Sterke punten
- Serieuze prestaties
- Elegante uitstraling
- Hoge mate van comfort
Zwakke punten
- Zeer hoge aanschafkosten
- Hoog brandstofverbruik
- Hoge onderhoudskosten
Alpina B12 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina B12, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW Alpina B12
-
Alpina B12 B12 5.0 highline lang
€ 47.500,-- 135.000 km
- 06/1991
- 257 kW (349 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AG DEURNE -
Alpina B12 5.0 V12 coupe
€ 194.950,-- 95.080 km
- 09/1991
- 257 kW (349 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH
Interesse in een BMW Alpina B12
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De krachtige motoren van de Alpina B12 modellen beloven veel rijplezier.
- Binnenin indrukkend hoog comfortniveau
- Waardevast
- Betrouwbare techniek
Technische gegevens
Motorisatie
Aangezien de naam BMW Alpina B12 verwijst naar meerdere modellen uit verschillende jaren, zijn er ook meerdere motorversies. Over het algemeen gaat het echter altijd om een hoop vermogen en indrukwekkende prestaties in een comfortabele coupé of limousine.
Het eerste model is de BMW Alpina B12 5.0, die in 1988 werd geïntroduceerd op basis van de E32 generatie van de 7 Serie. Onder de motorkap ligt – voor het eerst in de geschiedenis van het merk - een V12. De 5,0-liter V12 levert een vermogen van 257 kW (350 pk) en 470 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Zowel de motor als de automaat is door Alpina zo geoptimaliseerd dat de prestaties indrukwekkender zijn dan die van de BMW 750i waarop de auto is gebaseerd. De B12 accelereert in 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 275 km/u, wat voor 1988 zeer bijzonder is in een auto met vier zitplaatsen. De sprintsnelheid is niet eens zo heel bijzonder, maar de tussensprinttijden zijn dat wel degelijk. Zo doet de B12 er 18 seconden over om van 100 naar 200 km/u te accelereren. Ruim 3 seconden sneller dan de BMW 750i.
Zijn opvolger, de B12 op basis van de 750i van de E38 generatie, kwam in 1995 op de markt. De 5,0-liter V12 werd vervangen voor een 5,4-liter V12 met 240 kW (326 pk), later werd deze motor nog eens aangepakt en vergrote de inhoud naar 5,7 liter en het vermogen naar 284 kW (386 pk). Vanaf 1999, met de facelift van de 7 Serie, werd de BMW-Alpina B12 uitgerust met een motor die was vergroot naar 6,0 liter. Deze had een vermogen van 316 kW (430 pk). De maximumsnelheid steeg daardoor tot bijna 300 km/u.
In 1990 presenteerde Alpina met de BMW-Alpina B12 coupé het eerste model dat gebaseerd was op de in 1989 nieuw in de collectie van BMW opgenomen 8-serie E31. Weer diende een V12-topmodel, dit keer de BMW 850, als uitgangspunt voor de Alpina-versie. Terwijl de BMW 850 in het begin met een cilinderinhoud van 5,0 liter een vermogen van 220 kW (300 pk) had, had de Alpina door veranderde motorinstellingen 257 kW (350 pk). De BMW-Alpina B12 accelereerde in deze bouwwijze in 6,8 seconden van nul naar honderd. De topsnelheid van de coupés lag op 281 km/u.
Met de in 1992 geïntroduceerde 5,7 liter coupé overschrijdt de BMW-Alpina B12 voor het eerst de grens van 300 km/u. In vergelijking met de 5,0 liter coupé accelereerde hij een hele seconde sneller van nul naar honderd. Het verbeterde acceleratievermogen van de BMW-Alpina B12 was te danken aan de voor het eerst gebruikte elektronisch gestuurde koppeling. Deze maakte het bedienen van de gerobotiseerde zesversnellingsbak zonder koppelingspedaal, de zogenaamde Shifttronic, mogelijk en verkortte zo de schakeltijden. De B12 coupé is ook leverbaar geweest met een handgeschakelde zesbak. Deze zijn zeer zeldzaam.
Nadat BMW de modellen niet meer voerde in het gamma, kwamen ook de B12-modellen van Alpina te vervallen. Ook de naam B12 werd hierna niet meer gebruikt. Om meer onderscheid te maken tussen de limousine en de coupé werden andere namen gebruikt. De E65 7 Serie met Alpina saus heette voortaan Alpina B7 en de 8 Serie B8.
Afmetingen
Wat betreft de afmetingen verschillen de BMW-Alpina modellen niet van hun gelijken zonder Alpina kuur. Dat betekent dat de BMW-Alpina B12 coupé dezelfde afmetingen kent als de BMW 8 Serie E31 en de BMW-Alpina B12 limousine als de E32 en E38 7 Serie.
De grootste verschillen tussen de beide merken zitten op het gebied van prestaties. Zo worden de modellen van BMW standaard begrensd op 250 km/u, terwijl de BMW-Alpina modellen daar ver boven komen. Dat komt onder meer doordat BMW-Alpina meer vermogen uit de motoren heeft weten te krijgen, maar ook door de optimalisatie van de versnellingsbakken.
BMW-ALPINA B12 | |
---|---|
Marktintroductie | 1988–2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,78 – 5,12 x 1,85 – 1,86 x 1,33 – 1,43 m |
Wielbasis | 2,68 - 3,07 m |
Inhoud bagageruimte | 500 l |
Ledig gewicht | 1.865 – 2.070 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.300 – 2.610 kg |
Cilinderinhoud | 4.988 – 5.980 cm3 |
Vermogen | 257 – 316 kW (350 – 430 pk) |
Koppel | 470 – 600 Nm |
Topsnelheid | 275 – 300 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,8 – 6,9 sec |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 11,9 – 15,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 378 g/km |
Varianten
Bij de Alpina B12 kon je kiezen uit twee verschillende versies, als coupé en als sedan. Echte keuze uit uitvoeringen bood Alpina klanten niet, maar dat is vooral te danken aan de complete uitrusting waarmee de Alpina B12 direct vanaf de fabriek werd geleverd. Je had wel keuze in kleuren, interieurbekleding en een aantal opties.
Prijzen
Wie in de markt is voor een BMW-Alpina B12 kan alleen nog maar op de occasionmarkt terecht, aangezien de auto’s niet meer nieuw worden geproduceerd. Gezien de beperkte oplage waarin de auto’s zijn geproduceerd moet je rekening houden met hoge prijzen. Prijzen voor de B12 Coupé op basis van de 8 Serie beginnen bij ongeveer 185.000 euro voor een exemplaar met relatief veel kilometers op de teller. Echt zeer goed onderhouden exemplaren uit de laatste productiejaren gaan al snel richting de 300.000 euro. De B12 op basis van de 7 Serie is betaalbaarder. Daar starten prijzen voor occasions bij ongeveer 50.000 euro.
Design
Buitenkant
Het exterieurdesign van de Alpina B12 modellen is natuurlijk gebaseerd op de BMW modellen.. Slechts kleine details onthullen dat de modellen van BMW-Alpina zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor het Alpina merklogo aan de voor- of achterzijde en de kenmerkende, speciale lichtmetalen spaakvelgen. Ook is een Alpina te herkennen aan de speciale blauwe kleur, indien gekozen uiteraard, en de speciale striping op de flanken. Zonder die uitdossing gaan Alpina’s vrij anoniem door het leven en ziet alleen de echte kenner het verschil.
Binnenkant
Het interieur laat een vergelijkbaar beeld zien. Ook hier is de basis in de vorm van BMW auto's natuurlijk duidelijk herkenbaar, maar sportieve invloeden ontbreken ook hier zeker niet. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stoelen, die vaak met een luxer leder zijn bekleed dan bij BMW en voorzien zijn van een blauw-groen stiksel. Ook de tellers hebben een blauwe achtergrond en de tellerschaal loopt door tot boven de 300 km/u.
Veiligheid
De auto's van BMW en Alpina staan beide al jaren bekend om hun stabiele, veilige rijgedrag. Zelfs bij hoge snelheden kan de Alpina B12 veilig op de weg worden gehouden. Hij beschikt ook over talrijke veiligheidstechnologieën en innovatieve oplossingen voor een doeltreffende bescherming van de inzittenden. Of het nu gaat om ABS, meerdere airbags of krachtige remsystemen die de grote en snelle voertuigen veilig tot stilstand brengen, de Alpina B12 is een veilige auto. Uiteraard moet je dat wel zien in het tijdsbeeld waarin de auto is geproduceerd. Inmiddels zijn de technologieën van nu niet meer te vergelijken met die van toen.
Alternatieven
De BMW 850 en de BMW 750 zijn uiteraard goede alternatieven voor de BMW Alpina B12. Qua prestaties doen ze het ietsje minder. Andere alternatieven zijn de S-klasse limousine en coupé van Mercedes-Benz in hun sterkste AMG-trims. Maar ook Bentley heeft met de Continental en de Flying Spur gewaagde concurrenten voor de B12.