Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi-RS3_2.jpg

Audi RS 3

1 / 3
Audi-RS3_2.jpg
Audi-RS3_1.jpg
Audi-RS3_3.jpg

Sterke punten

  • Unieke vijfcilindermotor met 294 kW (400 pk)
  • Uitzonderlijk sportief weggedrag
  • Luxe interieur met hoogwaardige materialen

Zwakke punten

  • Beperkte interieurruimte
  • Hoge slijtage van remmen en banden
  • Extreem duur

Audi RS3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi RS3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi RS 3: sportauto in gezinsverpakking

De Audi RS 3 is de sportieve topversie van de Audi A3. Qua uitstraling, ondersteltechniek en aandrijving zijn er grote verschillen ten opzichte van de standaard Audi A3. Bij de RS 3 is alles gericht op topprestaties en exclusiviteit. Hij is er als vijfdeurs Sportback en als vierdeurs Limousine. Lees meer.

Interesse in een Audi RS 3

Audi RS 3 occasions
Audi RS 3 nieuwe auto's
Audi RS 3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bijzondere vijfcilindermotor
  • Fenomenaal uitlaatgeluid en extreem snelle acceleratie 0-100 km/u
  • Uitzonderlijk goede wegligging en standaard vierwielaandrijving
  • Luxe en hoogwaardig interieur voor iedere dag
  • Onderscheidend en exclusief in dit segment

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi RS 3 kwam in 2011 voor het eerst op de markt als vijfdeurs Sportback (hatchback). De RS 3 is nog extremer dan de extra snelle en sportieve Audi S3 die we al sinds 1999 kennen. Sinds 2015 is de Audi RS 3 ook leverbaar als Limousine (vierdeurs sedan) en de derde generatie (2021) is er in beide varianten. Alle modelvarianten en generaties van de Audi RS 3 hebben één ding met elkaar gemeen: onder de motorkap ligt altijd een begeerlijke vijfcilindermotor die je niet terugziet bij andere fabrikanten.

In de Audi RS 3 die sinds 2024 te koop is, levert de vijfcilindermotor een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 500 Nm. De motor is gekoppeld aan een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving, ookwel bekend als ‘quattro’. Samen met het specifiek onderworpen sportonderstel en de extra brede banden sprint de Audi RS 3 in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat zijn waarden die normaal gesproken horen bij peperdure sportwagens. De rondetijd van de RS 3 op de Nürburgring Nordschleife zegt genoeg, met een tijd van 7:33.123 minuten is het een snelle auto op dit bekende circuit.

Zoals gebruikelijk bij topmodellen in deze klasse is de topsnelheid van de Audi RS 3 begrensd op 250 km/u. Tegen meerprijs is de topsnelheid echter te verhogen tot 280 km/u. Wie kiest voor het optionele ‘RS Dynamics Package Plus’ kan zelfs rekenen op een verhoogde topsnelheid tot 290 km/u.

Afmetingen

De Audi RS 3 is, net als de reguliere Audi A3, leverbaar als vijfdeurs Sportback (hatchback) en als vierdeurs Limousine (sedan). Met een lengte van 4,39 meter voor de Sportback en 4,54 meter voor de Limousine is de RS-variant een fractie langer dan een standaard Audi A3. Dat zit ’m vooral in de wat agressiever vormgegeven voor- en achterbumper. Maar de Audi RS 3 valt ook op door zijn uitgeklopte wielkasten, waarmee de RS 3 ook werkelijk breder is dan de standaard A3 voor een betere wegligging.

Wat betreft de bagageruimte is er geen verschil. De Audi RS 3 Sportback heeft een kofferbakinhoud van 282 liter en de Audi RS 3 Limousine 321 liter, wat overigens niet bijster veel is in deze klasse.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi RS 3 Sportback - Limousine
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,38-4,53 x 1,85 x 1,41 m
Wielbasis 2,63 m
Inhoud bagageruimte 282 l
Ledig gewicht 1.545 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.065 kg
Cilinderinhoud 2.480 cm3
Vermogen 294 kW (400 pk)
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,8 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 8,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 190 g/km

Varianten

De Audi RS 3 is er in twee carrosserievarianten: als vijfdeurs hatchback onder de naam ‘Sportback’ en als vierdeurs sedan die als ‘Limousine’ door het leven gaat. De tweede Limousine is een fractie langer dan de Sportback, maar binnenin vrijwel identiek. Met een lengte van 4,53 meter is de Audi A3 Limousine tegenwoordig net zo lang als een Audi A4 van een paar generaties geleden, dus van een echter compacte sedan is geen sprake meer.

Qua motorvariant is er geen keuze. Welke Audi RS 3 je ook kiest, sinds de lancering van de eerste in 2011 is elke RS 3 voorzien van een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met quattro-vierwielaandrijving. De beperkte keuze is overigens geen straf, de vijfcilinder staat bekend om zijn krachtige prestaties en geluid.

Prijzen

De Audi RS 3 is gebaseerd op de Audi A3, maar is qua motor en ondersteltechniek compleet anders. Hij heeft ook een veel agressievere uitstraling. Dat de bloedsnelle 294 kW (400 pk) sterke Audi RS 3 een stuk duurder is dan een standaard A3 is dan ook logisch. Alleen is de Audi RS 3 mede door de hoge belastingdruk en forse CO2-boete wel heel duur geworden. Hij kost nieuw namelijk meer dan 100.000 euro. Er is overigens geen prijsverschil tussen de Sportback en de Limousine. Ter vergelijking: een standaard Audi A3 Sportback is er al vanaf 38.000 euro.

De prijzen van een Audi RS 3 occasion beginnen bij zo’n 20.000 euro voor de eerste generatie RS 3 Sportback met een wat hogere kilometerstand en waar mogelijk iets aan rammelt. Als je op zoek bent naar een mooie occasion in perfecte staat en die topprestaties levert zoals een nieuwe, ben je al gauw minimaal 40 mille kwijt.

Design

Buitenkant

Vanaf de eerste blik op de Audi RS 3 is duidelijk dat we hier te maken hebben met de sportieve topversie van de Audi A3. De voorzijde oogt sportiever en agressiever dankzij scherp gelijnde LED-koplampen en een grote grille met aan de zijkanten grote inlaten, onderstreept door een splitter. Ook de flanken lijken gespierder dan bij het basismodel van de Audi A3 en aan de achterzijde toont de sportieveling zijn kracht met een dubbel uitlaatsysteem geplaatst in een brede diffuser. De achterkant is voorzien van een kleine spoiler. Grote opvallende wielen van standaard 19-inch mogen uiteraard niet ontbreken.

Binnenkant

Het interieur kenmerkt zich door een zeer hoogwaardige afwerking en een sportieve aankleding. Zo zijn de stoelen uitgesproken sportief en voorzien van fraai contrasterend stikwerk. Je hebt de keuze tussen sportstoelen of echte kuipstoelen. De exacte aankleding van het interieur wordt ook bepaald door het gekozen RS-designpakket. Hiermee kunnen designelementen zoals decoratief inlegwerk individueel worden gekozen. Verlichte dorpels met RS 3-belettering en RS-vloermatten onderscheiden de RS 3 verder van de reguliere Audi A3.

Voor optimale controle tijdens het rijden, is een sportstuur met goede grip en een afgeplatte onderzijde standaard. Om ervoor te zorgen dat het comfort niet in het gedrang komt, zijn ook automatische airco met twee klimaatzones en de ‘Audi virtual cockpit’ standaard aan boord, met centraal een toerenteller. Voor extra comfort zijn ook zaken als een head-up display en een Bang & Olufsen Premium audiosysteem met 3D-geluid mogelijk tegen meerprijs.

Veiligheid

Met 400 woeste paardenkrachten onder de motorkap is veiligheid uiteraard van groot belang. Dat is gelukkig bij de standaard Audi A3 al het geval en de Audi RS 3 voegt daar nog extra veiligheid aan toe. Het model wordt onder meer geleverd met ‘Audi Pre Sense Front’ om frontale botsingen te (helpen) voorkomen, een rijstrookassistent, parkeerassistent en allerlei andere elektronische hulpmiddelen.

Daarnaast is de Audi RS 3 het eerste model van het Duitse automerk die standaard is uitgerust met een ‘wheel-selective torque control’. Deze technologie voor een naadloze verdeling van het koppel over de achterwielen zorgt voor een verbeterde wegligging onder alle omstandigheden en is een effectief middel tegen onderstuur. Daarmee kan de Audi RS 3 niet alleen sneller door bochten op droog asfalt, maar zorgt het ook voor meer grip bij slechte weersomstandigheden. Hetzelfde geldt voor de quattro-vierwielaandrijving en de progressieve besturing die bijdragen aan een optimale beheersbaarheid in elke rijsituatie. Optioneel kun je kiezen voor semi-slicks, maar dit type banden is alleen aan te raden voor intensief gebruik op het circuit.

Alternatieven

Als alternatief voor een model van Audi denk je eerst een merken zoals BMW en Mercedes-Benz. En ja, die hebben modellen die direct concurreren met de Audi RS 3 Sportback, zoals de iets krachtigere Mercedes-AMG A 45 S en de iets minder krachtige BMW M135i xDrive. Of de BMW M235i xDrive Gran Coupé als alternatief voor de Audi RS 3 Limousine.

Deze alternatieven zijn echter voorzien van een viercilinder turbomotor en geen karaktervolle vijfcilinder zoals de RS 3. Voor vergelijkbare sensatie, maar voor veel minder geld zou je ook kunnen denken aan een Volkswagen Golf R.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Audi RS 3?
Elke Audi RS 3 heeft een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 500 Nm. Ter vergelijking: de eerste Audi RS 3 (2011) heeft een vermogen van 250 kW (340 pk) en de tweede generatie (2015) levert maximaal 270 kW (367 pk).
Wat is de topsnelheid van de Audi RS 3?
De topsnelheid van de Audi RS 3 is standaard begrensd op 250 km/u. Tegen meerprijs is de topsnelheid echter te verhogen tot 280 km/u. Wie kiest voor het optionele ‘RS Dynamics Package Plus’ kan zelfs rekenen op een verhoogde topsnelheid tot 290 km/u.
Hoeveel kost een Audi RS 3?
De eerste Audi RS 3 Sportback die in 2011 op de markt kwam, kocht je nieuw voor een bedrag van zo’n 68.000 euro. Door de verdere ontwikkeling van de nieuwere generaties is het model steeds iets duurder geworden, maar ook de belastingdruk en de CO2-boete in Nederland is sindsdien fors toegenomen. Met als gevolg dat de nieuwste Audi RS 3 Sportback, die minder CO2 uitstoot dan de eerste generatie, meer dan 100.000 euro kost.

Beoordelingen voor Audi RS3

5 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details

Meer links