Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aston-martin-virage-front

Aston Martin Virage

1 / 3
aston-martin-virage-front
aston-martin-virage-side
aston-martin-virage-nl-back

Sterke punten

  • Zeer krachtig
  • Beste uitrusting van de ‘90s
  • Stabiele materiaalkeuze

Zwakke punten

  • Ietwat verouderd
  • Zeer groot voor de binnenstad
  • Hoog brandstofverbruik

Aston Martin Virage : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Aston Martin Virage, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Aston Martin Virage: Britse upperclass uit de jaren 90

Met de Aston Martin Virage stapte de Britse autofabrikant voor het eerst af van haar klassieke design-filosofie en creëerde een statige sportwagen met een gespierde carrosserie. Ondanks de zeer hoge aanschafprijs verkocht de auto goed en redde het model Aston Martin uit de ellende. Lees meer

Interesse in een Aston Martin Virage

Aston Martin Virage occasions
Aston Martin Virage dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Aston Martin Virage is een statige klassieker.
  • Motorprestaties zijn indrukwekkend.
  • Visueel slaat het luxemodel een goed figuur.

Gegevens

Motoren

Onder de motorkap van de Aston Martin Virage ligt de voorserie V8 motor met twee vierkleps cilinderkoppen en een immens vermogen van 330 pk. Dat zijn indrukwekkende cijfers, want de coupé weegt zo'n 1,8 ton. Toch kan de auto bogen op een topsnelheid van 254 km/u.

Dit zijn de cijfers van de eerste generatie Aston Martin Virage:

Motor V8 motor met 5,3 liter inhoud
Transmissie Automatisch
Vermogen 246 kW (330 pk)
Koppel 475 Nm bij 3.700 tpm
Topsnelheid 254 km/u
Brandstof Benzine

Afmetingen

Het voertuig van de hogere klasse straalt op een knappe manier. De statige afmetingen van de Aston Martin Virage doen denken aan sportwagens uit de Verenigde Staten. Toch kunnen ze comfortabel over de Europese wegen manoeuvreren. De meeste modellen uit het Virage-gamma hebben twee deuren en 2+2 zitplaatsen. Later kwamen daar vier- en vijfdeursmodellen bij. Met een gewicht van minstens 1.790 kilogram is de auto zeer zwaar en robuust.

Varianten

De Aston Martin Virage was verkrijgbaar als hatchback coupé en als cabriolet. De basisversie van het model is de Aston Martin Virage Saloon. De zware, grote auto was voorzien van een V8-motor met een cilinderinhoud van 5,3 liter en een koppel van 475 Nm. Het model blonk uit door sportieve rijprestaties en genoot grote populariteit.

In september 1990 werd de Aston Martin Virage Volante geïntroduceerd, oorspronkelijk als tweezitter. Hierop kwam echter kritiek, zodat er wijzigingen werden aangebracht in de kofferruimte. Vanaf dat moment bestond de Volante als 2+2-zitter. De cabriolet had dezelfde aandrijflijn en onderstel als de Saloon. Verstevigingen in de carrosserie ter compensatie van het ontbrekende dak maakten de Volante uiteindelijk 50 kilogram zwaarder dan de Coupé.

De Aston Martin Virage 6.3 voegde zich in 1992 bij de klassieke Aston Martin Virage Coupé en schitterde met nog meer vermogen. De achtcilindermotor werd vergroot tot 6,3 liter. Bovendien was de auto voorzien van een grote race-krachtbron. De 6.3 was herkenbaar aan de brede achterspoilers en de verbrede vleugels. Het standaardmodel kon op verzoek van de klant ook met de bredere carrosserie worden uitgerust, zonder de krachtigere motor onder de motorkap te hebben.

Met de Aston Martin Virage Vantage werd de tweedeurs auto nog krachtiger. Het model was de eerste weglegale auto van Aston Martin die meer dan 300 km/u haalde. Met 550 pk en een koppel van 746 Nm was het model indrukwekkend. Na de McLaren F1 was de Vantage in 1993 de krachtigste auto.

Prijs

De nieuwprijs van de Aston Martin Virage was met het equivalent van veel meer dan 200.000 euro allesbehalve goedkoop, dus ook in het verleden moesten klanten veel geld uitgeven aan het voertuig. Het model wordt echter al lang niet meer als nieuwe auto aangeboden.

De enige optie is dan ook om op de Nederlandse markt voor occasions te kijken. Hier is de sportieve en luxe auto te vinden in oudere en nieuwere versies vanaf een prijs van ongeveer 90.000 euro. Het model is dus ook geen koopje, maar vergeleken met een nieuwe auto is hij nog altijd aanzienlijk betaalbaarder.

Design

Exterieur

De Aston Martin Virage ziet er simpelweg goed uit. De lange motorkap domineert de coupé evenals de hoge zijlijn. De aluminium carrosserie is conform de tijd voorzien van veel kunststof onderdelen. Vanwege het krappe budget van Aston Martin was de fabrikant genoodzaakt op ongebruikelijke wijze zijn toevlucht te nemen tot onderdelen van veel massaproducten. Zo heeft de Aston Martin Virage koplampen van de Audi 200 en achterlichten van de VW Scirocco.

De donkerblauwe tint van de Virage is typisch voor de jaren '90. Daarbij komt een zandkleurig lederen interieur met blauwe stoelveren. De Virage was ook leverbaar in donkergroen en rood. Bij de latere herlancering van de Virage werden ook zilveren en oranje auto's geïntroduceerd.

Interieur

Het interieur blinkt nog steeds van Britse finesse. Gepolijst wortelhout en premium zandbruin leder sieren het interieur van de Aston Martin Virage. De boordcomputer en elektrische stoelen zijn voor de normen van die tijd zeer weelderig, waardoor de auto nog meer aandacht trekt. Ook het geoptimaliseerde brandstofinjectiesysteem en de geïntegreerde airconditioning waren indrukwekkend.

aston-martin-virage-interior

aston-martin-virage-seats

Veiligheid

De Aston Martin Virage was de laatste auto die met de hand werd geproduceerd in de fabriek in Newport Pagnell. Des te meer aandacht werd besteed aan het ontwerp om ervoor te zorgen dat de auto uitblonk in veiligheid. In het algemeen werd hij beschouwd als een gemakkelijk te bedienen en vlot rijdende auto met een elegante manier van rijden, die ook vandaag nog veel populariteit geniet.

Alternatieven

In het sportwagensegment van zijn tijd werd de Aston Martin Virage vergezeld door de Aston Martin Vantage. Deze was echter gemiddeld iets kleiner en had een zwakkere motor. Daarentegen lijkt de Aston Martin V8, die de Virage halverwege de jaren '90 verving, er des te meer op. De productie was echter strikt beperkt tot slechts 323 eenheden.

Ten opzichte van andere fabrikanten wordt de Alfa Romeo GTV 916 Coupé beschouwd als een absolute designklassieker dankzij zijn harmonieuze vorm. Ook de Porsche 924 doet zijn naam eer aan. Een ander absoluut hoogtepunt is de McLaren F1, die destijds op de markt was voor het equivalent van 750.000 euro.

FAQ

Stijgt de waarde van de Aston Martin Virage?
De Aston Martin Virage wordt op een veiling soms verkocht voor 30.000 euro. De auto wordt niet goedkoper, dus het is momenteel een aantrekkelijke investering die de komende jaren in waarde zal stijgen.
Zijn er lease-aanbiedingen voor de Aston Martin Virage?
Aangezien de Aston Martin Virage niet meer in productie en als nieuwe auto leverbaar is, zijn er geen lease-aanbiedingen voor de auto.
Waar werd de Aston Martin Virage geproduceerd?
De Aston Martin Virage werd met de hand gebouwd in de fabriek in Newport Pagnell.

Meer informatie

Meer details