Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW-Alpina-B7-Hero2

Alpina B7

1 / 3
BMW-Alpina-B7-Hero2
BMW-Alpina-B7-Track-side
BMW-Alpina-B7-Track-back

Sterke punten

  • Uitgebreide en luxueuze uitrusting
  • Technisch op het hoogste niveau
  • Uiterst sportieve rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Duur in onderhoud
  • Hoge aanschafprijs

Alpina B7 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina B7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alpina B7: High-performance atleet met nobele waarden

De Alpina B7 is een luxesedan van BMW en maakt deel uit van de BMW 7-serie. Het topmodel rolt sinds 2016 van de productielijn. In 2019 kreeg de auto nog een allround make-over. Zelfs in zijn derde generatie slaagt de Zwabische autofabrikant erin noblesse te combineren met een uiterst sportief temperament. Daarna kwam echter een einde aan de productie van de Alpina B7 in 2022. Lees meer

Interesse in een Alpina B7

Alpina B7 occasions
Alpina B7 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Edel voertuig met 608 pk en topsnelheid van 330 km/u
  • Uitstekend acceleratievermogen
  • Luxueus comfort voor aangename langeafstandsreizen
  • Ook achterin veel ruimte
  • Sportief chassis dat niet tekort komt aan comfort

Gegevens

Motoren

Als snelste BMW 7 Serie, hoeft de Alpina B7 zich helemaal niet te verbergen voor andere luxemodellen. De luxeauto uit Buchloe in Zwaben wordt aangedreven door een 4,4-liter V8-motor met moderne bi-turbo-oplading. De benzinemotor met directe injectie produceert 447 kilowatt, wat overeenkomt met tussen de 507 en 608 pk. De motoreenheid bereikt haar maximale koppel van 700 tot 800 Newtonmeter bij slechts 2.000 omwentelingen per minuut. Dit zorgt ervoor dat de Alpina B7 in slechts 3,6 tot 4,7 seconden van nul naar 100 accelereert, afhankelijk van het bouwjaar. Het voertuig bereikt zijn topsnelheid tussen 280 en 330 km/u.

De machine brengt zijn vermogen over op alle vier de wielen. Hier zorgt BMW xDrive ervoor dat het vermogen continu en variabel over de voor- en achteras wordt verdeeld. Sinds 2010 is de Alpina B7 ook leverbaar met vierwielaandrijving. De versnellingspook wordt bediend door een achttrapssportautomaat die samen met ZF is ontwikkeld. In combinatie met Alpina Switch-Tronic biedt hij comfort en sportiviteit in de hoogste perfectie, afhankelijk van de rijsituatie.

De pret heeft een addertje onder het gras: met 11,6 liter Super Plus per 100 kilometer is de B7 niet bepaald zuinig. De motor haalt slechts efficiëntieklasse F, wat waarschijnlijk niet echt van invloed is op het rijplezier. Het bereik is dus maximaal 700 kilometer.

Afmetingen

De basis voor Alpina B7 is de lange versie van de BMW 7 Serie. Hij is 18 centimeter langer dan een standaard BMW 7 Serie. De sedan heeft vier deuren en vijf personen kunnen comfortabel plaatsnemen. De bodemvrijheid is 13,5 centimeter. De B7 wordt sinds 2016 in de derde generatie gebouwd en kreeg in 2019 zijn laatste facelift.

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste gegevens van de Alpina B7:

Bouwperiode 2016 - 2022
Lengte, breedte, hoogte 5,26 m x 1,90 m x 1,46 m
Wielbasis 3,21 m
Inhoud kofferruimte 515 l
Leeggewicht 2.180 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.775 kg
Cilinderinhoud 4,396 cm³
Koppel 800 Nm
Topsnelheid 330 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,6 - 4,8 s
Tankinhoud 78 l
Verbruik 11,6 l/100 km
CO2-uitstoot 253 g/km

Varianten

De Alpina B7 is een luxesedan in lange-wielbasis-uitvoering van BMW. De uitgebreide standaarduitrusting van het voertuig is grotendeels in de basisprijs inbegrepen. Toch biedt Alpina talrijke mogelijkheden om het voertuig aan te passen.

Prijs

De nieuwprijs van de nieuwste generatie begint in Duitsland bij 155.200 euro. In Nederland moet men rekening houden met een hogere prijs. De auto kan worden uitgebreid met vele optionele elementen, naast de bestaande luxe-uitrusting. De Alpina B7 wordt alleen in kleine series individueel geproduceerd op verzoek van de klant. Het aanbod van jonge tweedehands auto's is navenant laag. Zo kunnen occasions zeer verschillende prijzen hebben en zowel 38.000 euro als 135.000 euro kosten.

Design

Exterieur

De basis voor de vierdeurs sportieve sedan is de lange versie van de BMW 7 Serie, die de Zwabische fabrikant zichtbaar heeft verbeterd. Alpina geeft dit ontwerp aerodynamische accenten, waaronder een nieuwe voorspoiler met ALPINA-opschrift. Deze elementen benadrukken de breedte en sportiviteit van de B7. Aan de achterzijde zorgen de twee double tailpipes van het uitlaatsysteem en de kleine diffusorvinnen voor extra dynamiek. De uiterlijke kenmerken van de auto omvatten de sierlijsten van de Alpina decoset. Bij de facelift kreeg de Alpina B7 een groot radiatorrooster en een doorlopende lichtbalk aan de achterzijde.

De auto houdt contact met de weg met 20-inch-velgen, die optioneel kunnen worden vergroot tot 21 inch. Het voertuig is standaard uitgerust met een glazen panoramadak. Andere hoogtepunten zijn de adaptieve LED-koplampen, die optioneel kunnen worden uitgebreid met laserlichten, en de Alpina-achterspoiler. Alpina biedt standaard tien verschillende lakken, waaronder acht metallic tinten. Bovendien zijn tegen meerprijs vijf andere speciale lakken verkrijgbaar. Daarnaast behoren een voorspoiler, een sportuitlaatsysteem, stevige bumpers rondom en 20-inch Alpina Classic wielen met Michelin Pilot Super Sport banden tot de basisuitrusting.

Interieur

Een moderne ambiance en de fijnste materialen wachten op de passagiers in de auto. Blauwe remklauwen, een in Alpina-blauw gespoten bagageruimte en een tot in de puntjes met leder en alcantara afgewerkt interieur zijn echte blikvangers. Bijzonder is het typeplaatje met serienummer op de middenconsole. Bij het instappen valt het oog op de dorpelranden, die oplichten in een blauwe tint. De comfortstoelen zijn bekleed met luxueus leder en ook het instrumentenpaneel en het stuurwiel hebben een nobel lederen design.

De interieurlijsten zijn verkrijgbaar in echt hout met optionele pianolak. Sommige bedieningselementen hebben keramische toepassingen en versterken het luxueuze gevoel van de auto. Als de standaard nappalederen bekleding niet voldoende is, kun je kiezen voor merino-volleder of lavalina.

In de cockpit maakt moderne high-tech het rijden tot een belevenis. Het instrumentenpaneel is volledig gedigitaliseerd en ook het head-up display is standaard. De rijveiligheid wordt gegarandeerd door een uitgebreid pakket rijveiligheidssystemen, waaronder Parking Assist met achteruitrijcamera. Ook standaard is een entertainment- en Connect Drive-systeem van hoge kwaliteit. Een Driving Experience Switch biedt verschillende vooraf gedefinieerde rijmodi, variërend van Eco Pro tot Comfort, Sport en Adaptive Mode.

alpina-b7-interior

BMW-Alpina-B7-Galerie-7

Veiligheid

Alles wat momenteel kan bijdragen tot actieve en passieve veiligheid is aan boord van de Alpina. Alleen de laserkoplampen en de nachtzichtassistent behoren niet tot de standaarduitrusting. Isofix voor de installatie van kinderstoelen is standaard op de achterbank. Noch met de B7 noch met de G12 van BMW, die de basis vormt voor de auto, is een crashtest uitgevoerd. De BMW 730d Steptronic, die op dezelfde basis rijdt, werd door de ADAC gecertificeerd als zeer veilig.

Terugroepacties voor dit model zijn niet bekend. Vanwege het kleine aantal geregistreerde voertuigen zijn er geen zinvolle pechstatistieken beschikbaar. De auto is voortreffelijk afgewerkt. Alpina geeft eerste eigenaars een onbeperkte mobiliteitsgarantie binnen Europa op voorwaarde dat alle verplichte controles zijn uitgevoerd. Aangezien er geen praktische problemen zijn, kan de Alpina B7 met een gerust hart worden geclassificeerd als een betrouwbare auto.

Alternatieven

In 2021 werd de Alpina B8 gelanceerd. Deze is gebaseerd op een 8-serie BMW en accelereert van nul naar 100 in 3,4 seconden. Voor wie de voorkeur geeft aan een sportiever design, is de Alpina B6 een chique coupé op basis van de BMW 6 Serie.

De B7 concurreert met de nog duurdere BMWM760Li V12. Anderzijds haalt het model met 585 pk niet helemaal de prestaties van de Zwabische. Bij 250 km/u komt er een einde aan de snelheidsroes. Toch verbruikt de BMW iets meer.

Mercedes brengt de S-Klasse Maybach in, die zonder twijfel maatstaven zet op het gebied van luxe. Het is verbazingwekkend dat veiligheidssystemen zoals de airbag aan de achterzijde niet standaard zijn in Stuttgart. Airbag deactivering kost ook 58 euro extra. Britse elegantie wordt geboden door de meer betaalbare Jaguar XJR. Bij deze auto is de lijst van standaarduitrustingen echter ook aanzienlijk korter.

FAQ

Wie zit er achter Alpina?
Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co KG is gevestigd in de Zwabische stad Buchloe in het district Ostallgäu. Het bedrijf stond oorspronkelijk bekend om het tunen van BMW's. Sinds 1978 bouwen de Zwaben hun eigen luxewagens in kleine series op basis van BMW's. BMW heeft de merkrechten in maart 2022 overgenomen. De productie en het onderhoud van voertuigen in Buchloe zullen tot 2025 doorgaan.
Wat is er speciaal aan de Alpina B7?
Het voertuig van Buchloe is de snelste BMW 7-serie. Omdat er bij 250 km/h geen gas wordt gegeven, bereikt de Alpina B7 een topsnelheid tot 330 km/h.