Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi RS 6 RS 7 Performance (2022) banner

Audi

1 / 12
Audi RS 6 RS 7 Performance (2022) banner
AS24 Audi RS 3 2021 banner
Audi Q8 E-Tron (2022) banner
audi-a4-front
audi-q5-front
audi-q3-front
audi-rs-e-tron-gt-front
audi-q8-front
audi-rs7-sportback-front
Audi e-tron GT
Audi A6 Avant E-Tron Concept (2022) statisch, vooraanzicht
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi

Vind het model dat bij je past

Audi wordt ook wel gerekend tot ‘de grote drie’ van Duitse autofabrikanten, samen met BMW en Mercedes-Benz. In zijn huidige vorm bestaat het merk Audi sinds 1965, maar de oorsprong gaat terug tot 1909. Op die manier bekeken is Audi een van de oudste nog bestaande autofabrikanten. Lees verder.

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Audi

  • Een van de grote, gevestigde merken in de automarkt
  • Binnen het luxere segment een zeer compleet modelaanbod
  • Slogan ‘Voorsprong door techniek’ wordt regelmatig waargemaakt

Historie Audi

Het verhaal van Audi begint eigenlijk al in 1899, als August Horch het bedrijf A. Horch & Cie. opricht. In 1906 komt daar August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG bij. Er ontstaan echter problemen met zijn zakenpartners. Hij stapt uit zijn bedrijf en richt in 1909 August Horch Automobilwerke GmbH op. Zijn voormalig zakenpartners protesteren tegen die naam, die wel erg lijkt op de naam van Horchs oorspronkelijke bedrijf. De rechter oordeelt dat Horch zijn achternaam inderdaad niet mag gebruiken voor zijn nieuwe bedrijf. Uiteindelijk valt de keuze in 1910 op ‘Audi’, de Latijnse vertaling van de achternaam ‘Horch’, die ‘luister’ betekent. Formeel heet het bedrijf nu Audi Automobilwerke GmbH Zwickau (vanaf 1915 Audiwerke AG Zwickau).

In 1932 vormt Audiwerke samen met de fabrikanten Horch, DKW en Wanderer het nieuwe concern Auto Union. In de historie van Auto Union gebeurt een hoop, te veel om hier te beschrijven. In ieder geval stopt Audi in 1939 als merknaam. Na weer een reeks gebeurtenissen en problemen komt Auto Union in 1964 in handen van Volkswagen. Dat trekt de stekker alle Auto Union-merken, maar blaast het merk Audi juist weer nieuw leven in. In 1968 komt de Audi 100 op de markt, in 1969 gevolgd door de Audi 72 en in 1974 door de Audi 50. Die laatste is vooral een extra luxe versie van de Volkswagen Polo. De latere Audi 80 is aanvankelijk een extra luxe Volkswagen Passat. In de jaren daarna groeit Audi letterlijk en figuurlijk uit tot een steeds meer zelfstandig luxemerk binnen de Volkswagen Group. Dat is het Audi zoals we dat nu kennen.

Modellen en varianten

Audi richt zich op het luxe segment, ook wel het premium segment genoemd. Daarbinnen beslaat het merk wel alle marktsegmenten. Van compacte modellen zoals de Audi A1 tot luxe limousines als de Audi A8 en alles daartussen. In de vorm van de Audi R8 heeft het merk zelfs zijn eigen supercar.

De aanduiding e-tron werd aanvankelijk gebruikt voor geëlektrificeerde modellen, maar stond al snel voor alleen de volledig elektrische modellen. Veel van deze modellen hebben ook een sportieve S- en/of RS-uitvoering, die Audi min of meer als afzonderlijk model positioneert. In bovenstaand overzicht loopt het e-tron-aanbod nog min of meer parallel aan de reguliere modellen. De Audi Q8 e-tron (voorheen Audi e-tron) is een elektrische SUV op het niveau van de reguliere Audi Q8, maar verder niet gerelateerd. Hetzelfde geldt voor de Audi e-tron GT, die het elektrische alternatief vormt voor de Audi A5. De Audi Q4 e-tron vult het gat tussen de Q3 en Q5, maar er is geen Audi Q4 met brandstofmotor. Vanaf 2033 zullen alle nieuwe Audi’s volledig elektrisch zijn.

Audi E-Tron

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud/
batterijcapaciteit Vermogen Leeggewicht
A1 5-drs. hatchback Benzine 1,0-2,0 l 70-147 kW (95-200 pk) 1.065-1.235 kg
A3 5-drs. hatchback, 4-drs. sedan Benzine, benzine-hybride, diesel 1,0-2,5 l 81-294 kW (110-400 pk) 1.195-1.560 kg
A4 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen Benzine, diesel 2,0-3,0 l 110-331 kW (150-450 pk) 1.415-1.730 kg
A5 2-drs. coupé, 2-drs. cabriolet, 5-drs. liftback Benzine, diesel, aardgas 2,0-3,0 l 110-331 kW (150-450 pk) 1.450-1.795 kg
A6 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen Benzine, benzine-hybride, diesel 2,0-4,0 l 120-441 kW (163-600 pk) 1.610-2.050 kg
A7 5-drs. liftback Benzine, benzine-hybride, diesel 2,0-4,0 l 150-441 kW (204-600 pk) 1.665-2.040 kg
A8 4-drs. sedan Benzine, benzine-hybride, diesel 3,0-4,0 l 210-420 kW (286-571 pk) 1.895-2.315 kg
Q2 5-drs. SUV Benzine, diesel 1,0-2,0 l 85-221 kW (116-300 pk) 1.180-1.510 kg
Q3 5-drs. SUV Benzine, benzine-hybride, diesel 1,4-2,5 l 110-294 kW (150-400 pk) 1.435-1.715 kg
Q4 e-tron 5-drs. SUV Elektrisch 55-82 kWh 125-220 kW (170-299 pk) 1.890-2.135 kg
Q5 5-drs. SUV Benzine, benzine-hybride, diesel 2,0-3,0 l 150-251 kW (204-341 pk) 1.730-2.050 kg
Q7 5-drs. SUV Benzine, benzine-hybride, diesel 3,0-4,0 l 170-373 kW (231-507 pk) 2.030-2.425 kg
Q8 5-drs. SUV Benzine, benzine-hybride, diesel 2,0-4,0 l 170-441 kW (231-600 pk) 2.120-2.405 kg
Q8 e-tron 5-drs. SUV Elektrisch 95-114 kWh 250-300 kW (340-408 pk) 2.410-2.485 kg
e-tron GT 5-drs. liftback Elektrisch 94 kWh 350-440 kW (476-600 pk) 2.251-2.322 kg
R8 2-drs. coupé, 2-drs. cabriolet Benzine 5,2 l 397-456 kW (540-620 pk) 1.530-1.725 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Audi opereert in het zogenaamde premium segment. Dat betekent dat Audi zich ook binnen de verschillende marktsegmenten in de hogere prijsklassen bevindt. Zo kost de compacte hatchback Audi A1 al 30.000 euro. Daar staat natuurlijk wel een rijke standaarduitrusting tegenover. In verhouding zijn de grotere modellen extra duur vanwege de bpm die over de nieuwprijs wordt berekend. Vooral de sportieve S- en RS-modellen zijn daardoor erg prijzig. De bpm is bij de plug-in hybride en volledig elektrische varianten minder of niet van toepassing. Wel drijft de elektrotechniek de prijs weer op, waardoor die modellen over het algemeen op hetzelfde prijsniveau zitten als de brandstofmodellen.

Model Vanafprijs (2023)
A1 30.545 euro
A3 37.627 euro
A4 47.465 euro
A5 53.476 euro
A6 67.143 euro
A7 89.248 euro
A8 155.775 euro
Q2 38.456 euro
Q3 50.376 euro
Q4 e-tron 59.415 euro
Q5 71.743 euro
Q7 87.433 euro
Q8 96.553 euro
Q8 e-tron 71.385 euro
e-tron GT 110.915 euro
R8 234.614 euro

Prijzen voor occasions

Zoals gebruikelijk ben je met een Audi occasion veel voordeliger uit. Hoeveel je precies kwijt bent voor een Audi occasion, verschilt sterk per model, leeftijd en gereden kilometers. Voor een bijna nieuwe Audi met weinig kilometers betaal je ook een bijna nieuwprijs. Aan de andere kant van het spectrum kan je al vanaf 500 euro in een Audi wegrijden. Voorbeelden van dit soort Audi’s zijn vroege exemplaren van de Audi A2, Audi A3 en Audi A4. Een Audi van maximaal tien jaar oud is te vinden vanaf zo’n 5.000 euro. Dan gaat het vooral om de compacte modellen, zoals de Audi A1 en Audi A3. Zolang leeftijd en/of een hoge kilometerstand voor jou geen probleem zijn, is dus voor ieder budget wel een Audi te vinden.

audi-a1-sportback-side

Alternatieven

Audi wordt ook wel gerekend tot de grote drie van Duitse autofabrikanten, samen met BMW en Mercedes-Benz. Auto’s van die merken zijn dan ook de meest directe alternatieven voor de modellen van Audi. Ook die andere Duitse merken beslaan namelijk zo’n beetje alle marktsegmenten en zijn hoger of hoog in de markt gepositioneerd. De sportievere Audi SUV-modellen hebben ook concurrentie van de Porsche Macan en Cayenne, ook uit de Volkswagen Group. Wil je in dit segment wat anders dan de massa, kijk dan eens bij merken zoals Jaguar en Lexus.

FAQ

Waarom zijn Audi’s zo duur?
Audi positioneert zichzelf in het zogenaamde premium segment. Dat betekent dat de auto’s rijk zijn uitgerust en veel luxe bieden. Dat heeft wel zijn prijs. Ook betaal je bij een merk als Audi wat extra voor de uitstraling en de status die volgens velen bij het merk horen.
Hoe duur is een Audi?
Een nieuwe Audi kost minimaal 30.000 euro, maar die prijs kan snel oplopen wanneer je kiest voor een groter model of zodra opties worden aangevinkt. Een tweedehands Audi is er al vanaf zo’n 500 euro, maar dan gaat het om vroege exemplaren van vooral de compacte Audi modellen.
Wat is de goedkoopste Audi?
De voordeligste nieuwe Audi is de Audi A1, leverbaar vanaf zo’n 30.000 euro. Tweedehands is een Audi al te vinden vanaf zo’n 500 euro voor vroege exemplaren van de compacte Audi modellen.
Wat betekent Audi?
‘Audi’ is Latijns voor ‘luister’. De achternaam van de oorspronkelijke merkoprichter was Horch. ‘Horch’ is Duits voor ‘luister’.
Wat betekenen de vier ringen van Audi?
De vier ringen staan voor de vier merken van Auto Union: Audiwerke, Horch, DKW en Wanderer. Auto Union is een verre voorloper van Audi. De andere merken zijn komen te vervallen, maar Audi werd juist nieuw leven ingeblazen. Als enige overgebleven merk kon Audi het logo met de vier ringen overnemen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Motorvermogen

Meer details

Modelvarianten