Sterke punten
- Voldoende ruimte in het interieur
- Betrouwbare motoren
- Goed uitrustingsniveau
Zwakke punten
- Onvoldoende veiligheid
- Frequente roestproblemen
- In goede staat zeer zelden beschikbaar
Audi 50 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 50, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi 50
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Audi 50 is bijzonder wendbaar en daarom perfect voor stadsverkeer.
- De motoren van het voertuig worden als zeer robuust beschouwd en bieden voldoende vermogen.
- De kleine draaicirkel en het brede spoor zorgen voor een veilige wegligging.
- Het voertuig is goed uitgerust voor zijn leeftijd met alle belangrijke functies.
- De ruimte inspireert met veel beenruimte en hoofdruimte voor ten minste vier personen.
Gegevens
Motor
Ondanks het beperkte vermogen van de motoren is de Audi 50 allesbehalve traag. Bovendien waren gedurende de vier productiejaren drie verschillende varianten leverbaar; het model werd gebouwd van 1974 tot 1978.
Het model met de aanduiding 1.1 LS was de instapvariant. Deze auto heeft een viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,1 liter. 50 pk beloven geen grote prestaties, maar zijn toch genoeg voor een topsnelheid van 140 km/u en 76 Nm. Ook de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt dankzij het lage gewicht van de carrosserie al na 16 seconden bereikt.
Klanten kunnen echter een hogere snelheid bereiken met het 1.1 GL-model, dat ook in 1974 werd geïntroduceerd. De viercilindermotor levert tot 83 Nm koppel bij 60 pk. De gemeten prestaties van de Audi 50 zijn 152 km/u maximumsnelheid en een acceleratietijd van slechts 13,5 seconden.
Het nog snellere en in 1977 geïntroduceerde topmodel op de weg werd aangeboden onder de benaming 1.3 GLS. De 1,3-liter viercilinder leverde eveneens 60 pk, maar met een maximumkoppel van 93 Nm dankzij de grotere cilinderinhoud. De topsnelheid bedraagt eveneens 152 km/u, maar de kleine auto accelereert binnen 12,9 seconden naar 100 km/u.
In alle drie de aangeboden varianten werd het vermogen van de motoren via de twee voorwielen op de weg overgebracht. De geïnstalleerde versnellingsbak is altijd een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen.
Afmetingen
Niet voor niets is de Audi 50 nog steeds de kleinste Audi ooit gebouwd. De handelbare, compacte carrosserie is erg kenmerkend voor het voertuig. De afmetingen variëren enigszins naargelang de uitvoering, maar het model is altijd ongeveer 3,5 meter lang, 1,6 meter breed en 1,3 meter hoog. Samen met een zeer kleine draaicirkel kan het model zich toch goed door het drukke stadsverkeer bewegen. Bovendien is het voertuig een echt lichtgewicht. Een leeggewicht van slechts 685 kilogram zal waarschijnlijk veel bijdragen aan de relatief goede rijeigenschappen.
Toch biedt de Audi 50 verrassend veel ruimte binnenin. Klanten kunnen rekenen op een grote en praktische kofferbak. Daarin past minstens 260 liter laadvolume. Een uitzonderlijk grote hoeveelheid voor een voertuig van deze grootte. Desgewenst kan de capaciteit aanzienlijk worden verhoogd. Wanneer de stoelen op de tweede rij worden neergeklapt, kan tot 660 liter laadvolume worden benut.
Bouwperiode | 1974 – 1978 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,5 m / 1,6 m / 1,3 m |
Wielbasis | 2,3 m |
Inhoud kofferruimte | 238 - 840 l |
Leeggewicht | 685 kg |
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht | 1.100 kg |
Cilinderinhoud | 1,093 - 1,272 cm³ |
Koppel | 76 - 93 Nm |
Topsnelheid | 140 - 152 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,9 - 16 s |
Tankinhoud | 36 l |
Verbruik | – |
CO2-uitstoot | – |
Varianten
De Audi 50 kon worden gekocht in de reeds genoemde drie versies en varianten. Deze werden aangeboden onder de benamingen 1.1 LS, 1.1 GL en 1.3 GLS. Naast de verschillen in de prestaties van de geïnstalleerde motoren waren er ook verschillen in de uitrustingsdetails van de verschillende varianten.
De Audi 50 is één van de zeer goed uitgeruste modellen in de leeftijdsklasse. Klanten konden er bijvoorbeeld op vertrouwen dat het compacte voertuig een praktische en krachtige verwarming heeft met een praktische ventilator. Opmerkelijk is ook de verwarmde achterruit en de Audi 50 bracht zelfs een wisser- en sproeisysteem voor de voorruit met twee standen. Tegenwoordig zijn dergelijke voorzieningen natuurlijk altijd inbegrepen, maar in voertuigen uit de jaren zeventig waren de uitrustingsdetails een noviteit.
Prijs
Audi streefde de premium claim vroegtijdig na, dit geldt ook voor het kleinste model uit de geschiedenis. Daarom was de auto ook aanzienlijk duurder dan de vrijwel identieke VW Polo I. De Duitse autofabrikant berekende de instapvariant van het model op ongeveer 4.300 DM, terwijl één van de krachtigere varianten iets minder dan 1.000 mark meer kostte.
Hoewel de Audi 50 goed verkocht, zijn occasions tegenwoordig zeer zeldzaam. Bovendien zijn de beschikbare voertuigen vaak in zeer slechte staat en moeten zij grondig worden gerestaureerd. Als een goed onderhouden en onberispelijk voertuig zijn weg vindt naar de verkoopmarkt, vindt de transactie meestal plaats via een veiling. In dit geval is het een gewilde klassieker met navenant hoge prijzen. Het is niet ongewoon dat de voertuigen meer dan 20.000 euro kosten.
Design
Exterieur
De Audi 50 biedt een rechtlijnig en helder design, zodat het uiterlijk goed aansluit bij de tijdgeest. Toch ontbreken de klassieke elementen van Audi niet. Dit komt vooral door de grote en ronde koplampen aan de voorzijde. Daarnaast zijn vele details en subtiliteiten opgenomen, die de carrosserie verder verfraaien en duidelijk benadrukken. Dat geldt bijvoorbeeld voor de fraaie chroombekleding of een zeer grote achterruit. Ook de uiterst late, maar daarna zeer steil aflopende daklijn aan de achterzijde onderscheidt het voertuig en zorgt voor een hoge herkenningswaarde tot op de dag van vandaag.
Interieur
De Audi 50 biedt een zeer eenvoudige en intuïtieve bediening van de praktische kenmerken en functies. De Duitse autofabrikant bracht ook een beetje luxe in het interieur, vooral door de bewuste keuze van hoogwaardige materialen, die echter vaak aanzienlijk meer kosten. Op verzoek kunnen voor de autostoelbekledingen in kunstleer of sierelementen in houtlook of kunstleer worden besteld. De hoeveelheid ruimte is nog steeds één van de grote troeven. Zelfs lange mensen zitten zeer comfortabel en met voldoende ruimte in de Audi 50 - zowel op de voorstoelen als op de achterbank. Veel glas en grote ramen zorgen ook voor een zeer goed overzicht en oriëntatie in het verkeer.
Veiligheid
Vanwege zijn leeftijd is de veiligheidsuitrusting van de Audi 50 niet vergelijkbaar met de huidige normen. Stuurbekrachtiging of ABS - tegenwoordig een absoluut minimum - zijn niet aanwezig in de kleine auto. Het voertuig ligt echter goed op de weg en heeft een breed spoor, zodat vrij veilig kan worden gereden dankzij maximale controle.
Alternatieven
De VW Polo uit de modeljaren 1975 - 1979 is een goed alternatief voor de Audi 50. De afmetingen zijn vergelijkbaar, zodat klanten niet inboeten aan binnenruimte. Er zijn ook gekleurde lakafwerkingen voor het voertuig. De uitvoeringsvariant Polo L is bijvoorbeeld qua uiterlijk vrijwel identiek aan de Audi 50. Er zijn vier verschillende motoren voor de VW Polo, en je kunt er niet al te veel vermogen van verwachten. De motoren leveren tussen 40 en 60 pk en brengen tot 93 Nm koppel op de weg.