguar had destijds een bedenkelijke reputatie. De Jaguar S-type is nieuwer dan de Bentley en iets kleiner, maar hij is er ook met V8-motoren en oogt ook best statig. Heel in de verte is de tweede generatie van de BMW 7-serie – ook geleverd met V8-motoren – nog een alternatief, maar de uitstraling en het imago zijn heel anders. Hetzelfde geldt voor de Mercedes-Benz S-klasse.