- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo 4C
Sterke punten
- Op-en-top Italiaans design
- Fijne rijeigenschappen
- Krachtige aandrijflijn
Zwakke punten
- Hoog prijskaartje
- Weinig bagageruimte
- Slecht zicht rondom
Alfa Romeo 4C : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 4C, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Alfa Romeo 4C
-
Alfa Romeo 4C Spider 1750TBI TCT | Giallo Prototipo | Carbon
€ 94.444,-BTW verrekenbaar - 33.892 km
- 09/2016
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
161 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD -
Alfa Romeo 4C 1750TBI TCT | Volledig onderhoud history | 240 PK
€ 85.000,-- 17.388 km
- 03/2016
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
157 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6883 JM VELP
Interesse in een Alfa Romeo 4C
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Stijlvol Italiaans ontwerp: De Alfa Romeo 4C maakt indruk met zijn elegante en sportieve uitstraling.
- Prestaties en rijplezier: wendbaarheid, responsieve besturing, weinig gewicht en veel vermogen
- Kwalitatieve interieurmaterialen: De 4C biedt een hoogwaardig interieur met kwaliteitsmaterialen en aandacht voor detail
- Hij is exclusief: er werden per dag maar 12 exemplaren gebouwd door het koolstofvezellaminaat in het voertuig.
Technische gegevens
Motorisatie
In de 4C ligt dezelfde 1.750 cm³ grote motor die we al kennen van de Giulietta QV. Maar voor de 4C is hij volledig uit aluminium gebouwd. De auto moest namelijk zo licht mogelijk zijn. Dat is hij met een gewicht van 895 kilogram dan ook. Met een 176 kW (240 pk) sterke motor is iedere pk verantwoordelijk voor 3,7 kg. De motor heeft met 350 Nm bij 2000 toeren per minuut ook al een indrukwekkende trekkracht. De topsnelheid van de auto is 258 km/u. Gekoppeld aan een sequentiële automaat gaat de kracht naar de achterwielen. De vurige viercilinder laat duidelijk merken dat hij aanwezig is, maar de liefhebber zal het geluid kunnen waarderen.
De 4C werd in de Maserati-fabriek in Modena in elkaar gezet. Verschillende gespecialiseerde bedrijven leveren de onderdelen aan. TTA (Tecno Tessile Adler) bijvoorbeeld, is verantwoordelijk voor de lichtgewicht koolstofvezel body die de basis vormt van de 4C. Het chassis van de Alfa Romeo 4C bestaat uit een koolstofvezel body (tubulair), voorzien van voor- en achter subframes van aluminium. Het lakwerk van de Alfa Romeo 4C carrosserie wordt uitgevoerd door Carrozzeria Nuova, ook in Modena en is verantwoordelijk voor de duurdere lakwerken in de Fiatgroep.
Afmetingen
De 4C is is 3,98 meter lang, 1,86 meter breed en nét 1,18 meter hoog. Hij weegt 895 kg. De Spider is met 974 kg wat zwaarder. De bagageruimte is 110 liter groot. Een weekendje weg is dus geen probleem, maar voor een langere reis is er te weinig ruimte om bagage mee te nemen.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Alfa Romeo 4C Coupé
Alfa Romeo 4C | |
---|---|
Marktintroductie | 2013 - 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,99 m, 1,87 m, 1,18 m |
Wielbasis | 2,38 m |
Inhoud bagageruimte | 110 l |
Ledig gewicht | 895 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.175 kg |
Cilinderinhoud | 1.742 cm³ |
Vermogen | 176 kW (240 pk) |
Koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 258 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,5 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 6,8 l/100km |
CO₂-uitstoot | 157 g/km |
Varianten
De 4C kwam in eerste instantie als een tweedeurscoupé op de markt. Er waren weinig opties. Je kon een maat grotere wielen kopen en een pack racing behoorde tot de mogelijkheden, waarbij de ophanging wat andere accenten kreeg, maar verder bikkelhard bleef. En er werd aan de uitlaat gesleuteld. De Spider kreeg een Targa-structuur, met een stoffen dak tussen voorruit en rolbeugel. Je hoefde dus eigenlijk maar een keuze te maken bij de Alfa Romeo-dealer: een 4C mét of zonder dak. Het merk bracht aan het einde van de productie nog een paar extra exclusieve varianten op de markt, zoals de 4C Unica.
Prijzen
De 4C kwam met prijskaart van nét geen 60.000 euro op de markt in ons land. Hij is met de jaren alleen maar duurder geworden. De Coupé eindigde met 75.000 euro, de Spider mocht ruim 80.000 euro kosten. In 2023 bracht het merk nog een unieke versie uit, ter ere van het 10-jarige jubileum: de Alfa Romeo 4C Unica. Deze had een prijskaartje van 185.000 euro.
Als occasion is de 4C populair. De auto is zeer waardevast. Onder de 50.000 euro vind je er geen. Prijzen lopen op tot 130.000 euro voor exemplaren in nieuwstaat.
Design
Buitenkant
De Alfa 33 Stradale, een auto die eind jaren 60 over de Italiaanse wegen knalde en waar nog geen twintig exemplaren van gebouwd zijn, stond model voor de huidige 4C. Het model is van de hand van designer Lorenzo Ramaciotti, die ook al het koetswerk van de Maserati Quattroporte V1 en de Ferrari 550 Maranello ontwierp. De 4C is onmiskenbaar een Alfa Romeo en al even schatplichtig aan de 8C. Zo hoort een sportauto met middenmotor eruit te zien, met het bijna logische nadeel dat het zicht naar achter niet bijster goed is.
Binnenkant
Het ontbreken van een versnellingspook is het eerste wat in het interieur opvalt. Schakelen gebeurt geheel automatisch of moet handmatig worden verricht via flippers. De rijrichting waarin de auto zich beweegt wordt met een eenvoudige druk op de knop gekozen. Het dashboard is digitaal, op een scherm is alle nodige informatie over de prestaties van de auto te vinden. De auto was daarmee eigenlijk zijn tijd vooruit. De auto heeft geen overschot aan ruimte, maar je zit wel prima in de stoelen. De middenconsole is sober gehouden.
Veiligheid
Bij Euro NCAP hebben ze nooit van een 4C gehoord, laat staan dat ze hem gezien hebben. Dat is met het speciale ontwerp van het koetswerk ook niet zo vreemd. Natuurlijk heeft de 4C veiligheidsgordels, airbags, abs-remmen met een prima remkrachtverdeling en een goed werkend tractiecontrole. Het remsysteem profiteert van het lage gewicht en krijgt de auto indrukwekkend snel tot stilstand. Kortom: bij normaal rijgedrag hoef je je nergens zorgen om te maken.
Alternatieven
Een beschaafd alternatief is de Porsche 718 Boxster. Die heeft min of meer dezelfde architectuur, maar is zwaarder en leverbaar met krachtigere motoren. Bovendien is hij comfortabeler. Als we naar de lichtgewichten kijken, komen de Lotus Exige en de Alpine A110 om de hoek kijken als coupéconcurrenten. De Alpine combineert weinig kilo’s aan een krachtige viercilinder turbomotor, met een vermogen tot 300 pk. De Alpine is ook comfortabeler dan de 4C en is bovendien nog in productie. Als occasion is hij er vanaf zo’n 50.000 euro. De Lotus Exige is de puurste rijdersauto van het stel. Hij is oncomfortabel, spartaans, maar biedt minstens zo veel rijplezier als de Boxster, Exige, A110 en 4C.