Sterke punten
- Altijd een V10-motor
- Indrukwekkend geluid
- Hoge kwaliteit
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Beperkte bagageruimte
- Niet de allure van een Ferrari of Lamborghini
Audi R8 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi R8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Audi R8
-
Audi R8 5.2 Performance quattro 640pk
€ 159.950,-- 44.000 km
- 03/2019
- 456 kW (620 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
298 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5711 DC SOMEREN -
Audi R8 5.2 FSI V10 Plus 610pk quattro S tronic, Ceramic,
€ 128.500,-- 69.871 km
- 02/2016
- 449 kW (610 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4762 AE ZEVENBERGEN -
Audi R8 4.2 V8 FSI TOPSTAAT NIEUWE KOPPELING 119000KM!
€ 49.999,-- 119.957 km
- 06/2008
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Audi R8 5.2 FSI Quattro Plus *Camera*B&O*Carbon*Historie
€ 139.950,-- 37.293 km
- 10/2015
- 449 kW (610 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8281 JK GENEMUIDEN -
Audi R8 5.2 525pk V10 FSI |Capristo sportuitlaat|Bang & Ol
€ 79.995,-- 67.351 km
- 02/2011
- 386 kW (525 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
327 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5627 BS EINDHOVEN -
Audi R8 5.2 V10 FSI
€ 77.950,-- 44.001 km
- 04/2009
- 386 kW (525 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
13,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1432 BA AALSMEER -
Audi R8 5.2 V10 performance RWD|Keramisch|B&O|Carbon|Suzuk
€ 239.800,-BTW verrekenbaar - 5.116 km
- 04/2024
- 419 kW (570 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9231 HX SURHUISTERVEEN -
Audi R8 4.2 V8 FSI R8 - LMS INSPIRED
€ 74.950,-- 49.852 km
- 05/2009
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7833 HE NIEUW-AMSTERDAM -
Audi R8 4.2 V8 FSI
€ 54.950,-- 85.950 km
- 04/2008
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
349 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4209 AA SCHELLUINEN -
Audi R8 4.2 V8 FSI, QUATRO, WEINIG KILOMETERS, INRUIL MOGE
€ 49.944,-- 98.569 km
- 06/2007
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1332 BG ALMERE -
Audi R8 5.2 V10 541PK FSI / Quattro / 2017 / LED / B&O /
€ 99.500,-- 115.800 km
- 01/2017
- 398 kW (541 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
272 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9611 TE SAPPEMEER -
Audi R8 V10+ Vorsteiner + Quicksilver
€ 144.950,-- 25.000 km
- 04/2018
- 442 kW (601 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
342 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3401 MC IJSSELSTEIN -
Audi R8 4.2 V8 FSI 420pk R-Tronic Volledige Historie! - Ni
€ 52.995,-- 89.987 km
- 09/2008
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5813 EA YSSELSTEYN -
Audi R8 4.2 V8 FSI B&O Carbon Nieuwe Koppeling in 2023
€ 47.995,-- 141.277 km
- 09/2008
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2352 CZ LEIDERDORP -
Audi R8 4.2 V8 FSI
€ 48.950,-- 150.744 km
- 06/2008
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5051 CL GOIRLE -
Audi R8 4.2 V8/gatedmanual/extra winter tyres with rims
€ 65.000,-- 79.000 km
- 07/2008
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
14,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
349 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3062 Rotterdam -
Audi R8 5.2 V10 FSI|KERAMISCH|SUEDE DAKHEMEL|CARBON|19''
€ 79.900,-€ 74.900,-- 75.903 km
- 02/2011
- 386 kW (525 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
327 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1327 EA ALMERE -
Audi R8 4.2 V8 FSI B&O Leer Navi Clima Cruise Origineel Gr
€ 48.495,-- 145.216 km
- 06/2007
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
325 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2352 CZ LEIDERDORP -
Audi R8 RWD GT 23/333 5.2 V10 | SUSPENSION | BUCKETSEATS |
€ 399.950,-BTW verrekenbaar - 13.000 km
- 05/2023
- 456 kW (620 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2841 MJ MOORDRECHT -
Audi R8 R8 5.2 FSI quattro Plus
€ 89.000,-- 89.900 km
- 01/2014
- 419 kW (570 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3171DE Albrandswaard
Interesse in een Audi R8
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfecte balans dankzij de middenmotor
- Keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving
- Tijdloos design
- Minder duur dan een Ferrari of Lamborghini
- Hoge kwaliteit zoals bekend van Audi
Technische gegevens
Motorisatie
De motor van de Audi R8 vormt het hoogtepunt van de auto, maar ook het middelpunt. De 5,2-liter V10 ligt precies in het midden van de auto, vlak achter de stoelen van de bestuurder en de passagier. Het gebruik van een middenmotor zorgt voor een precieze rijbeleving aangezien de balans in de auto zeer goed verdeeld is. Je kunt kiezen uit twee varianten voor de Audi R8. De eerste is de R8 V10 performance RWD. Deze versie levert 419 kW (570 pk) en stuurt zijn brute vermogen uitsluitend naar de achterwielen. Er is ook een R8 V10 performance quattro met 456 kW (620 pk) en gebruikt Audi’s vernuftige vierwielsysteem voor een nog betere tractie. Mede dankzij vierwielaandrijving en een trekkracht van 580 Nm sprint de R8 V10 performance quattro in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De Audi R8 V10 performance RWD met 560 Nm koppel klaart diezelfde sprint in 3,7 seconden.
Welke versie je ook kiest, de Audi R8 komt altijd met een V10-motor in combinatie met een S-tronic automaat die je ook kunt bedienen met de schakelflippers achter het stuurwiel. Deze V10-motor is overigens ook te vinden in de Lamborghini Huracán van het Italiaanse sportwagenmerk dat in 1998 door Audi werd overgenomen.
Afmetingen
De Audi R8 is 4,42 meter lang, 2,03 meter breed en 1,23 meter hoog. De wielbasis telt 2,65 meter. Hiermee is de sportwagen binnen uiteraard geen ruimtewonder, maar daar zullen kopers van dit soort auto’s niet wakker van liggen. Ook van de bagageruimte hoef je niet veel te verwachten. Met 112 liter is het net voldoende voor twee weekendtassen. De kofferruimte bevindt zich overigens aan de voorkant, aangezien de motor achter de voorstoelen ligt.
Merk en model | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,42 x 2,03 x 1,23 m |
Wielbasis | 2,56 m |
Inhoud bagageruimte | 112 l |
Ledig gewicht | 1.692 - 1.797 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.910 kg |
Cilinderinhoud | 5.204 cm3 |
Vermogen | 419 kW (570 pk) - 456 kW (620pk) |
Koppel | 560 - 580 Nm |
Topsnelheid | 331 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,1 - 3,7 sec |
Tankinhoud | 73 - 83 l |
Verbruik | 12,9 - 13,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 286 - 313 g/km |
Varianten
Behalve de keuze tussen een Audi R8 met achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (quattro) is het model ook leverbaar als cabrio met dezelfde aandrijflijnen. Deze versie gaat als Audi R8 Spyder door het leven. In tegenstelling tot de R8 Coupé, waarbij de daklijn bijna doorloopt tot de achterkant en de glazen achterruit tevens een doorkijkje biedt naar de indrukwekkende V10-motor, kun je de motor bij de R8 Spyder niet zien vanaf de buitenkant. In plaats daarvan heeft de R8 Spyder een stoffen dak dat met een simpele druk volledig opent of sluit. Uiteindelijk zijn er dus vier verschillende modelvarianten van de Audi R8 beschikbaar.
Audi maakt verder geen onderscheid in uitvoeringen voor de R8, zoals het dat wel doet bij zijn andere modellen. In plaats daarvan is er een uitgebreide lijst aan opties waaruit de koper kan kiezen om zijn nieuwe Audi R8 naar eigen smaak aan te kleden. Dat begint bij het kiezen van de carrosseriekleur, de kleur van de kap bij de R8 Spyder en eventueel de kleurkeuze van de bekleding en de stiksels. Daarnaast zijn voor de Audi R8 ook optiepakketten beschikbaar, zoals het Design-pakket met speciale sportstoelen of het Carbon-pakket waarbij allerlei designelementen zijn uitgevoerd in koolstofvezel.
Prijzen
Zoals te verwachten bij een spectaculaire sportbolide is de Audi R8 alleen te betalen voor de ‘happy few’. De prijzen van een nieuwe Audi R8 beginnen bij zo’n 245.000 euro. Voor dat geld krijg je de R8 Coupé performance RWD. De krachtigere en snellere R8 V10 performance quattro begint bij een kleine 300.000 euro. Liever een R8 Spyder? Houd dan rekening met een meerprijs van circa 16.000 euro voor beide motorvarianten. De werkelijke prijs is verder afhankelijk van de gekozen opties.
De prijzen van een Audi R8 occasion op AutoScout24 beginnen bij een kleine 60.000 euro. Voor dat geld heb je een Audi R8 Coupé 4.2 V8 FSI van de eerste generatie die van 2007 tot 2015 is geproduceerd. De gebruikte Audi R8 met een 5.2 V10-motor, die in 2009 werd geïntroduceerd, is over het algemeen een stuk duurder dan een V8-versie. Verder zijn de prijzen uiteraard afhankelijk van de uitvoering, het bouwjaar en het aantal gereden kilometers. Er zijn ook exemplaren waar flink aan is gesleuteld voor nog extremere prestaties.
Veruit de meeste Audi R8 occasions zijn van de eerste generatie. Het occasionaanbod van de huidige, tweede generatie Audi R8 is vrij beperkt. Dat komt vooral door de prijsontwikkeling door de jaren heen. De eerste generatie Audi R8 Coupé 4.2 V8 FSI was nieuw al leverbaar vanaf 165.000 euro en daarmee aantrekkelijk voor een grotere groep kopers. De prijzen van de tweede generatie Audi R8 liggen aanzienlijk hoger en daarom zijn er fors minder van verkocht in Nederland. Als je een beetje extra bijlegt, heb je al een Lamborghini.
Design
Buitenkant
Het design van de Audi R8 kan worden omschreven als tijdloos en sportief. De auto heeft een aerodynamische en gestroomlijnde vorm, met voornamelijk scherpe lijnen die de dynamiek en snelheid benadrukken. Aan de voorkant van de Audi R8 bevindt zich de kenmerkende Singleframe-grille. Die is breder, lager en wat hoekiger dan bij de vorige generatie, wat zorgt voor een agressievere uitstraling. De koplampen zijn slank en scherp gevormd, met geavanceerde LED-koplampen en optionele Matrix LED-technologie.
Aan de zijkanten van de R8 vallen direct de grote luchtinlaten op, achter de portieren. Die zorgen voor de koeling van de motor. Aan de achterkant bevinden zich twee stortkokers van uitlaten die het indrukwekkende geluid van de V10 laten klinken.
Binnenkant
De binnenkant van de Audi R8 is ontworpen om een ultieme combinatie van luxe, sportiviteit en geavanceerde technologie te bieden. In het interieur is veel aandacht voor mooie materialen, een voorbeeldige afwerking en een hoge kwaliteit. De cockpit van de Audi R8 is ontworpen om de bestuurder een optimale rijervaring te bieden, zonder onnodig veel afleiding.
Zo heeft de Audi R8 geen centraal beeldscherm. Alle informatie van het infotainmentsysteem wordt getoond op het digitale instrumentarium achter het stuurwiel, ook wel de Virtual Cockpit genoemd. Behalve alle rij- en voertuiginformatie wordt hier bijvoorbeeld ook de navigatiekaart getoond. Wat infotainment betreft ontbreekt er niets in de Audi R8.
De stoelen zijn extra sportief en bieden stevige zijdelingse ondersteuning, wat ideaal is bij het nemen van scherpe bochten. Ze zijn bekleed leer of Alcantara, wat zorgt voor een luxe uitstraling en een comfortabele zitpositie. Optioneel zijn er ook sportstoelen beschikbaar met een carbon schaal, die niet alleen lichter zijn, maar ook zorgen voor een nog sportievere rijbeleving. Voor wie nog een stap verder wil gaan, kan uitgebreid shoppen bij Audi exclusive. Hier kun je echt alles naar eigen smaak krijgen, van bekleding van exclusief leer tot speciale motieven en stiksels in iedere gewenste kleur. Het stuurwiel is sportief vormgegeven en ligt goed in de hand. Met de knoppen op het stuurwiel kun je veel zaken bedienen, zonder dat je je handen van het stuurwiel hoeft te halen.
Veiligheid
Zoals gebruikelijk in dit sportwagensegment is de Audi R8 niet uitgerust met een uitgebreide reeks rijassistentiesystemen. Maar dat betekent niet dat de auto onveilig is. Sterker nog, dankzij de uitzonderlijk stijve bouwwijze met super sterke componenten biedt de Audi R8 een betere bescherming van inzittenden dan een ‘gewone’ personenauto. Uiteraard zijn de remmen, de ABS, het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en allerlei andere zaken geoptimaliseerd voor een veilig, gecontroleerd en voorspelbaar rijgedrag. Daarbij is de Audi R8 ook voorzien van verschillende rijmodi waarmee het karakter van de auto kan worden gewijzigd.
Alternatieven
Als je puur kijkt naar het type auto, dan zijn de Lamborghini Huracán, Ferrari F8 Tributo en McLaren Artura de meest voor de hand liggende alternatieven. Al kunnen de prijsverschillen ten opzichte van een nieuwe Audi R8 behoorlijk oplopen. Qua prijs en specificaties zijn er ook alternatieven zoals de Porsche 911 Turbo, Mercedes-AMG GT R, BMW M8 en Nissan GT-R.