Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bentley-turbo-r-l-01.jpg

Bentley Turbo R

1 / 2

Sterke punten

  • Reusachtig krachtige motoren
  • Exclusief: amper 7.500 gebouwd
  • Luxe met een sportief randje

Zwakke punten

  • Exclusief, dus weinig occasionaanbod
  • Bijna even opzichtig als een Rolls
  • Groot en zwaar

Bentley Turbo R : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Bentley Turbo R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Bentley Turbo R: aristocraat met een sportief tintje

De Bentley Turbo R is van 1985 tot 1999 in ‘productie’. De auto is de sportieve broer van de Rolls-Royce Silver Spirit, met een aangepast onderstel, bredere wielen en de motor uit de Bentley Mulsanne Turbo. De Bentley Turbo R is er ook als tien centimeter langere Turbo RL en de nog sterkere Turbo S. Lees meer

Interesse in een Bentley Turbo R

Bentley Turbo R occasions
Bentley Turbo R dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor wie de luxe wenst van een Rolls-Royce, maar ook een wat sportiever weggedrag
  • Sportiever alternatief voor de Rolls-Royce Silver Spirit
  • Powerrrr in overvloed
  • Als occasion niet eens zo duur

Technische gegevens

Motorisatie

De Bentley Turbo R volgt in 1985 de Mulsanne Turbo op. Bentley neemt in eerste instantie de motor over, maar onder meer in 1987 voorziet het de motor – de klassieke 6.750 cm3 V8 benzinemotor die al sinds jaar en dag Rolls-Royces en Bentleys aandrijft – van brandstofinspuiting voor nog meer trekkracht. Rolls-Royce, destijds de eigenaar van Bentley, publiceert nooit vermogenscijfers, maar volgens diverse publicaties varieert het vermogen van 223 tot 300 kW (304 tot 408 pk) en het koppel van 686 tot 800 Nm. De Bentley Turbo R is altijd voorzien van achterwielaandrijving en een drie- of viertrapsautomaat.

Een nog bijzonderdere versie van de Bentley Turbo R is de Turbo S. Die is in een oplage van zestig exemplaren voorzien van Bosch Motronic brandstofinspuiting, digitale ontsteking (techniek uit de Formule 1) en een grotere turbo met intercooler. De laatste, sterkste versie van de Turbo R is de Turbo RT, met het grootste vermogen – 300 kW (408 pk) – van alle versies van de Turbo R en een nog weer sportiever karakter. Dit ultieme ‘uitloopmodel’ is alleen in 1997 en 1998 geleverd.

Afmetingen

De Bentley Turbo R is een grote auto. Hij is minimaal 5,28 meter lang en inclusief de buitenspiegels ook nog eens ruim twee meter breed. Er is ook een langere versie, de Bentley Turbo RL (met de L van ‘long’), die een tien centimeter langere wielbasis heeft voor nog meer beenruimte en comfort achterin. Die is ook tien centimeter langer, dus 5,38 meter. Trouwens, vanaf 1996 zijn alle Bentleys Turbo R de lange versie. Aangezien alleen de wielbasis verschilt, is de bagageruimte in beide lengtevarianten ruim 500 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Bentley Turbo R
Marktintroductie 1985
Lengte x breedte x hoogte 5,28-5,38 x 1,89 x 1,49 m
Wielbasis 3,06-3,16 m
Inhoud bagageruimte 510 l
Ledig gewicht 2.265-2.450 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.765-2.950 g
Cilinderinhoud 6.750 cm3
Vermogen 223-304 kW (304-414 pk)
Koppel 686-800 Nm
Topsnelheid 217-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,1-8,1 sec
Tankinhoud 108 l
Verbruik 18,3-18,7 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Bentley Turbo R is een exclusieve handgemaakt auto, dus de kopers van nieuwe exemplaren hadden het nodige in de melk te brokkelen als het om de uitvoering ging. Je kunt dus niet echt spreken van basis- en topversies. Zoals gezegd zijn er versies met reguliere en langere wielbasis, allerlei evoluties en motorvarianten (allemaal dezelfde 6.750 cm3 V8); kortweg de Turbo R, Turbo RL, de Turbo S en de Turbo RT. Van die laatste zijn wél twee zeer exclusieve uitvoeringen: de Olympian (vier exemplaren gebouwd) en de Mulliner Edition (zeven korte en 49 lange).

Prijzen

De jongste Bentley Turbo R is inmiddels ruim een kwart eeuw oud, dus nieuwprijzen zijn niet meer relevant. Was het trouwens ook niet zo dat als je naar de prijs moest vragen, je zo’n auto niet waard bent? Bovendien ís er geen standaard-Turbo R – elke koper van een nieuw exemplaar heeft zijn nieuwe paradepaardje natuurlijk aan zijn eigen wensen laten aanpassen.

Maar goed: nieuwe Bentleys Turbo R zijn er niet meer, occasions nog wel, al zijn het er niet veel. Héél globaal kun je stellen dat je al voor minder dan 20.000 euro een gebruikte Bentley Turbo R kunt aanschaffen. Voor minder dan 30.000 euro moet je zeker kunnen slagen. En opvallend: de kilometerstanden zijn láág, veelal onder of rond de 100.000 kilometer – dat is slechts 3 à 4.000 kilometer per jaar!

Design

Buitenkant

De Bentley Turbo R is de opvolger van de Bentley Mulsanne en sterk verwant aan de Rolls-Royce Silver Spirit. Vandaar dat hij vooral op de laatste lijkt, maar in de stijl van zijn voorganger. Het is een statige auto, maar met een sportief randje, want de Bentley heeft een rondere en minder opzichtige grille – sommige met een fraai geweven rooster in plaats van gewone spijlen – dan de Rolls-Royce, dubbele ronde koplampen én hij staat op lichtmetalen wielen. De Bentley is zelfs voorzien van een subtiele voorspoiler, al werd die met de jaren wel steeds wat groter. De Bentley Turbo R heeft een groot, plat achterdek, waarvan de breedte nog eens wordt geaccentueerd door de grote, rechthoekige achterlichtunits.

Binnenkant

Natuurlijk is de Bentley Turbo R voorzien van lederen interieurbekleding met walnotenhout op het dashboard, de middenconsole en de bovenrand van de portieren. Natuurlijk is ook alle denkbare luxe en comfort aanwezig. Beide voorstoelen zijn voorzien van hun eigen middenarmsteun en aan de achterzijde van de rugleuning zit een keurig vakje voor wegenkaarten (die gebruikte je toen nog) of lectuur. Over lectuur gesproken: zowel voorin als achterin zijn leeslampjes in de rand van de hemelbekleding gemonteerd. De meeste knoppen, hendels en regelaars zijn voorzien van een sierlijk verchroomd randje of lijstje.

Veiligheid

De Bentley Turbo R is niet getest door Euro NCAP. Dat testinstituut bestaat pas sinds 1997, toen de Bentley Turbo R al zijn productie-einde naderde. De auto is uiteraard wel voorzien van essentiële veiligheidsvoorzieningen als ABS en een airbag voor de bestuurder en de voorpassagier. Maar reken niet op allerlei elektronische bestuurdersassistentiesystemen.

Alternatieven

De Bentley Turbo R is natuurlijk een unieke auto; echte alternatieven zijn er niet als je een chique, sportieve en aristocratische auto zoekt. De Bentley is het tweelingbroertje van de Rolls-Royce Silver Spirit, maar die mist het sportieve karakter van de Bentley. Misschien komt de Jaguar XJ, dus die uit de jaren tachtig en negentig, nog het dichtst in de buurt van de Bentley Turbo R, maar Jaguar had destijds een bedenkelijke reputatie. De Jaguar S-type is nieuwer dan de Bentley en iets kleiner, maar hij is er ook met V8-motoren en oogt ook best statig. Heel in de verte is de tweede generatie van de BMW 7-serie – ook geleverd met V8-motoren – nog een alternatief, maar de uitstraling en het imago zijn heel anders. Hetzelfde geldt voor de Mercedes-Benz S-klasse.

FAQ

Zijn de Bentley Turbo R en de Rolls-Royce Silver Spirit dezelfde auto’s?
In principe wel. Maar het merk Bentley streefde – toen het tot Rolls-Royce behoorde – naar een sportiever imago dan Rolls-Royce, dat vooral op ultieme luxe is gericht. De Turbo R is weliswaar gebaseerd op de Silver Spirit, maar heeft een turbomotor, een sportiever onderstel en dito uitstraling.
Is die V8-motor een goede motor?
Bentley en Rolls-Royce konden en kunnen het zich niet veroorloven om auto’s te leveren die met motorpech zouden kunnen stranden. De V8-motor van Rolls-Royce die Bentley ook monteerde, stamt al uit 1959 en is sindsdien continu doorontwikkeld, verfijnd en verbeterd, zodat van kinderziekten absoluut geen sprake is. Maar dat neemt niet weg dat de motor in een oude auto óók oud is en het nodige onderhoud behoeft.
Zijn er veel Bentley Turbo R’s gebouwd?
De Bentley Turbo R was in productie van 1985 tot in 1999. In die tijd zijn 7.230 exemplaren van de Turbo R en nog eens 252 van de Turbo RT gebouwd.

Meer informatie

Meer details