Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Alfa Romeo Junior 1.jpg

Alfa Romeo Junior

1 / 3
Alfa Romeo Junior 1.jpg
Alfa Romeo Junior 2.jpg
Alfa Romeo Junior 3.jpg

Sterke punten

  • Zowel elektrisch als (later) hybride
  • Elegant design voor een SUV
  • Efficiënt door relatief laag gewicht

Zwakke punten

  • Vrij beperkte actieradius
  • Interieur- en bagageruimte
  • Kostbare elektrische versie

Alfa Romeo Junior : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo Junior, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Junior: compacte geëlektrificeerde crossover met Italiaanse flair

De Alfa Romeo Junior, die tot de introductie als Milano werd aangekondigd, is een stijlvolle toevoeging aan het segment van de compacte SUV’s en crossovers. Met keuze uit zowel benzine-hybride als volledig elektrische aandrijflijnen biedt de Alfa Romeo Junior moderne efficiëntie en elegant design. Lees meer

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportief en elegant ontwerp dat de aandacht trekt
  • Diverse aandrijfopties: volledig elektrisch en mild hybride
  • Efficiënt dankzij relatief laag gewicht en optimale gewichtsverdeling
  • Stijlvol interieur met hoogwaardige materialen

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Junior biedt keuze uit diverse aandrijflijnen. Als eerste is er de volledig elektrische versie, later verschijnt de benzine-hybride variant.

De elektrische versie, de Junior Elettrica, is er in twee vermogensvarianten. De standaard versie, de Junior Elettrica, heeft een vermogen van 115 kW (156 pk), de Junior Elettrica Veloce levert 176 kW (240 pk). Beide zijn voorzien van een batterij met een capaciteit van 54 kWh, die zorgt voor een actieradius van maximaal 410 kilometer (WLTP). Het opladen van de batterij in de Junior kan zó gepiept zijn: aan een snellaadpunt van 100 kW DC (gelijkstroom) duurt het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit minder dan dertig minuten. Gemiddeld duurt het met wisselstroom (AC) rond de drie uur en een kwartier.

Voor wie nog niet klaar is voor de overstap naar volledig elektrisch is er de hybride variant, de Junior Ibrida. Die wordt aangedreven door een 100 kW (136 pk) sterke benzinemotor met een turbo met variabele geometrie. De benzinemotor wordt ondersteund door een mild hybride systeem, bestaande uit een 48-volt lithium-ion-batterij en een elektromotor met 21 kW vermogen die is ingebouwd in de zesversnellingsbak met dubbele koppeling.
De Junior Ibrida rijdt meer dan de helft van de tijd elektrisch – niet alleen tijdens parkeermanoeuvres en bij lage snelheid, maar zo mogelijk ook buiten de stad, bij lichte belasting. De Junior Ibrida komt er ook – voorlopig als enige auto in de klasse van de compacte premium-crossovers – met vierwielaandrijving. Bij Alfa Romeo heet die Q4 en heeft die in de Junior de vorm van automatisch geactiveerde achterwielaandrijving via de elektromotor.

Afmetingen

Met een lengte van 4,17 m, een breedte van 1,78 m en hoogte van 1,53 m zou de Alfa Romeo Junior een perfecte stads-crossover zijn, maar hij heeft natuurlijk wel meer in zijn mars. De wielbasis is een riante 2,56 meter. De bagageruimte ligt tussen de 400 liter in de volledig elektrische Junior en 415 liter in de hybride versie tot 1.265 resp. 1.280 liter.
Niet echt een afmeting, maar toch belangrijk: de Junior Elettrica is met een leeggewicht van bijna anderhalve ton géén lichtvoetige lichtgewicht, al is zijn gewicht voor het segment relatief laag.

De belangrijkste specificaties op een rij

Varianten

De Alfa Romeo Junior is er in eerste instantie alleen met volledig elektrische aandrijving. Deze Junior Elettrica is er in de standaarduitvoering, de introductieversie Junior Elettrica Speciale en als extra snelle Junior Elettrica Veloce – de naam zegt het al: die is best snel. De tijdelijk aangeboden Junior Elettrica Speciale heeft matzwarte designaccenten en een extra luxe uitrusting met onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie. Deze versie staat net als de basisversie op lichtmetalen 18-inch wielen; de sportieve Veloce-uitvoering heeft onder meer 20-inch wielen en een sportonderstel.

Later volgen de hybride versies van de Junior, de mild hybride Ibrida en Ibrida Q4 met vierwielaandrijving.

Prijzen

De Alfa Romeo Junior Elettrica is te koop voor prijzen rond de 40.000 euro, de basisversie nét eronder, de introductieversie Speciale net erboven. De Junior Elettrica Veloce vergt een investering van minimaal 48.000 euro.
Hoewel de Junior nog een vrijwel nieuw model is, zijn er toch al occasions te vinden. Dat zijn vrijwel allemaal zo goed als nieuwe exemplaren met minder dan tien kilometer op de teller. Daarvoor betaal je gewoon de nieuwprijs of meer, afhankelijk van of de auto is ‘aangekleed’ met accessoires.

Vergis je niet: Alfa Romeo heeft al eerder een ‘Junior’ in het modellengamma gehad. Dat was in de jaren zestig en zeventig – interne code 105/115 – en was een sportief coupémodel op basis van het ingekorte platform van de Alfa Romeo Giulia – een échte klassieker dus, met een carrosserie van Bertone.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo Junior Elettrica heeft – zeker voor een SUV of een crossover – een opvallend elegant ontwerp dat direct herkenbaar is als een Alfa Romeo. Kenmerkend zijn de hartvormige grille, de slanke LED-koplampen en de gestroomlijnde carrosserie. Het compacte formaat van de Junior wordt geaccentueerd door strakke lijnen en een dynamisch profiel, inclusief een opvallend aflopende daklijn. De auto is verkrijgbaar in diverse kleuren, waaronder natuurlijk het klassieke Alfa Romeo rood, maar ook zwart, wit en metallic blauw.

Binnenkant

Het interieur van de Junior Elettrica is ontworpen met oog voor detail en comfort – een mix van klassieke Alfa Romeo-stijl en moderne technologie. Het geavanceerde infotainmentsysteem en de ergonomische stoelen maken het rijden tot een plezierige ervaring. Speciale kenmerken zijn onder meer het digitale dashboard met een 10,25-inch scherm voor rij-informatie en een 10,1-inch touchscreen voor infotainment, de head-up display en een premium audiosysteem.

Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen, zoals alcantara bekleding in de Veloce-uitvoering.

Veiligheid

De Alfa Romeo Junior Elettrica heeft uitstekend gepresteerd in de Euro NCAP-crashtests en is beloond met een score van vijf sterren, net als de vergelijkbare modellen van Alfa Romeo, zoals de Stelvio en Tonale. De auto is uitgerust met – onder meer – airbags rondom, geavanceerde veiligheidsfuncties zoals autonome cruise control, lane keeping assist, automatische noodremassistent (ook voor voetgangers), verkeersbordherkenning, vermoeidheidswaarschuwing en een botswaarschuwingssysteem.

Alternatieven

Binnen het gamma van Alfa Romeo positioneert de Junior Elettrica zich – ondanks zijn naam – tússen de Stelvio en de Tonale. De Stelvio is een grotere en meer luxueuze SUV, terwijl de Tonale een compactere en betaalbare optie is. Andere alternatieven komen voornamelijk uit de Stellantis-stallen, denk maar aan de nieuwe Fiat 600, 500X en 500L, de Jeep Avenger, de Opel Mokka en de Peugeot e-2008. Andere mogelijke alternatieve keuzes zijn de Audi Q2, de Audi Q4 e-tron, de Volkswagen T-Roc, de BMW iX3 en de Mercedes-Benz EQB.

FAQ

Wanneer komt de Alfa Romeo Junior?
De Alfa Romeo Junior Elettrica is sinds april 2024 in Nederland in de Speciale-uitvoering te bestellen. De standaardversie en de Veloce zijn vanaf juni te bestellen. De hybrideversies komen tegen het einde van 2024.
Wordt de Alfa Romeo Junior in Italië gebouwd, zoals je van een Alfa Romeo verwacht?
Nee, de productie van de Junior vindt plaats in de Stellantis-fabriek in Tychy, Polen.
Wat zijn de prijzen van de Alfa Romeo Junior?
De prijzen beginnen rond de 40.000 euro voor de volledig elektrische Junior Elettrica en gaan tot 48.500 euro voor de elektrische Veloce-uitvoering. De prijzen van de hybrideversies zijn nog niet bekend.
Wat is de actieradius van de Alfa Romeo Junior Elettrica?
De actieradius van de Alfa Romeo Junior Elettrica is ongeveer 410 km.