Sterke punten
- Dit is de volledige roadster beleving.
- Ook Stirling Moss reed ooit Austin Healey in competitieverband.
- De Austin-Healey is een van de stijlvolste Austin’s.
Zwakke punten
- Dit is rijsensatie ten top, maar het is wel Spartaans.
- Geen rolbeugel, wat afdoet aan de veiligheid.
- Erg prijzige occasion.
Austin Healey : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Austin Healey, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Austin Healey
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zoek je een top beleving op vier wielen, dan is de volle roadster-ervaring van de Austin Healey misschien wel wat je zoekt.
- Ongeëvenaard snelle rij-ervaring voor 100 mijl (160 km) per uur.
- Vervangingsonderdelen zijn goed beschikbaar voor occasions.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Austin Healey 100 kwam op de markt met de viercilinder die uit het geflopte Austin model A90 Atlantic kwam. Deze motor was een doorevolutie van een motor die Austin ook leverde voor de aandrijving van vrachtwagens en die ook veel gebruikt werd in de bekende Londense taxi’s. De motor heeft een lange slag, een laag toerental en veel koppel. De 100 kreeg bij de BN1 een drie versnellingsbak waarvan de eerste versnelling te klein vertand was. Hierdoor had je maar twee versnellingen met een overdrive. De BN2 kreeg een sterk herziene versnellingsbak met vier verhoudingen.
De zescilinder die later in de 100-6 zou worden gemonteerd was een motor met vier hoofdlagers en zes cilinders uit de Austin Westminster. Aanvankelijk had dit blok 2.639 cc. Bij vroege 100-6-motoren was het inlaatspruitstuk in de kop gegoten, waardoor de motor erg inefficiënt was. Op de weg was deze auto langzamer dan zijn 100 voorganger. Bij de lancering van de 3000 werd het zescilinder blok vergroot tot 2.912 cc en werd de cilinderkop aangepast. De drijfstangen werden ook veranderd van naar zwevende zuigerpennen.
Afmetingen
De Big Healey heeft z’n “Big” naam te danken aan het feit dat hij ten opzichte van de Sprite groter was, maar eigenlijk was hij niet zo groot in absolute zin. In lengte tikt hij net de 4.001 mm aan, bij een breedte van 1.524 mm en een hoogte van 1.238 mm. Met een wielbasis van 2.330 mm en een spoorbreedte vooraan van 1.238 mm en achteraan 1.270 mm ligt de Healey goed op de baan.
Varianten
Van de ‘Big Healey’ werden over de looptijd van vijftien jaar meerdere varianten en opvolgers gebouwd. En alhoewel bij veel fabrikanten de latere modellen soms de initiële flair verliezen, was dit bij de Austin Healey gelukkig niet het geval. Elk model is een sterke verbetering van zijn voorganger, ook stilistisch bleven de opvolgers trouw aan het ontwerp.
Vanaf 1952 werd de Austin Healey 100 gebouwd. Deze had tot in 1955 slechts drie versnellingen (type BN1), in 1955 kwam er een versnelling bij, de BN2 had toen vier versnellingen. Vanaf 1955 kwam er ook een model met een zescilinder op de markt: De 100/6, deze wordt gebouwd als twee plus twee (BN4) of tweezitter (BN6). In 1958 wordt de 3000 gelanceerd als tweezitter (BN7) en twee plus twee (BT7). De 3000 kent vervolgens nog verschillende evoluties; Mark I, II, III Phase 1, III Phase 2, etc.).
Prijzen
Occasionprijzen voor Austin Healey’s liggen vrij hoog vergeleken met andere Britse sportauto’s uit deze periode met een vergelijkbare motor onder de kap. Dat heeft alles te maken met het stijlvolle ontwerp van de Healey en het bijna mythische imago dat de auto heeft opgebouwd. Healey’s in goede staat hebben een prijsrange van pakweg 55.000 euro tot 85.000 euro. Bouwjaar, staat van onderhoud en kilometerstand spelen uiteraard een belangrijke rol in de prijsbepaling. Reperatieprojecten zijn veel goedkoper en te vinden vanaf ongeveer een prijsrange rond de 19.000 euro tot 22.000 euro.
Design
Exterieur
Het design van de Healey veranderde over de looptijd van 15 jaar weinig, hoewel er voor iedere nieuwe versie een iets betere lijn werd ontworpen. Dit waren kleine aanpassingen, al met al was de auto altijd aan z’n ontwerp te herkennen. Het exterieur is en blijft een knipoog naar de styling zoals die in de jaren ’50 trendy was, ook bij de modellen die later werden gebouwd.
Interieur
De Austin Healey is qua interieur vrij sober. Ben je op zoek naar een luxueus interieur dan zijn er oldtimers te vinden met betere kaarten op dit gebied.
Veiligheid
De Austin Healey is niet alleen een oldtimer, het is ook een cabrio. Twee factoren die de veiligheid van de auto drastisch inperken. Het grootste manco op dat gebied is bovendien het ontbreken van een rolbeugel. Mocht je in een Austin Healey in botsing raking en over de kop slaan, dan loop je veel risico in deze auto.
Alternatieven
De Healey had in z’n productietijd concurrentie van onder andere de MG Midget en Triumph TR. De lijn van de Healey is stijlvoller dan z’n toenmalige competitie, maar dit spiegelt zich ook af in het prijskaartje.