Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alpina-d5-s-touring-2020-25-2

Alpina

1 / 12
alpina-d5-s-touring-2020-25-2
Alpina B3 Touring (2023) dynamic, front view
alpina-d3-front
alpina-d4-front
alpina-d4-side
alpina-b4-biturbo-front
2022 06 BMW ALPINA B4 G26 Press 03
alpina-xd3
alpina-d5-s-touring-side
BMW-Alpina-B7-Galerie-2
BMW-Alpina-B8-2023-Front-Side
alpina-bmw-xb7

Alpina

Vind het model dat bij je past

Hoewel Alpina hoofdzakelijk modellen van BMW als basis gebruikt, wordt Alpina wel gezien als een volwaardige autofabrikant. Als een eigen automerk zelfs. Tegenwoordig is Alpina in handen van BMW en heeft het een ijzersterke reputatie opgebouwd met performance auto’s. Alpina is een automerk voor de autoliefhebbers, met een aantal unieke designkenmerken. Lees verder

alpina-bmw-roadster-m-02.jpg
alpina-bmw-roadster-m-03.jpg

Overzicht van de populairste Alpina modellen

Bijzonderheden van het automerk Alpina

  • BMW-modellen met power
  • Met iconisch meerspaaks wieldesign
  • Echte liefhebbersauto
  • Wolf in schaapskleren

Historie Alpina

Van typemachines naar supersnelle machines. Dat vat eigenlijk de historie van Alpina op een zeer beknopte manier samen. De Duitse fabrikant Alpina werd in 1949 opgericht. Het bedrijf begon met het produceren van typemachines onder de naam Alpina Buromaschinenwerke-Vertrieb Bovensiepen AG. Een succes werd dat niet. In 1971 ging het bedrijf failliet.

Toch was het verhaal van Alpina daarmee niet helemaal klaar. Want Burkard Bovensiepen, de man achter Alpina, kwam al in 1962 in aanraking met motorsport. Hij sleutelde aan carburateurs en cilinderkoppen van BMW-modellen met als doel ze meer vermogen en koppel te geven. Wat bleek? BMW-modellen met onderdelen van Alpina zegevierden in heuvelklims, touringcar-kampioenschappen en zelfs in de 24 uurs race van Spa-Franchorchamps in 1970. Het logo van Alpina zoals we dat nu kennen werd al in 1967 bedacht.

Dankzij de autosportsuccessen kwam Alpina in de spotlights te staan. Zodoende ontstond ook het idee om straatauto’s van BMW te modificeren. En zo geschiedde. Alpina deed niet alleen aanpassingen aan de motor, maar ook aan het onderstel en voerde cosmetische wijzigingen door. Dat begon al met een BMW 320s (E21) en een 323i van de E21-generatie.

Al snel kreeg Alpina een reputatie. Wilde je een snelle BMW zonder al te veel BMW M-poespas? Dan moest je een Alpina nemen. Klassieke styling, maar wel sportief en bijzonder vlot. Dat recept past Alpina tegenwoordig nog steeds toe op zijn modellen. Voluit heet Alpina overigens Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG, maar in de volksmond en in officiële uitingen van het merk wordt uitsluitend gerept over Alpina of Alpina Automobiles.

Uniek voor Alpina is dat de modellen van dit automerk van de band lopen bij BMW. De productie van modellen van Alpina en BMW is dus volledig geïntegreerd. Omdat de samenwerking tussen Alpina en BMW zo sterk is, besloot BMW het automerk op 10 maart 2022 over te nemen. Zo werd de toekomst van Alpina veiliggesteld. Het bedrijf is nog altijd een op zichzelf staand automerk. Zo wordt het ook erkend door het Ministerie van Transport in Duitsland. Maar zelf modellen ontwikkelen doet Alpina niet. Ze pakken altijd een BMW-model als basis. Zo’n model wordt dan wel op de kleinste details verder aangepast met als doel maximaal comfort en topprestaties.

alpina-bmw-b7-xdrive-front

Modellen en varianten van Alpina

Een sierlijke lijn die over de complete zijkant van de carrosserie is doorgetrokken, forse wielen in meerspaaks design, diverse interieuraanpassingen en uiteraard grote aanpassingen aan de aandrijflijn en wielophanging; de modellen van Alpina zijn direct te herkennen. Een knappe prestatie, ook omdat BMW-modellen als basis dienen.

Door de jaren heen zijn er diverse modellen van Alpina verschenen. Denk maar aan de B10, B11, B12, B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9, B10, C1, C2, D10, D3, D4, D5, Roadster S, XB7, XD3 en de XD4. Jawel, dat zijn heel wat modellen. Als we kijken naar de actuele modellen, dan levert Alpina onder meer de D3 S (BMW 3 Serie), B3 (BMW 3 Serie), D4 S (BMW 4 Serie Gran Coupé), B4 (BMW 4 Serie Gran Coupé), XD3 (BMW X3), XD4 (BMW X4), D5S (BMW 5 Serie), B7 (BMW 7 Serie), XB7 (BMW X7) en de B8 (BMW 8 Serie Gran Coupé). Afhankelijk van de motorvariant is er keuze uit benzine- of dieselmodellen. Elektrische modellen van Alpina bestaan niet, wellicht in de toekomst.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
D3 S Sedan, stationwagon Diesel 3,0 l 261 kW (355 pk) 1.950 kg
B3 Sedan, stationwagon Benzine 3,0 l 364 kW (495 pk) 1.875 kg
D4 S Sedan Diesel 3,0 l 261 kW (355 pk) 2.020 kg
B4 Sedan Benzine 3,0 l 364 kW (495 pk) 1.965 kg
XD3 SUV Diesel 3,0 l 290 kW (394 pk) 2.145 kg
XD4 SUV Diesel 3,0 l 290 kW (394 pk) 2.145 kg
D5 S Sedan, stationwagon Diesel 3,0 l 300 kW (408 pk) 2.095 kg
B7 Sedan Benzine 4,4 l 447 kW (608 pk) 2.180 kg
XB7 SUV Benzine 4,4 l 457 kW (621 pk) 2.730 kg
B8 Sedan Benzine 4,4 l 457 kW (621 pk) 2.175 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Interesse in een nieuwe Alpina? Reken dan in ieder geval op een hoge aanschafprijs, want Alpina’s zijn niet goedkoop. Een Alpina D3 S Sedan kost bijvoorbeeld al ongeveer 114.000 euro. Liever een exemplaar met benzinemotor? Kijk dan eens naar een Alpina B3. Die kost al minimaal 138.000 euro, exclusief opties. Prijzen voor een Alpina lopen eenvoudig op tot dik 250.000 euro. De basisprijs van een XB7 begint zelfs bij ongeveer 253.000 euro.

Model Vanafprijs (2023)
D3 S Sedan € 114.000
D3 S Touring € 115.000
D4 S Gran Coupé € 116.000
B3 Sedan € 138.000
B3 Touring € 140.000
B4 Gran Coupé € 142.000
XD3 € 150.000
XD4 € 153.000
D5 S Sedan € 155.000
D5 S Touring € 162.000
B5 Sedan € 184.000
B5 Touring € 195.000
B5 GT € 211.000
B8 Gran Coupé € 236.000
XB7 € 254.000

Prijzen voor occasions

Een Alpina is een absoluut nicheproduct. Het aanbod Alpina occasions is dan ook niet zo groot als dat van BMW. Rijden in een Alpina kan voor ongeveer 10.000 euro. Dan krijg je wel een exemplaar met een hogere kilometerstand. Voor iets meer dan 200.000 euro krijg je de sleutels van een Alpina XB7. Een breed prijzenspectrum dus. Voor iedereen wat wils.

bmw-alpina-b7-front

Alternatieven

Alpina is een uniek automerk dat het veredelen van BMW-modellen tot kunst heeft verheven. Uiteraard zijn er tuners die ook BMW’s onder handen nemen, denk hierbij aan AC Schnitzer, Manhart of G Power. Toch kunnen die niet tippen aan een Alpina. Een product van Alpina is iets unieks. Een prachtig staaltje engineering waarvan autoliefhebbers het bijzonder warm krijgen.

FAQ

Hoeveel garantie zit er op een Alpina?
Alle nieuwe Alpina’s worden standaard geleverd met 3 jaar BMW fabrieksgarantie. Indien een nieuwe auto toch een defect heeft, dan is de auto verzekerd tegen onverwachte reparatiekosten voor een periode van maximaal 3 jaar vanaf de datum eerste toelating. Alpina-modellen met een datum eerste toelating vóór 1 januari 2017 hebben 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Wat is de krachtigste Alpina?
De BMW Alpina B5 GT is de krachtigste auto van dit automerk. Onder de motorkap schuilt een 4,4-liter V8-motor met een vermogen van liefst 466 kW (634 pk) en een koppel van 850 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-tijd van slechts 3,2 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. Cijfers die zich kunnen meten met modellen van Ferrari en Lamborghini.
Welke Alpina is het zwaarst?
De zwaarste Alpina is een XB7, gebaseerd op de BMW X7. Deze forse SUV van Alpina heeft een kentekengewicht van een stevige 2.730 kilogram. Maar goed dat deze XB7 een vermogen heeft van 457 kW (621 pk) met een koppel van 800 Nm. Zodoende kan deze zevenzitter alsnog in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen