- Homepage
- Auto
- Aston Martin
- Aston Martin Volante
Sterke punten
- Zeer krachtige motor
- Luxueus interieur
- Uniek ontwerp
Zwakke punten
- Oudere modellen zijn moeilijk te vinden
- Hoge prijzen en gebruikskosten
- Weinig garages voor reparaties
Aston Martin Volante : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Aston Martin Volante, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Aston Martin Volante
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Houdt evenveel van bochten als van rechte wegen.
- Een sportwagen die veel comfort biedt
- Populair bij verzamelaars en fans van James Bond.
- Een van de meest elegante sportwagens ter wereld.
- Krachtige motoren.
Belangrijke gegevens
Motor
De Aston Martin Volante boekte zijn eerste grote succes in de jaren 1970. Tijdens dit tijdperk stond het model bekend als bekend als een zeer populaire auto. Tegenwoordig staan de cabriolets bekend als de zeldzame DB7. Deze zijn moeilijk te vinden. Tegenwoordig wordt een Volante beschouwd als de typische James Bond auto. Fans van de films zijn dol op de auto vanwege het design, terwijl andere liefhebbers vooral de sportiviteit en de motoren waarderen.
Elke Volante maakt indruk met zijn hoge vermogen. Zelfs de kleinste motoren van de cabriolet leveren niet minder dan 280 pk. Dit zegt echter ook iets over het segment waarin Aston Martin actief is: een Aston Martin staat altijd voor luxe in combinatie met hoge prestaties.
Daarom worden hoogwaardige motoren gebruikt om aan deze eisen te voldoen. Sinds het begin wordt de cabriolet aangeboden met een benzinemotor en biedt hij twee zitplaatsen. Ook een inklapbare softtop behoort tot de uitrusting. De hoge prestaties van de serie komen vooral tot uiting in de huidige modellen zoals de DB11. Deze benzinemotor biedt in de duurste versie 510 pk en accelereert in slechts 4 seconden van 0 naar 100 km/u.
De Aston Martin DBS Volante V12 Superleggera is nog sneller: dit 5,2-liter model biedt de volle 725 pk. Hiermee bereikt u een topsnelheid van 340 kilometer per uur mogelijk, de acceleratie van 0 tot 100 gebeurt in slechts 3,6 seconden.
Afmetingen
De huidige DB11 heeft een zeer gestroomlijnd design met een lengte van 4,7 meter, een breedte van net geen 2 meter en een hoogte van 1,3 meter. Zowel het interieur als de bagageruimte bieden vrij weinig ruimte, wat typisch is voor een sportwagen.
Gegevens en afmetingen | Aston Martin DB11 4.0 V8 Volante |
---|---|
Bouwjaar | sinds 2018 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 1,9 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 225 l |
Ledig gewicht | 1.870 kg |
Toegestane maximum massa | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.982 cc |
Koppel | 675 Nm |
Topsnelheid | 300 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,1 s |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik | 11,3 l/100km |
CO²-uitstoot | 257 g/km |
Varianten
Het basisconcept van de eerste Volante werd gebaseerd op de eerder geproduceerde DB5, maar leek al op de later geproduceerde DB6. In de jaren 1965 tot 1966 werden er echter slechts 37 exemplaren van dit model gebouwd. De later geproduceerde DB6 Volante veroverde de markt tot 1971; ook van dit model waren er echter slechts 140 exemplaren. Daarom is deze auto dan ook zeer gegeerd bij verzamelaars.
Er volgde al snel een nieuwe variant: in 1978 bracht Aston Martin met de V8 Volante uit. Deze leverde 380 pk en was voorzien van een 5,4-liter V8-motor. Dit model bereikte een absolute cultstatus door de James Bond-film "A Touch of Death".
Ook de V8 Vantage Volante werd in zeer kleine aantallen geproduceerd. Aanvankelijk werd een kleine serie van 26 Volantes alleen op verzoek geproduceerd. Daardoor is het model een uiterst populaire wagen onder verzamelaars.
Vervolgens werd in de jaren 1994 tot 2003 eindelijk een variant geproduceerd die toegankelijker was voor het publiek, de DB7 Volante. Er werden ongeveer 7.000 DB7 cabriolets geproduceerd door Aston Martin. Dit model was verkrijgbaar met twee verschillende motoren: de DB7 Volante met 3,2 liter en 340 pk. Vanaf 1999 verscheen echter ook de DB7 Vantage Volante op de markt, met een krachtige 420 pk en 6,0 liter motorinhoud. Qua design zijn er echter nauwelijks verschillen tussen de twee versies.
Zelfs de huidige modellen maken nog steeds indruk met luxe en krachtige prestaties: de V12-motoren zorgen voor de bijzondere rijervaring van de DB9, die sinds 2004 in productie is. Bestuurders kunnen kiezen tussen een coupé met twee deuren en in totaal vier zitplaatsen of een cabriolet met eveneens vier zitplaatsen. De 450 tot 517 pk zorgen voor de ultieme rijervaring.
Van 2010 tot 2012 lanceerde Aston Martin ook de DBS, waarvan de technische uitrusting vergelijkbaar is met die van de DB9. Toch is de DBS iets lichter dankzij kleine technische verfijningen.
Prijs
Aston Martin is altijd een luxemerk geweest en hanteert daarom ook erg hoge prijzen voor zijn auto's. Het nieuwste DB11-model wordt nog steeds gebouwd en heeft een nieuwprijs van net geen 252.000 euro. De DB9 Volante, die sinds 2012 wordt gebouwd, kost ongeveer 274.000 euro. Een nieuwe Aston Martin DBS Volante met de zwaarste motor is nog duurder: een nieuwe auto kost hier 381.000 euro.
De oudere modellen worden niet meer gemaakt. Deze zijn nu alleen te vinden op de markt voor occasions. Sommige zijn reeds erkend als oldtimers. Hier moet men zichzelf de vraag stellen of men een moderne Aston Martin wil, of de oude cabriolet met de klassieke "James Bond" flair. Voor een Volante occasion zijn er niet veel aanbiedingen te vinden: voor een gerestaureerd model uit 1990 met een lage kilometerstand betaalt u ongeveer 360.000 euro.
Ook de gebruikskosten van de Aston Martin Volante zijn vrij hoog: zo kost de Aston Martin DB11 vanaf 2022 ongeveer 1.200 euro per jaar aan motorrijtuigenbelasting. De kosten voor de verzekering lopen op tot zo'n 4.200 euro per jaar. Ook het verbruik van de cabriolet is uiterst hoog.
Design
Exterieur
De eerste tien jaar waren de DBS en de V8 alleen als gesloten auto’s verkrijgbaar. Op verzoek van een klant bouwde Banham Conversions in 1970 de enkelvoudige DBS en V8 om tot een cabriolet. Pas acht jaar nadat de productie van de open-top DB6 werd stopgezet, werd een cabriolet geïntroduceerd op basis van de V8. Al in de jaren tachtig was de Volante goed voor bijna 30 procent van de jaarlijkse verkoop.
Qua stijl correspondeert de Volante met de gesloten versie. Het grootste deel van de kap wordt opgevouwen. Als het dek gesloten is, ontstaat er een inkeping in het lichaam. De kap is gemaakt van een kunststof genaamd Everflex. Het mechanisme voor het in- en uitschuiven van de softtop gebeurt standaard elektrisch-hydraulisch. Voor de inbouw van het achterste subframe zou Aston Martin zich hebben laten inspireren door een tuinhek.
Interieur
De DB11, die sinds 2018 in productie is, wordt geleverd met een uitgebreide standaarduitrusting: de stoelen zijn niet alleen verwarmd, maar ook elektrisch verstelbaar. Dit wordt aangevuld met een luxueus lederen interieur. Ook een boordcomputer en een audiosysteem zijn inbegrepen. Er is ook een navigatiesysteem en Bluetooth voorzien.
Nog meer comfort wordt geboden door de automatische airconditioning, elektrische ramen en parkeersensoren voor en achter.
Veiligheid
Er zijn geen actuele crashtests van NCAP of vergelijkbare organisaties beschikbaar. Vanwege de hoge exclusiviteit en de forse prijzen is het ook zeer onwaarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren. Afgezien daarvan doet Aston Martin wel veel moeite om de inzittenden de nodige veiligheid te bieden bij erg hoge snelheden.
Zo zijn er talloze veiligheidssystemen voorzien, zoals ABS, ESP of een remassistent. De wagen is ook uitgerust met verschillende front-, zij- en hoofdairbags.
Alternatieven
Wie een alternatief wil voor de zeldzame James Bond-auto kan op zoek gaan naar een **Aston Martin DB7** of een Maserati Ghibli.
Voor een moderner alternatief kunt u de Mercedes-Benz AMG GT** overwegen. Deze laatste levert 462 tot 585 pk, met een instapprijs vanaf 158.000 euro.