Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-80-front

Audi 80

1 / 3
audi-80-front
audi-80-side
audi-80-back

Sterke punten

  • Goede bouwkwaliteit
  • Innovatieve technologieën
  • Luxe interieurs

Zwakke punten

  • Roest (vroege modellen)
  • Concurrentie bood krachtiger motoren
  • Relatief onzuinig

Audi 80 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi 80: de Audi-middenklasser van de jaren ’70 tot ’90

De Audi 80 was van 1966 tot 1996 dé middenklasser van het merk en daarmee de voorloper van de huidige Audi A4-modellijn. Bij de Audi 80 debuteerde diverse innovatieve technologieën en nog altijd geniet het model een redelijke populariteit. Lees meer

Interesse in een Audi 80

Audi 80 occasions
Audi 80 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een zeer goede kwaliteit van zowel interieurs als aandrijftechniek
  • Verschillende innovatieve technologieën debuteerden bij de Audi 80, zoals Quattro vierwielaandrijving
  • De Audi 80 bood, zeker voor een middenklasser in zijn tijd, vrij luxe interieurs
  • Biedt goede rijeigenschappen

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi 80 is voornamelijk geleverd met viercilindermotoren, met een inhoud van 1,3 tot 2,0 liter. Vanaf de tweede generatie zitten daar ook diesels bij. Ook wordt het aanbod uitgebreid met 2,0- tot 2,3-liter vijfcilinder benzinemotoren, die tot aan de laatste generatie onderdeel blijven van het aanbod. De laatste (vierde) modelgeneratie voegt bovendien nog 2,6- en 2,8-liter V6 benzinemotoren aan het aanbod toe. Standaard was de Audi 80 handgeschakeld, met eerst drie en al gauw vier en later vijf versnellingen. Optioneel was een drietrapsautomaat, die pas bij de laatste generatie werd vervangen door een viertrapsautomaat. In principe heeft een Audi 80 voorwielaandrijving, maar bij de derde modelgeneratie werd voor bepaalde uitvoeringen de inmiddels beroemde Quattro vierwielaandrijving geïntroduceerd.

Afmetingen

Zoals bij meer auto’s is de eerste generatie Audi 80 de kleinste. Dat model was een kleine 4,2 meter lang, precies 1,6 meter breed en een kleine 1,4 meter hoog. De wielbasis was ongeveer 2,5 meter lang. De vierde en laatste modelgeneratie is de grootste, met ruim 4,5 meter lengte, 1,7 meter breedte, maar wel nog steeds zo’n 1,4 meter hoogte. De wielbasis groeide naar 2,6 meter. De andere modelgeneraties zitten hier qua afmetingen tussenin.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi 80
Marktintroductie 1991 (vierde generatie)
Lengte x breedte x hoogte 4,48 x 1,70 x 1,41 m
Wielbasis 2,61 m
Inhoud bagageruimte 370-430 l
Ledig gewicht 1.204-1.541 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.640-2.020 kg
Cilinderinhoud 1.595-2.226 cm3
Vermogen 52 kW (71 pk)-232 kW (316 pk)
Koppel 127-410 Nm
Topsnelheid 162-262 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,4-5,4 sec
Tankinhoud 64-66 l
Verbruik 7,9-10,4 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

In de eerste plaats was de Audi 80 leverbaar met keuze uit verschillende carrosserievarianten. De eerste generatie was er als twee- en vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon. Bij de tweede generatie maakte de Audi 80 stationwagon plaats voor een coupé, maar die werd simpelweg als Audi Coupé als afzonderlijk model gepositioneerd. Als sportieve Audi Quattro zou deze coupé een legendarische status opbouwen. De derde generatie Audi 80 was er alleen nog als vierdeurs sedan. De vierde generatie was er ook weer als vijfdeurs stationwagon Avant. Ook keerde de coupé-versie terug, inclusief een daarvan afgeleide cabriolet. Opnieuw werden deze varianten als Audi Coupé en Cabriolet als afzonderlijke modellen gepositioneerd.

Bij de vierde generatie Audi 80 werden ook sportieve uitvoeringen geïntroduceerd. Bijvoorbeeld de Audi S2, leverbaar als sedan en Avant. De S2 sedan is wel in beperkte oplage geproduceerd en daarmee veel zeldzamer dan de Avant. De overtreffende trap was de Audi RS2, uitsluitend geleverd als stationwagon. Sommigen zien ook deze sportvarianten als afzonderlijke modellen in plaats van als onderdeel van de Audi 80-modellen.

Prijzen

De allereerste Audi 80 had in Nederland een nieuwprijs van omgerekend rond de 10.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Met toenemende luxe aan boord (en ook wel algemene inflatie) nam de vanafprijs langzaam aan toe tot ca. 20.000 euro voor de vierde modelgeneratie. Afhankelijk van de uitvoering kon de prijs oplopen tot zo’n 38.000 euro, of zelfs 81.000 euro als je de sportieve S2 en RS2 varianten meerekent.

De Audi 80 verkocht goed, maar inmiddels hebben ook de laatste exemplaren de youngtimer- of zelfs klassiekerleeftijd bereikt. Daardoor is het aanbod Audi 80 occasions toch relatief beperkt te noemen. Toch is er nog steeds wel redelijk wat keuze. Reken daarbij op prijzen van zo’n 1.000 euro tot 12.000 euro. Over het algemeen lijken de oudste exemplaren waardevoller dan de latere, aangezien dat inmiddels gezochte oldtimers zijn. Toch speelt ook de technische staat van een specifiek exemplaar een grote rol voor de prijs. Voor uitzonderlijke exemplaren, zoals sportuitvoeringen of exemplaren met uitzonderlijk lage kilometerstand, kunnen hogere bedragen worden gevraagd.

Design

Buitenkant

Alle Audi 80-modellen hebben een vooral strakke en zakelijke vormgeving, aangevuld met specifieke designelementen van de betreffende periode. Chroomaccenten in de jaren zeventig, rechte lijnen en zwart kunststof in de jaren tachtig en afgeronde vormen in de jaren negentig. Vind je de derde en vierde generatie Audi 80 erg op elkaar lijken? Dat klopt, want de vierde generatie was eigenlijk een grondig gefacelifte versie van de derde generatie.

Binnenkant

Voor het interieur geldt precies hetzelfde als voor het exterieur: zwart, strak en zakelijk bepalen de toon. Als luxe middenklasser biedt de Audi 80 een relatief luxe interieur voor een auto uit zijn tijd en de laatste modellen voorzien nog steeds in alle luxe die men tegenwoordig minimaal in een auto wil. Zwart voert de boventoon, maar bij de meest luxe uitvoeringen wordt dat wel onderbroken door houtinleg op onder meer het dashboard.

Veiligheid

De veiligheidsorganisatie Euro NCAP bestond nog niet tijdens de productieperiode van de Audi 80, dus de veiligheid is nooit getest door dergelijke onafhankelijke instituten. Wel maakte Audi al vroeg werk van veiligheid in zijn modellen. Een innovatie bij de vierde generatie Audi 80 is bijvoorbeeld de inschuifbare stuurkolom. Bij een impact werd het stuur bij de bestuurder vandaan getrokken, zodat de kans dat het hoofd het stuur raakt kleiner is. Later maakte de introductie van airbags dit stuurkolomsysteem overbodig.

Alternatieven

De Audi 80 was een model in de hogere middenklasse. De meest directe concurrenten kwamen eveneens uit Duitsland. Denk daarbij aan de vroege modellen van de BMW 3 Serie, die afhankelijk van de uitvoering en hoge bouwkwaliteit combineerden met sportieve rijeigenschappen. Mercedes-Benz introduceerde de C-Klasse, die juist meer de nadruk legde op luxe en comfort. Ford bood in dit segment onder meer de Ford Sierra. Van buiten Duitsland is de Volvo 200-serie een geduchte concurrent, met een sterke focus op degelijkheid, betrouwbare techniek en veiligheid. De sportieve rijder had ook in de Alfa Romeo 75 nog een alternatief, maar die auto legde het tegen voornoemde modellen af op gebied van luxe en bouwkwaliteit.

FAQ

Wat kost een Audi 80?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering was de Audi 80 oorspronkelijk leverbaar voor omgerekend 10.000 voor de instapper tot 80.000 euro voor het sportieve topmodel. Een Audi 80 occasion kost tegenwoordig meestal tussen de 1.000 en 12.000 euro.
Is de Audi 80 de kleinste Audi?
Ja en nee. Bij introductie in 1972 was de Audi 80 het kleinste Audi-model, maar kort daarna werd de Audi 50 geïntroduceerd, een soort luxe versie van de Volkswagen Polo. Na het verdwijnen van de Audi 50 in 1978 bleef de Audi 80 tot het einde van de productie het kleinste model van het Audi-aanbod.
Hoeveel exemplaren van de Audi 80 zijn er nog?
Op dit moment (december 2023) staan er volgens het RDW kentekenregister nog 201 exemplaren van de Audi 80 op Nederlands kenteken.

Beoordelingen voor Audi 80

57 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Meer details

Meer links