Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alpina-b5-biturbo-overview

Alpina B5

1 / 3
alpina-b5-biturbo-overview
alpina-b5-biturbo-front
alpina-b5-biturbo-side

Sterke punten

  • vlotte auto met veel comfort
  • betrouwbare motor
  • Prestige voertuig met laag aantal exemplaren

Zwakke punten

  • zeldzaam verkrijgbaar
  • hoge prijzen en onderhoudskosten
  • hoog brandstofverbruik

Alpina B5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina B5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alpina B5: De vlotte zakenauto

Met de Alpina B5 tilt fabrikant Alpina de luxe en prestaties van een BMW 5 Serie naar een geheel nieuw niveau. Op basis van de E60-motor is het resultaat een elegante sedan die een topsnelheid haalt van meer dan 300 km/u. De Alpina B5 is optioneel verkrijgbaar als stationwagen en is ideaal voor lange zakenreizen. Lees meer

Interesse in een Alpina B5

Alpina B5 occasions
Alpina B5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Alpina B5 is verkrijgbaar als Sedan of Touring met veel bergruimte.
  • Het voertuig is een gegarandeerde blikvanger in het straatbeeld.
  • De Sedan biedt veel comfort op lange reizen.
  • De B5 als Biturbo, Touring of Sedan wordt gekenmerkt door uitstekende rijeigenschappen.

Belangrijke gegevens

Motor

De Alpina B5 is gebaseerd op een aangepaste 4,4-liter benzinemotor van BMW en heeft een directe voorganger in de Alpina B10. Tussen 1989 en 1996 was dit de snelste Sedan ter wereld die ooit in serie werd gebouwd. De opvolgers stelden zich soortgelijke superlatieven ten doel. De Alpina B5 Biturbo Touring is momenteel de snelste productie stationwagen ter wereld. De Biturbo haalt een topsnelheid van 330 km/u.

De gestage toename van de prestaties is duidelijk te zien in onderstaande tabel. De B5 van de derde generatie heeft een indrukwekkend maximumkoppel van 800 Newtonmeter. De Alpina B5 onderscheidt zich van de herziene BMW modellen vooral door grotere remmen en een geoptimaliseerd chassis. Bovendien is er een dempersysteem voor minder motorgeluid in het voertuig. Voor de fabrikant typische visuele accenten ronden de B5 af.

Afmetingen

De meest opvallende waarden van de Alpina B5 zijn de lengte van net geen vijf meter en zijn gewicht van ruim twee ton. Deze gegevens hebben echter minder invloed op het rijgedrag dan men zou verwachten. Volgens tests op de weg beweegt het voertuig soepel door bochten en reageert het zeer nauwkeurig.

Het volume van de bagageruimte scoort punten, vooral in de Touring-variant. Met de stoelen neergeklapt past er tot 1.700 liter achterin, anders nog altijd een gezinsvriendelijke 570 liter. De Sedan biedt 530 liter ruimte. De beenruimte en hoofdruimte zijn in beide modellen voldoende.

Gegevens en afmetingen Alpina B5 (E60) Alpina B5 Sedan Alpina B5 Biturbo Sedan
Bouwperiode 2005 - 2011 2011 - 2016 2017 - 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,8 m x 1,8 m x 1,5 m 4,9 m x 1,9 m x 1,5 m 5,3 m x 1,9 m x 1,5 m
Wielbasis 2,9 m 3,0 m 3,2 m
Inhoud kofferruimte 520 l 520 l 515 l
Leeggewicht 1.720 kg 2.045 kg 2.180 kg
Maximaal toegestaan ​​gewicht 2.250 kg 2.510 kg 2.775 kg
Cilinderinhoud 4.398 cm³ 4.395 cm³ 4.396 cm³
Koppel 700 Nm 700 Nm 800 Nm
Topsnelheid 314 km/u 307 km/u 330 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7 s 4,2 s - 4,7 s 3,6 s
Tankinhoud 70 l 70 l 78 l
Verbruik 12,3 l (gecombineerd) 11,0 l (gecombineerd) 11,1 l (gecombineerd)
CO2-uitstoot niet bekend niet bekend 248 g/km - 253 g/km

Varianten

Het belangrijkste onderscheid in de B5 is de carrosserie. Alle generaties zijn optioneel verkrijgbaar met een notchback of als stationcar genaamd "Touring". Hoewel ze allemaal dezelfde motor hebben, verschillen sommige gegevens door veranderingen in gewicht en aerodynamica.

Bovendien hebben alle basisversies ten minste één herziening ondergaan. De eerste B5 werd in 2007 uitgebreid met de B5 S, die ongeveer 30 pk meer leverde. In de tweede generatie werd in 2011 één van de grootste veranderingen binnen de serie doorgevoerd, waarbij opnieuw de nadruk lag op meer vermogen. Ook de derde generatie werd in 2020 bijgewerkt. Aangezien de modelaanduidingen niet van elkaar verschillen, is het bouwjaar een belangrijk gegeven bij de aankoop.

Prijs

De Alpina B5 is als nieuw model altijd een duur model geweest. Voor de derde generatie van de Alpina B5 wordt vandaag minstens 110.000 euro betaald. In Nederland kosten sedans van de derde generatie minstens 117.700 euro. Een Touring van de nieuwste generatie mag zelfs 120.700 euro kosten.

Verhoudingsgewijs hoge prijzen zijn ook niet ongewoon voor gebruikte modellen. Zo kunnen prijzen vanaf 35.000 euro worden verwacht, zelfs voor voertuigen van de eerste generatie. Nieuwere voertuigen van de derde generatie die sinds 2017 zijn geproduceerd, kosten tussen 95.000 euro en 140.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand en de uitrusting.

Design

Exterieur

Afgezien van de basisvorm krijgt de BMW E60 een complete make-over in de Alpina B5. De kenmerkende grille is groter geworden en biedt enorme openingen voor de krachtige motor. Rondom zijn er diepere, sportieve skirts, aan de achterzijde onderbroken door de indrukwekkende dubbele sportuitlaat. Op elke BMW Alpina zitten gesmede velgen met 20 spaken. In het geval van de B5 zijn de lichtgewichten verkrijgbaar in zilver, zwart of grijs. Zilver en blauw domineren de occasionmarkt. Er zijn vele individuele opties voor uw eigen samenstelling.

Interieur

Alpina rust de B5 standaard uit met een hele serie voorzieningen. Het infotainmentsysteem en de rij-assistenten zijn volledig overgenomen van BMW. De bediening is eenvoudig en duidelijk. Kleurrijke accenten in blauw en rood zijn de handtekening van het prestigieuze atelier. Het reeds hoogwaardige leder van de comfortzetels wordt vervangen door exclusief LAVALINA - een duur en luxueus natuurproduct. Bij de laatste generatie gaat het om de armaturen. Het interieur is voornamelijk in crème tinten.

alpina-b5-biturbo-interior

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de B5 laat niets te wensen over. Uitgebreide airbags beschermen alle passagiers bij een ongeval. Een groot aantal rijassistenten, waarvan de meeste bekend zijn uit de BMW 5 Serie, voorkomt dit voordat het gebeurt. Het hoge gewicht en de ruime kreukelzones bieden een extra veiligheidsvoordeel. Onervaren bestuurders wordt echter aangeraden enige voorzichtigheid te betrachten: De ruim 500 pk en de nogal zwaar op de achterkant gerichte vierwielaandrijving hebben de neiging om zijwaarts uit te wijken.

Alternatieven

Het zal niemand verbazen dat de populairste alternatieven voor de Alpina B5 te vinden zijn bij Mercedes-Benz. Vergelijkbaar met de Alpina B5 is de Mercedes-AMG E63, die sinds 2017 wordt gebouwd. Het model heeft een krachtige 571 pk en bereikt de 100 km/u in 3,5 seconden. Ook de Audi RS 6 of de Jaguar XF Sportbrake zitten in een soortgelijke klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW Alpina B5?
Een nieuwe Alpina B5 van de derde generatie kost niet minder dan 117.700 euro. Gebruikte auto's in goede staat zijn beschikbaar vanaf 35.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Alpina B5?
De modellen van de eerste generatie, die tussen 2005 en 2011 werd geproduceerd, hebben al tot 500 pk. Modellen van de derde generatie leveren 608 pk of 621 pk.
Welke generatie van de BMW Alpina B5 is de beste?
Qua prestaties en comfort zijn de modellen uit 2020 en nieuwer niet te verslaan.
Hoe snel is de Alpina B5?
De Alpina B5 van de derde generatie haalt tot 330 km/u.