Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi twintig volledig elektrische modellen

Audi electric

Elektrische Audi

Audi produceert sinds enkele jaren elektrische auto's, waaronder de Audi e-tron die in 2018 zijn debuut maakte. Audi blijft innoveren met nieuwe modellen zoals de Q4 e-tron en de razendsnelle RS e-tron GT. Lees meer.

Highlights van elektrische Audi

  • Geavanceerde elektrische aandrijftechnologie
  • Diverse modellen die zowel in prestaties als luxe uitblinken
  • Ruime personalisatiemogelijkheden voor elke Audi
  • Sterke restwaarde van gebruikte modellen

Welke elektrische Audi’s zijn leverbaar?

Audi heeft een breed scala aan elektrische modellen die aansluiten op diverse behoeften en budgetten. Van compacte stadsauto's tot ruime SUV's, er is voor elk wat wils. De volgende elektrische Audi modellen zijn verkrijgbaar:

Modellen en uitvoeringen elektrische Audi

Audi e-tron

De Audi e-tron was de eerste elektrische auto van Audi. Het model maakte in 2018 zijn debuut. De Audi e-tron is uitgerust met twee asynchrone elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Dat zorgt voor vierwielaandrijving, wat Audi quattro’ noemt. Samen leveren de motoren een vermogen van 300 kW (402 pk) in de boost-modus, met een koppel van 664 Nm. Dit stelt de e-tron in staat om in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 200 km/u.

De stroom komt uit een 95 kWh batterij. Dit gigantische accupakket zorgt niet voor een enorme actieradius. De grote SUV komt op papier slechts 417 kilometer ver. In de praktijk moet je rekenen op zo’n 300 tot 350 kilometer. Opladen van de e-tron kan redelijk snel en efficiënt; bij een snellaadstation van 150 kW kan de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Thuis laden met een 11 kW AC-lader duurt ongeveer 8,5 uur voor een volledige lading.

Binnenin biedt de Audi e-tron een luxe en comfortabele rijervaring. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen en beschikt over Audi’s Virtual Cockpit instrumentarium en een MMI-touchscreen infotainmentsysteem. De cabine is ruim, met voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De bagageruimte is royaal, met een capaciteit van 660 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.725 liter wanneer de achterstoelen worden neergeklapt.

De e-tron is ook voorzien van talrijke rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, lane assist, verkeersbordenherkenning en een 360-graden camerasysteem. Audi's MMI-systeem biedt uitgebreide connectiviteitsopties, inclusief Apple CarPlay, Android Auto en ingebouwde navigatie met real-time verkeersinformatie.

Het exterieur van de Audi e-tron straalt moderne elegantie uit, met kenmerkende led-koplampen, een opvallende Audi-grille en aerodynamische elementen die bijdragen aan een lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,28.

Audi Q8 e-tron Audi Q8 E-Tron (2022) rijdend, vooraanzicht

In 2022 kreeg de Audi e-tron een nieuwe naam: Audi Q8 e-tron. Dit model kwam begin 2023 op de markt. Het gaat hier eigenlijk om het model dat we hierboven al beschreven. Echter kreeg de auto een flinke update. Het basismodel, de Q8 e-tron 50, is ook voorzien van een 95 kWh-accu en haalt daarmee 491 kilometer volgens WLTP-meting. Hij komt dus een stuk verder dan zijn voorganger. De Sportback-versie, de versie met aflopende daklijn, komt 505 kilometer ver.

Daarboven staat de Q8 e-tron 55, met een vermogen van 304 kW (408 pk) en een 106 kWh-accupakket, goed voor 582 kilometer actieradius (600 km voor Sportback). Nog meer vermogen krijg je in de 369 kW (503 pk) sterke SQ8 e-tron, die 494 kilometer peutert uit de 106 kWh-accu (514 km voor Sportback).

De Q8 e-tron onderscheidt zich van de e-tron door zijn grille, die beschikbaar is in carrosseriekleur of zilverkleurig, met een uniek vlak paneel in het bovenste gedeelte. Bovenop de grille bevindt zich een ledstrip. Aan de achterkant is het model te herkennen aan het gebruik van een ander lettertype voor de modelaanduiding.

Audi Q4 e-tron Audi-Q4 e-tron-Front

De Audi Q4 e-tron werd in 2021 geïntroduceerd. De compacte, volledig elektrische SUV is technisch gelijk aan de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4. Hij is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen en batterijopties. Er zijn zowel achterwiel- als vierwielaangedreven versies beschikbaar. De Q4 35 e-tron en Q4 40 e-tron hebben respectievelijk een vermogen van 125 kW (170 pk) en 150 kW (204 pk). De vierwielaangedreven Q4 50 e-tron quattro levert een gecombineerd vermogen van 220 kW (299 pk) dankzij twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras.

De batterijopties variëren van 52 kWh voor de basisversie tot 77 kWh voor de meer prestatiegerichte modellen. De actieradius volgens WLTP varieert van 340 km tot 520 km, afhankelijk van de gekozen uitvoering en rijomstandigheden. De Q4 50 e-tron quattro is de topversie en kan in slechts 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is bij alle modellen elektronisch begrensd op 180 km/u. Met een snellader van 125 kW kan de batterij in ongeveer 30 minuten van 20% tot 80% worden opgeladen.

Aan de buitenkant valt niet op dat het model onderhuids gelijk is aan de Enyaq en ID.4. De auto heeft een typische Audi uitstraling met scherpe lijnen en de opvallende singleframe-grille van Audi. Binnenin biedt de Q4 e-tron een ruim en zakelijk interieur. Het interieur is ontworpen voor comfort en functionaliteit, met veel ruimte voor passagiers en bagage. Het dashboard is voorzien van Audi's nieuwste technologieën, waaronder het MMI-touchscreen infotainmentsysteem en een digitaal instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit).

Audi Q6 e-tron Welke techniek maakt de Audi Q6 e-tron zo bijzonder?

De Audi Q6 e-tron is sinds 2024 op de markt en positioneert zich tussen de Audi Q4 e-tron en de Audi Q8 e-tron. Het model staat op het Premium Platform Electric (PPE), dat gezamenlijk met Porsche is ontwikkeld. Dit platform kenmerkt zich door een lange wielbasis van 2,90 meter en korte overhangen, wat zorgt voor een sportieve en dynamische uitstraling. De strakke en lage daklijn geeft de auto een slank profiel, terwijl de doorlopende lichtbalk aan de achterkant een opvallend designelement is. De SUV heeft een ruim interieur met een bagageruimte van 526 liter, uit te breiden tot 1.529 liter met neergeklapte achterbank. Daarnaast biedt de frunk onder de motorkap 64 liter extra opbergruimte.

De Audi Q6 e-tron is altijd uitgerust met krachtige elektromotoren en een accupakket met een bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). Deze combinatie levert op papier een actieradius van maximaal 625 km. De SQ6 e-tron beschikt over 352 kW (480 pk) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 230 km/u.

Dankzij de standaard 800-volt snellaadtechnologie en een maximale laadcapaciteit van 270 kW kan de Audi Q6 e-tron snel worden opgeladen. Bij een High Power Charging-station kan de auto in slechts tien minuten tot 255 kilometer actieradius bijladen. Het opladen van 10% tot 80% duurt ongeveer 21 minuten.

Audi e-tron GT en RS e-tron GT

De Audi e-tron GT en de high-performance variant RS e-tron GT, die beide in 2021 werden geïntroduceerd, belichamen Audi's visie op luxe, volledig elektrische sportwagens. Beide modellen maken gebruik van het geavanceerde J1-platform, dat Audi deelt met de Porsche Taycan. Of beter gezegd: onderhuids is de Audi eigenlijk een Porsche. De e-tron GT heeft twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras, wat zorgt voor quattro-vierwielaandrijving. Deze configuratie levert een gecombineerd vermogen van 350 kW (476 pk), dat tijdelijk kan worden verhoogd tot 390 kW (530 pk) dankzij een boostfunctie. De RS e-tron GT biedt nog meer kracht, met een gecombineerd vermogen van 440 kW (600 pk) en een boostfunctie die dit vermogen tijdelijk verhoogt tot 475 kW (646 pk).

De e-tron GT accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden, terwijl de RS e-tron GT dit in slechts 3,3 seconden doet. De topsnelheden zijn respectievelijk 245 km/u voor de e-tron GT en 250 km/u voor de RS e-tron GT. Beide modellen zijn uitgerust met een 93,4 kWh-batterij (netto capaciteit: 84 kWh). De WLTP-gecertificeerde actieradius ligt rond de 487 km voor de e-tron GT, iets lager voor de RS e-tron GT vanwege de hogere prestaties en het grotere energieverbruik. Dankzij de 800-volt snellaadtechnologie kunnen beide modellen bij een maximaal laadvermogen van 270 kW in ongeveer 23 minuten van 5% tot 80% worden opgeladen.

Het exterieur van de e-tron GT en RS e-tron GT combineert gestroomlijnde, sportieve lijnen met kenmerkende Audi-details zoals de Singleframe-grille. De RS-variant heeft extra sportieve accenten, waaronder grotere wielen en agressievere designelementen. Binnenin bieden beide modellen een luxe en technologisch geavanceerd interieur. Hoogwaardige materialen zoals leder, Alcantara en koolstofvezel worden gecombineerd met moderne technologieën. Het dashboard is voorzien van een 12,3-inch Audi Virtual Cockpit en een 10,1-inch MMI-touchscreen infotainmentsysteem, dat intuïtieve bediening en uitgebreide connectiviteitsopties biedt.

De stoelen in de e-tron GT zijn ontworpen voor zowel comfort als ondersteuning tijdens sportief rijden. Prettige optionele features zijn de massagestoelen en het Bang & Olufsen-audiosysteem. Beide modellen zijn uitgerust met een breed scala aan geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, lane keep assist, 360-graden camera's en parkeerassistentie.

Hoeveel kost een elektrische Audi?

Nieuwprijzen

De prijzen van de Audi Q4 e-tron variëren afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties. De basisversie, de Q4 45 e-tron met 210 kW (286 pk), begint bij 54.835 euro, terwijl de meer prestatiegerichte 250 kW (340 pk) sterke Q4 55 e-tron quattro begint bij 64.500 euro.

Bij de introductie had de Audi e-tron een vanafprijs van 84.100 euro in Nederland, afhankelijk van de gekozen opties en uitvoeringen. De Q8 e-tron is er in 2024 vanaf 78.355 euro voor de instapper met 250 kW (340 pk) en de 89 kWh accu (95 kWh netto). Het gaat hier om de Quattro 50 ‘Advanced Edition’. Voor de Quattro 55 ben je minstens 84.355 euro kwijt. De Sportback uitvoering is duurder en is er vanaf 80.755 euro (Quattro 50). De beresterke Audi SQ8 e-tron heeft een prijs vanaf 99.105 euro en 101.505 euro voor de Sportback-versie.

De Audi Q6 e-tron is er in drie vermogens. Alle uitvoeringen hebben een 100 kWh accupakket. De minst sterke versie van 225 kW (306 pk) is er vanaf 72.000 euro. Voor 285 kW (388 pk) betaal je minimaal 78.000 euro. De 352 kW (480 pk) sterke SQ6 e-tron is er vanaf 101.400 euro.

De Audi e-tron GT en RS e-tron GT hebben beide een stevig prijskaartje. Je bent minimaal 111.500 euro kwijt voor een nieuwe e-tron GT. Voor de 440 kW (600 pk) sterke RS e-tron GT mag je minimaal 155.000 euro aftikken.

Prijzen voor occasions

Een elektrische Audi is als occasion veel voordeliger. De goedkoopste elektrische Audi occasion is er vanaf ongeveer 26.000 euro. Voor dat bedrag krijg je een Audi e-tron e-tron 50 uit 2020. Prijzen lopen flink op voor nieuwere modellen.

De occasionprijzen van de elektrische Audi-modellen die we in dit overzicht hebben behandeld, zetten we hieronder in een overzicht.

  • Audi Q4 e-tron – van 35.000 tot 88.000 euro
  • Audi e-tron – van 26.000 tot 72.000 euro
  • Audi Q8 e-tron – van 72.000 tot 130.000 euro
  • Audi Q6 e-tron – van 80.000 tot 105.000 euro
  • Audi e-tron GT – van 65.000 tot 100.000 euro
  • Audi RS e-tron GT – van 80.000 tot 140.000 euro

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback?
Het belangrijkste verschil tussen de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback ligt in hun carrosserieontwerp. De Audi e-tron is een traditionele SUV met een meer rechtopstaande achterkant, terwijl de Audi e-tron Sportback een sportiever, coupé-achtig profiel heeft met een aflopende daklijn. Deze designkeuze geeft de Sportback een dynamischere uitstraling en een iets lagere luchtweerstand, wat kan bijdragen aan een iets betere efficiëntie.
Hoe ver kan de Audi Q4 e-tron rijden op een volle batterij?
De Audi Q4 e-tron biedt verschillende batterijopties, en de actieradius varieert afhankelijk van de gekozen variant. De versie met de grootste batterij, een 77 kWh-batterij, kan op papier tot ongeveer 520 kilometer afleggen op een volle lading. De precieze actieradius kan variëren afhankelijk van rijomstandigheden, rijstijl en het gebruik van voertuigopties zoals klimaatregeling.
Wat zijn de laadtijden voor de Audi e-tron GT en RS e-tron GT?
De Audi e-tron GT en RS e-tron GT ondersteunen 800-volt snellaadtechnologie, waarmee ze in ongeveer 23 minuten van 5% tot 80% kunnen worden opgeladen bij een maximaal laadvermogen van 270 kW. Bij gebruik van een 11 kW AC-lader thuis duurt het ongeveer 9 uur om de batterij volledig op te laden. Optioneel kan een 22 kW AC-lader worden geïnstalleerd, wat de laadtijd halveert.