Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-r8-spyder-l-01.jpg

Audi R8 Spyder

1 / 2

Sterke punten

  • Nog sensueler dan de Coupé
  • Genot voor oog en oren, in het bijzonder met V10
  • Exclusieve verschijning in zijn klasse
  • Gebouwd volgens Duitse gründlichkeit

Zwakke punten

  • Is en blijft een Audi; geen Ferrari, McLaren of Lamborghini
  • Hoge onderhoudskosten
  • Maximaal twee inzittenden

Audi R8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi R8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi R8 Spyder: oog- en oorstrelend flaneren

Enkele automerken hebben met exoten significant goede sier weten te maken. De BMW Z8, de Kia Stinger, de Lexus LFA en Audi met – jawel – de illustere R8. De R8 is er als gesloten coupé en als cabriolet, de Spyder. Al sinds 2007 steelt het merk uit Ingolstadt ermee de show waar -ie ook opduikt. Lees meer.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeldzamer dan een Ferrari en McLaren
  • Verkrijgbaar met vier- of achterwielaandrijving
  • Voorzien van V10 en daarmee onderdeel van uiterst select clubje supercars
  • Gebouwd volgens Duits vakmanschap
  • Uitgebalanceerd weggedrag

Technische gegevens

Motorisatie

Toen Audi in 2003 het doek trok van de Audi Le Mans quattro concept galmden de oh’s an ah’s van pers en publiek door de beurshallen van de IAA Frankfurt. Niet alleen vanwege het exotische design (in het bijzonder voor een Audi), maar misschien nog wel des te meer omdat de Le Mans quattro concept grotendeels verwant was aan de Lamborghini Gallardo. En die had een machtige V10-middenmotor, een zeldzaam goed, zelfs in de wereld van supercars. De grote hamvraag van pers en publiek was echter: als het tot een productiemodel van de Audi Le Mans quattro concept komt, behoudt de auto dan ook de gedroomde V10? Zo’n vier jaar later kwam het verlossende antwoord en zowaar: achterin lag dezelfde tiencilinder van zustermerk ‘Lambo’. Audi-geschiedenis werd geschreven en het merk uit Ingolstadt was prompt (tien)duizenden fans rijker.

De Audi R8 bevindt zich in zijn tweede generatie en de V10 is nog altijd van de partij, zowel in de R8 Coupé als R8 Spyder. Voor de cijferfanaten: het tiencilinderblok heeft een slagvolume van 5,2-liter en leverde aanvankelijk 385 kW (525 pk) bij 530 Nm aan koppel. De Spyder spurtte hiermee in zo’n 4,1 seconden naar de 100 km/u, terwijl de topsnelheid op 313 km/u lag. De tweede generatie van de R8 Spyder met V10 schopt het tot 418 kW (570 pk) en 560 Nm, goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden. En de topsnelheid? Die ligt op 322 km/u. Met de kap naar beneden!

Mocht dit nog niet haar ontwortelend genoeg zijn, dan zijn er de nóg krachtigere Plus- en Performance-versies. De eerste heeft 448 kW (610 pk), de laatste zelfs 456 kW (620 pk). Beide versies die er een nog snellere sprint en topsnelheid op nahouden (rond 330 km/u). En dan dat opzwepende geluid… traanbuis trekkend mooi!

De eerste jaren was de Audi R8 louter verkrijgbaar met V10, steevast gekoppeld aan quattro-vierwielaandrijving. Zo’n exclusieve aandrijflijn zorgde – uiteraard – voor een extra hoog prijskaartje. Om de vanafprijs van de R8 wat te drukken, introduceerde Audi daarnaast een 4,2-liter V8. De vanafprijs lag hierdoor ineens tussen de veertig- en zeventigduizend euro lager.
Om de prestaties lag ook de achtcilinder geenszins verlegen: 316 kW (430 pk) en 430 Nm, bij een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden en een top van 300 km/h. In 2015 stopte Audi met de levering van de achtcilinder, om enkel nog door te gaan met de V10 – met sindsdien permanente vier- of louter achterwielaandrijving en een automatische transmissie als vaste prik.

Afmetingen

De afmetingen van de Audi R8 Spyder zijn 4,42 meter in lengte, 1,94 meter in breedte en 1,24 meter in hoogte. De wielbasis is met 2,65 meter gelijk aan de Coupé. Volgens klassiek cabriorecept is de R8 Spyder uitgerust met een stoffen kap die zich in 20 seconden kan ontvouwen en opbergen achter een prachtige tonneau-cover achter de sportstoelen. Tevoorschijn komen laat evenzo kort op zich wachten. Veel ruimte voor bagageruimte blijft er door de omvangrijk middenmotor en korte lengte niet: 112 liter slechts, wat net genoeg zal zijn voor twee weekendtassen. Opmerkelijk is dat de kofferruimte zich aan de voorkant bevindt vanwege de plaatsing van de motor achter de voorstoelen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi R8 Spyder
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,42 x 1,94 x 1,24
Wielbasis 2,65 meter
Inhoud bagageruimte 112 l
Ledig gewicht 1.635-1.725 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960-2.025 kg
Motorinhoud 4.163-5.204 cm³
Vermogen 316 kW (430 pk)-456 kW (620 pk)
Koppel 430-580 Nm
Topsnelheid 300-329 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,2-4,8 seconden
Tankinhoud 80 liter
Verbruik 12,6-14,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 286-349 g/km

Varianten

Naast de keuze tussen een Audi R8 met achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (quattro), is het model ook verkrijgbaar als gesloten R8 Coupé. Deze versie is technisch identiek aan de Spyder. In tegenstelling tot de R8 Coupé, waarbij de daklijn bijna doorloopt tot de achterkant en de glazen achterruit annex tonneau-cover een blik biedt op de indrukwekkende motor, is de motor van de R8 Spyder niet zichtbaar vanaf de buitenkant. De R8 Spyder heeft in plaats daarvan een stoffen dak dat met een eenvoudige druk op de knop – in zo’n 20 seconden – volledig geopend of gesloten kan worden.

Audi maakt geen onderscheid in uitvoeringen voor de R8, zoals het wel doet bij zijn andere modellen. In plaats daarvan is er een uitgebreide lijst met opties beschikbaar, zodat de koper zijn nieuwe Audi R8 geheel naar eigen smaak kan personaliseren. Van de carrosseriekleur en de kleur van het cabriodak tot de kleur, stiksels en biezen van het dashboard, de portierbekleding en de zetels. Nog niet uitgevinkt? Ga dan naar hartenlust los op de diverse ‘designpakketten’ die het ex- en interieur kunnen verfraaien met onder meer carbon ornamenten en andere fijnzinnige details.

Prijzen

Inherent aan een sportauto van het kaliber Audi R8 is een ‘gewichtig’ prijskaartje. In het geval van de Spyder nog meer dan de Coupé (vanwege de complexe cabrioconstructie en het behouden van de stijfheid van de auto). Toen de R8 Spyder – met V10 – in 2010 op de markt kwam, kostte deze minstens 244.000 euro. Ongeveer een jaar later bracht de V8-uitvoering de vanafprijs naar 207.000 euro. Momenteel kost een nieuwe R8 Spyder minimaal 250.000 euro; je hebt dan de versie met tiencilinder en louter achterwielaandrijving. De quattro-uitvoering vergt een extra investering van bijna drie mille. Topmodel is de R8 Spyder V10 Performance quattro, goed voor 305.000 euro.

Een blik een blik op de occasionmarkt leert dat het ook vanaf om en nabij de 70.000 euro kan. Met dat bedrag kan je een R8 Spyder vinden van de eerste generatie, voorzien van 4,2-liter V8 die net geen 80.000 kilometers heeft gedraaid. Voor de nieuwere, tweede generatie moet je rekenen op prijzen van minimaal anderhalve ton.

Design

Buitenkant

Duitse auto’s kunnen qua design van nature nogal doelbewust en daarmee een tikkeltje klinisch overkomen. Audi is erin geslaagd de R8 een snelle, sportieve en tegelijk sensuele uitstraling mee te geven. Behoorlijk tijdloos ook, gezien de eerste generatie van de R8 na al die jaren nog steeds imponeert. Dat is en knappe prestatie. Een highlight in het exterieurontwerp is en blijft de kenmerkende Singleframe-grille, die breder, lager en hoekiger is dan bij de eerste generatie, wat resulteert in een meer agressieve uitstraling. Ook de slank en scherp gelijnde koplampunits – met geavanceerde LED-verlichting en optionele Matrix LED-technologie – dragen bij aan het avantgardische design van de R8 Spyder. Langs de flanken van het koetswerk vallen direct de royale luchtinlaten achter de portieren op. Ze dienen voor het koelen van de motor. Imposante uitlaatpijpen maken het exotische plaatje compleet.

Binnenkant

De tweezits cockpit van de Audi R8 Spyder is ontworpen om een ultieme combinatie van luxe, sportiviteit en geavanceerde technologie te bieden. Er is veel aandacht besteed aan hoogwaardige materialen, een voortreffelijke afwerking en een superieure kwaliteit. Het instrumentarium en dashboard is specifiek ontworpen om de bestuurder een optimale rijervaring te bieden, zonder onnodige afleiding. Opmerkelijk is dat de R8 geen centraal beeldscherm heeft. Alle informatie van het infotainmentsysteem wordt weergegeven op het digitale instrumentenpaneel achter het stuurwiel, ook wel bekend als de Virtual Cockpit. Hier wordt niet alleen alle rij- en voertuiginformatie getoond, maar ook bijvoorbeeld de navigatiekaart. Wat betreft infotainment ontbreekt er niets in de Audi R8.

De stoelen zijn buitengewoon sportief en bieden stevige zijdelingse ondersteuning, ideaal bij het nemen van scherpe bochten (op tempo). Ze zijn bekleed met leer of Alcantara, wat niet alleen een luxe uitstraling geeft, maar ook zorgt voor comfortabel zitten. Optioneel zijn er sportstoelen beschikbaar met een carbon schaal, die niet alleen lichter zijn maar ook bijdragen aan een nog sportievere rijbeleving. Voor wie nog verder wil gaan, biedt de maatwerkafdeling Audi exclusive een scala aan uitgebreide personalisatiemogelijkheden: van bekleding van het fijnste en zachtste leder tot speciale motieven en stiksels in elke gewenste kleur. Met de knoppen op het stuurwiel kunnen diverse functies bediend worden zonder de handen van het stuur te halen.

Veiligheid

In de tijd dat de eerste generatie van de Audi R8 Coupé en Spyder op de markt kwam, waren de veiligheidseisen niet zo streng als tegenwoordig. De fantastische stuureigenschappen in combinatie met een voortreffelijke wegligging is dan eigenlijk ook de grote troef van deze Audi-exoot op het gebied van veiligheid. Of beter gezegd: de bekwaamheid van de persoon achter de knoppen. Desondanks betekent dit niet dat de R8 een onveilige auto is. Integendeel, dankzij de buitengewoon sterke constructie met verstevigde componenten biedt de Audi R8 een betere bescherming voor de inzittenden dan een reguliere personenauto. Daarnaast zijn de remmen, het ABS, het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en diverse andere elementen geoptimaliseerd om een veilig, gecontroleerd en voorspelbaar rijgedrag te waarborgen. Bovendien is de Audi R8 uitgerust met verschillende rijmodi waarmee het karakter van de auto kan worden aangepast.

Alternatieven

Aan vergelijkbare sportauto’s dan wel supercars geen gebrek. Zo werd de nauw verwante Lamborghini Gallardo al eerder genoemd en ook diens opvolger, de Huracán, is een geducht alternatief voor de Audi R8. Verder zijn de Ferrari F8 Tributo, Mercedes-AMG GT (R), de McLaren Artura en de Porsche 911 (Turbo) sterke concurrenten. Een pre van de Audi R8 is dat het een product is van een normaliter niet-exotisch automerk, waardoor de aanschafprijs net even wat vriendelijker is. Daar staat tegenover dat de R8 weliswaar zeldzamer en exclusiever is en blijft, maar nooit de allure van de Britse en Italiaanse raspaarden zal evenaren.

FAQ

Hoe veel kost een Audi R8 Spyder?
De actuele nieuwprijs van ligt op 250.000 euro, voor de R8 Spyder met V10 en louter achterwielaandrijving. Op de occasionmarkt is de open R8 verkrijgbaar vanaf zo’n 70.000 euro. Al loopt dit snel op naar minstens anderhalve ton bij een nieuwer exemplaar.
Is de R8 Spyder beschikbaar met vierwielaandrijving?
Ja. De term ‘quattro’ in de naam zegt het eigenlijk al. Enkel bij de basisuitvoering worden de aandrijfkrachten louter naar de achterwielen gestuurd. Bij de overige versies en uitvoeringen is vierwielaandrijving standaard.
Welke motor ligt er in de Audi R8 Spyder?
Sinds 2017 is de Audi R8 Spyder steevast uitgerust met een atmosferische 5,2-liter V12, oorspronkelijk ontwikkeld voor zustermerk Lamborghini. Voorheen was de R8 ook beschikbaar met 4,2-liter V8, ook geen stakker overigens, maar qua motorgeluid niet zo fraai en uniek als de ‘magische’ tiencilinder.

Beoordelingen voor Audi R8

6 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Meer links