Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-rs7-sportback-front

Audi RS7: betaalbare sportauto

1 / 3
audi-rs7-sportback-front
audi-rs7-sportback-back
audi-rs7-sportback-side

Sterke punten

  • Sportief design en rijgedrag
  • Stevig vermogen
  • Vier zitplaatsen en ruime bagageruimte

Zwakke punten

  • Onderhoudskosten
  • Lust een slokje
  • Weinig bagageruimte

Audi RS7 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi RS7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi RS7: betaalbare sportauto

In 2013 verscheen de Audi RS7 voor het eerst op de markt. De sportieve sedan is gebaseerd op de Audi A7 Sportback en S7 Sportback. Het is een directe concurrent van de BMW M6 Gran Coupé, BMW M8 Gran Groupé en de Mercedes-Benz CLS 63 AMG en Mercedes-Benz AMG GT 4-Door. Net als de S7 Sportback en RS6 heeft de RS7 een 4,0-liter V8-motor onder de motorkap. In 2023 stopte Audi in Nederland met de verkoop van de RS7. Lees meer

Interesse in een Audi RS7: betaalbare sportauto

Audi RS7: betaalbare sportauto occasions
Audi RS7: betaalbare sportauto nieuwe auto's
Audi RS7: betaalbare sportauto dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prettig sturende sedan
  • Meerdere rijmodi met Audi Drive Select
  • Opvallende verschijning
  • Krachtige aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi RS7 is een prestatiegerichte variant van de A7. Hij staat boven de S7. Hij kwam drie jaar na de introductie van de A7 op de markt. De Duitsers gebruikten voor het topmodel de 4,0-liter biturbo V8 uit de S7 en RS6. Net als in de RS6 was hij goed voor 560 pk en 700 Nm. Via een 8-traps automaat van ZF komt het vermogen bij alle vier de wielen terecht. De eerste generatie RS7 heeft 3,9 seconden nodig voor een 0-100-sprint. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar dit kon je met een softwarepakket door Audi laten verhogen. De flinke motor zorgt voor een flink verbruik: 9,8 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is ook stevig: 229 g/km.

In 2015 introduceert Audi het faceliftmodel én een extra krachtige variant: de RS7 Performance, met een vermogen van 605 pk. Nog nooit had Audi zo’n krachtig model geproduceerd. Dankzij een overboostfunctie – waardoor het koppel tijdelijk stijgt tot 750 Nm – is een 0-100-tijd van 3,7 seconden mogelijk. De topsnelheid is wederom begrensd op 250 km/u, maar tegen een meerprijs grijpt de begrenzer pas in bij 280 km/u of 305 km/u.

In 2019 toont Audi de tweede generatie RS7 op de IAA in Frankfurt. De 4,0-liter V8 is ditmaal goed voor 600 pk. Dit betekent dat hij 40 pk krachtiger is dan de eerste generatie RS7, hoewel de Performance-versie van de eerste generatie wel 5 pk sterker is. Echter, tegen het einde van 2022 wordt de Performance-variant van de tweede generatie RS7 geïntroduceerd. Audi wist het vermogen op te schroeven naar 621 pk en het koppel naar 850 Nm. Hierdoor wordt de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u verkort tot slechts 3,4 seconden. Het RS Dynamic Packageis standaard op de RS7, waardoor de begrensde topsnelheid 280 km/u is. Kies je voor het RS Dynamic Package Plus, dan stopt de auto pas bij 305 km/u met versnellen.

Afmetingen

De lengte, breedte en hoogte van de Audi RS7 zijn gedurende z’n leven nauwelijks gewijzigd. De eerste generatie is 5,01 meter lang, 1,91 meter breed en 1,41 meter hoog. Kortom: de RS7 is een lange en lage sedan. Een blik in de kofferbak bevestigt dit. Er past maximaal 535 liter achterin. Hoewel de vierdeurs sedan is uitgerust met vier zitplaatsen, biedt de achterste zitrij weinig hoofdruimte voor lange volwassenen.

De tweede generatie is opvallend genoeg kleiner dan zijn voorganger. Hij is 5 mm korter, 3 mm smaller en 2 mm lager dan de eerste generatie RS7. Hij is 4.96 meter lang, 1.90 meter breed en 1.42 hoog. De wielbasis is wel gegroeid, met 12 mm naar 2.93 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi RS7
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,96 x 1,90 x 1,52 m
Wielbasis 2,91-2,93 m
Inhoud bagageruimte 535 l
Ledig gewicht 1.905 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.515 kg
Cilinderinhoud 3993 cc³
Vermogen 412 kW (560 pk) -455 kW (621 pk)
Koppel 700-850 Nm
Topsnelheid 250 km/u (305 km/u onbegrensd)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,4-3,9 s
Tankinhoud 73 l
Verbruik 11,4-9,4 l / 100 km
CO₂-uitstoot 261-221 g/km

Varianten

De Audi RS7 heeft door de jaren heen weinig verschillende varianten en uitvoeringen gehad. Je kon bij beide generaties kiezen uit de standaard RS7 en een RS7 Performance. De Performance-varianten hebben meer vermogen en een lager gewicht. Zo gebruikt het merk bijvoorbeeld minder geluidsisolatie in het motorcompartiment, het interieur en achterzijde van de Performance-varianten. Er zijn ook andere wielen voor deze extra krachtige versies, die lichter zijn dan de wielen op een reguliere RS7.

Bij de Performance-varianten van de Audi RS7 is het RS Dynamic Package standaard inbegrepen, wat de topsnelheid automatisch op 280 km/u brengt. Met het optionele RS Dynamic Package Plus kun je de topsnelheid verhogen tot 305 km/u en krijg je bovendien een koolstofkeramisch remsysteem. Je hebt de keuze uit grijze, rode of blauwe remklauwen. De remschijven van dit systeem hebben een diameter van 440 mm aan de voorkant en 370 mm aan de achterkant. Het koolstofkeramische remsysteem is ongeveer 34 kilogram lichter dan de stalen remvarianten.

Prijzen

In 2023 heeft Audi in Nederland de RS7 uitgezwaaid. Dat jaar moest je minimaal 209.537 euro betalen voor de sportieve sedan met coupé-daklijn. Voor de krachtige RS7 Performance met 621 pk moest je minimaal 216.808 euro neerleggen bij een Audi-dealer.

Een Audi RS7 occasion is uiteraard aanzienlijk goedkoper. Maar echte koopjes zul je niet zo snel vinden. De RS7 blijft een dure auto. Voor een eerste generatie RS7 met een flinke kilometerstand ben je al snel 40.000 euro kwijt. Voor een tweede generatie RS7 moet je op minimaal 130.000 euro rekenen.

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Audi RS7 wordt gekenmerkt door een stijlvol en sportief ontwerp. De auto heeft een slanke en gestroomlijnde carrosserie, met strakke lijnen en vloeiende vormen die een gevoel van beweging en dynamiek overbrengen. Hoewel hij een coupé-daklijn heeft, is het een sedan. Hij heeft vier portieren en een traditionele kofferbakdeksel. De RS7 van de tweede generatie heeft een doorgetrokken ledbalk aan de achterkant, terwijl de eerste generatie nog twee losse achterlichtunits heeft.

Binnenkant

Het interieur van de Audi RS7 is net zo stijlvol en modern als zijn exterieur. Het interieur kenmerkt zich door hoogwaardige materialen en een strak design. Er zijn veel sportieve details, zoals sportstoelen met goede zijdelingse ondersteuning, een sportstuur en aluminium pedalen.

Veiligheid

In de Euro NCAP crashtest in 2018 kreeg de Audi A7 – waar de RS7 op gebaseerd is - vijf sterren en haalde daarmee de hoogste score.

Alternatieven

Een van de belangrijkste concurrenten van de RS7 komt van landgenoot BMW. De BMW M8 Gran Coupé is net een tikje sneller dan de RS7. De Mercedes-Benz AMG GT 4-Door is ook een geduchte concurrent

FAQ

Wat kost een Audi RS7?
In 2023 heeft Audi in Nederland afscheid genomen van de RS7. In dat jaar bedroeg de instapprijs minstens 209.537 euro.
Hoeveel pk heeft de Audi RS7?
De Audi RS7 beschikt over minimaal 412 kW (560 pk) en maximaal 455 kW (621 pk) vermogen.
Waar wordt de Audi RS7 gemaakt?
De Audi RS7 werd geproduceerd in de Audi-fabriek in Neckarsulm, Duitsland.
Hoe hoog is de wegenbelasting voor een Audi RS7?
Afhankelijk van de provincie waarin je woont ben je gemiddeld zo’n 294-328 euro per kwartaal kwijt aan wegenbelasting

Beoordelingen voor Audi RS7

2 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details

Meer links