Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
18 audi q4 50 etron quattro

Audi Q4

1 / 3
18 audi q4 50 etron quattro
14 audi q4 50 etron quattro
13 audi q4 50 etron quattro

Sterke punten

  • Head-up display met augmented reality
  • Milieuvriendelijke motoren
  • Grote ruimte

Zwakke punten

  • Instapmodel met laag bereik
  • Geen opbergruimte onder de voorklep
  • Veel functies alleen als optionele uitrusting

Audi Q4: compacte e-SUV met luxe-klasse charme

De Audi Q4 e-tron kwam in de zomer van 2021 op de markt. Na de Audi e-tron GE is de Q4 de tweede elektrische SUV met een volledig elektrische aandrijving. De compacte SUV met innovatieve elektrische aandrijving maakt indruk met veel ruimte, krachtige prestaties en een dynamisch futuristisch design. Lees meer

Interesse in een Audi Q4

Goede redenen

  • Ruim interieur voor maximaal vier volwassenen.
  • Goed chassis, typisch voor het merk.
  • Innovatieve inrichting.
  • Elektrische auto geschikt voor dagelijks gebruik met technische finesse.

Gegevens

Motor

De productie van de Audi Q4 begon in 2021 met twee elektrische modellen, elk met een synchroonmotor. Het motorassortiment is uitgebreid met twee Q4-modellen, elk met twee motoren, een synchrone en een asynchrone. De tweede elektromotor drijft de vooras aan in de quattro-modellen met vierwielaandrijving. Het brede assortiment motoren biedt de consument een ruime keuze aan milieuvriendelijke en innovatieve elektrische motoren met verschillende vermogensniveaus.

Hier alle belangrijke technische gegevens van de Audi Q4 e-tron modellen in één oogopslag:

Q4 35 e-tro Q4 40 e-tro Q4 45 e-tron quattro Q4 50 e-tron quattro
Productieperiode sinds maart 2021 sinds juni 2021 sinds april 2021 sinds april 2021
Vermogen 170 pk 204 pk 265 pk 299 pk
Aandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving Vierwielaandrijving Vierwielaandrijving
Accucapaciteit 55 kWh 82 kWh 82 kWh 82 kWh
Verbruik per 100 km 17,0 tot 19,1 kWh 17,3 tot 19,3 kWh 17,9 tot 21,4 kWh 17,9 tot 21,4 kWh
Topsnelheid 160 km/h 160 km/h 180 km/h 180 km/h
Acceleratie 0 - 100 km/u 9,0 s 8,5 s 6,9 s 6,2 s

De achterwielaangedreven Audi Q4 maakt zelfs in de kleinste motorvariant indruk met een gunstig vermogen van 170 pk. In de quattro-modellen zorgen de motoren met een vermogen tot 299 pk voor dynamische rijprestaties met acceleraties op sportwagenniveau.

Eenmaal opgeladen bedraagt de actieradius van de Audi Q4 35 e-tron maximaal 341 kilometer. De Sportback-variant kan tot 349 kilometer rijden. Dankzij het lage verbruik van 17,3 tot 19,3 kilowattuur kan de Audi Q4 e-tron een volle 520 kilometer afleggen. De Sportback-variant maakt indruk met een bereik van een trotse 534 kilometer per acculading.

Afmetingen

Q4 35 e-tro Q4 40 e-tro Q4 45 e-tron quattro Q4 50 e-tron quattro
Productieperiode sinds maart 2021 sinds juni 2021 sinds april 2021 sinds april 2021
Vermogen 170 pk 204 pk 265 pk 299 pk
Aandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving Vierwielaandrijving Vierwielaandrijving
Accucapaciteit 55 kWh 82 kWh 82 kWh 82 kWh
Verbruik per 100 km 17,0 tot 19,1 kWh 17,3 tot 19,3 kWh 17,9 tot 21,4 kWh 17,9 tot 21,4 kWh
Topsnelheid 160 km/h 160 km/h 180 km/h 180 km/h
Acceleratie 0 - 100 km/u 9,0 s 8,5 s 6,9 s 6,2 s

Door het ontbreken van een cardantunnel is de ruimte voor passagiers ruim gehouden. Hoewel de achterbank zeven centimeter hoger is geplaatst dan de voorstoelen, is ook hier voldoende hoofdruimte. De beenruimte biedt veel comfort, zelfs voor langere passagiers achterin.

De bagageruimte is royaal bemeten, zoals typisch is voor deze klasse, en dankzij de 40:20:40 neerklapbare achterbank biedt hij een bovengemiddeld bagageruimtevolume tot 1.490 liter, ideaal voor grote reizen en veel bagage. Een punt van kritiek is het gebrek aan bergruimte onder de motorkap.

Varianten

Audi breidde het assortiment enkele maanden later uit met de Sportback-variant na de release van de Audi Q4 e-tron. Met de afgeplatte achterzijde overtuigt de Sportback ook coupé liefhebbers. De Audi Q4 kreeg zijn eerste modelupdate al in het voorjaar van 2022. Op het gebied van software is het thermisch beheer van de batterij verbeterd, zodat de maximale batterijcapaciteit sinds de Audi Q4 40 met 82 kilowattuur aanzienlijk hoger ligt.

De uitrustingspakketten variëren van de discrete basisuitrusting advanced tot de dynamisch georiënteerde variant S line Exterior inclusief sportonderstel. De topuitrusting is de aantrekkelijke variant edition one, die kan worden gekozen met exclusieve lakopties en al een groot aantal van de optioneel verkrijgbare extra's omvat.

Prijs

Het basismodel van de Audi Q4 e-tron wordt aangeboden onder de aanduiding edition 40 e-tron en kost bijna 48.000 euro bij de Nederlandse Audi-partner. Het beter uitgeruste en krachtigere Audi Q4 edition 45 e-tron quattro model is momenteel te koop vanaf ongeveer 60.000 euro. De prijzen stijgen aanzienlijk met een individuele configuratie, het is niet ongewoon dat het voertuig meer dan 80.000 euro kost in volledige uitrusting.

Wie de Audi Q4 wil leasen of financieren, moet rekening houden met een maandelijkse afbetaling van een kleine 800 euro. Daarbij komen nog de onderhoudskosten, die beheersbaar zijn, althans wat de motoren betreft. Zo maken de zuinige hypermoderne aandrijvingen het betalen van motorrijtuigenbelasting in Nederland overbodig, omdat het een puur elektrisch voertuig is.

Omdat de Audi Q4 nog maar kort wordt gebouwd, is het aanbod van gebruikte modellen op de Nederlandse occasionmarkt beheersbaar. Het model is alleen beschikbaar als eenmalige inschrijving of als jaarwagen met een overeenkomstige besparing. Hier kun je voertuigen kopen vanaf ongeveer 45.000 euro.

Design

Exterieur

Terwijl de Audi Q4 e-tron overkomt als een compacte SUV, doet de Q4 Sportback met zijn licht aflopende daklijn eerder denken aan een SUV-coupé. Het opvallende radiatorgrille wordt omlijst door LED-koplampen, de signatuur van de dagrijverlichting bestaat uit vier opties die kunnen worden gekozen. De flanken worden gekenmerkt door opvallende biezen en de hoge raamlijn die typisch is voor SUV's. Terwijl bij de Sportback de spoiler direct boven de achterste koplampen zit, zit hij bij de normale carrosserie boven de achterruit. De achterruit is in beide carrosserievarianten even klein.

Wat het lakwerk betreft, kunnen geïnteresseerde autokopers kiezen uit de klassiek discrete metallic varianten wit, zilver en zwart, alsmede donkerblauw en violet. De beschikbare velgmaten variëren van 19" tot 21", met designs van glanzend tot mat en contrasterende kleuren.

Interieur

Het eerste wat opvalt in het interieur van de Audi Q4 is het scherm van de centraal gemonteerde infotainmentunit, dat naar de bestuurder gekanteld is. Het infotainmentpakket is verkrijgbaar in drie varianten: MMI, MMI plus en MMi pro. Het bedieningseiland voor de selectie van de snelheidsniveaus is zwevend onder de multimedia-unit gemonteerd. Het hoogtepunt in het interieur is het optionele head-up display met augmented reality. Naast verkeersborden en snelheid wordt navigatie-informatie rechtstreeks op de buitenwereld geprojecteerd voor de bestuurder op een diagonaal van maar liefst 70 inch.

Het tweesporige stuurwiel van de Q4 is voorzien van diverse handige aanraakbediening die haptische feedback geeft. De kleuren van het interieur variëren van zwart tot grijs, bruin en beige. Afhankelijk van de uitrusting zijn de stoelen bekleed met stof, kunstleer, microvezel of echt leer. Een ander bijzonder kenmerk zijn de numerieke opbergmogelijkheden, die tot 24,8 liter in het interieur, inclusief het handschoenenkastje, toevoegen. In de deuren zijn ook praktische flessenhouders ingebouwd.

audi-q4-e-tron-interior

audi-q4-e-tron-seats

Veiligheid

In de Euro NCAP crashtest krijgt de Audi Q4 vijf van de vijf sterren. Voor volwassenen werd een veiligheidscijfer van 93% gegeven en voor kinderen 89%, wat neerkomt op zeer goede bescherming van de inzittenden. Voor de voorstoelen is, naast hoofd- en zijairbags, een centrale airbag geïnstalleerd om de bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd te beschermen. ISOFIX-houders zijn standaard gemonteerd op de buitenste stoelen achterin en op de passagiersstoel voorin.

Bovendien verhoogt de Audi Q4 ook de veiligheid van andere weggebruikers. De Audi beschikt over autonome noodremhulp met weggebruikersdetectie, actief systeem voor het bijhouden van de rijstrook en aandachtscontrole voor de bestuurder. Bij een ongeval beschermt de multi-collision brake tegen gevolgschade.

Alternatieven

Een alternatief voor de Audi Q4 e-tron is bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV, die net als de Audi Q4 gebouwd is op het eigen MEB-platform van de groep. De Skoda's bieden meer ruimte achterin en een ruimere bagageruimte. Daarentegen is het infotainmentsysteem minder handig te bedienen dan in de Audi Q4.

Buiten het VW-concern is de directe concurrentie te vinden in de innovatieve Hyundai Ioniq 5. De Hyundai wordt geleverd met een aantrekkelijke garantie van acht jaar en een vrijwel complete basisuitrusting. Door de onconventionele proporties met lange wielbasis en platte daklijn is het uiterlijk enigszins onconventioneel.

FAQ

Wat zijn de levertijden voor de Audi Q4?
Momenteel bedraagt de levertijd na bestelling ongeveer 12 tot 14 maanden.
Hoe snel kan de Audi Q4 worden opgeladen?
Bij maximaal laadvermogen en wisselstroom bij de wallbox thuis zijn 450 minuten nodig om de grote accu volledig op te laden (vanaf Q4 40). Bij de DC-snellader zijn 36 minuten nodig om bij maximaal laadvermogen van 5% tot 80% capaciteit op te laden.
Hoe ver kun je komen met de Audi Q4?
De Q4 35 met de kleine accu heeft volgens WLTP een actieradius van 341 (Sportback: 349) kilometer. Met de grote accu in de Q4 40 bedraagt de actieradius 520 (Sportback: 534) kilometer volgens WLTP.

Meer informatie

Modellen

Meer details

Meer links