Sterke punten
- Uitgebreide en luxueuze uitrusting
- Technisch op het hoogste niveau
- Uiterst sportieve rijeigenschappen
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Duur in onderhoud
- Hoge aanschafprijs
Alpina B7 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina B7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Alpina B7
-
Alpina B7 B7 Bi-Turbo Allrad Lang G12
€ 57.500,-- 142.000 km
- 03/2017
- 447 kW (608 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1812 RS ALKMAAR -
Alpina B7 Limousine E65 | 127/141 | EU | Alcantara dakh. | Y
€ 37.950,-- 112.000 km
- 07/2007
- 368 kW (500 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
271 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5221 EA 'S-HERTOGENBOSCH -
Alpina B7 TURBO E28 'Barnfind'
€ 69.950,-- 115.000 km
- 05/1985
- 221 kW (300 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5405 AA UDEN -
Alpina B7 B7turbo
€ 139.000,-€ 129.000,-- 181.000 km
- 08/1986
- 243 kW (330 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AG DEURNE -
Alpina B7 TURBO - Katalysator - Macau Blue
€ 114.875,-- 158.489 km
- 09/1986
- 235 kW (320 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4205 MZ GORINCHEM
Interesse in een Alpina B7
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Edel voertuig met 608 pk en topsnelheid van 330 km/u
- Uitstekend acceleratievermogen
- Luxueus comfort voor aangename langeafstandsreizen
- Ook achterin veel ruimte
- Sportief chassis dat niet tekort komt aan comfort
Gegevens
Motoren
Als snelste BMW 7 Serie, hoeft de Alpina B7 zich helemaal niet te verbergen voor andere luxemodellen. De luxeauto uit Buchloe in Zwaben wordt aangedreven door een 4,4-liter V8-motor met moderne bi-turbo-oplading. De benzinemotor met directe injectie produceert 447 kilowatt, wat overeenkomt met tussen de 507 en 608 pk. De motoreenheid bereikt haar maximale koppel van 700 tot 800 Newtonmeter bij slechts 2.000 omwentelingen per minuut. Dit zorgt ervoor dat de Alpina B7 in slechts 3,6 tot 4,7 seconden van nul naar 100 accelereert, afhankelijk van het bouwjaar. Het voertuig bereikt zijn topsnelheid tussen 280 en 330 km/u.
De machine brengt zijn vermogen over op alle vier de wielen. Hier zorgt BMW xDrive ervoor dat het vermogen continu en variabel over de voor- en achteras wordt verdeeld. Sinds 2010 is de Alpina B7 ook leverbaar met vierwielaandrijving. De versnellingspook wordt bediend door een achttrapssportautomaat die samen met ZF is ontwikkeld. In combinatie met Alpina Switch-Tronic biedt hij comfort en sportiviteit in de hoogste perfectie, afhankelijk van de rijsituatie.
De pret heeft een addertje onder het gras: met 11,6 liter Super Plus per 100 kilometer is de B7 niet bepaald zuinig. De motor haalt slechts efficiëntieklasse F, wat waarschijnlijk niet echt van invloed is op het rijplezier. Het bereik is dus maximaal 700 kilometer.
Afmetingen
De basis voor Alpina B7 is de lange versie van de BMW 7 Serie. Hij is 18 centimeter langer dan een standaard BMW 7 Serie. De sedan heeft vier deuren en vijf personen kunnen comfortabel plaatsnemen. De bodemvrijheid is 13,5 centimeter. De B7 wordt sinds 2016 in de derde generatie gebouwd en kreeg in 2019 zijn laatste facelift.
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste gegevens van de Alpina B7:
Bouwperiode | 2016 - 2022 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 5,26 m x 1,90 m x 1,46 m |
Wielbasis | 3,21 m |
Inhoud kofferruimte | 515 l |
Leeggewicht | 2.180 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.775 kg |
Cilinderinhoud | 4,396 cm³ |
Koppel | 800 Nm |
Topsnelheid | 330 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,6 - 4,8 s |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik | 11,6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 253 g/km |
Varianten
De Alpina B7 is een luxesedan in lange-wielbasis-uitvoering van BMW. De uitgebreide standaarduitrusting van het voertuig is grotendeels in de basisprijs inbegrepen. Toch biedt Alpina talrijke mogelijkheden om het voertuig aan te passen.
Prijs
De nieuwprijs van de nieuwste generatie begint in Duitsland bij 155.200 euro. In Nederland moet men rekening houden met een hogere prijs. De auto kan worden uitgebreid met vele optionele elementen, naast de bestaande luxe-uitrusting. De Alpina B7 wordt alleen in kleine series individueel geproduceerd op verzoek van de klant. Het aanbod van jonge tweedehands auto's is navenant laag. Zo kunnen occasions zeer verschillende prijzen hebben en zowel 38.000 euro als 135.000 euro kosten.
Design
Exterieur
De basis voor de vierdeurs sportieve sedan is de lange versie van de BMW 7 Serie, die de Zwabische fabrikant zichtbaar heeft verbeterd. Alpina geeft dit ontwerp aerodynamische accenten, waaronder een nieuwe voorspoiler met ALPINA-opschrift. Deze elementen benadrukken de breedte en sportiviteit van de B7. Aan de achterzijde zorgen de twee double tailpipes van het uitlaatsysteem en de kleine diffusorvinnen voor extra dynamiek. De uiterlijke kenmerken van de auto omvatten de sierlijsten van de Alpina decoset. Bij de facelift kreeg de Alpina B7 een groot radiatorrooster en een doorlopende lichtbalk aan de achterzijde.
De auto houdt contact met de weg met 20-inch-velgen, die optioneel kunnen worden vergroot tot 21 inch. Het voertuig is standaard uitgerust met een glazen panoramadak. Andere hoogtepunten zijn de adaptieve LED-koplampen, die optioneel kunnen worden uitgebreid met laserlichten, en de Alpina-achterspoiler. Alpina biedt standaard tien verschillende lakken, waaronder acht metallic tinten. Bovendien zijn tegen meerprijs vijf andere speciale lakken verkrijgbaar. Daarnaast behoren een voorspoiler, een sportuitlaatsysteem, stevige bumpers rondom en 20-inch Alpina Classic wielen met Michelin Pilot Super Sport banden tot de basisuitrusting.
Interieur
Een moderne ambiance en de fijnste materialen wachten op de passagiers in de auto. Blauwe remklauwen, een in Alpina-blauw gespoten bagageruimte en een tot in de puntjes met leder en alcantara afgewerkt interieur zijn echte blikvangers. Bijzonder is het typeplaatje met serienummer op de middenconsole. Bij het instappen valt het oog op de dorpelranden, die oplichten in een blauwe tint. De comfortstoelen zijn bekleed met luxueus leder en ook het instrumentenpaneel en het stuurwiel hebben een nobel lederen design.
De interieurlijsten zijn verkrijgbaar in echt hout met optionele pianolak. Sommige bedieningselementen hebben keramische toepassingen en versterken het luxueuze gevoel van de auto. Als de standaard nappalederen bekleding niet voldoende is, kun je kiezen voor merino-volleder of lavalina.
In de cockpit maakt moderne high-tech het rijden tot een belevenis. Het instrumentenpaneel is volledig gedigitaliseerd en ook het head-up display is standaard. De rijveiligheid wordt gegarandeerd door een uitgebreid pakket rijveiligheidssystemen, waaronder Parking Assist met achteruitrijcamera. Ook standaard is een entertainment- en Connect Drive-systeem van hoge kwaliteit. Een Driving Experience Switch biedt verschillende vooraf gedefinieerde rijmodi, variërend van Eco Pro tot Comfort, Sport en Adaptive Mode.
Veiligheid
Alles wat momenteel kan bijdragen tot actieve en passieve veiligheid is aan boord van de Alpina. Alleen de laserkoplampen en de nachtzichtassistent behoren niet tot de standaarduitrusting. Isofix voor de installatie van kinderstoelen is standaard op de achterbank. Noch met de B7 noch met de G12 van BMW, die de basis vormt voor de auto, is een crashtest uitgevoerd. De BMW 730d Steptronic, die op dezelfde basis rijdt, werd door de ADAC gecertificeerd als zeer veilig.
Terugroepacties voor dit model zijn niet bekend. Vanwege het kleine aantal geregistreerde voertuigen zijn er geen zinvolle pechstatistieken beschikbaar. De auto is voortreffelijk afgewerkt. Alpina geeft eerste eigenaars een onbeperkte mobiliteitsgarantie binnen Europa op voorwaarde dat alle verplichte controles zijn uitgevoerd. Aangezien er geen praktische problemen zijn, kan de Alpina B7 met een gerust hart worden geclassificeerd als een betrouwbare auto.
Alternatieven
In 2021 werd de Alpina B8 gelanceerd. Deze is gebaseerd op een 8-serie BMW en accelereert van nul naar 100 in 3,4 seconden. Voor wie de voorkeur geeft aan een sportiever design, is de Alpina B6 een chique coupé op basis van de BMW 6 Serie.
De B7 concurreert met de nog duurdere BMWM760Li V12. Anderzijds haalt het model met 585 pk niet helemaal de prestaties van de Zwabische. Bij 250 km/u komt er een einde aan de snelheidsroes. Toch verbruikt de BMW iets meer.
Mercedes brengt de S-Klasse Maybach in, die zonder twijfel maatstaven zet op het gebied van luxe. Het is verbazingwekkend dat veiligheidssystemen zoals de airbag aan de achterzijde niet standaard zijn in Stuttgart. Airbag deactivering kost ook 58 euro extra. Britse elegantie wordt geboden door de meer betaalbare Jaguar XJR. Bij deze auto is de lijst van standaarduitrustingen echter ook aanzienlijk korter.