Sterke punten
- Krachtige dieselmotor
- Relatief laag brandstofverbruik
- Aantrekkelijke uitrusting
Zwakke punten
- Hoge aanschafkosten
- Beperkte beschikbaarheid vanwege exclusiviteit
- Hoge onderhoudskosten
Alpina D3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina D3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW Alpina D3
-
Alpina D3 BMW Alpina limousine D3 2006 Black Edition
€ 9.500,-- 101.698 km
- 07/2006
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-9531jv borger -
Alpina D3 BMW Alpina BiTurbo | BJ 2012 | NR 449 | FULL LEDER
€ 11.990,-- 272.530 km
- 04/2012
- 156 kW (212 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9723 CW GRONINGEN -
Alpina D3 BMW ALPINA Biturbo Touring Allrad 355Pk Automaat (
€ 27.945,-- 235.183 km
- 09/2016
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
147 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2921 LP Krimpen aan de IJssel -
Alpina D3 Touring (E91) | M47
€ 13.999,-- 287.000 km
- 07/2006
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2566cj Den Haag
Interesse in een BMW Alpina D3
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een BMW Alpina zie je niet iedere dag; je rijdt dus echt in iets speciaals.
- De Alpina biedt de prestaties van een M-product van BMW maar dan in een stijlvol jasje.
- De D3 beschikt over veel vermogen en bergen koppel.
- Relatief gunstig verbruik maakt hem de ideale kilometervreter.
Technische gegevens
Motorisatie
Tuner, maar vooral automerk, Alpina staat bekend om zeer luxe auto’s op basis van BMW-producten. Inmiddels is Alpina een onderdeel geworden van BMW en vanaf 2025 rollen er ook Alpina-modellen uit een BMW-fabriek, terwijl voorheen de geprepareerde BMW-modellen naar de fabriek van Alpina gingen om daar afgemonteerd te worden. Na de overname gaan de Alpina-modellen bovendien door het leven met BMW voor hun modelnaam.
De BMW Alpina D3 is in de basis een BMW M340d xDrive en is vervolgens geperfectioneerd, zoals Alpina zelf zegt. De al niet misselijke 3,0-liter zescilinder dieselmotor van de M340d, met 250 kW (340 pk), is getuned waardoor het vermogen komt op 261 kW (355 pk). Het koppel stijgt daarmee ook: van 700 Nm naar 730 Nm dat al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is.
De BMW Alpina is altijd voorzien van een automatische 8-trapstransmissie, Switch-Tronic genoemd bij Alpina, en xDrive-vierwielaandrijving om al het vermogen en koppel op het asfalt te krijgen. De auto sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden (Touring 4,8 seconden) en stopt met accelereren bij 273 km/u (270 km/u Touring). Dankzij verschillende aanpassingen aan het onderstel heeft Alpina van de D3 een serieuze Autobahn-cruiser gemaakt.
Afmetingen
De BMW Alpina D3 kent dezelfde afmetingen als de BMW 3 Serie. Dat houdt in dat hij 4,72 meter lang is, 1,83 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis is 2,85 meter. Deze afmetingen gelden voor zowel de Sedan als de Touring (stationwagon). De bagageruimte is bij de Sedan 480 liter en voor de Touring 510-1.510 liter.
ALPINA D3
ALPINA D3 | |
---|---|
Marktintroductie | 2018 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,72 x 1,83 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 480 – 1.510 l |
Ledig gewicht | 1.950 – 2.020 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.340 - 2.430 kg |
Cilinderinhoud | 2.993 cm3 |
Vermogen | 261 kW (355 pk) |
Koppel | 730 Nm |
Topsnelheid | 270 – 273 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,6 – 4,8 sec |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik | 6,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 182 g/km |
Varianten
De BMW Alpina D3 sedan en stationwagon beschikken over dezelfde dieselmotor, automaat en vierwielaandrijving. Wat betreft uitvoeringen is het bij Alpina ook overzichtelijk. Er is één uitvoering die je kunt aankleden met extra opties om de auto helemaal naar wens te configureren.
Standaard is de BMW Alpina D3 voorzien van alle functionaliteiten die een BMW M340d xDrive ook heeft. Denk daarbij aan de 8-trapsautomaat, diverse rijmodi, ledverlichting, sportstoelen etc. Maar dan wel met een Alpina-sausje, zoals een blauw instrumentatrium, andere stiksels voor de bekleding, Alpina-vloermatten en interieurlijsten. Daarbij biedt Alpina natuurlijk ook een aangepast onderstel.
Aanvullende opties zijn er nog in de vorm van de iconische Alpina strepen op de flanken en bumpers van de auto, verschillende soorten velgen, bekleding, afwerking en noem het maar op.
Prijzen
De BMW Alpina D3 is geen goedkope auto om aan te schaffen. Voor nieuwe exemplaren beginnen de prijzen bij 114.000 euro voor de D3 Sedan. De D3 Touring kost minimaal 115.000 euro. Dat is een verschil van ongeveer 20.000 euro met de M340d xDrive van BMW.
Op de occasionmarkt vind je de BMW Alpina D3 voor minder. Houd er wel rekening mee dat de D3 op basis van de G20 3 Serie niet zo heel lang op de markt is én dat er in verhouding veel minder Alpina’s verkocht worden dan BMW’s. Je krijgt dus ook te maken met exclusiviteit, wat de prijs natuurlijk ook hoog houdt.
Design
Buitenkant
Een BMW Alpina wordt door kenners redelijk snel herkend, maar door anderen dan weer niet. Dat is precies de charme van Alpina. Het uiterlijk laat niet blijken dat er serieuze prestaties onder schuil gaan. Een wolf in schaapskleding dus.
Je herkent een Alpina vaak aan de meerspaaks-velgen met het Alpina-logo, de vier uitlaten aan de achterzijde, speciale bumpers en aan – de optionele – stickers op de flanken en bumpers. Een Alpina werd vroeger voornamelijk in het blauw of groen gespoten, maar inmiddels zijn ook andere kleuren mogelijk. Het logo op de neus en op de achterkant is overigens wel gewoon dat van BMW, dus daar ga je een Alpina niet aan kunnen herkennen.
Binnenkant
Binnenin de BMW Alpina herken je direct het interieur van een BMW. Alpina voegt daar enkele eigen kenmerken aan toe, zoals het eigen logo op het stuur, de blauwe tellers met rode wijzers, het plakkaat van echtheid met het serienummer en er zijn net wat andere materialen gebruikt voor de bekleding van de stoelen en het dashboard.
Veiligheid
Net als de BMW scoort ook de BMW Alpina de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Dat heeft hij onder meer te danken aan een uitgebreid pakket veiligheidssystemen, dat optioneel nog verder is uit te breiden met onder meer adaptieve koplampen, Park Assist (Professional), Dynamic Safety en Driving Assistent (Professional).
Alternatieven
Het belangrijkste alternatief voor de BMW Alpina D3 is uiteraard de BMW M340d xDrive. Een ander alternatief is de BMW Alpina D5, een grotere Alpina met dieselmotor op basis van de BMW 5 Serie of de XD3, op basis van de BMW X3. Bij Audi kun je terecht voor de Audi A4, die vervolgens aangepakt kan worden door tuner ABT. Verder zijn er weinig fabrikanten die een dergelijk concept aanbieden aan de consument als dat Alpina doet.