Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Aston-Martin-DB9-Front

Aston Martin DB9

1 / 3
Aston-Martin-DB9-Front
Aston_Martin-DB9-Side
Aston_Martin-DB9-Back

Sterke punten

  • Elegante maar sportieve looks
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Krachtige motoren

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Weinig opbergruimte
  • V12-motor heeft dorst

Aston Martin DB9 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Aston Martin DB9, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Aston Martin DB9: sportieve Britse GT

De DB9 is een grand tourer geproduceerd door het Britse merk Aston Martin. Het is de __opvolger van de DB7 en leverbaar als coupé en als cabriolet. Aston Martin onthulde de coupé op de Frankfurt Auto Show van 2003. De cabrio – die Volante heet – werd in 2004 onthuld. Het model ging in 2016 uit productie. De DB11 was zijn opvolger. Lees meer

Interesse in een Aston Martin DB9

Aston Martin DB9 occasions
Aston Martin DB9 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Ideale auto voor plezierritjes, maar ook geschikt voor dagelijks gebruik
  • Ook als coupé

Technische gegevens

Motorisatie

Zoals elke Aston Martin is ook de DB9 een krachtig model. Hij maakte zijn debuut met een 5,9-liter V12-motor, die in een gewijzigde vorm al eerder werd gebruikt in de V12 Vanquish. Deze krachtbron produceert een koppel van 570 Nm bij 5.000 t.p.m. en levert een maximaal vermogen van 456 pk bij 6.000 t.p.m. – flinke cijfers voor die tijd. De DB9 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 299 km/u. Om de gewichtsverdeling te optimaliseren, is de motor grotendeels achter de vooras geplaatst.

In 2019 kreeg de DB9 een verbeterde versie van de V12 onder de motorkap, met 477 pk en 600 Nm koppel. De topsnelheid nam toe tot 306 km/u. Van de 0-100-tijd werd een tiende van een seconde afgeschaafd.

In 2013 kreeg de V12 nogmaals een upgrade waardoor het vermogen toenam tot 517 pk en het koppel tot 620 Nm. De DB9 had nu slechts 4,5 seconden nodig voor een sprint naar 100 km/u. De topsnelheid ligt echter wat lager: 295 km/u.

Het DB9-feest werd afgesloten met de DB9 GT. Dit is de absolute topversie. De V12 werd nog een keer onder handen genomen, waardoor het vermogen steeg naar 547 pk.

Afmetingen

De Aston Martin DB9 is een sportieve tweedeurs coupé met plaats voor twee personen. Officieel is het een 2+2. Hij heeft dus ook nog een tweede zitrij, maar daarop passen alleen kleine kinderen. De DB9 heeft een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,28 meter. De auto is er ook als cabrio: de DB9 Volante. De bagageruimte (van beide varianten) is beperkt: 225 liter voor de coupé en 185 liter voor de Volante.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Aston Martin DB9 coupé na de facelift (2013-2016)

Aston Martin DB9 coupé
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,72 x 1,87 x 1,28 m
Wielbasis 2,74 m
Inhoud bagageruimte 225 l
Ledig gewicht 1.785 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.085 kg
Cilinderinhoud 5.935 cm³
Vermogen 381 kW (517 pk)
Koppel 620 Nm
Topsnelheid 295 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 sec
Tankinhoud 78 l
Verbruik 14,2 l/100km
CO₂-uitstoot 333 g/km

Varianten

De Aston Martin DB9 kent verschillende varianten die variëren in prestaties, design en exclusiviteit. In de basis zijn er twee versies: de Coupé en de Volante. De Volante is de cabrioletvariant van de DB9 coupé. Het chassis blijft trouw aan het platform, maar met extra verstevigingen en versterkte voorruitstijlen voor rollover-bescherming. De inklapbare kap opent in 17 seconden. Qua techniek delen de coupé en de Volante dezelfde semi-automatische en automatische transmissies en de V12-motoren.

Aston Martin bracht ook enkele speciale varianten uit, zoals de DB9 LM ter ere van de GT1-overwinning op Le Mans in 2007. Er werden slechts 69 exemplaren geproduceerd, voorzien van unieke kenmerken zoals Sarthe Silver exterieur, rode remklauwen en een speciaal interieur.

In 2011 introduceerde Aston Martin drie speciale edities: de DB9 Carbon Black, Morning Frost en Quantum Silver. Deze modellen delen dezelfde V12-motor, maar onderscheiden zich door unieke esthetische elementen, zoals de Carbon Black met zijn sportieve zwarte afwerking en aangepaste uitlaat.

Prijzen

De DB9 is, net als alle andere modellen van Aston Martin, een dure auto. Voor de instapper was je al minimaal zo’n 250.000 euro kwijt. Voor de Volante begon het pas bij 275.000 euro.

DB9-occasions zijn er vanaf zo’n 50.000 euro. Je hebt dan een model te pakken uit de eerste productiejaren – 2004 tot 2008 – met minimaal 80.000 kilometer op de teller. De modellen van na de facelift in 2013 zijn duurder. De prijzen lopen op tot bijna 200.000 euro.

Design

Buitenkant

De buitenkant van de Aston Martin DB9 straalt sportiviteit en moderniteit uit. Het opvallende ontwerp kenmerkt zich door een flink koetswerk en een breed radiatorrooster aan de voorkant. Het model oogt sportief door de smalle, langgerekte koplampen en de gestroomlijnde, lage carrosserie. Hoewel het voertuig in de loop der jaren slechts subtiele wijzigingen heeft ondergaan, zoals verbeteringen aan het koetswerk en de lichtsignatuur, blijft het design zelfs jaren later nog indruk maken. Ontwerpers Hendrik Fisker en Ian Callum hebben wat dat betreft puik werk afgeleverd.

Binnenkant

Het interieur is ontworpen voor maximaal comfort en maakt indruk met zeer veel ruimte, een complete uitrusting en een top-afwerking. De gebruikte materialen laten zich echter niet alleen van hun beste kant zien in termen van kwaliteit, maar zijn ook bestendig en zeer robuust. Zelfs na vele jaren ziet de Aston Martin DB9 er daarom nog steeds even goed uit. Een sterk punt is ook de goede isolatie van het koetswerk. Zelfs bij hoge snelheden blijft het interieur van de auto zeer stil en comfortabel. Lange ritten zijn daardoor geen grote uitdagingen. Aston Martin greep verscheidene facelifts aan om de auto te voorzien van de nieuwste technologieën, al moet je de verschillende snufjes en systemen niet vergelijken met de technologie in hedendaagse auto’s.

Veiligheid

De Aston Martin DB9 is niet alleen een comfortabele en sportieve metgezel, maar maakt ook indruk met zijn zeer hoge veiligheid. Klanten kunnen onder meer vertrouwen op een stabiel, speciaal ontwikkeld koetswerk. Dankzij het lage zwaartepunt ligt het voertuig ook bij hoge snelheden zeer goed op de weg en kan er veilig mee gemanoeuvreerd worden. Natuurlijk mogen andere technologieën en functies niet ontbreken, zoals airbags en een automatisch uitschuivende rolbeugel die het rijden met de cabriolet ook bijzonder veilig maakt.

Alternatieven

Bij zijn lancering waren de pijlen van de Aston Martin DB9 gericht op de Porsche 911 en dan vooral diens krachtigere versies. Een andere Duitser die comfort en prestaties biedt is de Mercedes-Benz CL 65 AMG. Uit Italië is er de Ferrari 612 Scaglietti. Een andere concurrent voor de Britse GT is de Maserati GranSport. De Bentley Continental GT is een extra comfortabele, maar minstens zo krachtige concurrent voor de Aston Martin DB9.

FAQ

Hoeveel kost een Aston Martin DB9 occasion?
Zelfs als occasion is de Aston Martin DB9 allesbehalve een koopje. Je bent al snel 50.000 euro of (veel) meer kwijt.
Welk model is de opvolger van de Aston Martin DB9?
In 2016 werd de Aston Martin DB11 gelanceerd, de officiële opvolger van de DB9. Het maximumvermogen van 639 pk belooft nog meer prestaties en rijplezier in het dagelijks leven.

Meer informatie

Meer details